REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje najchętniej zdobywane w Polsce [BADANIE]

Rozwój osobisty - jakie kompetencje są najchętniej zdobywane przez Polaków?
Rozwój osobisty - jakie kompetencje są najchętniej zdobywane przez Polaków?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje najchętniej zdobywane w Polsce czyli czego uczą się Polacy - oto wyniki badania na temat rozwoju kompetencji i sposobów nauki.

Kompetencje Polaków - jak i czego uczymy się w Polsce?

Aż 64% polskich pracowników chce podnosić swoje kompetencje, jednak zaledwie 16% wybiera tradycyjne metody kształcenia. Od studiów czy szkoleń stacjonarnych wolą uczyć się online. Poza tym najważniejsze dla Polaków są umiejętności językowe, cyfrowe oraz związane z produktywnością w pracy. Tak wynika z najnowszych danych GoodHabitz, które przeanalizowała Kodilla.com.

REKLAMA

REKLAMA

Nauka tradycyjna i online

Obecnie tylko 1 na 6 pracowników (16%) chce zdobywać nowe kompetencje wybierając tradycyjne formy szkolenia, wynika z badania przeprowadzonego przez GoodHabitz w grudniu 2021 roku na grupie 14 671 respondentów z 13 krajów europejskich (Polska - 1045 respondentów, Niemcy, Holandia, Francja, Bułgaria, Szwecja, Austria, Dania, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria, Anglia). Nauka „face to face” jest równie mało popularna, co nauka od koleżanek i kolegów, na którą również wskazuje 16% pracowników. Nieco więcej, bo 21%, pozytywnie wypowiada się na temat tzw. blended learning.

- To mieszana metoda kształcenia, łącząca ze sobą tradycyjną naukę (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z aktywnościami prowadzonymi zdalnie (e-learning). Obecnie, wśród polskich i europejskich pracowników przeważa jednak nauka online. Chęć rozwoju w domowym zaciszu jest naturalnym efektem pandemii, a także zmiany w modelach pracy i funkcjonowania - wyjaśnia Daniel Idźkowski, country director z GoodHabitz, europejskiej platformy oferującej szkolenia online.

Z badań wynika, że 37% polskich pracowników za najbardziej pożądaną formę nabywania nowych kompetencji traktuje naukę online. Poza tym, aż 48% osób chciałoby się uczyć poprzez praktykę, a 32% - przez kursy i tutoriale na kanale YouTube. Proponowanie wyłącznie jednego formatu nauki nie jest już wystarczające, a pracownicy i studenci chcą mieć możliwość wyboru. Sposób kształcenia zależy też od indywidualnych predyspozycji, dla jednych idealnym rozwiązaniem będzie podcast, dla innych wideo z ekspertem, czy możliwość rozwiązywania testów.

REKLAMA

Informacje te potwierdza Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT ze szkoły programowania Kodilla.com: - Z naszych wewnętrznych danych wynika, że coraz więcej osób jest zainteresowanych nauką w formie online. Co ciekawe, są to ludzie coraz młodsi. Wcześniej po taką formę kształcenia sięgały osoby po 30. roku życia, którzy już mieli na głowie swoje obowiązki domowe i zawodowe. Teraz dokształcają się również studenci. Jeśli już ktoś natomiast decyduje się na udział z szkoleniu, to najczęściej wybiera kurs z projektami praktycznymi, tak, aby właśnie te praktyczne umiejętności opanować jak najlepiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodilla.com

- Obecnie YouTube, Instagram, czy inne media oferują mnóstwo formatów konsumpcji treści. Edukacja nie może pozostawać w tyle. Użytkownik przyzwyczajony do angażujących i różnorodnych informacji, potrzebuje równie atrakcyjnych możliwości rozwoju osobistego czy zwiększania swoich kompetencji - dodaje Daniel Idźkowski.

10 kompetencji najchętniej rozwijanych przez Polaków

Badanie przeprowadzone przez GoodHabitz pokazuje, że pracownicy stawiają dziś na rozwój osobisty. Co istotne, w większości, to od swoich szefów oczekują wsparcia w tym zakresie. Dla 71% Europejczyków nauka i rozwój osobisty są bardzo ważne. Niewiele mniej Polaków chce podnosić swoje kompetencje (64%).

Co drugi pracownik uważa również, że to właśnie pracodawca powinien zapewnić im dostęp do szkoleń. Brak narzędzi i możliwości rozwoju w ramach organizacji będzie skutkował utratą motywacji, a w konsekwencji większą otwartością do zmiany pracy.

A jeśli już chcą się dokształcać, to z czego? - Przede wszystkim języków – wyjaśnia Daniel Idźkowski. Język angielski, ale też niemiecki i hiszpański, zajęły najwyższe miejsce na podium (31%). Dzieje się tak ze względu na międzynarodowe środowisko pracy i fakt, że coraz częściej pracujemy zdalnie w zespołach rozproszonych, a język angielski stał się podstawowym środkiem komunikacji.

- W Polsce mamy coraz więcej specjalistów, którzy zarządzają zespołami na całym świecie, począwszy od Europy poprzez Amerykę, idąc aż do Indii czy Filipin. Dlatego priorytetem zarówno dla samych pracowników, jak i firm jest rozwijanie kompetencji językowych. Przy czym znajomość jednego języka jest dzisiaj absolutnym minimum. Wśród kluczowych kompetencji, na których skupiają się dzisiaj Polacy są kompetencje liderskie, zarządzanie i komunikacja z zespołem, szkolenia z produktywności, a także szeroko pojęty rozwój osobisty. Co ciekawe coraz więcej osób poszerza swoją wiedzę również na temat well being czy mindfulness, które w dobie dystansu zyskały na znaczeniu – komentuje Daniel Idźkowski.

Jak dodaje Magdalena Rogóż – tuż za kompetencjami językowi znalazły się umiejętności cyfrowe (29%), do których należy znajomość nowych technologii (np. Java, Python, JavaScript). Pamiętajmy przy tym, że branża IT komunikuje się przede wszystkim w języku angielskim, także obie kategorie się w pewnym stopniu uzupełniają. Pokrywa się to również z wyżej wskazanymi danymi o tym, że Polacy najchętniej uczą się przez praktykę. Programowania nie można uczyć się stawiając wyłącznie na teorię, taka metoda nie przyniesie oczekiwanych efektów. Trzeba przede wszystkim kodować, to jedyna droga do świata IT.

Co jeszcze liczy się dla Polaków? 26% osób wskazało na produktywność, czyli np. szkolenia z zarządzania czasem. Kursy Excel i pakiet Office wskazało 23%, podobnie jak pracę w zespole i zarządzanie, szkolenie liderów i rozwój osobisty.

Kodilla.com

Nauka online w Polsce i Europie

Mimo tak wielkich chęci i zapału do nauki zdalnej w stosunku do innych krajów europejskich jesteśmy poniżej średniej europejskiej (39%). Wśród 13 państw wskazanych w badaniu GoodHabitz Polska zajęła dopiero 11. miejsce (37%). Najmocniejsi w nauce online są Portugalczycy (45%), Brytyjczycy (44%), Szwajcarzy (42%) i Szwedzi (42%). 

Kodilla.com

Magdalena Rogóż z Kodilla.com patrzy z optymizmem na wyniki badań. - Gdy spojrzymy na wyniki ankiety Stack Overflow z 2015, najpopularniejszego serwisu dla programistów, zobaczymy, że tylko 3,5% respondentów jako źródło pozyskania wiedzy wskazało bootcampy programistyczne. W 2017 roku było ich 9%, a w 2019 już 15,4%. Z roku na rok, świadomość osób, które chcą wejść do branży IT w tym zakresie się zwiększa. Zdalna forma nauki, to przede wszystkim duża oszczędność czasu dla osób, które już mają poukładane życie zawodowe i rodzinne. Jednocześnie, uczy ich pracy w takich warunkach, w jakich z coraz większym prawdopodobieństwem przyjdzie im wykonywać zawód programisty czy programistki.

Według innego badania, przeprowadzonego przez HackerRank, pokoleniem, które najczęściej wybierało bootcampy jest generacja Z, czyli osoby urodzone w latach 1997-2002. Co szósty „Z” przyznał, że uczył się kodowania właśnie w ten sposób. Jednocześnie to pokolenie, które rzadziej uczy się programowania z książek czy szkoleń wewnętrznych w firmach. Eksperci podkreślają, że na tych przykładach widać ewolucję, zachodzącą w procesach kształcenia. I choć nauka online lub tzw. blended learning nie są jeszcze pierwszym wyborem pracowników czy studentów, to wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach takie rozwiązania staną się głównym źródłem zdobywania wiedzy.

Źródło: Kodilla.com

*OPIS BADANIA:

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 14 671 respondentów przez GoodHabitz w grudniu 2021 roku, w 13 krajach europejskich: Polska, Niemcy, Holandia, Francja, Bułgaria, Szwecja, Austria, Dania, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria, Anglia. W samej Polsce odpowiedzi udzieliło 1045 respondentów. Profil badanych to osoby w wieku 25-55 lat, obecnie zatrudnione w branżach: usługi profesjonalne, finanse, handel, gastronomia i hotelarstwo, edukacja, nieruchomości i budownictwo, transport i logistyka, przedsiębiorstwa przemysłowe, komunikacja, zdrowie i administracja publiczna, inne usługi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

REKLAMA

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

REKLAMA

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA