REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrody dla pracowników budżetówki w 2025 r.

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
nagrody, 2025, pracowników
Nagrody dla pracowników budżetówki w 2025 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Także w 2025 r. na rzecz pracowników budżetówki przyznawane są nagrody za szczególne osiągnięcia. Co to jest nagroda? Co to jest premia? Czy premia jest nagrodą? Czym jest nagroda za szczególne osiągnięcia? 

rozwiń >

Z obserwacji rynku pracy wynika, że często pracownicy nie mają świadomości czym jest nagroda a czym jest premia. Niejednokrotnie nawet pracodawcy mylą te dwie instytucje, nie mając świadomości, która z nich ma charakter uznaniowy a która nie. Oczywiście w każdym zawodzie, w danej pragmatyce, w danym regulaminie pracy mogą być określone szczegółowe wytyczne, dobre praktyki i zasady wypłacania nagród czy premii. Służą temu oczywiście regulaminy czy zarządzenia. Nie inaczej jest w przypadku pracowników budżetówki, a uszczegóławiając w przypadku pracowników służby cywilnej, którzy mają prawo do nagrody, jak i nagrody za szczególne osiągnięcia. W artykule można znaleźć informację na temat tego, jak przyznać taką nagrodę, kiedy ma się do niej prawo i czy można mieć roszczenia z nią związane.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest nagroda?

Nagroda to świadczenie: nieobowiązkowe; zależne od uznania pracodawcy w ramach zakreślonych przez ustawę (za szczególne, czyli ponadprzeciętne osiągnięcia w pracy); nie ma charakteru roszczeniowego, dopóki nie została pracownikowi przyznana; którego terminu przyznania lub wypłaty nie określają przepisy ustawy; co do zasady powinna być przyznawana w połączeniu z pisemnym zawiadomieniem o jej przyznaniu umieszczanym w aktach osobowych pracownika. Nagroda związana jest z oceną – niekoniecznie sformalizowaną – pracy pracownika, jej wyników, zaangażowania w wykonywanie obowiązków, inicjatywy itp. Nagroda, jako pieniężne lub rzeczowe nieobowiązkowe świadczenie przyznawane pracownikowi przez pracodawcę, zawiera element ocenny, nie jest uwarunkowana zobiektywizowanymi, dającymi się zweryfikować przesłankami, nie występuje przy tym świadczeniu konstrukcja roszczeniowa. 

Czym jest premia?

Jeżeli chodzi o premię to jej przyznanie bądź odmowa jej przyznania nie jest kwestią decyzji pracodawcy, a jedynie wynikiem oceny pracy pracownika i spełnienia określonych wcześniej kryteriów premiowania. Tutaj nie ma uznaniowości pracodawcy. Owszem te kryteria muszą być pierwotnie ustalone i uznane przez pracodawcę, ale jeśli się je spełni to premia się należy.

Nagroda za szczególne osiągnięcia

Ustawa o służbie cywilnej z dnia 21 listopada 2008 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 409, dalej jako: ustawa) reguluje w przepisie art. 93 tzw. nagrodę za szczególne osiągnięcia. Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu i sprawdzić jakie są zasady przyznawana nagród. Przepisy wskazują, że członkom korpusu służby cywilnej za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej można przyznać nagrodę ze specjalnie utworzonego w tym celu funduszu nagród w służbie cywilnej. Pierwsze na co należy zwrócić uwagę, to fakultatywność świadczenia, ponieważ zostało użyte sformułowanie: "można przyznać". Pracownik nie może mieć więc roszczenia o nagrodę do pracodawcy, czy osoby działającej w jego imieniu (np. do dyrektora, kierownika, pracownika działu kadr). Taka nagroda za szczególne osiągnięcia jest świadczeniem całkowicie uznaniowym. 

REKLAMA

Przykładowo nabycie prawa do nagrody zależy od uprzedniego jej przyznania przez dyrektora generalnego urzędu, który dokonuje oceny członka korpusu służby cywilnej, kierując się bardzo ogólnym kryterium - szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej. Zatem raz jeszcze należy powtórzyć, że z przytoczonego uregulowania wynika, że nagrody mają charakter uznaniowy, a ich przyznanie determinowane jest szczególnymi osiągnięciami w pracy zawodowej. Nagroda jest świadczeniem ściśle związanym ze sposobem i oceną wykonywania przez konkretną osobę obowiązków pracowniczych (służbowych). Nagroda nie ma charakteru roszczeniowego, a więc nie można skutecznie dochodzić jej przyznania. Nabycie prawa do nagrody zależy od uprzedniego jej przyznania przez dyrektora generalnego urzędu, który dokonuje oceny członka korpusu służby cywilnej, kierując się bardzo ogólnym kryterium - szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej. Za takie osiągnięcia można uznać podwyższenie kwalifikacji zawodowych (np. ukończenie studiów podyplomowych), ale także wzorowe i terminowe wykonywanie obowiązków na zajmowanym stanowisku pracy w wymiarze ilościowym przekraczającym przyjęte standardy. Charakter nagrody, ma znaczenie dla oceny tego, czy dokumenty które powstają w trakcie rozdysponowania funduszu nagród mają charakter publiczny, czy też dotyczą wyłącznie kwestii pracowniczych. Mając na uwadze wymienione w ustawie kryterium przyznawania nagród (szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej) dokumenty wytwarzane na potrzeby przyznania nagrody muszą dotyczyć oceny przez przełożonego konkretnego pracownika tj. jego stosunku do pracy, postawy pracowniczej, sposobu realizacji powierzonych zadań, cech które wyróżniają daną osobę spośród innych, pozwalając przypisać jej szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. W większości na dokumenty te będą składały się umotywowane wnioski bezpośrednich przełożonych o przyznanie nagrody oraz adnotacje dyrektora generalnego urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre praktyki w przyznawaniu nagród, wytyczne

Jak wynika z analizy wybranych zasad przyznawania nagród członkom korpusu służby cywilnej oraz dobrych praktyk rekomendowanych przez Szefa Służby Cywilnej Dobre praktyki rekomendowane przez Szefa Służby Cywilnej, istotne jest:

  • Określenie kryteriów, które stanowią podstawę naliczenia środków na nagrody okresowe w skali urzędu dla poszczególnych komórek organizacyjnych oraz przekazanie tej informacji osobom kierującym komórkami organizacyjnymi.
  • Określenie katalogu kryteriów, które stanowią podstawę podziału środków na nagrody dla pracowników w danej komórce organizacyjnej. Nagrody mogą być m.in. przyznane za fakt szczególnie dobrego wykonywania obowiązków z uwzględnieniem ilości, jakości i złożoności wykonywanej pracy, a także od samodzielności i zaangażowania pracownika.
  • Uwzględnienie w katalogu kryteriów stanowiących podstawę podziału środków na nagrody dla pracowników w danej komórce organizacyjnej również takich, które promują dzielenie się wiedzą, podejmowanie współodpowiedzialności za podnoszenie standardów realizacji zadań przez współpracowników, mentoring, coaching, np.: wprowadzanie nowych pracowników w zakres obowiązków i merytoryczny nadzór nad nimi w okresie od przyjęcia do pracy do ukończenia służby przygotowawczej w służbie cywilnej, przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie szkoleń (np. w formie szkoleń tzw. kaskadowych czy konsultacji indywidualnych) innym pracownikom wykonującym podobny zakres czynności.
  • Ustalenie mierników efektywności oraz mierników efektywności pracy dla poszczególnych grup stanowisk (ze względu na dominujące zadania na danym stanowisku), do których może odnieść się bezpośredni przełożony oraz kierujący komórką organizacyjną dokonując oceny efektywności realizowanych zadań poprzedzającej przyznanie nagrody.
  • W przypadku przyznawania w urzędzie nagród okresowych, przy ich przyznawaniu należy brać pod uwagę wyniki ocen bieżących.
  • Ocena bieżąca pracownika dokonywana jest nie rzadziej niż raz na rok.
  • Konieczność uzasadnienia wniosku o przyznanie nagrody. Uzasadnienie wniosku powinno zawierać omówienie osiągnięć pracownika, a w przypadku nagród okresowych uwzględniać odniesienie do oceny bieżącej pracownika.
  • Możliwość przekazania środków na nagrody indywidulane do dyspozycji dyrektora komórki organizacyjnej.
  • Różnicowanie wysokości nagród, w celu zwiększenia ich waloru motywacyjnego.
  • Przyznawanie nagród niezwłocznie po upływie okresu, za który są przyznawane lub po wykonaniu zadania, za które są przyznawane.
  • Ustalenie okresu wymaganego do pozostawania w zatrudnieniu, żeby otrzymać nagrodę okresową, np. w przypadku nagród kwartalnych – całego kwartału (lub jego wskazanej części), za który przyznawana jest nagroda, w przypadku nagród półrocznych – całego półrocza (lub jego wskazanej części), za które przyznawana jest nagroda. Ponadto wskazanie minimalnego okresu, który należy faktycznie świadczyć pracę, żeby otrzymać nagrodę okresową.

Co trzeba zrobić aby otrzymać nagrodę specjalną?

Jak podaje Serwis Służby Cywilnej: nagrody z funduszu nagród są przyznawane za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Oznacza to, że nagroda jest wyróżnieniem. Powinni ją otrzymać pracownicy, którzy w danym okresie osiągnęli w pracy ponadprzeciętne wyniki, wykazali się szczególnym zaangażowaniem, postawą. Brak nagrody nie powinien być traktowany jako kara dla pracowników, którzy wykonywali obowiązki w sposób zgodny z oczekiwaniami, ale nie wykazali się szczególnymi osiągnięciami. Przyznanie nagrody oraz określenie jej wysokości jest kompetencją pracodawcy, który dysponuje funduszem nagród. Szczegółowe zalecenia dotyczące określania zasad oraz kryteriów przyznawania nagród w urzędzie formułują standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Natomiast katalog inspirujących rozwiązań oraz dobrych praktyk w zakresie nagradzania, które rekomenduje Szef Służby Cywilnej zawiera "Analiza wybranych zasad przyznawania nagród członkom korpusu służby cywilnej".

Paradoksalnie w praktyce zdarzają się spory pracownicze o takie nagrody, jednak orzecznictwo jest w przeważającej mierze, jednolite. Przykładowo w ostatnim czasie jeden z sądów uznał, że: Nagrody za szczególne osiągnięcia mają charakter uznaniowy, a ich przyznanie determinowane jest szczególnymi osiągnięciami w pracy zawodowej. Nagroda jest świadczeniem ściśle związanym ze sposobem i oceną wykonywania przez konkretną osobę obowiązków pracowniczych (służbowych). Nagroda nie ma charakteru roszczeniowego, a więc nie można skutecznie dochodzić jej przyznania. Nabycie prawa do nagrody zależy od uprzedniego jej przyznania przez dyrektora generalnego urzędu, który dokonuje oceny członka korpusu służby cywilnej, kierując się bardzo ogólnym kryterium - szczególnych osiągnięć w pracy zawodowej - zob. wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie - III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 3 listopada 2020 r., sygn. III APa 11/19.

Nagroda a nierówne traktowanie

Jeżeli już pracownik zdecyduje się na sprawę sądową pomocy może być przepis z kodeksu pracy dot. nierównego traktowania. Według art. 94 pkt 9 KP pracodawca ma obowiązek stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy. Ten przepis może być pomocny przy ewentualnym występowaniu przez pracowników z roszczeniami, które będą mogły w przypadku nieprzyznania nagrody na przepisach o równym traktowaniu w zatrudnieniu. Tak więc pracownik, któremu nagrody nie przyznano, może jej skutecznie dochodzić, jeżeli wykaże naruszenie przez pracodawcę zasad równego traktowania w zatrudnieniu, czyli naruszenie przez pracodawcę art. 94 pkt 9, art. 112 i art. 113 oraz art. 183a–183c KP. 

Skąd pieniądze na nagrody?

Fundusz nagród za szczególne osiągnięcia, w wysokości 3% planowanych wynagrodzeń osobowych pozostaje w dyspozycji dyrektorów generalnych urzędów i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Jedyną podstawą przyznania nagrody nie może być sumienne i staranne wykonywanie obowiązków pracowniczych. Musi występować coś więcej, praca wykraczająca swoją jakością, zaangażowaniem poza standard. Z przepisów wprost nie wynika obowiązek prawny uzasadnienia przyznania nagrody. Skoro jednak członek korpusu może otrzymać nagrodę „za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej”, to w piśmie w tej sprawie powinno się wskazać chociażby ogólnie konkretne osiągnięcia pracownika leżące u podstaw jej przyznania. Uzasadnienie przyznania nagrody może mieć także istotny walor służący ocenie pracy, może prowadzić do osiągnięcia korzyści motywacyjnych wynikających z jasnego dookreślenia działań pracownika, które skutkowały przyznaniem nagrody.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA