REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo obowiązujące przy kierowaniu pracownika do pracy za granicą

Piotr Korzec

REKLAMA

Zasady obowiązywania polskiego prawa pracy przy kierowaniu pracowników do pracy za granicą uzupełniają normy prawa obowiązującego w państwie przyjmującym.

Wprowadzenie elementu zagranicznego do stosunku pracy łączącego krajowego pracodawcę z krajowym pracownikiem świadczącym pracę komplikuje istotnie zarówno sam stosunek pracy, jak i zakres obowiązków pracodawcy. Zatrudnienie w warunkach skierowania pracownika za granicę jest regulowane przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (zwaną dalej dyrektywą) oraz inne dyrektywy sektorowe. Samo nawiązanie stosunku pracy regulują europejskie normy dotyczące transgranicznych stosunków umownych (Konwencja o prawie właściwym dla zobowiązań umownych oraz niebawem zastępujące jej postanowienia rozporządzenie nr 593/2008). Przedsiębiorcę będzie również interesować ogólna zasada podlegania ubezpieczeniom społecznym w miejscu wykonywania pracy, bo to na nim ciąży obowiązek zapewnienia delegowanym pracownikom ubezpieczenia społecznego.

REKLAMA

Autopromocja

Zasięg dyrektywy

Dyrektywa wyznacza zakres swobody regulacyjnej państw członkowskich, nakazując im stworzenie norm zapewniających minimum ochrony pracowników i rynku pracy.

Dyrektywa ma zastosowanie do pracodawcy prowadzącego działalność w państwie członkowskim, jeżeli:

  • w ramach świadczenia usług poza granicami swojego państwa deleguje on pracowników na własny rachunek i pod własnym kierownictwem na terytorium innego państwa członkowskiego, a między przedsiębiorstwem delegującym a pracownikiem w ciągu okresu delegowania istnieje stosunek pracy oraz
  • przedsiębiorstwo kieruje pracowników do zakładu albo przedsiębiorstwa należącego do grupy przedsiębiorców na terytorium „obcego” państwa członkowskiego, a między delegującym a pracownikiem delegowanym przez cały okres delegowania istnieje stosunek pracy.

Istotą regulacji europejskiej jest zachowanie równowagi między ochroną uczciwej konkurencji na rynku pracy a zapewnieniem wolnego przepływu usług. Ten ostatni cel wymaga wszak umożliwienia tymczasowej działalności transgranicznej. W wyroku z 11 grudnia 2003 r. (C-215/01) Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że nie ma ściśle określonych uniwersalnych granic czasowych, po których przekroczeniu usługa przestaje mieć walor transgraniczny, a zaczyna być uważana za działalność wykonywaną na terytorium państwa obcego w sposób stały. Ocena w tym zakresie zawsze będzie wymagać uwzględnienia specyfiki danego przypadku.


Szczegóły umowy z pracownikiem

Pracownicy oddelegowani do wykonania określonej pracy przez cały czas pozostają w stosunku pracy ze swoim pracodawcą. Umowa realizowana przez pracodawcę powinna określać szczegóły pracy za granicą i wskazywać na fakt jej realizacji w warunkach oddelegowania. Określenie takie jest konieczne, aby pracodawca nie został posądzony o nielegalne formy prowadzenia działalności gospodarczej lub zatrudnienia. Umowa taka ma jeszcze jeden aspekt praktyczny. Każde państwo członkowskie ma swoje unormowania w zakresie np. wynagrodzenia minimalnego, dodatku za nadgodziny czy wymiaru urlopu. Modyfikując umowę z pracownikiem kierowanym za granicę, należy nie tylko określić nowe miejsce pracy, ale również zmienić zapisy umowy tak, aby była dostosowana do systemu ochrony obowiązującego na terytorium państwa przyjmującego. Konsekwencją zrównania praw pracowniczych jest obciążenie pracodawcy kierującego pracownika za granicę podobnymi kosztami pracy oraz standardami bezpieczeństwa i zabezpieczenia społecznego. W poszukiwaniu wiedzy na temat prawa zagranicznego, które uzupełni stosunek pracy między przedsiębiorcą a delegowanym pracownikiem, przydatne będą sprawozdania na temat implementacji dyrektywy dostępne m.in. w języku angielskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby pracodawca mógł skorzystać ze zwolnień, jakie oferują kraje członkowskie, np. dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę, musi szczegółowo określić zakres umowy z pracownikiem.

Dyrektywa daje jednocześnie państwom członkowskim fakultatywną możliwość wyłączenia obowiązku zapłaty płacy minimalnej przy delegacji do pracy za granicę na okresy krótsze od 1 miesiąca oraz zapłaty płacy minimalnej i minimalnego okresu płatnego urlopu w przypadku nieznaczących (krótkich) okresów skierowania do pracy za granicę (art. 3 ust. 3-5 dyrektywy). I tak Hiszpania skorzystała ze wszystkich wyłączeń w odniesieniu do pobytów krótszych niż 8 dni, z wyłączeniem skierowania w trybie pracy tymczasowej. Malta wprowadziła wyłączenie minimalnych stawek płacy wraz ze stawką za nadgodziny w odniesieniu do skierowanych do pracy w tym kraju pracowników oraz do kierowania pracowników do zakładu albo przedsiębiorstwa należącego do grupy przedsiębiorców na terytorium państwa członkowskiego, jeśli delegacja nie trwa dłużej niż miesiąc. W Słowenii również za zgodą przedstawicieli pracodawców i pracowników zastosowano to samo wyłączenie.

Czeski kodeks pracy przewiduje:

  • wyłączenie w odniesieniu do minimalnej stawki płacy wraz ze stawką za nadgodziny dla skierowań na okres krótszy niż 1 miesiąc w ciągu 12 miesięcy oraz
  • wyłączenie regulacji minimalnej stawki płacy wraz ze stawką za nadgodziny oraz minimalnego wymiaru płatnych urlopów rocznych w przypadku skierowań do pracy krótszych niż 22 dni w ciągu 12 miesięcy.

Tego typu regulacje są jednak mało stabilne.

Szczególna staranność przy kierowaniu do pracy za granicę pozwoli pracodawcy zabezpieczyć się przed groźbą postępowania o prowadzenie nielegalnej działalności przez zagraniczne inspekcje pracy oraz przed niekontrolowanym wzrostem kosztów zatrudnienia.

Podstawa prawna:

  • dyrektywa nr 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (DzUrz UE Polskie wydanie specjalne z 2004 r., rozdz. 5, t. 2, s. 431-436),
  • Konwencja o prawie właściwym dla zobowiązań umownych (DzUrz UE C 334, 30.12.2005 r., s. 1),
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I) (DzU L 177, 4.7.2008 r., s. 6-16).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA