Ocena pracownicza za pomocą narzędzia online
REKLAMA
REKLAMA
Ocena jest procesem skomplikowanym, a jej najważniejszym celem jest wartościowanie postaw, zachowań, cech osobowych i zadań wykonywanych przez pracowników, które okazują się ważne z perspektywy celów oraz misji ustalonych przez daną firmę. Ocena jest ściśle powiązana z procesem rozwoju pracownika. Powinna znaleźć zastosowanie w motywowaniu pracowników, planowaniu ścieżek kariery, a także opracowywaniu programów szkoleniowych, tworzeniu skuteczniejszej polityki awansowania oraz premiowania. Ocena pracownicza pozwala przede wszystkim na lepsze wykorzystanie potencjału drzemiącego w zespole, określenie celów, wymagań i dalszych możliwości rozwoju, a mówiąc w skrócie: na podejmowanie właściwych decyzji personalnych.
REKLAMA
Ocena 360/270/180 stopni
Proces oceny pracowniczej powinien być przemyślany bardzo dokładnie i odpowiednio przygotowany. Firmy bardzo często korzystają z oceny 360, 270 oraz 180 stopni.
Polecamy: Assessment| Development Center - Projektowanie procesu i narzędzi oceny
Pierwsza z nich polega na tym, że osoba oceniana jest przez swojego przełożonego, współpracowników, podwładnych, a także przez siebie samą. Oceniać mogą ponadto klienci zewnętrzni - wówczas mówimy o ocenie 360+. Metoda ta dotyczy w głównej mierze osób zarządzających zespołami. Z oceną 270 stopni mamy do czynienia wówczas, jeśli korzystamy z trzech źródeł informacji. W takim wypadku pracownik oceniany jest przez przełożonego, współpracowników oraz siebie samego. Taka forma oceny dotyczy najczęściej osób, które nie mają podwładnych. Z kolei ocena 180 stopni stosowana jest z reguły na poziomie specjalistów. Informacja zwrotna zbierana jest w takim przypadku od przełożonego oraz od osoby ocenianej. Każda z wymienionych powyżej ocen pracowniczych znajduje swoje uzasadnienie na poziomie zajmowanego stanowiska. O rozwoju i sukcesie firmy w znacznej mierze decyduje rozwój największego jej zasobu, a więc ludzi. Wiedza na temat kompetencji i zachowań pracowników oraz tego, w jaki sposób są oni postrzegani przez swoje otoczenie, pozwala na wdrożenie odpowiedniej strategii rozwoju firmy.
Narzędzia online i zautomatyzowanie procesu oceny
Mówiąc o zautomatyzowaniu procesu oceny, nie mamy oczywiście na myśli pozbawienia jej czynnika ludzkiego. Oceny nadal dokonują ludzie, jednakże proces ten da się w znacznej mierze usprawnić, oszczędzając czas, w zasadzie na wszystkich etapach procesu: od tworzenia arkuszy, poprzez ich wypełnianie i generowanie automatycznych raportów. Do tej pory konieczne było przetwarzane ogromnej ilości ankiet w wersji papierowej, co okazywało się procesem niezwykle żmudnym i czasochłonnym. Istnieją obecnie nowoczesne narzędzia online, którymi sprawnie zastąpić można stosowane dotychczas papierowe rozwiązania funkcjonujące w branży HR. Dotyczy to także oceny pracowniczej.
Zamiast oceny dokonywanej w wersji papier-ołówek warto zastanowić się nad wdrożeniem gotowego do użycia narzędzia online. Proces oceny można dokonywać zarówno w oparciu o zdefiniowany w narzędziu katalog kompetencji, jak i o własny model kompetencyjny. Korzystanie z gotowego katalogu kompetencji może okazać się przydatne dla firm, które do tej pory nie zdefiniowały własnego modelu, a chcą w taki właśnie sposób zarządzać, tworząc indywidualne plany rozwoju, czy też dokonując ocen okresowych.
Narzędzia umożliwiają przeprowadzenie oceny w wielu, wspomnianych powyżej wymiarach (360, 270, 180 stopni), a także w dowolnym momencie. Wszystkie żmudne i powtarzalne czynności wykonywane są przez system, który stanowi zresztą bardzo dobre archiwum - informacje na temat pracowników znajdują się w jednym miejscu. Dokonywanie oceny online jest też bardzo wygodne. Osoba odpowiedzialna za jej przeprowadzenie ma do dyspozycji szereg funkcji, pozwalających na dokładne zaplanowanie procesu. Dodatkowym atutem jest możliwość skorzystania z sugerowanego przez narzędzie harmonogramu oceny oraz gotowych szablonów wiadomości wysyłanych do wszystkich jej uczestników na poszczególnych etapach. Wszystko odbywa się automatycznie - system wysyła powiadomienia zgodnie z ustalonymi wcześniej terminami i monitoruje poszczególne etapy procesu. Określenie tzw. grup relacyjnych pozwala na łatwe i szybkie dobranie osób biorących udział w danym rodzaju badania. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie ankiety ma bieżący dostęp do statystyk. Na sam koniec generowane są raporty, a uczestnicy badania mają dostęp do jego wyników. Wszystko to w znacznym stopniu oszczędza czas i pracę, zarówno HR-owców, jak i pracowników firm.
Dołącz do nas na Facebooku!
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat