REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Niemcy chcą uniknąć napływu obywateli innych państw nie wypłacając świadczeń rodzinnych?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Czy Niemcy chcą  uniknąć napływu obywateli innych państw – nie wypłacając świadczeń rodzinnych?
Czy Niemcy chcą uniknąć napływu obywateli innych państw – nie wypłacając świadczeń rodzinnych?

REKLAMA

REKLAMA

Czy świadczenie rodzinne jest świadczeniem z zakresu pomocy społecznej? Czy prawo do uzyskania świadczenia rodzinnego (przez okres pierwszych trzech miesięcy przebywania w przyjmującym państwie członkowskim UE) jest uzależnione od bycia aktywnym zawodowo i miejsca zamieszkania? Czy możliwe jest nierówne traktowanie ze względu na narodowość przy przyznawaniu świadczeń rodzinnych, pomimo swobodnego przepływu obywateli UE?
rozwiń >

Czy prawo do świadczeń rodzinnych jest uzależnione od miejsca pobytu i narodowości?

W dniu 1 sierpnia 2022 r., w sprawie C-411/20 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok co do prawa do świadczenia rodzinnego. TSUE badał czy obywatel UE, niepochodzący z Niemiec, ma prawo do ubiegania się o świadczenia rodzinne (przez pierwsze trzy miesiące) pomimo niezamieszkiwania i nieposiadania miejsca stałego pobytu w Niemczech, jak i niezarobkowania i nieposiadania źródła utrzymania? TSUE porównywał sytuację z obywatelami Niemiec, którzy w takiej sytuacji otrzymują świadczenie rodzinne.

REKLAMA

Autopromocja

Jak uzyskać zasiłek za pierwsze trzy miesiące?

Sprawa dotyczyła sporu o świadczenie rodzinne za okres trzech pierwszych miesięcy pobytu w Niemczech. Spór istniał pomiędzy matką trojga dzieci a kasą świadczeń rodzinnych federalnej agencji ds. zatrudnienia w Niemczech. Kasa pierwotnie wypłacała matce świadczenie, jednak później nakazała je zwrócić i wydała decyzję o zaprzestaniu wypłacania świadczenia pieniężnego. Powodem było to, że wskazane miejsce zamieszkania w Niemczech było puste. Kasa uznała, że matka nie miała miejsca zamieszkania ani zwykłego pobytu w Niemczech. Ponadto kasa uznała, że matka nie wykonywała pracy zarobkowej, więc nie spełnia przesłanek krajowych przepisów do ubiegania się o świadczenia rodzinne. Matka odwołała się od decyzji a sprawa ostatecznie trafiła do sądu.

Czym są świadczenia rodzinne?

W sprawie istotne było ustalenie tego, że świadczenia rodzinne w Niemczech wchodzą w zakres pojęcia „świadczeń rodzinnych” w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. j) rozporządzenia nr 883/2004 w związku z art. 1 lit. z) tego rozporządzenia. Nie są finansowane ze składek beneficjentów, lecz z podatku. Są one przyznawane niezależnie od jakichkolwiek warunków dotyczących dochodów i bez jakiejkolwiek indywidualnej i uznaniowej oceny osobistych potrzeb beneficjentów. Świadczenia te mają na celu wyrównanie kosztów utrzymania rodziny. Czy świadczenia rodzinne rozpatrywane w postępowaniu głównym stanowią świadczenia z zakresu „pomocy społecznej” w rozumieniu art. 24 ust. 2 dyrektywy 2004/38? Nie, świadczenia rodzinne przyznaje się niezależnie od indywidualnych potrzeb beneficjenta i nie mają one na celu zapewnienia mu środków utrzymania.

Nierówne traktowanie a brak prawa do zasiłku rodzinnego

Pomimo powyższego, prawo niemieckie odmiennie traktuje obywatela państwa członkowskiego innego niż Niemcy niż obywatela niemieckiego, w zakresie uzyskiwania prawa do świadczenia rodzinnego. Ten pierwszy musi udowodnić wykonywanie pracy w Niemczech, aby uzyskać świadczenie rodzinne w ciągu pierwszych trzech miesięcy jego pobytu. Z kolei ten drugi, obywatel niemiecki korzysta z tego świadczenia już w tych trzech pierwszych miesiącach nawet wtedy, gdy nie wykonuje takiej działalności zarobkowej. Dlaczego tak się dzieje? Ustawodawca niemiecki uznał, że pozwoli to uniknąć napływu obywateli innych państw członkowskich, co mogłoby powodować nieracjonalne obciążenie dla niemieckiego systemu ubezpieczeń społecznych. Czy powyższe jest dyskryminacją i nierównym traktowaniem? Tak.

Czy prawo do świadczeń rodzinnych jest uzależnione od miejsca zamieszkania i uzyskiwania dochodów?

Sąd w Niemczech wystąpił do TSUE z pytaniem prejudycjalnym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Czy art. 24 [dyrektywy 2004/38] i art. 4 [rozporządzenia nr 883/2004] należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one uregulowaniu państwa członkowskiego, na mocy którego obywatel innego państwa członkowskiego, który ustanawia miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu na terytorium krajowym i nie przedstawia dowodu, że uzyskuje krajowe dochody z tytułu rolnictwa i leśnictwa, z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, z tytułu pracy na własny rachunek lub z tytułu pracy najemnej w ciągu pierwszych trzech miesięcy od ustanowienia miejsca zamieszkania lub miejsca zwykłego pobytu, nie ma prawa do świadczeń rodzinnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. j) w związku z art. 1 lit. z) rozporządzenia [nr 883/2004], gdy tymczasem obywatel odnośnego państwa członkowskiego znajdujący się w tej samej sytuacji ma prawo do świadczeń rodzinnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. j) w związku z art. 1 lit. z) rozporządzenia [nr 883/2004], bez wykazania uzyskiwania dochodów z tytułu rolnictwa i leśnictwa, z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, z tytułu pracy na własny rachunek lub z tytułu pracy najemnej?”.

Prawo UE i wyrok TSUE

Obywatele UE powinni być równo traktowani, niezależnie od swojej przynależności państwowej. Obowiązuje swoboda przemieszczania się po UE, prawo pobytu w poszczególnych krajach, a co za tym idzie prawo uzyskiwania świadczeń. Obywatel UE korzysta z zasady równego traktowania z obywatelami przyjmującego państwa członkowskiego również wtedy, gdy jest bierny zawodowo w trakcie trzech pierwszych miesięcy swojego legalnego pobytu we wspomnianym państwie członkowskim (w tym przypadku Niemcy), powinien on więc tak samo mieć prawo do świadczeń rodzinnych, jak obywatel danego państwa. Inne uregulowanie krajowe, które pozbawia takiego obywatela prawa do świadczenia, jest sprzeczne z prawem UE i stanowi dyskryminację. Wewnętrzne prawo niemieckie nie powinno więc wprowadzać takich dyskryminujących przepisów.

TSUE uznał więc, że artykuł 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie na przeszkodzie uregulowaniu państwa członkowskiego, zgodnie z którym obywatelowi Unii będącemu obywatelem innego państwa członkowskiego, który ustanowił miejsce zwykłego pobytu na terytorium pierwszego państwa członkowskiego i jest bierny zawodowo, ponieważ nie wykonuje tam działalności zarobkowej, odmawia się korzystania ze „świadczeń rodzinnych” w ciągu pierwszych trzech miesięcy pobytu na terytorium tego państwa członkowskiego, podczas gdy bierny zawodowo obywatel omawianego państwa członkowskiego korzysta z takich świadczeń również w ciągu pierwszych trzech miesięcy od chwili powrotu do tego państwa członkowskiego po skorzystaniu z prawa do przemieszczania się i pobytu w innym państwie członkowskim na podstawie prawa Unii.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. 2004, L 166, s. 1)

Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich, zmieniającej rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylającej dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG (Dz.U. 2004, L 158, s. 77; sprostowania: Dz.U. 2005, L 158, s. 35; Dz.U. 2005, L 197, s. 34).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik sezonowy przed szczytem sezonu. W tym roku rekordowa 1/3 firm zatrudni dorywczo w wakacje

Zatrudnienie pracowników sezonowych to ratunek dla wielu pracodawców w sezonie letnim. Gdzie zatrudnia się najwięcej pracowników tymczasowych? Dlaczego rekrutację do pracy sezonowej należy zaplanować z wyprzedzeniem? Od czego zacząć i jak napisać ofertę pracy?

Jaki język najlepszy do pracy?

Jaki język jest najlepszy do pracy? Okazuje się, że nie język angielski, którego znajomość staje się obowiązkowa, ale czeski, duński czy koreański są językami, które warto znać planując karierę zawodową.

Od 1 lipca 2024 wyższy dodatek za pracę w nocy

Od 1 lipca 2024 minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wyższe. W związku z tym dodatek za pracę w porze nocnej od 1 lipca 2024 r. też ulegnie zmianie. Powstaje jednak kilka pytań: czy dodatek za pracę w porze jest jednakowy dla wszystkich pracowników? Czy należy się zarówno dodatek za pracę w nocy i za pracę w godzinach nadliczbowych?

ZUS i pracodawca muszą wiedzieć, gdzie chory przebywa na zwolnieniu lekarskim. 3 dni na powiadomienie o zmianie adresu

Każdy ubezpieczony ma obowiązek informowania o zmianie swojego miejsca pobytu w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Na powiadomienie ZUS-u i pracodawcy są 3 dni. Mimo to, wiele osób o tym obowiązku zapomina. 

REKLAMA

Upał w pracy: jakie obowiązki ma pracodawca?

Zaczęły się wakacje a wraz z nimi upały. Z jednej strony to dobrze, w końcu mamy już lato, ale z drugiej strony, niekoniecznie - szczególnie dla osób, które muszą pracować podczas upałów. Jeśli w czasie upału pracownik zasłabnie lub dozna udaru słonecznego, finansowe konsekwencje takiego zdarzenia poniesie pracodawca. Jakie obowiązki mają pracodawcy podczas upałów? 

Czy 7 lipca 2024 to niedziela handlowa?

Czy 7 lipca 2024 to niedziela handlowa? Czy w wakacje jest niedziela handlowa? Czy przed rokiem szkolnym jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe? Kto może stać za ladą w niedziele? 

Jak zwolnić pracownika? Zwalniać też trzeba umieć

Jak zwolnić pracownika? Okazuje się, że zwalniać też trzeba umieć. Zwolnienie pracownika to jedno z najtrudniejszych zadań, przed którymi stają menedżerowie i specjaliści ds. HR. Oprócz aspektów prawnych, proces ten wymaga delikatności, empatii i umiejętności komunikacyjnych. W niniejszym artykule omówimy kroki, jakie należy podjąć, aby poinformować pracownika o zwolnieniu w sposób profesjonalny i po prostu ludzki.

Świadczenie kompensacyjne 2025 r.

Aby otrzymać świadczenie kompensacyjne w 2025 r. należy spełnić kilka podstawowych warunków. Poniżej najważniejsze informacje, czyli: jaka wysokość świadczenia kompensacyjnego 2025 oraz jak złożyć wniosek o świadczenie kompensacyjne w 2025.

REKLAMA

Wiek emerytalny kobiet 2024

Wiek emerytalny kobiet w Polsce w 2024 roku wynosi 60 lat. Czy trwają prace nad podniesieniem wieku emerytalnego do 65 lat i tym samym zrównaniem go z wiekiem emerytalnym mężczyzn?

Pilne! Praca sezonowa 2024

Właśnie zaczął się okres wakacyjny, to właśnie teraz szczególnie potrzeba jest praca pracowników sezonowych. Poniżej odpowiedzi na pytania: Co to znaczy praca sezonowa? Czy praca sezonowa jest legalna? Ile trwa praca sezonowa? Jak wygląda praca sezonowa?

REKLAMA