Pozycja kobiet na rynku pracy
REKLAMA
REKLAMA
Kobiety a negocjacje płacowe
Statystyki podają, że kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni. Częstym „grzechem” kobiet jest brak poczucia wartości oraz nie podejmowanie negocjacji płacowych. Sheryl Sandberg piastująca obecnie stanowisko wiceprezesa w Facebooku, na podstawie własnych doświadczeń podaje „receptę” na zwiększenie swojej wartości rynkowej.
REKLAMA
Wg Sandberg najlepsza droga np. do pomyślnego zakończenia negocjacji płacowych opiera się na:
- Sprawieniu wrażenia bycia sympatyczną
- Społecznościowym podejściu
- Przyjęciu perspektywy „my”
- Konkretnym uzasadnieniu (np. presja zewnętrzna, standardy firmy lub branży)
- Blefie (np. oferta z innej pracy)
Według badań Carnegie Mellon University wciąż jednak norma genderowa wywiera mocny wpływ na odwagę młodych ludzi do podejmowania negocjacji. Bezpośrednio po studiach na formę negocjacji w procesie rekrutacyjnym zdecydowało się 57% studentów i jedynie 7% studentek.
Zobacz także: Różnorodność płci w procesie prowadzenia polityki kadrowej
Sheryl Sandberg „Włącz się do gry” Sonia Braga 2013
Syndrom oszusta według Sheryl Sandberg
Syndrom oszusta jest zjawiskiem, w którym kompetentnych ludzi dręczy poczucie zwątpienia we własne siły. Kobiety cierpią na niego bardziej intensywnie i są przezeń bardziej ograniczane. Najpoważniejszym skutkiem tego stanu rzeczy jest pogrążenie się w autodeprecjacji.
Tina Fey (autorka i pisarka) wskazuje, iż „Piękno syndromu oszusta polega na tym, że z jednej strony odczuwasz skrajny egocentryzm, a z drugiej myślisz sobie: <Jestem oszustką. O Boże przejrzeli mnie!>”.
Soft skills
Soft skills stanowią przede wszystkim domenę kobiet. Broń ta pozwala przywdziać na siebie „pancerz rytualnych działań” zmierzających do realizacji założonego celu. Wachlarz umiejętności miękkich obejmuje takie działania jak:
- Nałożenie drugiej maski (ale bez zaprzeczenia swojej naturze!) – „Kobieca siła jest jak stal, giętka, ale trudno ją złamać”
- Uśmiech (ale umiarkowany) – poszukiwanie potwierdzenia, kobiety chcą być lubiane
- Body language stanowiący wzmocnienie utrzymywanego kontaktu, np. rezygnacja z kiwania głową przy wyrażaniu odrębnego zdania
Warto wspomnieć, iż kobiety (z uwagi na brak klubów porównywanych z męskimi „old boy’s clubs”) nie mają niestety tak wielkiej bazy do czerpania wzorców od starszych koleżanek na wysokich stanowiskach.
Polecamy również: Zarządzanie różnorodnością w środowisku pracy z korzyścią dla pracodawcy
Od asertywności po seksowne riposty
Wiele kobiet sygnalizuje, że ma kłopoty z asertywnością. Problem ten rzadko dotyczy mężczyzn. Asertywność wiąże się przede wszystkim z kompetencjami komunikacyjnymi i empatią.
Asertywność stanowi prawo do:
- wyrażania własnych myśli i opinii oraz brania za nie odpowiedzialności
- mówienia „tak” i „nie” bez poczucia winy
- popełniania błędów i ponoszenia za nie odpowiedzialności
- proszenia o to czego się chce
- wysłuchania i poważnego traktowania
Podteksty erotyczne to zjawisko często towarzyszące pracy w grupach, w których kluczowe znaczenie odgrywa interakcja na linii damsko-męskiej. Najczęstsze przyczyny ich występowania to: chęć sprawienia wrażenia osoby zabawnej, wprawienia rozmówcy w zakłopotanie, spoufalenia się, upokorzenia, zranienia lub obrazy.
W przypadku mężczyzn bardzo często jest tak, że ten kto nie daje się wciągnąć w gierki erotyczne zostaje obwołany „zniewieściałym mięczakiem”. Nieprzyjemne zagrania kolegów (i koleżanek) zawsze można skontrować przy użyciu analogicznych technik, lub udawać, że nie dosłyszało się aluzji.
Niektóre metody odpierania ataków:
- W przypadku agresywnych zachowań powiedz coś niezwykle wulgarnego, by zamknąć rozmówcy buzię lub daj do zrozumienia, że posunął się o krok za daleko.
- W przypadku używania tematu seksu do upokorzenia możesz udawać, że jego uwagi spływają po tobie jak po kaczce lub zwrócić się do instytucji ds. mobbingu.
- Cięta riposta (wymagająca jednak sporych umiejętności lub praktyki), np.:
„To, co miała pani na sobie wczoraj, bardzo mi się podobało. –„Och, nie wiedziałam, że lubi pan damskie ciuszki.”
- Po kanonadzie seksualnych podtekstów możesz powiedzieć: „No dobrze. Teraz porozmawiajmy jak kulturalni/normalni ludzie.”
Zakończenie dyskusji powinno być spektakularne. Ciętość twojej riposty powinna sprawić, że zarumienią się po uszy. Możesz też dać im do zrozumienia, że w twoim towarzystwie nie wolno im pozwalać sobie na takie zachowanie; np.:
„Nie wiem, na czym polegają twoje problemy erotyczne, i nie interesuje mnie to. Wiem za to, że nie życzę sobie, abyś w mojej obecności pozwalał sobie na takie komentarze.”
Jeśli kobiety znałyby techniki ciętej riposty, być może nie dochodziłoby do licznych procesów ujawniających problem nadużyć seksualnych oraz dyskryminacji z powodu płci w miejscu pracy. W fascynujący sposób opowiada o takich procesach Susan Antilla w książce „Kobiety kontra Wall Street”, opowieści z Boom-Boom Room. Studio Emka 2004
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
Błędy kobiecej retoryki
Zgoła odmienna od męskiej retoryka kobieca (z uwagi na wskazane wcześniej cechy wynikające z relacji partnerskiej) zawiera błędy skutkujące osłabieniem siły przekazu, polegające przede wszystkim na:
- Formułowaniu pytań zamiast stwierdzeń
- Używaniu rozbudowanych wstępów
- Wyjaśnianiu
- Pytaniu o pozwolenie
- Przepraszaniu
- Używaniu słów pomniejszających znaczenie osiągnięć
W celu wzmocnienia skuteczności kobiecego przekazu można zastosować następujące rozwiązania:
- Uproszczenia – wyłożenie celu, jasnej koncepcji, przesłania w jednym zdaniu
- Zastosowanie „męskiej” struktury – krótkie, jasne zdania wyrażające wypowiedzi kluczowe
- Przygotowanie dwóch, trzech mocnych argumentów
- Zachęcanie do współpracy i zadawania pytań, np.” Jak Pan to ocenia? Czy mam dalej uzasadniać swoją propozycję?”
Alicja Moszyńska, Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.
Współpracowała z wieloma koncernami zagranicznymi (m.in. Johnson & Johnson, Bayer, Mercedes-Benz, Tyco, US Pharmacia, Samsung ). Wykładowca akademicki, specjalizacja: synergia płci w biznesie, komunikacja interpersonalna i negocjacje. Autorka artykułów, organizatorka seminariów i akcji medialnych promujących kobiety w biznesie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat