Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozycja kobiet na rynku pracy

Alicja Moszyńska
Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.
Pozycja kobiet na rynku pracy. / Fot. Fotolia
Pozycja kobiet na rynku pracy. / Fot. Fotolia
Jak budować świadomie pozycję w biznesie? Niewiele kobiet w sposób konstruktywny dba o swoją pozycję w firmie. Oto kilka warsztatowych wskazówek jak profesjonalnie kreować ścieżkę kariery, unikając błędów typowych dla kobiet.

Kobiety a negocjacje płacowe

Statystyki podają, że kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni. Częstym „grzechem” kobiet jest brak poczucia wartości oraz nie podejmowanie negocjacji płacowych. Sheryl Sandberg piastująca obecnie stanowisko wiceprezesa w Facebooku, na podstawie własnych doświadczeń podaje „receptę” na zwiększenie swojej wartości rynkowej.

Wg Sandberg najlepsza droga np. do pomyślnego zakończenia negocjacji płacowych opiera się na:

  • Sprawieniu wrażenia bycia sympatyczną
  • Społecznościowym podejściu
  • Przyjęciu perspektywy „my”
  • Konkretnym uzasadnieniu (np. presja zewnętrzna, standardy firmy lub branży)
  • Blefie (np. oferta z innej pracy)

Według badań Carnegie Mellon University wciąż jednak norma genderowa wywiera mocny wpływ na odwagę młodych ludzi do podejmowania negocjacji. Bezpośrednio po studiach na formę negocjacji w procesie rekrutacyjnym zdecydowało się 57% studentów i jedynie 7% studentek.

Zobacz także: Różnorodność płci w procesie prowadzenia polityki kadrowej

Sheryl Sandberg „Włącz się do gry” Sonia Braga 2013

Syndrom oszusta według Sheryl Sandberg

Syndrom oszusta jest zjawiskiem, w którym kompetentnych ludzi dręczy poczucie zwątpienia we własne siły. Kobiety cierpią na niego bardziej intensywnie i są przezeń bardziej ograniczane. Najpoważniejszym skutkiem tego stanu rzeczy jest pogrążenie się w autodeprecjacji.

Tina Fey (autorka i pisarka) wskazuje, iż „Piękno syndromu oszusta polega na tym, że z jednej strony odczuwasz skrajny egocentryzm, a z drugiej myślisz sobie: <Jestem oszustką. O Boże przejrzeli mnie!>”.

Soft skills

Soft skills stanowią przede wszystkim domenę kobiet. Broń ta pozwala przywdziać na siebie „pancerz rytualnych działań” zmierzających do realizacji założonego celu. Wachlarz umiejętności miękkich obejmuje takie działania jak:

  • Nałożenie drugiej maski (ale bez zaprzeczenia swojej naturze!) – „Kobieca siła jest jak stal, giętka, ale trudno ją złamać”
  • Uśmiech (ale umiarkowany) – poszukiwanie potwierdzenia, kobiety chcą być lubiane
  • Body language stanowiący wzmocnienie utrzymywanego kontaktu, np. rezygnacja z kiwania głową przy wyrażaniu odrębnego zdania

Warto wspomnieć, iż kobiety (z uwagi na brak klubów porównywanych z męskimi „old boy’s clubs”) nie mają niestety tak wielkiej bazy do czerpania wzorców od starszych koleżanek na wysokich stanowiskach.

Polecamy również: Zarządzanie różnorodnością w środowisku pracy z korzyścią dla pracodawcy

Od asertywności po seksowne riposty

Wiele kobiet sygnalizuje, że ma kłopoty z asertywnością. Problem ten rzadko dotyczy mężczyzn. Asertywność wiąże się przede wszystkim z kompetencjami komunikacyjnymi i empatią.

Asertywność stanowi prawo do:

  • wyrażania własnych myśli i opinii oraz brania za nie odpowiedzialności
  • mówienia „tak” i „nie” bez poczucia winy
  • popełniania błędów i ponoszenia za nie odpowiedzialności
  • proszenia o to czego się chce
  • wysłuchania i poważnego traktowania

Podteksty erotyczne to zjawisko często towarzyszące pracy w grupach, w których kluczowe znaczenie odgrywa interakcja na linii damsko-męskiej. Najczęstsze przyczyny ich występowania to: chęć sprawienia wrażenia osoby zabawnej, wprawienia rozmówcy w zakłopotanie, spoufalenia się, upokorzenia, zranienia lub obrazy.

Zapisz się na nasz newsletter

W przypadku mężczyzn bardzo często jest tak, że ten kto nie daje się wciągnąć w gierki erotyczne zostaje obwołany „zniewieściałym mięczakiem”. Nieprzyjemne zagrania kolegów (i koleżanek) zawsze można skontrować przy użyciu analogicznych technik, lub udawać, że nie dosłyszało się aluzji.

Niektóre metody odpierania ataków:

  • W przypadku agresywnych zachowań powiedz coś niezwykle wulgarnego, by zamknąć rozmówcy buzię lub daj do zrozumienia, że posunął się o krok za daleko.
  • W przypadku używania tematu seksu do upokorzenia możesz udawać, że jego uwagi spływają po tobie jak po kaczce lub zwrócić się do instytucji ds. mobbingu.
  • Cięta riposta (wymagająca jednak sporych umiejętności lub praktyki), np.: 

„To, co miała pani na sobie wczoraj, bardzo mi się podobało. –„Och, nie wiedziałam, że lubi pan damskie ciuszki.”

  • Po kanonadzie seksualnych podtekstów możesz powiedzieć: „No dobrze. Teraz porozmawiajmy jak kulturalni/normalni ludzie.”

Zakończenie dyskusji powinno być spektakularne. Ciętość twojej riposty powinna sprawić, że zarumienią się po uszy. Możesz też dać im do zrozumienia, że w twoim towarzystwie nie wolno im pozwalać sobie na takie zachowanie; np.:

„Nie wiem, na czym polegają twoje problemy erotyczne, i nie interesuje mnie to. Wiem za to, że nie życzę sobie, abyś w mojej obecności pozwalał sobie na takie komentarze.”

Jeśli kobiety znałyby techniki ciętej riposty, być może nie dochodziłoby do licznych procesów ujawniających problem nadużyć seksualnych oraz dyskryminacji z powodu płci w miejscu pracy. W fascynujący sposób opowiada o takich procesach Susan Antilla w książce „Kobiety kontra Wall Street”, opowieści z Boom-Boom Room. Studio Emka 2004

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Błędy kobiecej retoryki

Zgoła odmienna od męskiej retoryka kobieca (z uwagi na wskazane wcześniej cechy wynikające z relacji partnerskiej) zawiera błędy skutkujące osłabieniem siły przekazu,  polegające przede wszystkim na:

  • Formułowaniu pytań zamiast stwierdzeń
  • Używaniu rozbudowanych wstępów
  • Wyjaśnianiu
  • Pytaniu o pozwolenie
  • Przepraszaniu
  • Używaniu słów pomniejszających znaczenie osiągnięć

W celu wzmocnienia skuteczności kobiecego przekazu można zastosować następujące rozwiązania:

  • Uproszczenia – wyłożenie celu, jasnej koncepcji, przesłania w jednym zdaniu
  • Zastosowanie „męskiej” struktury – krótkie, jasne zdania wyrażające wypowiedzi kluczowe
  • Przygotowanie dwóch, trzech mocnych argumentów
  • Zachęcanie do współpracy i zadawania pytań, np.” Jak Pan to ocenia? Czy mam dalej uzasadniać swoją propozycję?”

Alicja Moszyńska, Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Współpracowała z wieloma koncernami zagranicznymi (m.in. Johnson &amp; Johnson, Bayer, Mercedes-Benz, Tyco, US Pharmacia, Samsung ). Wykładowca akademicki, specjalizacja: synergia płci w biznesie, komunikacja interpersonalna i negocjacje. Autorka artykułów, organizatorka seminariów i akcji medialnych promujących kobiety w biznesie.&nbsp;

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
    Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
    Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
    W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
    2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.
    Pozyskiwanie pracowników lokalnych - 10 sposobów
    Jak informuje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu 2022 r. wyniosła 4,9%. To o 0,2 punktu procentowego mniej niż w maju br. I jak każda informacja, ta również ma dwie strony medalu. Znalezienie pracowników staje się bowiem większym wyzwaniem, zwłaszcza dla firm lokalnych, rekrutujących wśród miejscowych społeczności. W jaki sposób można mu podołać? Odpowiadamy.
    Polski Ład 2.0 - problemy z wyliczeniem podstawy składki zdrowotnej
    Nowelizacja Polskiego Ładu, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 roku, daje podatnikom rozliczającym się na ryczałcie możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne już od połowy tego roku. Odpowiedniego wpisu do CEIDG należy dokonać do 22 sierpnia. W tym przypadku pojawia się jednak ważne pytanie: jak obliczyć składkę zdrowotną za pierwsze półrocze.
    Cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę
    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy następuje wówczas z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia w zależności od długości zatrudnienia pracownika. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach możliwe jest cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę.
    Ponaglenie w sprawie urzędowej
    Jeśli sprawa urzędowa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne, masz prawo wnieść ponaglenie. Jeśli natomiast procedura dotyczy urzędu pracy lub urzędu wojewódzkiego, upewnij się wcześniej, że ponaglenie będzie skuteczne.
    Uprawnienia niepełnosprawnego pracownika
    Osobie legitymującej się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności przysługują dodatkowe uprawnienia pracownicze. Wynikają one z przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dotyczą one przede wszystkim czasu pracy, przerw w pracy i wymiaru urlopu. Oto one.
    Ponad 770 tys. obywateli Ukrainy zatrudnionych w Polsce
    Już ponad 770 tys. obywateli Ukrainy jest zatrudnionych legalnie w naszym kraju - powiedział we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.
    Ponad połowa pracowników preferuje zdalny i hybrydowy model pracy
    Hybrydowy model pracy, który coraz chętniej wybierany jest przez samych pracowników, wymaga dużych zmian w modelu operacyjnym wielu firm. Zanim jednak pracownicy przejdą na pożądany przez nich system pracy, powinni posiąść niezbędne kompetencje. Zyskają jednak na tym też organizacje, które będą mogły łowić talenty na znacznie większym obszarze. Sukcesy widać już dziś. Nawet w firmach z sektora przemysłu ciężkiego, które w ”hybrydowym” świecie mogli zdobyć pracowników wcześniej niedostępnych.
    Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!
    Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno - detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.
    W II kw. 2022 r. rynek utrzymał dynamikę zatrudnienia
    Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców objętych ubezpieczeniem społecznym
    Liczba cudzoziemców pracujących legalnie w Polsce i podlegających ubezpieczeniom społecznym przekroczyła już milion. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Na koniec lipca do ubezpieczenia emerytalnego zgłoszonych było niemal 1 mln 25 tys. cudzoziemców.
    Komplet: Zmiany w Kodeksie pracy 2022
    Zapraszamy do udziału w webinariach na temat zmian w Kodeksie pracy. Przy zakupie dwóch webinariów drugie 50% taniej. Komplet składa się z 2 webinariów: „Nieobecności pracownicze po nowelizacjach Kodeksu pracy” oraz „Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy”. Szkolenia poprowadzą Aleksander Kuźniar i Paweł Ziółkowski. Każdy z uczestników webinariów otrzyma imienny certyfikat. Polecamy!