REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy tak, aby nie wywołać złych emocji i negatywnych skojarzeń z firmą, która zwalnia? /fot. Shutterstock
Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy tak, aby nie wywołać złych emocji i negatywnych skojarzeń z firmą, która zwalnia? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle wypowiedzenie umowy pracownikowi wiąże się z dużymi emocjami. Jak poinformować o rozwiązaniu umowy, by zwalniana osoba nie miała negatywnych skojarzeń z firmą i nie czuła się pokrzywdzona?

Przyczyny rozwiązania umowy z pracownikiem

Reorganizacja to naturalny element funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Wbrew pozorom zwolnienia niekoniecznie zawsze wiążą się z problemami finansowymi i kłopotami innego rodzaju. Nowi pracownicy zazwyczaj mają podnieść jakość, podwyższyć rentowność i poprawić organizację pracy. To nie zmienia jednak faktu, że ten proces nie może być zbagatelizowany, gdyż tyczy się ludzkich emocji, a z nimi trzeba obchodzić się ostrożnie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Zmiany niejednokrotnie dotykają wielu zakresów drabinki życia służbowego. Likwidacja komórek, połączenie działów czy przeniesienie kompetencji może wiązać się z potrzebą dopuszczenia świeżej krwi w postaci nowych pracobiorców. A może wśród członków zespołu są ludzie, którzy źle reagują na zmiany lub mają negatywny wpływ na innych? Jeśli zwolnienie jest w twojej ocenie najlepszą możliwą decyzją to zrób to dobrze. W tym zawiera się choćby potrzeba umiejętnej, przemyślanej komunikacji. Dlaczego to tak ważne? Nigdy nie wiesz, gdzie będzie pracował zwalniany i czy jego nowa funkcja nie skrzyżuje waszych dróg. Zawsze musisz też pamiętać, że prywatny wizerunek wraz z firmowym nierozerwalnie łączą się ze sobą. Mówiąc źle o tobie, będzie więc wystawiał również złą recenzje przedsiębiorstwu. To poważne zaniedbanie w budowaniu marki. A tego nie chcesz, prawda?

Program zwolnień – przykłady rozwiązań

Są firmy, w których funkcjonuje tzw. „program zwolnień”. Jego założeniem jest ochrona interesów pracobiorców. Może w nim się znaleźć szansa na bezpłatne skorzystanie ze wsparcia agencji, która pomoże znaleźć nowe miejsce zatrudnienia dla zwalnianego, określona kwota odprawy, oferta wykupu służbowego sprzętu elektronicznego, czy też dopłata do żłobka czy przedszkola dla dzieci do kilku miesięcy po rozwiązaniu umowy. Tego typu oferta jest czytelnym sygnałem, że los pracownika jest dla nas ważny i w ten sposób wyrażamy wdzięczność za czas spędzony w firmie. Skoro jednak dajesz coś od siebie, możesz również wymagać. Rozważ choćby obowiązek podpisania umowy o zakazie konkurencji.

REKLAMA

Przygotowanie do rozmowy z pracownikiem

Potencjału formy rozstania się z pracobiorcą nie zmarnuj podczas rozmowy pożegnalnej. Całą procedurę zacznij od przygotowania listy kwestii, które przeszkadzają ci w pracowniku lub obiektywnych powodów rozstania. Jeśli swoje zastrzeżenia opiszesz zbyt ogólnie i będziesz miał problem, by je wyartykułować to możliwe, że zostanie to zakwestionowane lub pracobiorca będzie domagał się szczegółów. Stwórz dokument wypowiedzenia umowy, ale i porozumienia stron. Zawsze lepiej jest dojść do konsensusu i zakończyć kooperację zgodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Emocje są nieodzownym elementem takich spotkań, ale staraj się być spokojnym i racjonalnym. Komunikacyjny chaos może wprowadzić nerwową atmosferę i niepotrzebną wymianę nieprzyjemności. Uczciwość i szacunek względem pracownika to podstawa. Proponuję też, abyś unikał skrajności. Współczucie i zbyt gorące podkreślanie pozytywnego wpływu na firmę mogą wyzwolić frustrację. Bo skoro ktoś jest taki dobry, to po co go zwalniać? Z kolei twarde wytykanie potknięć obniża morale i może skutkować mocno negatywnymi skojarzeniami z przedsiębiorstwem i tym samym nieprzychylną postawą względem marki – mówi Katarzyna Opiekulska-Sozańska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

Przedstawienie powodów rozstania - fakty

Zadbaj o to, by rzeczowo przedstawić powody rozstania. – W rozmowie z pracownikiem kieruj się faktami, nie zaś swoją oceną czy opiniami. Z faktami się nie dyskutuje i nie negocjuje, fakty są obiektywne. Najlepiej przygotować się wcześniej do takiej rozmowy i wypisać wszystkie potrzebne fakty. Jest wielce prawdopodobne, że na skutek dysonansu poznawczego, pracownik zacznie tłumaczyć swoje zachowania. Odwołanie się do konkretnych sytuacji, czyli faktów, pomoże uniknąć nieporozumień podszytych emocjami – mówi Joanna Budnicka, manager ds. rekrutacji i rozwoju LSJ HR Group.  Pozostaw pracownika w poczuciu, że wierzysz w jego talent i umiejętności, ale być może nie był to najlepszy moment na wyzwania leżące w zakresie akurat twojego przedsiębiorstwa. – Zasugeruj pracownikowi, że jego dobre cechy mogą pomóc mu osiągnąć duży sukces i tym samym buduj pozytywne skojarzenia oraz przekonanie, iż jego praca jest doceniana. Unikaj retoryki pełnej wyrzutu lub przepraszającej. Uważam, że najważniejsze są spokój, merytoryka i powściągnięte emocje. Sugeruję też podkreślić, że rozumiesz powstające wątpliwości i możliwe rozgoryczenie, ale że twoja decyzja jest nieodwołalna – uzupełniła Katarzyna Opiekulska-Sozańska.

Bieżące kierowanie uwag do pracowników

Uwagi do pracowników kieruj na bieżąco. Nie ma bowiem nic gorszego, niż zwolnić kogoś, kto kompletnie się tego nie spodziewał, gdyż nie otrzymał wcześniej żadnych sygnałów, iż jesteśmy niezadowoleni z jego pracy. Nagłe pożegnanie siłą rzeczy to narażanie się na antyreklamę ze strony pracownika. Dla zwalnianego ta sytuacja może być dużym obciążeniem psychicznym. Nagle zostaje bez stałego dochodu, być może w środku sporych inwestycji lub dopinanych planów. Jest to nieempatyczne i z całą pewnością może odbić się bardzo negatywnie na naszej marce. - Aby uniknąć zarzutów o to, że pracownik nie otrzymał od pracodawcy żadnych sygnałów dotyczących negatywnej oceny jego pracy, warto nawet w niewielkich firmach wprowadzić rozmowy oceniające – kwartalne lub półroczne. Jest to miejsce na podsumowanie pracy, podkreślenie sukcesów, ale też wyrażenie obaw i podkreślenie obszarów, nad którymi należy jeszcze popracować – uzupełniła Karolina Wojtacha, specjalista ds. rekrutacji LSJ HR Group.

Przygotowanie pracowników na zmiany w firmie

Jeśli wiemy, że w zarządzanej przez nas firmie szykują się spore zmiany, warto przygotować na to pracowników. Służyć może do tego spotkanie, na którym zostaną poinformowani o sytuacji czy planowanych zmianach. Tutaj również trzeba postawić na wyważone konkrety, czyli choćby podać dokładne terminy, kiedy dane działy dowiedzą się wszelkich szczegółów. Należy też uspokoić te struktury, które nie zostaną poddane nowym konsekwencjom. Nie siejmy niepotrzebnej paniki, by nie wpaść w pętle dezorganizacji i dezinformacji. – Do takiej rozmowy również należy się odpowiednio przygotować. Nawet kiedy będziesz zmuszony przekazać informację o przykrych zmianach, dobrze abyś sobie to przepracował, zrozumiał konieczność tej zmiany i był w stanie znaleźć w nowej sytuacji jakieś korzyści. Ludzie nie lubią zmian, musisz być przygotowany na ich opór i wątpliwości, kiedy będziesz musiał rozwiać i wyjaśnić, aby nie utracić motywacji do pracy zespołu – dodaje Joanna Budnicka. - Przy zwolnieniu członka zespołu, pracodawcy powinni pamiętać, że jasna komunikacja powinna trafić nie tylko do osoby zwalnianej, ale także do reszty zespołu. Spotkanie, podczas którego pracodawca powie o powodach rozstania, ograniczy mocno spekulacje i niepotrzebne domysły wśród zespołu, który często jest równie zaskoczony podjętymi decyzjami, co sam zwalniany – mówi Karolina Wojtacha.

Kryzys wywołany koronawirusem

W związku z kryzysem spowodowanym skutkami koronawirusa wielu z przedsiębiorców stało lub za moment stanie przed przymusem rozstania z pracownikami. Dlatego też tak istotne jest, by włożyć w ten proces jak najwięcej empatii i profesjonalizmu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA