REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różny wiek emerytalny kobiet i mężczyzn – zgodny z Konstytucją RP

Michał Culepa
Michał Culepa

REKLAMA

Zróżnicowanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest zgodne z konstytucją, co nie znaczy, że nie można tej zasady zmienić. Trybunał Konstytucyjny dopuścił możliwość zrównania wieku emerytalnego (sygn. akt K 63/07).

Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w art. 24 ust. 1 ustala fundamentalną dla naszego systemu emerytalnego zasadę zróżnicowania wieku emerytalnego ze względu na płeć. Osobom ubezpieczonym urodzonym po 31 grudnia 1948 r. ustawa określa wiek emerytalny wynoszący co najmniej 60 lat dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn.

Autopromocja

Zasadę tę zakwestionował jednak Rzecznik Praw Obywatelskich kierując do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o uznanie powyższego przepisu za niezgodny z Konstytucją RP. Rzecznik wskazał, że nie ma racjonalnych argumentów przemawiających za utrzymaniem regulacji określającej powszechny wiek emerytalny na poziomie zróżnicowanym według kryterium płci. Nie da się bowiem wykazać, że różnice biologiczne i społeczne między kobietami a mężczyznami pozostają w bezpośrednim i koniecznym związku ze zróżnicowaniem prawnym w zakresie regulacji wieku emerytalnego. Ponadto ustalenie niższego wieku emerytalnego dla kobiet staje się przyczyną wywierania na kobiety presji na wycofanie się z rynku pracy. To zaś skutkuje – zwłaszcza po przejściu na typowo ubezpieczeniowy system emerytalny, gdzie końcowe świadczenie zależy od liczby zebranych na kontach ZUS składek – uzyskiwaniem przez kobiety niższych emerytur. Taka sytuacja dyskryminuje kobiety i jest sprzeczna z zasadą równości wobec prawa (art. 32 konstytucji) oraz równego dostępu do zabezpieczenia społecznego (art. 33 konstytucji).

Rozstrzygnięcie trybunału

Trybunał Konstytucyjny nie podzielił argumentów RPO i – obradując ze względu na wagę sprawy w pełnym składzie – wydał 15 lipca 2010 r. wyrok (sygn. akt K 63/07) stwierdzający zgodność z konstytucją spornego artykułu ustawy emerytalnej.

Uzasadniając orzeczenie TK wskazał, że hipotetyczna wysokość emerytury kobiet – niższa niż mężczyzn – nie jest jedynie wynikiem niższego wieku emerytalnego, ale jest także spowodowana relatywnie niższymi dochodami kobiet. Stąd ocena konstytucyjności zakwestionowanej regulacji nie może się opierać wyłącznie na tym pojedynczym czynniku.


Zdaniem Trybunału, argument o naciskach na „wyjście” z rynku pracy kobiet w wieku emerytalnym nie ma uzasadnienia prawnego. Każdy, a więc i kobiety, ma prawo kontynuacji zatrudnienia po osiągnięciu wieku emerytalnego. Co więcej, Sąd Najwyższy w najnowszym orzecznictwie wyraźnie wskazuje, że rozwiązywanie stosunku pracy wyłącznie z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego ma charakter dyskryminujący (por. uchwałę z 21 stycznia 2009 r., II PZP 13/08, OSNP 2009/19-20/248).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trybunał wskazał również, że normatywne obniżenie wieku emerytalnego ma szeroką akceptację społeczną, która wynika z ciągle funkcjonującego – chociaż zmniejszającego swój zasięg – tradycyjnego modelu rodziny, który skutkuje większym obciążeniem kobiet (nie tylko pracą zawodową, ale i obowiązkami rodzinnymi i macierzyńskimi). Ponadto ustawodawca decydując się na obniżenie wieku emerytalnego kobiet wprowadził zarazem takie zasady obliczania świadczeń, aby zniwelować skutki krótszego opłacania składek ZUS. Trybunał nie ocenia zaś celowości i zasadności wprowadzenia takiej regulacji. Powyższe argumenty stanowią racjonalne uzasadnienie wprowadzenia zróżnicowania wieku emerytalnego.

Zarazem TK wskazał, że różnice społeczne w funkcjonowaniu mężczyzn i kobiet oraz w zakresie jakości pracy i zatrudnienia rzutujące na sytuację osób danej płci, będą się zmniejszać. Ta tendencja jest wyraźna i można już rozpocząć prace idące w kierunku zrównania wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn. Dlatego trybunał, działając w trybie art. 4 ustawy o TK, skierował do Parlamentu informację o potrzebie podjęcia prac legislacyjnych mających na celu zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn.

Wnioski

Obecna sytuacja zróżnicowania wieku emerytalnego ze względu na płeć jest zgodna z konstytucją. Zarazem przyjęcie równego wieku emerytalnego jest także zgodne z konstytucją i godne aprobaty – co wynika zarówno z uzasadnienia, jak i z informacji wystosowanej przez TK do Sejmu i Senatu. Tym samym trybunał otworzył drogę do możliwych zmian systemu emerytalnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA