REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Płaca minimalna 2014. /Fot. Fotolia
Płaca minimalna 2014. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 r. wyniesie co najmniej 1680 zł. To o 80 zł więcej niż w 2013 r. Płaca minimalna w pierwszym roku pracy wyniesie wówczas 1344 zł. Regulacja wynagrodzenia minimalnego stanowi gwarancję ochrony pracownika przed niekorzystnym obniżaniem wynagrodzenia przez pracodawców.

Minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2014 r. będzie wynosiło co najmniej 1680 zł (brutto). W 2013 r. jego wysokość to 1600 zł. Wzrośnie więc o co najmniej 80 zł. Uważa się, że wyższy wzrost spowodowałby wzrost bezrobocia, gdyż znacznie zwiększyłby koszty utrzymania pracowników przez pracodawców. W pierwszym roku pracy pracownik nie będzie mógł otrzymać wynagrodzenia niższego niż 1344 zł czyli 80% z pełnej kwoty wynagrodzenia minimalnego dla 2014 roku. Wynagrodzenie minimalne o wysokości 1680 zł to propozycja Rady Ministrów, którą przedstawi do 15 czerwca Trójstronnej Komisji. Trójstronna Komisja zajmie się następnie ustalaniem płacy minimalnej dla 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tryb ustalania minimalnego wynagrodzenia

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ustala się co roku na następny rok kalendarzowy. Wysokość płacy minimalnej stanowi przedmiot negocjacji Trójstronnej Komisji. Tryb ustalania minimalnego wynagrodzenia przewiduje 3 podstawowe etapy:

  • przedstawienie przez Radę Ministrów Trójstronnej Komisji wymaganych informacji do dnia 15 czerwca
  • ustalenie przez Trójstronną Komisję minimalnego wynagrodzenia do dnia 15 lipca
  • ustalenie przez Radę Ministrów minimalnego wynagrodzenia do dnia 15 września (w razie braku ustalenia przez Trójstronną Komisję).

Trójstronna Komisja, o której mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, to Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych (ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego). Stanowi forum dialogu społecznego prowadzonego dla godzenia interesów pracowników, interesów pracodawców oraz dobra publicznego. W negocjacjach Komisji bierze udział strona rządowa, strona pracowników oraz pracodawców.

Zobacz: Wskaźniki i stawki - Wynagrodzenia

REKLAMA

Informacje przekazywane Trójstronnej Komisji przez Radę Ministrów

Rada Ministrów każdego roku w terminie do dnia 15 czerwca przedstawia Trójstronnej Komisji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia w roku następnym wraz z terminem zmiany wysokości tego wynagrodzenia, zgodnie z art. 3;
  2. informację o wskaźniku cen w roku poprzednim;
  3. informację o prognozowanych na rok następny: wskaźniku cen oraz wskaźniku przeciętnego wynagrodzenia;
    1. wysokość przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje;
  4. informację o wydatkach gospodarstw domowych w roku poprzednim;
  5. informację o wskaźniku udziału dochodów z pracy najemnej oraz przeciętnej liczbie osób na utrzymaniu osoby pracującej najemnie w roku poprzednim;
  6. informację o wysokości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w roku poprzednim według rodzajów działalności;
  7. informację o poziomie życia różnych grup społecznych;
  8. informację o warunkach gospodarczych państwa, z uwzględnieniem sytuacji budżetu państwa, wymogów rozwoju gospodarczego, poziomu wydajności pracy i konieczności utrzymania wysokiego poziomu zatrudnienia;
  9. wskaźnik prognozowanego realnego przyrostu produktu krajowego brutto.

Uzgodnienie wysokości minimalnego wynagrodzenia przez Trójstronną Komisję

Następnie Trójstronna Komisja po otrzymaniu od Rady Ministrów niezbędnych propozycji i informacji uzgadnia wysokość minimalnego wynagrodzenia w roku następnym w terminie do dnia 15 lipca każdego roku.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia ustaloną przez Komisję Trójstronną ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Następuje to w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów do dnia 15 września każdego roku.

Zobacz również: Forum Kadry - Wynagrodzenie minimalne 2014

Ustalanie wysokości minimalnego wynagrodzenia przez Radę Ministrów

Gdyby jednak stało się tak, że Trójstronna Komisja nie uzgodni do 15 lipca wysokości minimalnego wynagrodzenia, wówczas wysokość tę wraz z terminem zmiany tej wysokości ustala Rada Ministrów. Dokonuje się tego w drodze rozporządzenia do dnia 15 września każdego roku.

Co istotne, wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalona przez Radę Ministrów nie może być niższa od propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia, którą Rada Ministrów przedstawiła Trójstronnej Komisji przed jej negocjacjami w sprawie uzgodnienia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Zmiana terminów

Terminy, o których mowa powyżej (15 czerwca, 15 lipca i 15 września) Trójstronna Komisja zmienia na wniosek przedstawiciela Rady Ministrów w jej składzie, odpowiednio do zmiany terminu dokonanej na podstawie art. 3 ust. 13 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.

Terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia

Jeżeli prognozowany na następny rok wskaźnik cen, o którym Rada Ministrów informuje Trójstronną Komisję, wynosi:

  1. co najmniej 105% – ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia: od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca;
  2. mniej niż 105% – ustala się jeden termin zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia: od dnia 1 stycznia.

Wskaźnik weryfikacyjny

Zgodnie z art. 5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wysokość minimalnego wynagrodzenia ustala się w taki sposób, aby przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia w danym roku wzrastała w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen.

Jeżeli w roku poprzednim prognozowany wskaźnik cen różni się od wskaźnika cen, przy ustalaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia w roku następnym uwzględnia się wysokość minimalnego wynagrodzenia w roku poprzedzającym rok, na który jest ustalane minimalne wynagrodzenie, skorygowaną wskaźnikiem weryfikacyjnym. Wskaźnik weryfikacyjny oblicza się przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim.

Jeżeli w roku, w którym odbywają się negocjacje, wysokość minimalnego wynagrodzenia będzie niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje, stopień wzrostu przeciętnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku zwiększa się dodatkowo o 2/3 wskaźnika prognozowanego realnego przyrostu produktu krajowego brutto.

Zobacz: Wynagrodzenie minimalne 2014 wynosi 1680 zł

Pełny wymiar czasu pracy

Wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia ustalonego w trybie art. 2 i 4, z zastrzeżeniem ust. 2.

Warto w tym miejscu przytoczyć wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 stycznia 2007 r. (III UK 123/06), zgodnie z którym pojęcie „kwoty minimalnego wynagrodzenia" za pracę stanowiącej przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 4 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) nie jest - w przypadku zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy - równoznaczne z "wysokością minimalnego wynagrodzenia" określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wobec czego - pracownik zarabiający poniżej „kwoty minimalnego wynagrodzenia" i jednocześnie prowadzący działalność pozarolniczą - podlega ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z tytułu prowadzenia tej działalności.

Pierwszy rok pracy

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2014 r. będzie to co najmniej 1344 zł (80% z 1680 zł).

Komisja Krajowa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności art. 6 ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 2 Konstytucji stanowi, że Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Natomiast w świetle art. 32 ust. 1 Konstytucji wszyscy są wobec prawa równi i wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Dnia 10 stycznia 2005 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł w wyroku o sygn. akt K 31/03, że art. 6 ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę jest zgodny z art. 2 i art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Do okresu pierwszego roku pracy wlicza się wszystkie okresy, za które była opłacana składka na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne. Nie bierze się jednak pod uwagę okresów zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Polecamy również serwis: Rozliczanie wynagrodzeń

Obliczenie wynagrodzenia pracownika

Aby obliczyć wysokość wynagrodzenia danego pracownika, należy zsumować przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, które według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez Główny Urząd Statystyczny zaliczone są do wynagrodzeń osobowych. Nie uwzględnia się przy tym:

  1. nagrody jubileuszowej;
  2. odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy;
  3. wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2002 Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. z 2001 Nr 100, poz. 1080 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

REKLAMA

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

2 dni wolnego ponad ustawową pulę urlopową. Dla kogo bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA