reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Jak złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy?

Jak złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy?

Wniosek o dodatek solidarnościowy można złożyć wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem internetu. ZUS nie daje możliwości złożenia wniosku w sposób tradycyjny w placówce oddziału Zakładu.

Dodatek solidarnościowy

W skrócie dodatek solidarnościowy przysługuje osobom, które utraciły pracę po 15 marca 2020 r. w związku z epidemią COVID-19 (koronawirusa). Wynosi 1400 zł netto (bez podatku i składki, gdyż finansowane są przez państwo). Wypłaca je ZUS w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. (trzy miesiące). Wsparcie bezrobotnych w formie dodatku solidarnościowego przewidziała Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dodatku solidarnościowym przyznawanym w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19. Otrzymywanie dodatku solidarnościowego zawiesza wypłatę zasiłku dla bezrobotnych. 

Podstawowe warunki przyznania świadczenia:

  • utrata pracy po 15 marca w związku z koronawirusem (pracodawca wypowiedział umowę lub umowa na czas określony wygasła),
  • podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę przez łączny okres co najmniej 60 dni w 2020 r.
  • złożenie wniosku EDS do ZUS.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

Wniosek o dodatek solidarnościowy (EDS)

Jednym z podstawowych warunków przyznania świadczenia jest złożenie wniosku. Wypłatą dodatków solidarnościowych zajmuje się ZUS, a więc do ZUS należy składać stosowne wnioski. Tym razem nie ma jednak dwóch możliwości,jak to było w przypadku innych świadczeń przyznawanych w ramach Tarczy Antykryzysowej, dokumenty można składać wyłącznie drogą elektroniczną, a więc za pośrednictwem internetu. Tradycyjny sposób składania papierowych wniosków w poszczególnych placówkach ZUS w tym przypadku nie funkcjonuje. 

Zatem aby skutecznie złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy, należy zrobić to poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Jeśli osoba straciła pracę w związku z COVID-19, a nie posiada konta na PUE ZUS, może to zrobić na trzy sposoby:

  1. stacjonarnie w placówce ZUS,
  2. online za pomocą profilu zaufanego,
  3. online za pomocą konta bankowego (większość banków posiada już taką usługę).

Ostateczny termin składania wniosków o dodatek solidarnościowy to 31 sierpnia 2020 r.

Po zalogowaniu się na swoje konto należy postępować zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku zawartą w artykule: Jak krok po kroku złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy?

Dokument podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym, podpisem osobistym (e-dowód) lub profilem PUE.

Należy dokładnie wpisać numer rachunku bankowego, gdyż błąd przedłuży czas wypłaty świadczenia na konto. O przyznaniu prawa do dodatku lub decyzji o odmowie można dowiedzieć się na portalu PUE ZUS. 

Wniosek składa się raz. Jeden wniosek poprawnie złożony w czerwcu daje prawo do trzykrotnej wypłaty dodatku solidarnościowego. Podobnie wniosek złożony w lipcu daje prawo do dwukrotnej wypłaty dodatku.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dodatku solidarnościowym przyznawanym w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19 (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1068)

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Strict Minds Communication

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama