REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy równolegle z pracownikami powinni się szkolić ich przełożeni

Magdalena Wróbel

REKLAMA

PROBLEMPracuję w małej spółce, o płaskiej strukturze organizacyjnej. Panuje u nas dobra atmosfera, choć od czasu do czasu dochodzi również do konfliktów. Dbamy o to, aby w firmowym życiu było jak najmniej formalizmu, staramy się wprowadzać określone procedury tylko wtedy, gdy jest to niezbędne. Ostatnio z kolegami z zarządu doszliśmy do wniosku, że potrzebujemy działań szkoleniowych, które w efekcie udrożnią nam komunikację, polepszą współpracę i w większym niż dotychczas stopniu umotywują zespół. Zależy nam na tym, by takie zajęcia uświadomiły naszym ludziom, że każdy z nich jest odpowiedzialny za wynik firmy. Czy nie będą one jednak stratą czasu i pieniędzy, przecież każdy z pracowników zna swoje cele?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Wielu moich klientów zadaje sobie i mnie podobne pytania. Odpowiem na nie od razu - szkolenia dla załogi to dobra droga, trzeba jednak nieco zmienić jej kierunek. A konkretnie, trzeba zacząć od głowy, a nie od ogona.

Właściwie wszyscy wiedzą, że styl zarządzania ma ogromny wpływ na motywację pracowników. Większość menedżerów zdaje się jednak pomijać te kwestie w sprawach szkoleniowych. Po prostu - wolą zorganizować zajęcia motywacyjne dla załogi i wydaje im się, że w ten sposób rozwiążą problem.

Rzecz jasna, samo takie szkolenie, jeśli jest dobrze przygotowane i przeprowadzone, może spowodować jednorazowy wzrost zaangażowania podwładnych. Gra toczy się jednak o ciągłe utrzymywanie motywacji przez członków personelu. A tego nie zapewnią nawet najlepsze warsztaty poświęcone motywowaniu pracowników.

Zacząć od siebie

Ostatnio rekomendowałam klientowi, by rozpoczął działania szkoleniowe od siebie i swoich kierowników. A konkretnie od zbadania, jak oceniane są ich działania przez załogę, które z nich powodują spadek motywacji i zaangażowania podwładnych oraz czy zaburzają komunikowanie się pracowników wewnątrz spółki. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jakim stopniu działania zarządu są zrozumiałe dla załogi, czy czytelna jest dla niej firmowa strategia, a jeśli nie, to dlaczego tak się dzieje.

Postanowiliśmy zatem zasięgnąć również opinii pracowników. Wyniki zaskoczyły niektórych kierowników. Okazało się, że podwładni uważnie obserwują działania swoich szefów i co więcej - oceniają je. Postrzegają postępowanie menedżerów jako takie, które wyznacza standardy w firmie. Jeśli zatem żądamy od nich więcej motywacji, odpowiedzialności i tego, aby byli lepiej zintegrowani, to sami musimy być dokładnie tacy sami. Co zatem może zrobić w firmie menedżer? Otóż bardzo wiele - przede wszystkim może być wzorem do naśladowania przez innych pracowników.

Kaskada kompetencji

Inicjatywy szkoleniowe, których celem jest wdrażanie trwałych zmian, powinny zatem dotyczyć przełożonych. I to nie tylko jako głównych decydentów, gdyż są oni ważnym ogniwem w procesie przeobrażeń firmy. Każda z przekazywanych załodze treści szkoleniowych powinna być znana przełożonemu, a do jej poznania powinien on zachęcać swoich podwładnych.

Jeszcze lepiej jest wtedy, kiedy załoga wie, że wraz z nią doskonalą swoje kompetencje także szefowie, a umiejętności podnoszą pracownicy na wszystkich szczeblach organizacyjnych. Wzrasta wówczas ranga takiego szkolenia i wiarygodny jest jego cel. Taka postawa menedżerów znakomicie też świadczy o ich odpowiedzialności za rozwój zawodowy pracowników.

Magdalena Wróbel

Autorka jest trenerem konsultantem w firmie AchieveGlobal.
Kontakt: magdalena.wrobel@achieveglobal.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA