Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy w Norwegii – poradnik dla Polaków pracujących w tym kraju

europa.jobs - praca za granicą
Ekspert w dziedzinie poszukiwania pracy i zatrudnienia za granicą
System podatkowy w Norwegii – poradnik dla Polaków pracujących w tym kraju/fot. Shutterstock
System podatkowy w Norwegii – poradnik dla Polaków pracujących w tym kraju/fot. Shutterstock
Osobom wyjeżdżającym do pracy Norwegia kojarzy się z wysokimi zarobkami i dobrymi warunkami pracy i życia. Trzeba jednak pamiętać, że oprócz wysokich zarobków w tym kraju są też wysokie podatki, jakie każdy, kto tam pracuje musi rozliczyć.

Jak wygląda system podatkowy w Norwegii?

System podatkowy w Norwegii został skonstruowany w oparciu o skalę proporcjonalną, co oznacza, że próg podatkowy jest ustalany na bazie otrzymywanego dochodu. Osoby dużo zarabiające mają większe zobowiązania wobec norweskiego fiskusa niż te mniej usytuowane. Aby ta dysproporcja nie była aż tak niesprawiedliwa wprowadzono szereg ulg od podatków z których można skorzystać.

Podatki w Norwegii są wyższe niż w Polsce, ale jest też jasno określony cel pobierania wysokich danin od obywateli, bowiem system podatkowy ma za zadanie wyrównywać różnice w dochodach społeczeństwa. Podatek pobierany w odpowiedniej do dochodów wysokości zostaje przetransferowany na wypłatę świadczeń, w zależności od potrzeb mieszkańców. Są to w szczególności świadczenia pomocy socjalnej, z których Norwegia jest znana w Europie. Bardzo dobrze są też skonstruowane projekty informacyjne, wspierające system podatkowy i objaśniające dlaczego należy płacić wysokie podatki. Dzięki temu, obywatele godzą się na nie i nie mają w naturze obchodzenia prawa.

Polecamy: Multipakiet RODO 2018 dla kadrowych i HR

Rodzaje podatków

W Norwegii, podobnie jak w wielu innych europejskich krajach mamy dwa rodzaje podatków – bezpośrednie i pośrednie. Podatki bezpośrednie to te, które płacimy bezpośrednio do urzędu skarbowego, jak np. podatek dochodowy, podatek od posiadanego majątku, podatek od spadków i darowizn, podatek od nieruchomości. Podatki pośrednie są natomiast naliczane do towarów i usług w momencie ich produkcji, sprzedaży, importu lub eksportu. Do takich podatków należy VAT ora podatki akcyzowe (np. od alkoholi, słodyczy i cukru). Standardowa stawka podatku VAT w Norwegii wynosi obecnie 25%.

Każda osoba pracująca w Norwegii lub prowadząca tam działalność gospodarczą oraz osoby z norweskim statusem rezydenta są zobligowane do płacenia podatków dochodowych. Osoby zatrudnione płacą podatek za pośrednictwem pracodawcy – to on w ich imieniu co miesiąc odciąga określoną kwotę z wynagrodzenia. Aby dowiedzieć się, jaką kwotę podatku należy zapłacić, tuż po przyjeździe do pracy w Norwegii należy uzyskać w urzędzie skarbowym kartę podatkową – Skattekort. Podczas jej wydawania urząd obliczy stawkę podatku na podstawie spodziewanych zarobków i długości pobytu w kraju fiordów. Brak tego dokumentu może mieć dotkliwe konsekwencje finansowe dla pracujących – gdy go nie mamy, pracodawca musi odliczyć nam z wynagrodzenia aż 50% podatku. Tą procedurę należy powtarzać co roku, bowiem karta jest ważna tylko 12 miesięcy.

Progi podatkowe obowiązujące w Norwegii w 2018 roku:

Dochód

Wysokość podatku

do 169 000 NOK

23%

od 169 000 NOK do 237 900 NOK

nadwyżkę mnożymy dodatkowo o 1,4%

od 237 900 NOK do 598 050 NOK

nadwyżkę mnożymy dodatkowo o 3,3%

od 598 050 NOK do 962 050 NOK

nadwyżkę mnożymy dodatkowo o 12,4%

od 962 050 NOK

nadwyżkę mnożymy dodatkowo o 15,4%

Jak wygląda rozliczenie z urzędem skarbowym?

Rok podatkowy w Norwegii liczony jest jak w Polsce i trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. Terminy rozliczeń wyglądają podobnie jak w kraju – do 30 kwietnia bieżącego roku za ubiegły rok.


Jak już wspomniano, osoby zatrudnione w Norwegii podatek dochodowy płacą za pośrednictwem pracodawcy. Na fiszce płacowej ten fakt jest stosownie odnotowany. Trzeba pamiętać, że każda zmiana dochodu, majątku i odliczeń od podatków raczej nie umknie norweskiemu fiskusowi, gdyż otrzymuje on raporty od różnych instytucji, takich jak banki, pracodawcy, urząd pracy (NAV), które do 1 lutego muszą dostarczyć urzędowi skarbowemu odpowiednie informacje o wynagrodzeniu, stanie konta czy otrzymywanych świadczeniach. Na podstawie tych danych fiskus generuje wstępne rozliczenie roczne Skattemelding, które na przełomie marca i kwietnia wysyłane jest podatnikom. Jeśli zaszły jakieś zmiany w dochodach lub chcemy skorzystać z ulg od podatku, wtedy należy dokonać korekty danych składając swoją wersję zeznania rocznego. Urząd po jej weryfikacji wysyła ostateczną kwotę podatku do rozliczenia lub zwrotu w postaci formularza o nazwie Skatteoppgjøret, zazwyczaj w okresie od czerwca do października. Gdy natomiast nie wniesiemy uwag do Skattemelding, nie musimy odsyłać żadnych dokumentów.

Najpopularniejsze ulgi podatkowe

Istnieje kilka ulg, z których mogą skorzystać Polacy pracujący w Norwegii. Warto je przeanalizować i z nich skorzystać. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy zmuszeni zapłacić całą wartość podatku wyliczonego we wstępnym rozliczeniu przez urząd skarbowy. Trzeba pamiętać, że rodzaj odliczeń od podatku przypisany jest do konkretnych klas podatkowych, nadawanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. W Norwegii są dwie – pierwsza i druga klasa podatkowa.

Status pendler

Jedna z najpopularniejszych ulg wśród obcokrajowców, przysługująca osobom mieszkającym na stałe w innym kraju, np. w Polsce, a dojeżdżającym do pracy w Norwegii. Uprawnia ona do zwrotu kosztów mieszkania i wyżywienia oraz kosztów podróży między Polską a krajem fiordów (rachunki za prom i bramki, bilety lotnicze),

Ulga Standardowa (Standardfradrag), ulga 10%

Umożliwia zmniejszenie podstawy do opodatkowania poprzez odjęcie 10% dochodu brutto. Odliczenie nie może przekraczać 40 000 NOK i dotyczy tylko dochodu z wynagrodzenia z pracy u osób zatrudnionych. Mogą z tej ulgi skorzystać osoby, które niedawno rozpoczęły pracę w Norwegii i przebywają tam krócej niż 183 dni w ciągu 1 roku lub krócej niż 270 dni w ciągu dwóch lat. Skorzystanie z tej ulgi wyklucza możliwość korzystania z innych ulg i odpisów.

Druga klasa podatkowa przy niskim wynagrodzeniu małżonka

Można z niej skorzystać po raz ostatni w rozliczeniu za 2017 rok. Przysługuje ona osobom, których współmałżonek osiągał w poprzednim roku dochody niższe niż 46 817 NOK.

Odpis odsetek od kredytu

Polacy pracujący w Norwegii i zarabiający tam min. 90% dochodu mogą odpisać od podatku koszt odsetek od kredytów i pożyczek zaciąganych w Polsce i w Norwegii. Nie ma znaczenia, jakiego rodzaju kredyt lub pożyczka została zaciągnięta.

Podatnicy mogą też skorzystać z następujących ulg:

  • Ulga na dzieci
  • Ulga za dojazdy do pracy
  • Ulga za wpłatę na indywidualny fundusz emerytalny IPA
  • Ulga za przekazywanie datków na cele charytatywne

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Posiłki w szkole i w przedszkolu. Zasady odpłatności, rozliczania i naliczania odsetek za nieterminowe płatności
Tylko teraz
29,00 zł
39,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Kasia
    2022-06-25 21:15:41
    Możliwość odpisania odsetek kredytów od podatku to duże ułatwienie naprawdę. Koszty kredytów w Norwegii są dzięki temu sporo niższe jak w Polsce. brałam tam kredyt, sama nie wiedziałam co i jak dlatego zgłosiłam się do motty.no i oni mi doradzili w jakim banku będzie najkorzystniej i jak załatwić formalności.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Świadczenia emerytalno-rentowe
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
1 stycznia
1 marca
1 czerwca
1 września
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
Relacja trudna do wyważenia
Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
Zawarcie umowy o pracę
W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
Umowa zlecenia 2022 r.
Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
Co to jest ekonomia społeczna?
Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
Spory zbiorowe – co się zmieni?
Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.
Koszty zwolnień lekarskich – ile firmy płacą za nieodpowiednie warunki pracy?
Argumentując właścicielowi firmy wysokość kwoty, której przeznaczenie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pracowników, inspektorzy BHP podają wiele górnolotnych sloganów, których pracodawcy nie rozumieją lub rozumieć nie chcą. W takiej sytuacji bardzo dobrym i zawsze działającym argumentem jest pokazanie kosztów absencji wypadkowej w konkretnym przedsiębiorstwie, wskazując jednocześnie że stanowią one tylko 1,53%* kosztów całości wypadku przy pracy.
Work-life balance w Kodeksie pracy
Od początku sierpnia zaczną obowiązywać znaczące zmiany, wprowadzone do Kodeksu pracy. Po latach obowiązywania telepracy, w przepisach pojawi się definicja pracy zdalnej. Ponadto pracodawcy będą mogli badać stan trzeźwości pracowników. Dyrektywy unijne wymuszają na polskim ustawodawcy wprowadzenie jeszcze jednej zmiany, związanej z tzw. work-life balance. Ministerstwo Rodziny przygotowało ostateczną wersję noweli Kodeksu pracy, która wdraża regulacje związane z równowagą między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.