Kategorie

Co zrobić, aby inwestycja w szkolenia nie była zmarnowana?

Elżbieta Dudzińska
Wiele razy inwestowałem w różne programy. Z moich obserwacji wynika, że szkolenia nie przekładają się wcale lub przekładają się w małym stopniu na wyniki, nowe umiejętności etc. Co można zrobić, aby kwota przeznaczona na szkolenie nie była straconą inwestycją?

Podobne obserwacje i wątpliwości ma wielu menedżerów. Niestety, często sami się do takiej sytuacji przyczyniają. Proszę sobie przypomnieć własne szkolenia. Ile razy zdarzyło się, aby bezpośredni przełożony przed szkoleniem starał się wzbudzić zainteresowanie nim, wysyłał e-maile i inspirował do aktywnego uczestnictwa, a po szkoleniu pomagał w rozwijaniu i wdrażaniu nowych umiejętności, prowadził coaching z tym związany, odwoływał się do szkolenia? Wielu z nas błędnie zakłada, że odbycie szkolenia jest równoznaczne z nabyciem danych umiejętności, zdobyciem wiedzy czy zmianą postawy. Tymczasem to dopiero początek drogi.

Przy założeniu, że potrzeby szkoleniowe zostały właściwie zdefiniowane oraz że szkolenie zostało przeprowadzone profesjonalnie, istnieją możliwości, nawet konieczność działań dodatkowych podejmowanych przed szkoleniem i po nim po to, aby inwestycja w szkolenie przyniosła efekty.

Przed szkoleniem

Należy wcześniej stworzyć atmosferę sprzyjającą zainteresowaniu szkoleniem i poczuciu jego ważności.

Dobrze, aby bezpośredni przełożony zainteresował się tym, co będzie na szkoleniu, oraz tym, jak później można rozwijać i wzmacniać nowe umiejętności. Oprócz tego koniecznie powinien podkreślić, że jest to ze strony firmy ważna inwestycja w pracowników oraz że po szkoleniu będzie wspólnie z nimi pracował nad wdrażaniem i rozwijaniem nowych umiejętności.

Dobrą praktyką są również bezpośrednie telefony trenera do poszczególnych uczestników w celu doprecyzowania indywidualnych oczekiwań co do zaplanowanego zakresu szkoleń. Takie działanie zwiększa zaangażowanie i zainteresowanie, bo daje uczestnikom poczucie, że szkolenie jest dopasowane do ich indywidualnych potrzeb.

Z punktu widzenia osób z wyższego szczebla zarządzania dobrze jest również sprawdzić, jak wygląda zaangażowanie w szkolenie wśród bezpośrednich przełożonych potencjalnych uczestników. Oto kilka pytań do menedżera zespołu, który będzie szkolony:

  • Jakie są tematyka i cele szkolenia?
  • Jak przełożony zamierza rozwijać umiejętności przełożonych po szkoleniu?
  • Jakie komunikaty dotyczące szkolenia wysłał do swojego zespołu?

Nastawienie do szkolenia

To aspekt szkolenia, na który też mamy częściowy wpływ. Już opisana powyżej proaktywna postawa menedżera i telefony od trenera działają pozytywnie, ale są jeszcze inne elementy decydujące o sukcesie. Nastawienie do szkolenia jest wypadkową kilku czynników oraz indywidualnego podejścia poszczególnych uczestników do własnego rozwoju. Warto wspomnieć właściwe rozpoznanie potrzeb szkoleniowych, wcześniejsze doświadczenia pracowników ze szkoleniami czy czas wybrany na szkolenie. Jeśli zaplanowano je na okres największej aktywności pracowników lub ma się odbywać podczas dni wolnych, może powodować to negatywne nastawienie do szkolenia.

Biorąc pod uwagę dwa czynniki, tj. stosunek do swojego rozwoju i stosunek do firmy, można podzielić potencjalnych uczestników szkolenia na zainteresowanych, entuzjastów, sceptyków i oponentów*. Wymienione wcześniej działania zdecydowanie zwiększają liczbę zainteresowanych, a zmniejszają liczbę sceptyków i oponentów.

Po szkoleniu

Działania poszkoleniowe (follow up) są nieodzowną i niezwykle ważną częścią procesu szkoleniowego. Dość powszechne jednak jest założenie, iż skoro ludzie przeszli szkolenie sprzedażowe, to znaczy, że potrafią sprzedawać. Nic bardziej błędnego! Szkolenie to dopiero początek drogi.

Szkolenie dla niektórych uczestników jest zaledwie wyjściem z obszaru nieświadomej niekompetencji i wejściem w obszar niekompetencji świadomej. Ćwiczenia na szkoleniu to często pierwsze kroki w obszarze świadomej kompetencji. Dla innych uczestników szkolenie może być uświadomieniem sobie własnej postawy i obudzeniem chęci zmiany, chęci rozwijania nowej postawy. To nie wystarczy. Takie osoby potrzebują wsparcia, zainteresowania, informacji zwrotnej, kibicowania, czasami nadzoru, aby nowa postawa czy umiejętności się rozwinęły, ugruntowały, rozkwitły. Czy możemy powiedzieć o kimś, kto dziś odebrał prawo jazdy, że potrafi dobrze jeździć?

Pamiętajmy, że mózg jest neuroplastyczny. Zawsze możemy zdobyć nowe umiejętności, zmienić swoją postawę, wyplenić stare nawyki, ale to wszystko zależy od czasu i liczby powtórzeń danego zachowania. Powtarzanie zwiększa prawdopodobieństwo przyswojenia wiedzy poprzez rozwój i wzmocnienie odpowiednich szlaków neuronalnych. Jeśli tylko damy szansę na stosowanie nowych umiejętności po szkoleniu, to z czasem, po zadomowieniu się w obszarze świadomej kompetencji, przechodzimy niepostrzeżenie w obszar nieświadomej kompetencji.


Co należy zrobić po szkoleniu?

Prowadzenie przez przełożonych coachingu i mentoringu jest jednym z najważniejszych sposobów ugruntowujących i rozwijających to, czego uczono na szkoleniu. Konieczne jest więc dokładne poznanie celu i treści szkolenia, ustalenie, jakie umiejętności i postawy były rozwijanie, jaka wiedza została przekazana oraz jak uczestnicy zareagowali na szkolenie. Bardzo ważna jest też uprzednia współpraca z trenerem, który może pomóc we właściwym określeniu metod i sposobów dalszego rozwijania nowych kompetencji. Uczestnicy powinni już przed szkoleniem wiedzieć, że planowana jest jego kontynuacja, że otrzymają wsparcie i coaching dotyczący dalszego rozwoju. Taka świadomość podnosi odpowiedzialność i własne zaangażowanie pracowników.

Innym, równoległym sposobem są bezpośrednie rozmowy trenera z uczestnikami, doradztwo i pomoc we właściwym praktykowaniu tego, co zostało pokazane na szkoleniu. Trener odwiedza uczestników i pomaga rozwiązywać problemy z wdrażaniem treści szkoleniowych, koryguje błędne pomysły czy niewłaściwe interpretacje.

Osoby z wyższego szczebla zarządzania powinny okazać zainteresowanie przebiegiem szkolenia, jego celem, satysfakcją uczestników, tym, jak są wdrażane nowe umiejętności, jakie działania podejmuje bezpośredni przełożony uczestników szkolenia. Sprawi to, że bezpośredni przełożeni szkolonych osób będą bardziej zdyscyplinowani i zmotywowani do tego, by także zainteresować się szkoleniem przed jego rozpoczęciem i zaangażować we wdrażanie i rozwijanie nowych umiejętności po jego zakończeniu.

Efektywna inwestycja

Jak widać, samo szkolenie nie zagwarantuje posiadania nowych umiejętności. Bez dodatkowego wsparcia udzielonego uczestnikom przez przełożonych i kadrę menedżerską korzyści ze szkolenia mogą być znikome. Zawsze będą one wartościowe dla entuzjastów szkoleń, bo ci mają wewnętrzną siłę i motywację, aby samemu stosować i rozwijać nowe umiejętności. Ale to, niestety, statystycznie bardzo mała grupa. Większość z nas potrzebuje dodatkowego wsparcia, dopingu, motywacji, czasami nadzoru, bo w przeciwnym razie szybko i łatwo wraca na stare, utarte szlaki.


 

PRZYPIS

* Sławomir Jarmuż, Tomasz Witkowski, „Podręcznik trenera”, Moderator, Wrocław 2009.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kiedy zmiana czasu na zimowy w 2021?

    Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 r.? Czy ostatni raz przestawiamy zegarki jesienią? Jak zmiana czasu wpływa na czas pracy w nocy?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę w sobotę, niedzielę

    Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

    Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na 4 falę covid?

    4 fala covid przewidywana jest na jesień 2021 r. Statystyki wskazują na tendencję wzrostową zakażeń. Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na ten trudny czas?

    Weryfikacja szczepień pracowników - projekt

    Weryfikacja szczepień pracowników - trwają prace nad projektem nowych przepisów. Czy pracodawcy będą mogli sprawdzić fakt zaszczepienia się przeciw COVID-19 przez pracowników?

    Umowa o dzieło - ZUS, zgłoszenie

    Umowa o dzieło - zgłoszenie do ZUS jest obowiązkowe od 2021 r. Jaki jest termin na zgłoszenie? Kto musi zgłosić umowę do ZUS?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych od 18 września 2021 r.

    Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych weszły w życie 18 września 2021 r. Sprawdź, co się zmieni.

    Wypalenie zawodowe podstawą zwolnienia lekarskiego od 2022 r.

    Wypalenie zawodowe od 2022 r. będzie podstawą do otrzymania zwolnienia lekarskiego (l4). Czym jest wypalenie? Jakie są objawy? Jak przeciwdziałać?

    Przeniesienie urlopu na kolejną umowę - wzór porozumienia

    Przeniesienie urlopu wypoczynkowego na kolejną umowę o pracę może nastąpić na mocy porozumienia stron. Jak je prawidłowo sporządzić? Oto wzór porozumienia.

    Ostatnie dni na wniosek o zwolnienie z ZUS!

    Wniosek o zwolnienie z ZUS - sklepiki szkolne i piloci muzealnych wycieczek mają ostatnie dni na ubieganie się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.

    Jak można podzielić urlop ojcowski?

    Urlop ojcowski przysługuje w wymiarze 2 tygodni. Jak można go podzielić? Do kiedy należy go wykorzystać?

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy - czy jest możliwe? Co na to prawo? Jakie świadczenia przysługują za czas izolacji?

    Składki KRUS - IV kwartał 2021 r.

    Składki KRUS w IV kwartale 2021 r. - ile wynosi miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Dyscyplinarka za brak szkolenia BHP

    Czy brak szkolenia BHP może być podstawą dyscyplinarki? Czy można uznać to za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika?

    Dzień Pracownika Służby BHP

    Dzień Pracownika Służby BHP przypada na 19 września każdego roku. Z tej okazji Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotowała list z podziękowaniami i życzeniami dla pracowników służb BHP.

    Dobre i złe nawyki pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna pomaga łączyć pracę z życiem prywatnym. Jakie są dobre i złe nawyki zdalnych pracowników? Oto wyniki badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.

    Płaca minimalna a gospodarka - podcast premiera

    Jaki wpływ na gospodarkę ma płaca minimalna? Czym skutkuje brak godziwego wynagrodzenia? Premier wystartował z autorskim podcastem.

    Składka zdrowotna 9% średniej płacy krajowej

    Składka zdrowotna liczona od średniej płacy krajowej to propozycja Rzecznika MŚP. Czy 9% przeciętnej płacy w gospodarce przy podatku liniowym to dobre rozwiązanie? Ile wyniosłaby w 2022 r.?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę? Co roku rośnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2022 r. do 3010 zł brutto (w 2021 roku wynosi 2800 zł). Pracownicy i pracodawcy mają wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej od nowego roku trzeba zmienić postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwotę niższą niż 3010 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

    Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom zdalnym?

    Bezpieczeństwo pracowników zdalnych może stanowić duże wyzwanie. To w domu zdarza się najwięcej wypadków. Za co odpowiada pracodawca? Jakie są przepisy BHP?

    Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

    Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

    Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze także świadczeniobiorca

    Elektroniczne Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze teraz także świadczeniobiorca, np. potwierdzenie prawa do emerytury, renty, zasiłku.