Zmiana kultury pracy i zarządzania
REKLAMA
REKLAMA
Dobre zarządzanie po polsku
Napływ zagranicznego kapitału, coraz więcej doświadczeń w pracy za granicą, a także coraz liczniejsi obcokrajowcy przyjeżdżający do pracy w Polsce zmieniają naszą kulturę pracy i prowadzenia biznesu. Polski management jest coraz bardziej otwarty na inne modele zarządzania, a rola człowieka w organizacji staje się coraz bardziej istotna.
REKLAMA
Postawa i otwartość
Międzynarodowe środowisko pracy sprawia, że zmienia się polski styl zarządzania – na bardziej partycypacyjny, zespołowy. W firmach zaczyna się dostrzegać potencjały indywidualne i coraz chętniej się to akcentuje, dzięki czemu rośnie zaufanie pracowników do firmy. Szefowie są też coraz bardziej świadomi, że trzeba jasno komunikować cele firmy. Młode pokolenie pracowników nie jest bowiem w stanie funkcjonować i angażować się bez poczucia celu i sensu swojej pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób, które miały okazję pracować za granicą, posiadają doświadczenia w pracy z innymi kulturami oraz mieli styczność z obcokrajowcami.
Ponadto młodzi ludzie określani mianem pokolenia Y charakteryzują się wysokim poziomem asertywności. - Młodzi pracownicy potrafią głośno artykułować swoje oczekiwania wobec pracodawców. Nie godzą się na praktyki, które odbiegają od poznanych poza granicami Polski i przyjętych przez nich standardów - zauważa Dorota Morka, HR & Finance Manager w TTS Poland.
Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF
Przykładem zachodzących w firmach zmian jest coraz popularniejsze hasło work-life balance. Niektóre z nich (zwłaszcza działające na konkurencyjnych rynkach) prześcigają się w stwarzaniu lepszych warunków pracy na wielu polach - rodzicielstwa, aktywności fizycznej czy prospołecznej. W wielu firmach obserwuje się regularny wzrost z satysfakcji z pracy, na co wpływ ma wiele różnych czynników. Wszystko to przekłada się także na naszą efektywność. Według danych z raportu firmy Mcinsey (Polska 2025 – Nowy motor wzrostu w Europie) w ciągu ostatnich 25 lat polska gospodarka dwukrotnie zwiększyła swoją wielkość mierzoną według realnego PKB, co po części jest też efektem pozytywnych przeobrażeń w obszarze kultury pracy.
Zadaj pytanie: FORUM
Umiędzynarodowienie
Istotny wpływ na kulturę pracy i zarządzania ma oczywiście rynek, na którym działa firma. Napływ zagranicznych inwestycji, zwłaszcza sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BPO/SSC), oprócz tworzenia miejsc pracy w dużej mierze otworzył nas na globalny rynek, tym samym na inne style. Nie chodzi tutaj oczywiście o firmy z zagranicznym kapitałem czy nawet globalne marki, których działalność w Polsce ogranicza się tylko do krajowego rynku. Coraz więcej firm w Polsce rzeczywiście działa międzynarodowo. Mówimy tutaj jednak o ciągłej styczności z różnymi kulturami pracy, prowadzenia biznesu czy podejścia do wzajemnych relacji.
Choć jest to proces długotrwały, wnosi wiele istotnych zmian w typowej dla nas dość sztywnej i pionowej kulturze zarządzania. - Na znaczeniu zdecydowanie zyskuje jednostka, postrzegana już nie tylko jako pracownik, ale przede wszystkim człowiek. Choć dużo zależy tutaj oczywiście od indywidualnej otwartości i świadomości osób zarządzających, jak również kultury organizacyjnej firmy – mówi Monika Reszko, ekspert ds. komunikacji i relacji wewnętrznych, HUMAN - Concept & Solutions. Każda zmiana wymaga oczywiście akceptacji i świadomości najwyższego kierownictwa firmy, choć obserwuje się coraz większą skalę tego typu zjawisk.
– Polski management coraz częściej ma też odwagę przyznać się, że nie wszystko wie. Pracuję z prezesami dużych organizacji czy managerami mającymi wieloletnie doświadczenie, którzy widzą potrzebę wprowadzania zmian w zarządzaniu. Presja na realizację celów jest ogromna, ale zmienia się sposób ich realizacji. Trzeba jednak wyraźnie powiedzieć, że taka zmiana nie jest żadnym procesem naprawczym czy nadrabianiem braków w pewnych obszarach, jak niektórzy sądzą, tylko elementem rozwoju kompetencji wynikającym z bardzo dużej świadomości tych osób – dodaje Monika Reszko.
Więcej relacji
REKLAMA
Sposobów na podnoszenie efektywności pracy i tworzenie przyjaznego środowiska jest wiele. W firmach powstają strefy relaksu czy gier, organizowane są wspólne akcje (np. zbiórki krwi), wypady (np. firmowe wycieczki rowerowe) czy rozgrywki sportowe. Kreując rozwiązania mające podnosić efektywność pracy, czy budowanie pozytywnej atmosfery, trzeba pamiętać, aby były one zgodne z kulturą organizacyjną danej firmy. Płaszczyzn do wzajemnej integracji i wzmacniania relacji w firmowym zespole jest wiele. Jedną z nich jest rozgrywany już od 5 lat w Sopocie turniej siatkarski Beach Volleyball Business Cup, w którym uczestniczą firmowe zespoły z całego kraju. Pracownicy chętnie pokazują się w firmowych barwach, ich koledzy przychodzą kibicować własnemu teamowi. Bardzo widoczne jest ich poczucie tożsamości z marką, ale przede wszystkim otwartość firm, aby udział w takich rozgrywkach zapewniać.
– Kolejny już raz bierzemy aktywny udział w turnieju, a nasi reprezentanci zawsze mają silny doping licznego grona swoich współpracowników. Nie jest to jednak jedyna inicjatywa mająca na celu dbanie o nasze wewnętrzne środowisko – są też kulturalne czy zdrowotne, tak, by każdy znalazł coś dla siebie. Jako deweloper powierzchni biurowych staramy się też rozszerzać pola tej aktywności na naszych najemców, którzy także przykładają dużą wagę tworzonego środowiska pracy i wzajemnych relacji – mówi Monika Brzozowska z firmy Torus, będącej deweloperem kompleksu Alchemia w Gdańsku.
Źródło: Brandscope Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat