REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana protokołu pokontrolnego przez inspektora ZUS - skutki dla przedsiębiorcy

Kontrola ZUS - protokół. /Fot. Fotolia
Kontrola ZUS - protokół. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych przypadkach inspektorzy ZUS po przeprowadzeniu kontroli wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatnika składek sporządzają protokół pokontrolny zawierający inne wnioski niż protokół sporządzony podczas kontroli, która miała miejsce wcześniej, mimo że stan faktyczny, jaki był wówczas kontrolowany, nie uległ zmianie. Jakie skutki dla przedsiębiorcy ma zmiana protokołu pokontrolnego?

Wątpliwości powoduje kwestia dopuszczalności i skutków prawnych zmiany protokołu kontroli inspektorów ZUS. Chodzi o to, czy stanowisko zawarte w protokole kontroli np. sprzed 2 lat w przypadku, gdy nie zmienił się stan prawny w tym zakresie, jak również stan faktyczny, a postępowanie przedsiębiorcy jest identyczne jak sprzed poprzedniej kontroli ZUS, jest wiążące dla inspektorów kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Wszczęcie kontroli

Inspektorzy ZUS wszczynają kontrolę u płatnika składek po okazaniu legitymacji służbowej i doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Po jej przeprowadzeniu ustalenia pokontrolne wnosi się do protokołu kontroli, które zawierają m.in.:

  • określenie zakresu kontroli;
  • czas trwania kontroli z określeniem daty wszczęcia i zakończenia kontroli oraz z wymienieniem dni przerwy w kontroli;
  • opis dokonanych ustaleń z podaniem podstaw prawnych;
  • przedstawienie dowodów;
  • pouczenie o prawie do złożenia zastrzeżeń.

Zobacz: Składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych 2013

REKLAMA

Zakres kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrolę przeprowadzają inspektorzy ZUS i może ona obejmować w szczególności:

  • zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych;
  • prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest ZUS;
  • ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu;
  • prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe;
  • wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych.

Podczas przeprowadzania kontroli inspektor ZUS ma prawo badać wszelkie księgi, dokumenty finansowo-księgowe i osobowe oraz inne nośniki informacji związane z zakresem kontroli, dokonywać oględzin i spisu składników majątku płatników zalegających z zapłatą należności z tytułu składek (art. 86 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Zobacz: Najczęstsze błędy płatników składek

Protokół kontroli można kwestionować

Problem skutków sporządzenia protokołu kontroli został poruszony w interpelacji poselskiej (nr 9378) w sprawie charakteru i skutków stanowiska Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zawartego w protokole kontroli, skierowanej do Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W odpowiedzi resort pracy podkreślił, że obowiązkiem inspektora kontroli Zakładu jest pełne i rzetelne udokumentowanie ustaleń kontroli. Istota, funkcja i cel kontroli są inne niż istota, funkcja i cel postępowania administracyjnego. W kontroli nie podejmuje się czynności procesowych prowadzących do przyznania stronie prawa lub nałożenia obowiązku, lecz zmierza się do wykrycia nieprawidłowości i umożliwienia ich usunięcie kontrolowanemu płatnikowi składek.

Co do zasady, protokół kontroli nie zawiera stanowiska ZUS, lecz opis dokonanych ustaleń (stan faktyczny). Opis stanu faktycznego utrwalony w protokole kontroli jest wynikiem badania materiału dowodowego i odnosi się do konkretnej kontroli. Natomiast w sytuacji, gdy podczas kontroli w sposób nietrafny został rozpoznany stan faktyczny i zawarty w protokole kontroli, mamy do czynienia z błędem inspektora kontroli Zakładu – stwierdził resort pracy. Ministerstwo podkreśliło, że protokół kontroli i wydana na jego podstawie decyzja ZUS podlegają weryfikacji sądowej.

(!)

Protokół kontroli sporządzony przez inspektora kontroli i wydana na jego podstawie decyzja ZUS podlegają weryfikacji sądowej.

Podczas kontroli występują przypadki, w których (w wyniku czynności kontrolnych prowadzonych przez inspektora kontroli ZUS) stan przedstawiony przez pytającego jest odmienny od stanu faktycznego ustalonego w toku kontroli. Jeżeli płatnik kwestionuje wyniki kontroli, może:

  • złożyć pisemne zastrzeżenia do protokołu kontroli w terminie 14 dni od jego otrzymania,
  • wskazać równocześnie dowody na swoje twierdzenia.

Zobacz także: Składki na ubezpieczenie społeczne młodocianych

PRZYKŁAD

W firmie Pol Sp. z o.o. miała miejsce kontrola ZUS. Inspektorzy badali w szczególności zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych oraz prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest ZUS. Podczas kontroli okazało się, że 3 osoby nie zostały zgłoszone do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Inspektor kontroli zawarł to w protokole kontroli zobowiązując jednocześnie płatnika do dokonania zgłoszeń tych osób. Po otrzymaniu protokołu płatnik wniósł pisemne zastrzeżenia do części dotyczącej brakujących zgłoszeń i dołączył wydruki dokumentów zgłoszeniowych oraz potwierdzenie ich wysłania do ZUS. Takie postępowanie płatnika jest uzasadnione i prawidłowe.

Inspektor kontroli ma w takim przypadku obowiązek rozpatrzyć zgłoszone zastrzeżenia i w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne. O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń płatnik składek jest informowany na piśmie. Protokół kontroli stanowi podstawę do wydania decyzji np. o ustaleniu wymiaru składek i ich poboru.

Jeżeli zastrzeżenia płatnika do protokołu kontroli nie zostaną uwzględnione przez inspektora ZUS i w związku z tym zostanie wydana decyzja nakazująca zapłatę składek wraz z odsetkami, płatnik może odwołać się od takiej decyzji wyłącznie do sądu.

Zobacz również: Forum Kadry - ZUS i Płace

(!)

Jeżeli płatnik kwestionuje wyniki kontroli, może złożyć pisemne zastrzeżenia do protokołu kontroli w terminie 14 dni od jego otrzymania.

Czytaj także w Snp 12/2011 jak postępować w sytuacji nienależnego opłacenia składek czy stwierdzenia powstania nadpłaty na innym tle.

Podstawa prawna:

● art. 86–97 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.)

Źródło: Sposób na płace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA