REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje najchętniej zdobywane w Polsce [BADANIE]

Rozwój osobisty - jakie kompetencje są najchętniej zdobywane przez Polaków?
Rozwój osobisty - jakie kompetencje są najchętniej zdobywane przez Polaków?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje najchętniej zdobywane w Polsce czyli czego uczą się Polacy - oto wyniki badania na temat rozwoju kompetencji i sposobów nauki.

Kompetencje Polaków - jak i czego uczymy się w Polsce?

Aż 64% polskich pracowników chce podnosić swoje kompetencje, jednak zaledwie 16% wybiera tradycyjne metody kształcenia. Od studiów czy szkoleń stacjonarnych wolą uczyć się online. Poza tym najważniejsze dla Polaków są umiejętności językowe, cyfrowe oraz związane z produktywnością w pracy. Tak wynika z najnowszych danych GoodHabitz, które przeanalizowała Kodilla.com.

REKLAMA

Autopromocja

Nauka tradycyjna i online

Obecnie tylko 1 na 6 pracowników (16%) chce zdobywać nowe kompetencje wybierając tradycyjne formy szkolenia, wynika z badania przeprowadzonego przez GoodHabitz w grudniu 2021 roku na grupie 14 671 respondentów z 13 krajów europejskich (Polska - 1045 respondentów, Niemcy, Holandia, Francja, Bułgaria, Szwecja, Austria, Dania, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria, Anglia). Nauka „face to face” jest równie mało popularna, co nauka od koleżanek i kolegów, na którą również wskazuje 16% pracowników. Nieco więcej, bo 21%, pozytywnie wypowiada się na temat tzw. blended learning.

- To mieszana metoda kształcenia, łącząca ze sobą tradycyjną naukę (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z aktywnościami prowadzonymi zdalnie (e-learning). Obecnie, wśród polskich i europejskich pracowników przeważa jednak nauka online. Chęć rozwoju w domowym zaciszu jest naturalnym efektem pandemii, a także zmiany w modelach pracy i funkcjonowania - wyjaśnia Daniel Idźkowski, country director z GoodHabitz, europejskiej platformy oferującej szkolenia online.

Z badań wynika, że 37% polskich pracowników za najbardziej pożądaną formę nabywania nowych kompetencji traktuje naukę online. Poza tym, aż 48% osób chciałoby się uczyć poprzez praktykę, a 32% - przez kursy i tutoriale na kanale YouTube. Proponowanie wyłącznie jednego formatu nauki nie jest już wystarczające, a pracownicy i studenci chcą mieć możliwość wyboru. Sposób kształcenia zależy też od indywidualnych predyspozycji, dla jednych idealnym rozwiązaniem będzie podcast, dla innych wideo z ekspertem, czy możliwość rozwiązywania testów.

Informacje te potwierdza Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT ze szkoły programowania Kodilla.com: - Z naszych wewnętrznych danych wynika, że coraz więcej osób jest zainteresowanych nauką w formie online. Co ciekawe, są to ludzie coraz młodsi. Wcześniej po taką formę kształcenia sięgały osoby po 30. roku życia, którzy już mieli na głowie swoje obowiązki domowe i zawodowe. Teraz dokształcają się również studenci. Jeśli już ktoś natomiast decyduje się na udział z szkoleniu, to najczęściej wybiera kurs z projektami praktycznymi, tak, aby właśnie te praktyczne umiejętności opanować jak najlepiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
nauka rozwój szkolenia metody

Kodilla.com

- Obecnie YouTube, Instagram, czy inne media oferują mnóstwo formatów konsumpcji treści. Edukacja nie może pozostawać w tyle. Użytkownik przyzwyczajony do angażujących i różnorodnych informacji, potrzebuje równie atrakcyjnych możliwości rozwoju osobistego czy zwiększania swoich kompetencji - dodaje Daniel Idźkowski.

10 kompetencji najchętniej rozwijanych przez Polaków

Badanie przeprowadzone przez GoodHabitz pokazuje, że pracownicy stawiają dziś na rozwój osobisty. Co istotne, w większości, to od swoich szefów oczekują wsparcia w tym zakresie. Dla 71% Europejczyków nauka i rozwój osobisty są bardzo ważne. Niewiele mniej Polaków chce podnosić swoje kompetencje (64%).

REKLAMA

Co drugi pracownik uważa również, że to właśnie pracodawca powinien zapewnić im dostęp do szkoleń. Brak narzędzi i możliwości rozwoju w ramach organizacji będzie skutkował utratą motywacji, a w konsekwencji większą otwartością do zmiany pracy.

A jeśli już chcą się dokształcać, to z czego? - Przede wszystkim języków – wyjaśnia Daniel Idźkowski. Język angielski, ale też niemiecki i hiszpański, zajęły najwyższe miejsce na podium (31%). Dzieje się tak ze względu na międzynarodowe środowisko pracy i fakt, że coraz częściej pracujemy zdalnie w zespołach rozproszonych, a język angielski stał się podstawowym środkiem komunikacji.

- W Polsce mamy coraz więcej specjalistów, którzy zarządzają zespołami na całym świecie, począwszy od Europy poprzez Amerykę, idąc aż do Indii czy Filipin. Dlatego priorytetem zarówno dla samych pracowników, jak i firm jest rozwijanie kompetencji językowych. Przy czym znajomość jednego języka jest dzisiaj absolutnym minimum. Wśród kluczowych kompetencji, na których skupiają się dzisiaj Polacy są kompetencje liderskie, zarządzanie i komunikacja z zespołem, szkolenia z produktywności, a także szeroko pojęty rozwój osobisty. Co ciekawe coraz więcej osób poszerza swoją wiedzę również na temat well being czy mindfulness, które w dobie dystansu zyskały na znaczeniu – komentuje Daniel Idźkowski.

Jak dodaje Magdalena Rogóż – tuż za kompetencjami językowi znalazły się umiejętności cyfrowe (29%), do których należy znajomość nowych technologii (np. Java, Python, JavaScript). Pamiętajmy przy tym, że branża IT komunikuje się przede wszystkim w języku angielskim, także obie kategorie się w pewnym stopniu uzupełniają. Pokrywa się to również z wyżej wskazanymi danymi o tym, że Polacy najchętniej uczą się przez praktykę. Programowania nie można uczyć się stawiając wyłącznie na teorię, taka metoda nie przyniesie oczekiwanych efektów. Trzeba przede wszystkim kodować, to jedyna droga do świata IT.

Co jeszcze liczy się dla Polaków? 26% osób wskazało na produktywność, czyli np. szkolenia z zarządzania czasem. Kursy Excel i pakiet Office wskazało 23%, podobnie jak pracę w zespole i zarządzanie, szkolenie liderów i rozwój osobisty.

kompetencje do nauki najbardziej popularne w Polsce

Kodilla.com

Nauka online w Polsce i Europie

Mimo tak wielkich chęci i zapału do nauki zdalnej w stosunku do innych krajów europejskich jesteśmy poniżej średniej europejskiej (39%). Wśród 13 państw wskazanych w badaniu GoodHabitz Polska zajęła dopiero 11. miejsce (37%). Najmocniejsi w nauce online są Portugalczycy (45%), Brytyjczycy (44%), Szwajcarzy (42%) i Szwedzi (42%). 

nauka online europa i polska

Kodilla.com

Magdalena Rogóż z Kodilla.com patrzy z optymizmem na wyniki badań. - Gdy spojrzymy na wyniki ankiety Stack Overflow z 2015, najpopularniejszego serwisu dla programistów, zobaczymy, że tylko 3,5% respondentów jako źródło pozyskania wiedzy wskazało bootcampy programistyczne. W 2017 roku było ich 9%, a w 2019 już 15,4%. Z roku na rok, świadomość osób, które chcą wejść do branży IT w tym zakresie się zwiększa. Zdalna forma nauki, to przede wszystkim duża oszczędność czasu dla osób, które już mają poukładane życie zawodowe i rodzinne. Jednocześnie, uczy ich pracy w takich warunkach, w jakich z coraz większym prawdopodobieństwem przyjdzie im wykonywać zawód programisty czy programistki.

Według innego badania, przeprowadzonego przez HackerRank, pokoleniem, które najczęściej wybierało bootcampy jest generacja Z, czyli osoby urodzone w latach 1997-2002. Co szósty „Z” przyznał, że uczył się kodowania właśnie w ten sposób. Jednocześnie to pokolenie, które rzadziej uczy się programowania z książek czy szkoleń wewnętrznych w firmach. Eksperci podkreślają, że na tych przykładach widać ewolucję, zachodzącą w procesach kształcenia. I choć nauka online lub tzw. blended learning nie są jeszcze pierwszym wyborem pracowników czy studentów, to wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach takie rozwiązania staną się głównym źródłem zdobywania wiedzy.

Źródło: Kodilla.com

*OPIS BADANIA:

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 14 671 respondentów przez GoodHabitz w grudniu 2021 roku, w 13 krajach europejskich: Polska, Niemcy, Holandia, Francja, Bułgaria, Szwecja, Austria, Dania, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria, Anglia. W samej Polsce odpowiedzi udzieliło 1045 respondentów. Profil badanych to osoby w wieku 25-55 lat, obecnie zatrudnione w branżach: usługi profesjonalne, finanse, handel, gastronomia i hotelarstwo, edukacja, nieruchomości i budownictwo, transport i logistyka, przedsiębiorstwa przemysłowe, komunikacja, zdrowie i administracja publiczna, inne usługi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA