Obowiązkowe PUE ZUS od 2023 r.
REKLAMA
REKLAMA
- PUE ZUS - co to jest i do czego służy?
- Czy każdy płatnik składek powinien mieć założony profil do końca 2022 r.?
- W ramach PUE ZUS płatnik składek jest obowiązany przekazać do ZUSu adres elektroniczny.
- Co jeżeli płatnik nie założy PUE ZUS?
- Czy potrzebny jest ePUAP?
- PUE ZUS - jak założyć profil?
PUE ZUS - co to jest i do czego służy?
PUE ZUS, tj. Platforma Usług Elektronicznych, to narzędzie elektroniczne ZUSu, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez ZUS. Przez PUE ZUS można załatwić większość spraw przez internet. Portal ma na celu wygodny, odformalizowany, tani i szybki kontakt z ZUS. Co daje PUE ZUS?
REKLAMA
- przedsiębiorcy mogą skorzystać z kilkudziesięciu różnych formularzy wniosków
- można załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi
- przedsiębiorcy mogą korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych
- przedsiębiorcy mogą kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUSem, przejrzeć deklaracje roliczeniowe
- pracodawcy mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników
- istnieje możliwość przejrzenia danych zgromadzonych w ZUS (w tym informacje o saldzie bieżącym oraz saldzie miesięcznym i rocznym, które pokazują stan opłaconych składek do ZUS)
- można zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS
- można umawiać się na wizyty w jednostce ZUS
- znajdują się tam informacje o należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych wpłatach
- przedsiębiorcy mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
Jak podaje ZUS, profil na PUE ZUS ma ponad 10,6 mln użytkowników, tj. 89% osób prowadzących własną działalność i ponad 87% podmiotów rozliczających składki od 1 do 5 osób.
Czy każdy płatnik składek powinien mieć założony profil do końca 2022 r.?
Tak, od 1 stycznia 2023 r. każdy płatnik składek powinien mieć założony profil na PUE ZUS. Dotychczas przepisy wskazywały, że PUE ZUS musiały mieć założone podmioty, które zatrudniały powyżej 5-ciu osób. Ustawowy obowiązek założenia profilu był do 31 grudnia 2015 r. Zwolnieni z tego obowiązku byli pracodawcy zatrudniający do 5 osób (tzw. mali płatnicy).
Od 1 stycznia 2023 r. na mocy ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 1621, dalej: ustawa) wszyscy płatnicy składek są zobowiązani do założenia profilu informacyjnego PUE ZUS. Nie istotna jest więc liczba zatrudnianych osób. Co więcej, nawet osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą czy samozatrudnieni są zobowiązani co założenia profilu.
W ramach PUE ZUS płatnik składek jest obowiązany przekazać do ZUSu adres elektroniczny.
Płatnik składek jest obowiązany nie tylko do założenia konta ale i do utrzymania aktywnego profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym ZUSu w czasie prowadzenia z ZUSem rozliczeń z tytułu składek. Czyli przez cały czas prowadzenia działalności i odprowadzania składek czy to za siebie, czy za pracowników istnieje obowiązek aktywnego prowadzenia konta.
Co jeżeli płatnik nie założy PUE ZUS?
Jeżeli płatnik składek nie założy PUE ZUS (do 30 grudnia 2022 r.), wówczas Zakład Ubezpieczeń Społecznych założy sam za niego profil informacyjny. Tym płatnikom składek (tym na kontach których na dzień 31 grudnia 2022 r. prowadzone są rozliczenia z tytułu składek).
Polecamy quiz: Co wiesz o PUE ZUS?
Czy potrzebny jest ePUAP?
Aby móc wysyłać przez PUE ZUS wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) należy mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny (potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym). Pismo, które jest doręczane do ZUSu w postaci elektronicznej na profilu informacyjnym założonym w systemie teleinformatycznym ZUSu, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo wykorzystuje się sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych udostępniony bezpłatnie przez Zakład w systemie teleinformatycznym.
PUE ZUS - jak założyć profil?
ZUS podaje całą instrukcję, jak założyć profil na PUE ZUS:
-
Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
-
Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
-
Wybierz sposób rejestracji:
-
za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
-
za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
-
za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
-
samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.
-
Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
-
Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 1621)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat