REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Potrącenia przy zbiegu zajęć z ZUS i urzędu skarbowego

REKLAMA

Pracownik ma zajęcie wynagrodzenia z ZUS (zaległość w składkach z tytułu wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej). Dodatkowo w tym miesiącu otrzymaliśmy pismo z urzędu skarbowego nakazujące potrącić kwotę nieuiszczonego przez pracownika mandatu. Zajęcie wynagrodzenia z ZUS nie pozwala na jednoczesne dokonanie potracenia na rzecz urzędu skarbowego. Czy należność dla służb skarbowych ma w tej sytuacji pierwszeństwo? Jak powinniśmy postąpić?

RADA
Należy przekazać kwotę możliwą do potrącenia do urzędu skarbowego, który w przypadku zbiegu zajęć w postępowaniu egzekucyjnym w administracji przejmuje łączne prowadzenie egzekucji. Pracodawca powinien jednocześnie zawiadomić Zakład Ubezpieczeń Społecznych o przyczynie nieprzekazania kwoty potrącenia do tego organu oraz urząd skarbowy o wcześniejszym zajęciu wynagrodzenia przez ZUS.

UZASADNIENIE

W przypadku zajęcia wynagrodzenia przez ZUS czy urząd skarbowy mamy do czynienia z postępowaniem egzekucyjnym w administracji. W tej sytuacji organami egzekucyjnymi są odpowiednio dyrektor oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, oraz naczelnik urzędu skarbowego.

W przypadku zbiegu egzekucji administracyjnej do tej samej rzeczy albo prawa majątkowego, prowadzonej przez różne organy egzekucyjne, łączne prowadzenie egzekucji przejmuje naczelnik urzędu skarbowego, który pierwszy zastosował środek egzekucyjny.

Przykład:
5 marca 2007 r. do pracodawcy dotarło zajęcie wynagrodzenia przez urząd skarbowy I, a 27 marca 2007 r. kolejne zajęcie wystawione przez urząd skarbowy II. W tym przypadku egzekucję będzie prowadził urząd skarbowy I, ponieważ jako pierwszy dokonał zajęcia wynagrodzenia. Pracodawca będzie zobowiązany przekazywać potrącone kwoty (z obu tytułów) do urzędu skarbowego I.

Oczywiście potrącenia dokonywane będą w granicach określonych w art. 87-871 Kodeksu pracy.

Inaczej jest, gdy naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał czynności zajęcia wcale, np. zajęcia dokonał ZUS I i ZUS II, albo ZUS i Dyrektor Izby Celnej, albo Dyrektor Izby Celnej i Dyrektor oddziału regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (zajęcie dokonane wyłącznie przez inne organy niż Naczelnik Urzędu Skarbowego).

W takim przypadku łączne prowadzenie egzekucji przejmuje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby lub miejsca zamieszkania zobowiązanego (pracownika, którego wynagrodzenie zostało zajęte).

Jeżeli natomiast naczelnik urzędu skarbowego dokonał zajęcia wynagrodzenia, ale nie dokonał tej czynności jako pierwszy, łączne prowadzenie egzekucji, co do zasady, przejmuje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby (osoby prawnej) lub miejsca zamieszkania (osoby fizycznej) zobowiązanego.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy zajęcia jako kolejny organ dokonał naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca położenia majątku zobowiązanego. Wtedy łączne prowadzenie egzekucji przejmuje ten organ.

Przykład:
Pracownik zatrudniony jest w Warszawie i miejscem jego zamieszkania jest Warszawa. 7 lutego 2007 r. wpłynęło zajęcie wynagrodzenia pracownika z jednego z warszawskich oddziałów ZUS i pracodawca dokonywał potrącenia tego świadczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami. 10 maja 2007 r. przyszło kolejne zajęcie wynagrodzenie pracownika dokonane przez naczelnika jednego z poznańskich urzędów skarbowych.

W tym przypadku z wynagrodzenia za maj 2007 r. egzekucję będzie prowadził urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania pracownika, a więc właściwy dla danej części Warszawy.

W przypadku wystąpienia dalszych zbiegów egzekucji łączne prowadzenie egzekucji prowadzi naczelnik urzędu skarbowego, który przejął nad nim nadzór wcześniej.

Przykład:
Pracownik zatrudniony jest w Warszawie i miejscem jego zamieszkania jest Warszawa. 7 lutego 2007 r. wpłynęło zajęcie wynagrodzenia pracownika z ZUS z Warszawy. 10 maja 2007 r. przyszło kolejne zajęcie wynagrodzenie pracownika dokonane przez naczelnika jednego z poznańskich urzędów skarbowych. Od maja 2007 r. egzekucję prowadził urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania pracownika, a więc właściwy dla danej części Warszawy. Po kolejnym zajęciu - z 28 maja 2007 r. z ZUS Poznań nadal łączną egzekucję będzie prowadził wcześniej wyznaczony urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania pracownika (warszawski).

W przypadku zbiegu egzekucji w administracji, łączne prowadzenie egzekucji przejmuje:
- naczelnik urzędu skarbowego, który jako pierwszy dokonał zajęcia,
- naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejsca zamieszkania pracownika (jeśli czynności zajęcia nie dokonywał urząd skarbowy wcale, lub nie dokonał jej jako pierwszy),
- naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejsca położenia majątku zobowiązanego (jeśli ten organ dokonał zajęcia, ale nie jako pierwszy).

Ponadto należy pamiętać, że jeżeli wynagrodzenie za pracę zostało uprzednio zajęte przez inny organ egzekucyjny, pracodawca niezwłocznie zawiadamia o tym właściwe organy egzekucyjne.


Podstawa prawna:- art. 1a pkt 20, art. 19, art. 63, art. 72, art. 73 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

REKLAMA

Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r.? ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił harmonogram grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku. O co chodzi?

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA