REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2023 – Europejski Rok Umiejętności

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
2023 – Europejski Rok Umiejętności
2023 – Europejski Rok Umiejętności

REKLAMA

REKLAMA

Co będzie miał na celu Europejski Rok Umiejętności? Dlaczego szkolenia, podnoszenie kwalifikacji i znajomość technologii jest tak ważna na europejskim rynku zatrudnienia?

Czym będzie Europejski Rok Umiejętności?

Komisja UE rozpoczyna prace nad Europejskim Rokiem Umiejętności, którym ma być 2023 r. Parlament Europejski i Rada omówią wniosek Komisji z uwzględnieniem opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wskazuje Komisja UE w komunikacie z 12 października 2022 r.: transformacja ekologiczna i cyfrowa otwierają nowe możliwości dla ludzi i gospodarki UE. Posiadanie odpowiednich umiejętności umożliwia ludziom skuteczne poruszanie się po zmianach na rynku pracy oraz pełne zaangażowanie w społeczeństwo i demokrację. Posiadanie odpowiednich umiejętności do wykonywania danej pracy jest bardzo istotne z punktu widzenia przedsiębiorców. Pracodawcy poszukują wykwalifikowanych pracowników specjalizujących się w danej branży. Takie „ubranżowienie” przyczynia się do zrównoważonego wzrostu zatrudnienia, prowadzi do większej innowacyjności i poprawia konkurencyjność przedsiębiorstw.

Komisja UE wzywa państwa członkowskie do wyznaczenia krajowego koordynatora Europejskiego Roku Umiejętności, aby zapewnić koordynację odpowiednich działań na szczeblu krajowym.

Dane UE w zakresie kwalifikacji

Jednak obecnie ponad trzy czwarte firm w UE zgłasza trudności ze znalezieniem pracowników o niezbędnych umiejętnościach, a najnowsze dane Eurostatu sugerują, że tylko 37% dorosłych odbywa regularne szkolenia.

Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego pokazuje, że 4 na 10 dorosłych i co trzecia osoba pracująca w Europie nie posiadają podstawowych umiejętności cyfrowych. Ponadto już w 2021 r. brakowało 28 zawodów, od budownictwa i ochrony zdrowia po inżynierię i informatykę, co świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu zarówno na pracowników wysoko, jak i nisko wykwalifikowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewielka jest również reprezentacja kobiet w zawodach i na studiach związanych z technologią, przy czym tylko 1 na 6 informatyków i 1 na 3 absolwentów to kobiety.

Szkolenia pracownicze

Aby zachęcić do uczenia się przez całe życie, państwa członkowskie zatwierdziły cele społeczne UE na 2030 r., zgodnie z którymi co najmniej 60% dorosłych powinno uczestniczyć w szkoleniach każdego roku, prezentując już swój krajowy wkład w osiągnięcie tego celu.

Jest to również ważne, aby osiągnąć docelowy wskaźnik zatrudnienia na poziomie co najmniej 78% do 2030 r. Do 2030 r. co najmniej 80% wszystkich dorosłych powinno posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe.

Jakie są cele do osiągnięcia w 2023 r.?

Wraz z Europejskim Rokiem Umiejętności w 2023 r., we współpracy z Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi, partnerami społecznymi, publicznymi i prywatnymi służbami zatrudnienia, izbami handlowo-przemysłowymi, organizatorami kształcenia i szkolenia oraz pracownikami i przedsiębiorstwami, Komisja UE proponuje dać nowy impuls do uczenia się przez całe życie poprzez:

  1. Promowanie zwiększonych i bardziej skutecznych inwestycji sprzyjających włączeniu społecznemu w szkolenia i podnoszenie umiejętności, w tym przechodzeniu z jednej pracy na drugą.

  2. Zachęcanie do organizowania szkoleń, które są potrzebne na aktualnym rynku pracy.

  3. Aktywizacja większej liczby osób na rynku pracy, w szczególności kobiet i młodych ludzi, zwłaszcza tych, którzy nie uczą się, nie pracują ani nie szkolą.

  4. Przyciąganie osób z państw trzecich posiadających umiejętności potrzebne UE, w tym poprzez zwiększanie możliwości uczenia się i mobilności oraz ułatwianie uznawania kwalifikacji.

  5. W całej UE będą organizowane wydarzenia i kampanie uświadamiające, aby wspierać wzajemne uczenie się i przekwalifikowywania. Część programów będzie finansowanych z środków UE.

W ramach agendy na rzecz umiejętności, póki co zarejestrowało się ponad 700 organizacji i utworzono 12 partnerstw na dużą skalę w sektorach strategicznych, które zobowiązały się pomóc w podnoszeniu umiejętności nawet 6 mln osób.

W UE istnie tzw. problem niedoborów umiejętności kandydatów do pracy na dane stanowisko. Konieczna jest poprawa współpracy migracyjnej pomiędzy poszczególnymi państwami jak i wewnętrzna współpraca organizacji i np. uczelni wyższych. Proponuje się wprowadzenie unijnej puli talentów i partnerstw co pomoże dopasować umiejętności w Europie do potrzeb rynku pracy.

Finansowanie i pomoc UE ​​w inwestowaniu w umiejętności

Aby wesprzeć inwestycje państw członkowskich w podnoszenie i przekwalifikowanie, dostępne jest znaczne finansowanie ze środków UE i wsparcie techniczne, w tym:

  1. Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) z budżetem przekraczającym 99 mld euro na lata 2021–2027 jest głównym instrumentem UE do inwestowania w ludzi.

  2. Instrument na rzecz naprawy gospodarczej i odporności może wspierać reformy i inwestycje państw członkowskich, w tym w obszarze umiejętności i zatrudnienia.

  3. 580 mln euro programu „Cyfrowa Europa” na rozwój zaawansowanych umiejętności cyfrowych.

  4. Erasmus+ z budżetem 26,2 mld euro wspiera m.in. rozwój osobisty i zawodowy osób uczących się, kadry i instytucji zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym poprzez finansowanie działań w zakresie mobilności i partnerstw na rzecz współpracy w całej Europie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przynajmniej 4650 zł płacy minimalnej w 2025 roku (postulat wszystkich związkowców). Czy rząd ustąpi?

Na posiedzeniu w dniu 15 lipca 2024 r. Radzie Dialogu Społecznego nie udało się wypracować wspólnego stanowiska w sprawie propozycji wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. To oznacza, że rząd do 15 września ma czas na podjęcie ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Zmiany w raportach ZUS RPA i ZUS RIA. Będą nowe kody tytułu ubezpieczenia

Zmienią się wzory imiennego raportu miesięcznego o przychodach ubezpieczonego/okresach pracy nauczycielskiej – o symbolu ZUS RPA oraz wzoru raportu informacyjnego – o symbolu ZUS RIA. Pojawią się też nowe kody tytułu ubezpieczenia. Trwają prace nad nowelizacją przepisów.

Będzie zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ile wyniosą świadczenia zależne od płacy minimalnej?

Minimalne wynagrodzenie za pracę zmieni się od 1 stycznia 2025 r. Wraz z minimalną płacą zmieni się także wysokość świadczeń powiązanych z minimalnym wynagrodzeniem. Jakie to świadczenia? Ile wyniosą?

Odpowiedzialność pracodawcy za pogorszenie stanu zdrowia pracowników w czasie upału. Jaka jest, czy polisa ochroni

Jeżeli pracownik zasłabnie lub dozna udaru słonecznego lub cieplnego w czasie pracy, pracodawca naraża się na ewentualne roszczenie z żądaniem wypłaty odszkodowania. Przed tego rodzaju finansowymi konsekwencjami upałów firmy mogą się ubezpieczyć. Słuzy do tego polisa OC pracodawcy.

REKLAMA

Zmiana pracy nie zawsze jest możliwa. Co robić?

Dlaczego pracownicy niezadowoleni z pracy wciąż w niej tkwią? Zmiana pracy nie zawsze jest możliwa. Co można zrobić, aby podnieść swoją atrakcyjność na rynku pracy? Jak rozwijać kompetencje i szkolić się u dotychczasowego pracodawcy? Dlaczego tak mało pracowników decyduje się na rozmowę o podwyżce wynagrodzenia? Oto wskazówki eksperta rynku pracy, Mateusza Żydka.

Świadczenie urlopowe w szkołach. Czy powinno uwzględniać kryterium socjalne?

Do 31 sierpnia 2024 r. nauczyciele powinni otrzymać świadczenia urlopowe. Świadczenie, wypłacane wszystkim nauczycielom, jest finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy powinny uwzględniać kryterium socjalne?

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Więcej osób uzyska prawo do świadczenia

1 września 2024 r. więcej osób uzyska prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Jakie warunki należy spełniać, żeby nabyć prawo do tego świadczenia?

Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli. Kto ma prawo do nowej emerytury? Kiedy można złożyć wniosek?

1 września 2024 r. wejdą w życie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Więcej osób będzie mogło skorzystać z wcześniejszej emerytury dla nauczycieli. Kiedy można złożyć wniosek o wcześniejszą emeryturę?

REKLAMA

Czy 14 lipca to niedziela handlowa?

Czy w lipcu jest jakaś niedziela handlowa? Czy w tym miesiącu możemy zaplanować zakupy na niedzielę? 

Zmiana zasad obliczania stażu pracy. Jak to wpłynie na uprawnienia pracownika [przykłady]

Na podstawie stażu pracy ustalane są przysługujące pracownikowi uprawnienia, takie jak wymiar urlopu wypoczynkowego czy okres wypowiedzenia. Jeżeli do stażu pracy będą wliczane także inne okresy, np. prowadzenia działalności gospodarczej czy świadczenia pracy na podstawie umowy zlecenia, sposób ustalania uprawnień pracowniczych radykalnie się zmieni.

REKLAMA