2023 – Europejski Rok Umiejętności
REKLAMA
REKLAMA
- Czym będzie Europejski Rok Umiejętności?
- Dane UE w zakresie kwalifikacji
- Szkolenia pracownicze
- Jakie są cele do osiągnięcia w 2023 r.?
- Finansowanie i pomoc UE w inwestowaniu w umiejętności
Czym będzie Europejski Rok Umiejętności?
Komisja UE rozpoczyna prace nad Europejskim Rokiem Umiejętności, którym ma być 2023 r. Parlament Europejski i Rada omówią wniosek Komisji z uwzględnieniem opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.
REKLAMA
Jak wskazuje Komisja UE w komunikacie z 12 października 2022 r.: transformacja ekologiczna i cyfrowa otwierają nowe możliwości dla ludzi i gospodarki UE. Posiadanie odpowiednich umiejętności umożliwia ludziom skuteczne poruszanie się po zmianach na rynku pracy oraz pełne zaangażowanie w społeczeństwo i demokrację. Posiadanie odpowiednich umiejętności do wykonywania danej pracy jest bardzo istotne z punktu widzenia przedsiębiorców. Pracodawcy poszukują wykwalifikowanych pracowników specjalizujących się w danej branży. Takie „ubranżowienie” przyczynia się do zrównoważonego wzrostu zatrudnienia, prowadzi do większej innowacyjności i poprawia konkurencyjność przedsiębiorstw.
Komisja UE wzywa państwa członkowskie do wyznaczenia krajowego koordynatora Europejskiego Roku Umiejętności, aby zapewnić koordynację odpowiednich działań na szczeblu krajowym.
Dane UE w zakresie kwalifikacji
Jednak obecnie ponad trzy czwarte firm w UE zgłasza trudności ze znalezieniem pracowników o niezbędnych umiejętnościach, a najnowsze dane Eurostatu sugerują, że tylko 37% dorosłych odbywa regularne szkolenia.
Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego pokazuje, że 4 na 10 dorosłych i co trzecia osoba pracująca w Europie nie posiadają podstawowych umiejętności cyfrowych. Ponadto już w 2021 r. brakowało 28 zawodów, od budownictwa i ochrony zdrowia po inżynierię i informatykę, co świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu zarówno na pracowników wysoko, jak i nisko wykwalifikowanych.
Niewielka jest również reprezentacja kobiet w zawodach i na studiach związanych z technologią, przy czym tylko 1 na 6 informatyków i 1 na 3 absolwentów to kobiety.
Szkolenia pracownicze
Aby zachęcić do uczenia się przez całe życie, państwa członkowskie zatwierdziły cele społeczne UE na 2030 r., zgodnie z którymi co najmniej 60% dorosłych powinno uczestniczyć w szkoleniach każdego roku, prezentując już swój krajowy wkład w osiągnięcie tego celu.
Jest to również ważne, aby osiągnąć docelowy wskaźnik zatrudnienia na poziomie co najmniej 78% do 2030 r. Do 2030 r. co najmniej 80% wszystkich dorosłych powinno posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe.
Jakie są cele do osiągnięcia w 2023 r.?
Wraz z Europejskim Rokiem Umiejętności w 2023 r., we współpracy z Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi, partnerami społecznymi, publicznymi i prywatnymi służbami zatrudnienia, izbami handlowo-przemysłowymi, organizatorami kształcenia i szkolenia oraz pracownikami i przedsiębiorstwami, Komisja UE proponuje dać nowy impuls do uczenia się przez całe życie poprzez:
-
Promowanie zwiększonych i bardziej skutecznych inwestycji sprzyjających włączeniu społecznemu w szkolenia i podnoszenie umiejętności, w tym przechodzeniu z jednej pracy na drugą.
-
Zachęcanie do organizowania szkoleń, które są potrzebne na aktualnym rynku pracy.
-
Aktywizacja większej liczby osób na rynku pracy, w szczególności kobiet i młodych ludzi, zwłaszcza tych, którzy nie uczą się, nie pracują ani nie szkolą.
-
Przyciąganie osób z państw trzecich posiadających umiejętności potrzebne UE, w tym poprzez zwiększanie możliwości uczenia się i mobilności oraz ułatwianie uznawania kwalifikacji.
-
W całej UE będą organizowane wydarzenia i kampanie uświadamiające, aby wspierać wzajemne uczenie się i przekwalifikowywania. Część programów będzie finansowanych z środków UE.
W ramach agendy na rzecz umiejętności, póki co zarejestrowało się ponad 700 organizacji i utworzono 12 partnerstw na dużą skalę w sektorach strategicznych, które zobowiązały się pomóc w podnoszeniu umiejętności nawet 6 mln osób.
W UE istnie tzw. problem niedoborów umiejętności kandydatów do pracy na dane stanowisko. Konieczna jest poprawa współpracy migracyjnej pomiędzy poszczególnymi państwami jak i wewnętrzna współpraca organizacji i np. uczelni wyższych. Proponuje się wprowadzenie unijnej puli talentów i partnerstw co pomoże dopasować umiejętności w Europie do potrzeb rynku pracy.
Finansowanie i pomoc UE w inwestowaniu w umiejętności
Aby wesprzeć inwestycje państw członkowskich w podnoszenie i przekwalifikowanie, dostępne jest znaczne finansowanie ze środków UE i wsparcie techniczne, w tym:
-
Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) z budżetem przekraczającym 99 mld euro na lata 2021–2027 jest głównym instrumentem UE do inwestowania w ludzi.
-
Instrument na rzecz naprawy gospodarczej i odporności może wspierać reformy i inwestycje państw członkowskich, w tym w obszarze umiejętności i zatrudnienia.
-
580 mln euro programu „Cyfrowa Europa” na rozwój zaawansowanych umiejętności cyfrowych.
-
Erasmus+ z budżetem 26,2 mld euro wspiera m.in. rozwój osobisty i zawodowy osób uczących się, kadry i instytucji zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym poprzez finansowanie działań w zakresie mobilności i partnerstw na rzecz współpracy w całej Europie.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA