[50] Zob.:§11 ust. 2 rozporządzenia RM z 21.12.1994 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego (DzU nr 138, poz. 729); §13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 28.10.2010 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora instytutu badawczego (DzU nr 215, poz. 1412).
[51] Tak samo: T. Liszcz, Konkurs jako metoda...jw., s. 255; Z. Niedbała, Konkursowy tryb doboru kandydatów na stanowiska kierownicze, Państwo i Prawo 1986, nr 6, s. 87; T. Makola, Prawne dylematy konkursów na dyrektorów, Doskonalenie Kadr Kierowniczych 1987, nr 1, s. 60.
reklama
reklama
[52] Podobny pogląd prezentują m.in.: M. Popinigis, Konkurs na stanowisko...jw., s. 360-361; T. Liszcz, Konkurs jako metoda...jw., s. 255;T. Makola, Prawne dylematy...jw., s. 59; Z. Pawlak, Konkurs jako metoda doboru dyrektorów przedsiębiorstw państwowych w Polsce, Warszawa 1988, s. 22; Z. Kubot, W. Sanetra, Czy sąd zwalnia dyrektora?, Gazeta Prawnicza z 01.02.1983r., nr 3/447, s. 7; Z. Kubot, Konkurs na dyrektora...jw., s. 92-93; E. Dobrodziej, Konkursy na stanowiska...jw., s. 64.
[53] Zob. Z. Niedbała, Konkursowy tryb doboru...jw., s. 86.
[54] Tak samo T. Liszcz, Sprzeciw w stosunku do decyzji powołującej dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, Nowe Prawo 1983, nr 9-10, s. 111-112; T. Liszcz, Konkurs jako metoda...jw., s. 255. Przeciwny podgląd prezentują Z. Kubot i W. Sanetra, Czy sąd...jw., s. 7.
[55] Np. gdy kandydat wyłoniony przez komisję ukrywał pewne fakty, których ujawnienie dyskwalifikuje jego osobę z punktu widzenia ustalonych kryteriów doboru (złożył on fałszywe oświadczenie o niekaralności).
[56] W szczególności, na krytykę zasługuje stanowisko T. Makoli, w myśl którego organizator konkursu podejmując decyzję co do obsady stanowiska kierowniczego jedynym z kandydatów wytypowanych przez komisję może posługiwać się jakimiś „dodatkowymi, własnymi kryteriami”, które nie zostały wcześniej sformułowane w ogłoszeniu czy też regulaminie konkursu [w:] Prawne dylematy...jw., s. 59.
[57] Tamże.
[58] Jego treść została zacytowana w postanowieniu SN z 13.01.2000 r., III RN 123/99, OSNAPiUS 2000, nr 21, poz. 779. Również w postanowieniu z 13.01.2000 r. sąd wskazuje na to, iż zarząd gminy zasadniczo zobowiązany jest powierzyć stanowisko dyrektora publicznej szkoły podstawowej kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu. Co prawda, we wcześniejszych orzeczeniach sąd wskazywał, iż ustawa o systemie oświaty nie obliguje organu prowadzącego szkołę do powierzenia zwycięzcy konkursu funkcji dyrektora szkoły, ale wszystkie te rozstrzygnięcia zapadły przed 1996 rokiem, kiedy to do ustawy o systemie oświaty dodany został art. 36a, który przewiduje omawiany obowiązek – art. 1 pkt 33 ustawy z 21.07.1995r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 101, poz.504) Zob. np.: postanowienie NSA z 13.08.1992r., SA/Wr 885/92 [w:] P. Lisowski, Konkurs na dyrektora szkoły samorządowej w świetle orzecznictwa sądowego, Acta Universitatis Wratislaviensis 1996, CCLIII No 1900, s. 50; uzasadnienie uchwały SN z 12.04.1994 r. I PZP 11/94, OSNAPiUS 1994, nr 3, poz. 37.