REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozycja kobiet na rynku pracy

Alicja Moszyńska
Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.
Pozycja kobiet na rynku pracy. / Fot. Fotolia
Pozycja kobiet na rynku pracy. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak budować świadomie pozycję w biznesie? Niewiele kobiet w sposób konstruktywny dba o swoją pozycję w firmie. Oto kilka warsztatowych wskazówek jak profesjonalnie kreować ścieżkę kariery, unikając błędów typowych dla kobiet.

Kobiety a negocjacje płacowe

Statystyki podają, że kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni. Częstym „grzechem” kobiet jest brak poczucia wartości oraz nie podejmowanie negocjacji płacowych. Sheryl Sandberg piastująca obecnie stanowisko wiceprezesa w Facebooku, na podstawie własnych doświadczeń podaje „receptę” na zwiększenie swojej wartości rynkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wg Sandberg najlepsza droga np. do pomyślnego zakończenia negocjacji płacowych opiera się na:

  • Sprawieniu wrażenia bycia sympatyczną
  • Społecznościowym podejściu
  • Przyjęciu perspektywy „my”
  • Konkretnym uzasadnieniu (np. presja zewnętrzna, standardy firmy lub branży)
  • Blefie (np. oferta z innej pracy)

Według badań Carnegie Mellon University wciąż jednak norma genderowa wywiera mocny wpływ na odwagę młodych ludzi do podejmowania negocjacji. Bezpośrednio po studiach na formę negocjacji w procesie rekrutacyjnym zdecydowało się 57% studentów i jedynie 7% studentek.

Zobacz także: Różnorodność płci w procesie prowadzenia polityki kadrowej

REKLAMA

Sheryl Sandberg „Włącz się do gry” Sonia Braga 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Syndrom oszusta według Sheryl Sandberg

Syndrom oszusta jest zjawiskiem, w którym kompetentnych ludzi dręczy poczucie zwątpienia we własne siły. Kobiety cierpią na niego bardziej intensywnie i są przezeń bardziej ograniczane. Najpoważniejszym skutkiem tego stanu rzeczy jest pogrążenie się w autodeprecjacji.

Tina Fey (autorka i pisarka) wskazuje, iż „Piękno syndromu oszusta polega na tym, że z jednej strony odczuwasz skrajny egocentryzm, a z drugiej myślisz sobie: <Jestem oszustką. O Boże przejrzeli mnie!>”.

Soft skills

Soft skills stanowią przede wszystkim domenę kobiet. Broń ta pozwala przywdziać na siebie „pancerz rytualnych działań” zmierzających do realizacji założonego celu. Wachlarz umiejętności miękkich obejmuje takie działania jak:

  • Nałożenie drugiej maski (ale bez zaprzeczenia swojej naturze!) – „Kobieca siła jest jak stal, giętka, ale trudno ją złamać”
  • Uśmiech (ale umiarkowany) – poszukiwanie potwierdzenia, kobiety chcą być lubiane
  • Body language stanowiący wzmocnienie utrzymywanego kontaktu, np. rezygnacja z kiwania głową przy wyrażaniu odrębnego zdania

Warto wspomnieć, iż kobiety (z uwagi na brak klubów porównywanych z męskimi „old boy’s clubs”) nie mają niestety tak wielkiej bazy do czerpania wzorców od starszych koleżanek na wysokich stanowiskach.

Polecamy również: Zarządzanie różnorodnością w środowisku pracy z korzyścią dla pracodawcy

Od asertywności po seksowne riposty

Wiele kobiet sygnalizuje, że ma kłopoty z asertywnością. Problem ten rzadko dotyczy mężczyzn. Asertywność wiąże się przede wszystkim z kompetencjami komunikacyjnymi i empatią.

Asertywność stanowi prawo do:

  • wyrażania własnych myśli i opinii oraz brania za nie odpowiedzialności
  • mówienia „tak” i „nie” bez poczucia winy
  • popełniania błędów i ponoszenia za nie odpowiedzialności
  • proszenia o to czego się chce
  • wysłuchania i poważnego traktowania

Podteksty erotyczne to zjawisko często towarzyszące pracy w grupach, w których kluczowe znaczenie odgrywa interakcja na linii damsko-męskiej. Najczęstsze przyczyny ich występowania to: chęć sprawienia wrażenia osoby zabawnej, wprawienia rozmówcy w zakłopotanie, spoufalenia się, upokorzenia, zranienia lub obrazy.

Zapisz się na nasz newsletter

W przypadku mężczyzn bardzo często jest tak, że ten kto nie daje się wciągnąć w gierki erotyczne zostaje obwołany „zniewieściałym mięczakiem”. Nieprzyjemne zagrania kolegów (i koleżanek) zawsze można skontrować przy użyciu analogicznych technik, lub udawać, że nie dosłyszało się aluzji.

Niektóre metody odpierania ataków:

  • W przypadku agresywnych zachowań powiedz coś niezwykle wulgarnego, by zamknąć rozmówcy buzię lub daj do zrozumienia, że posunął się o krok za daleko.
  • W przypadku używania tematu seksu do upokorzenia możesz udawać, że jego uwagi spływają po tobie jak po kaczce lub zwrócić się do instytucji ds. mobbingu.
  • Cięta riposta (wymagająca jednak sporych umiejętności lub praktyki), np.: 

„To, co miała pani na sobie wczoraj, bardzo mi się podobało. –„Och, nie wiedziałam, że lubi pan damskie ciuszki.”

  • Po kanonadzie seksualnych podtekstów możesz powiedzieć: „No dobrze. Teraz porozmawiajmy jak kulturalni/normalni ludzie.”

Zakończenie dyskusji powinno być spektakularne. Ciętość twojej riposty powinna sprawić, że zarumienią się po uszy. Możesz też dać im do zrozumienia, że w twoim towarzystwie nie wolno im pozwalać sobie na takie zachowanie; np.:

„Nie wiem, na czym polegają twoje problemy erotyczne, i nie interesuje mnie to. Wiem za to, że nie życzę sobie, abyś w mojej obecności pozwalał sobie na takie komentarze.”

Jeśli kobiety znałyby techniki ciętej riposty, być może nie dochodziłoby do licznych procesów ujawniających problem nadużyć seksualnych oraz dyskryminacji z powodu płci w miejscu pracy. W fascynujący sposób opowiada o takich procesach Susan Antilla w książce „Kobiety kontra Wall Street”, opowieści z Boom-Boom Room. Studio Emka 2004

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Błędy kobiecej retoryki

Zgoła odmienna od męskiej retoryka kobieca (z uwagi na wskazane wcześniej cechy wynikające z relacji partnerskiej) zawiera błędy skutkujące osłabieniem siły przekazu,  polegające przede wszystkim na:

  • Formułowaniu pytań zamiast stwierdzeń
  • Używaniu rozbudowanych wstępów
  • Wyjaśnianiu
  • Pytaniu o pozwolenie
  • Przepraszaniu
  • Używaniu słów pomniejszających znaczenie osiągnięć

W celu wzmocnienia skuteczności kobiecego przekazu można zastosować następujące rozwiązania:

  • Uproszczenia – wyłożenie celu, jasnej koncepcji, przesłania w jednym zdaniu
  • Zastosowanie „męskiej” struktury – krótkie, jasne zdania wyrażające wypowiedzi kluczowe
  • Przygotowanie dwóch, trzech mocnych argumentów
  • Zachęcanie do współpracy i zadawania pytań, np.” Jak Pan to ocenia? Czy mam dalej uzasadniać swoją propozycję?”

Alicja Moszyńska, Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Współpracowała z wieloma koncernami zagranicznymi (m.in. Johnson &amp; Johnson, Bayer, Mercedes-Benz, Tyco, US Pharmacia, Samsung ). Wykładowca akademicki, specjalizacja: synergia płci w biznesie, komunikacja interpersonalna i negocjacje. Autorka artykułów, organizatorka seminariów i akcji medialnych promujących kobiety w biznesie.&nbsp;

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

REKLAMA

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

REKLAMA

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA