Jak traktować milczenie pracodawcy w ciągu 7 dni od dnia złożenia przez pracownika wniosku o sprostowanie świadectwa pracy
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli nie zareagują Państwo na wniosek pracownika w sprawie sprostowania świadectwa pracy, milczenie to może zostać przez pracownika ocenione jako faktyczna odmowa sprostowania świadectwa. W takim przypadku pracownik może skierować do sądu pracy pozew o sprostowanie świadectwa pracy. Sprostowanego świadectwa pracy nie może podpisać osoba do tego nieupoważniona.
REKLAMA
UZASADNIENIE
Przepisy prawa pracy nie przewidują sytuacji, w której pracodawca, który otrzymał wniosek o sprostowanie świadectwa pracy, milczy, tj. w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku pracownika ani nie przesyła skorygowanego świadectwa pracy, ani zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa. Mimo to w takiej sytuacji, tj. gdy upłynął 7-dniowy termin na sprostowanie świadectwa pracy, pracownik może potraktować brak reakcji pracodawcy (tj. jego milczenie) jako faktyczną odmowę poprawienia świadectwa pracy. Za taką interpretacją zachowania pracodawcy może przemawiać brak jakiejkolwiek informacji z jego strony w sprawie sprostowania świadectwa pracy. W takim przypadku pracownik ma prawo wystąpić do sądu z żądaniem sprostowania świadectwa (art. 97 § 21 Kodeksu pracy). Dlatego, aby uniknąć sporu sądowego w sytuacji, w której pracodawca uznaje swój błąd i chce świadectwo pracy skorygować, proponuję skontaktować się z pracownikiem, np. telefonicznie, e-mailem lub drogą pocztową i wyjaśnić zaistniałą sytuację oraz zobowiązać się do niezwłocznego wydania lub przesłania pracownikowi poprawionego świadectwa pracy, jak tylko osoba upoważniona do jego podpisania wróci z delegacji.
WAŻNE!
Brak odpowiedzi pracodawcy na wniosek pracownika w sprawie sprostowania świadectwa pracy pracownik może potraktować jako odmowę sprostowania świadectwa pracy.
Świadectwo pracy powinno zostać podpisane albo przez pracodawcę, albo przez osobę przez niego upoważnioną. Podpisanie poprawionego świadectwa przez osobę nieupoważnioną może narazić pracodawcę na konieczność wypłaty odszkodowania. Takie świadectwo pracy jest bowiem niewłaściwe, a zatem pracownik może żądać odszkodowania, jeśli wskutek wydania niewłaściwego świadectwa pracy poniósł szkodę, np. nie mógł podjąć innej pracy. Odszkodowanie to przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika (art. 99 § 2 Kodeksu pracy).
Aby zapobiec takim sytuacjom, do podpisywania dokumentów kadrowych w imieniu pracodawcy, oprócz prezesa spółki, powinna być upoważniona jeszcze jedna osoba.
Procedura sprostowania świadectwa pracy
Podstawa prawna
- art. 97 § 1 i § 21, art. 99 § 1 Kodeksu pracy,
- § 5 pkt 1 rozporządzenia z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat