REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy tak, aby nie wywołać złych emocji i negatywnych skojarzeń z firmą, która zwalnia? /fot. Shutterstock
Jak poinformować pracownika o wypowiedzeniu umowy tak, aby nie wywołać złych emocji i negatywnych skojarzeń z firmą, która zwalnia? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle wypowiedzenie umowy pracownikowi wiąże się z dużymi emocjami. Jak poinformować o rozwiązaniu umowy, by zwalniana osoba nie miała negatywnych skojarzeń z firmą i nie czuła się pokrzywdzona?

Przyczyny rozwiązania umowy z pracownikiem

Reorganizacja to naturalny element funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Wbrew pozorom zwolnienia niekoniecznie zawsze wiążą się z problemami finansowymi i kłopotami innego rodzaju. Nowi pracownicy zazwyczaj mają podnieść jakość, podwyższyć rentowność i poprawić organizację pracy. To nie zmienia jednak faktu, że ten proces nie może być zbagatelizowany, gdyż tyczy się ludzkich emocji, a z nimi trzeba obchodzić się ostrożnie.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Zmiany niejednokrotnie dotykają wielu zakresów drabinki życia służbowego. Likwidacja komórek, połączenie działów czy przeniesienie kompetencji może wiązać się z potrzebą dopuszczenia świeżej krwi w postaci nowych pracobiorców. A może wśród członków zespołu są ludzie, którzy źle reagują na zmiany lub mają negatywny wpływ na innych? Jeśli zwolnienie jest w twojej ocenie najlepszą możliwą decyzją to zrób to dobrze. W tym zawiera się choćby potrzeba umiejętnej, przemyślanej komunikacji. Dlaczego to tak ważne? Nigdy nie wiesz, gdzie będzie pracował zwalniany i czy jego nowa funkcja nie skrzyżuje waszych dróg. Zawsze musisz też pamiętać, że prywatny wizerunek wraz z firmowym nierozerwalnie łączą się ze sobą. Mówiąc źle o tobie, będzie więc wystawiał również złą recenzje przedsiębiorstwu. To poważne zaniedbanie w budowaniu marki. A tego nie chcesz, prawda?

Program zwolnień – przykłady rozwiązań

Są firmy, w których funkcjonuje tzw. „program zwolnień”. Jego założeniem jest ochrona interesów pracobiorców. Może w nim się znaleźć szansa na bezpłatne skorzystanie ze wsparcia agencji, która pomoże znaleźć nowe miejsce zatrudnienia dla zwalnianego, określona kwota odprawy, oferta wykupu służbowego sprzętu elektronicznego, czy też dopłata do żłobka czy przedszkola dla dzieci do kilku miesięcy po rozwiązaniu umowy. Tego typu oferta jest czytelnym sygnałem, że los pracownika jest dla nas ważny i w ten sposób wyrażamy wdzięczność za czas spędzony w firmie. Skoro jednak dajesz coś od siebie, możesz również wymagać. Rozważ choćby obowiązek podpisania umowy o zakazie konkurencji.

Przygotowanie do rozmowy z pracownikiem

REKLAMA

Potencjału formy rozstania się z pracobiorcą nie zmarnuj podczas rozmowy pożegnalnej. Całą procedurę zacznij od przygotowania listy kwestii, które przeszkadzają ci w pracowniku lub obiektywnych powodów rozstania. Jeśli swoje zastrzeżenia opiszesz zbyt ogólnie i będziesz miał problem, by je wyartykułować to możliwe, że zostanie to zakwestionowane lub pracobiorca będzie domagał się szczegółów. Stwórz dokument wypowiedzenia umowy, ale i porozumienia stron. Zawsze lepiej jest dojść do konsensusu i zakończyć kooperację zgodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Emocje są nieodzownym elementem takich spotkań, ale staraj się być spokojnym i racjonalnym. Komunikacyjny chaos może wprowadzić nerwową atmosferę i niepotrzebną wymianę nieprzyjemności. Uczciwość i szacunek względem pracownika to podstawa. Proponuję też, abyś unikał skrajności. Współczucie i zbyt gorące podkreślanie pozytywnego wpływu na firmę mogą wyzwolić frustrację. Bo skoro ktoś jest taki dobry, to po co go zwalniać? Z kolei twarde wytykanie potknięć obniża morale i może skutkować mocno negatywnymi skojarzeniami z przedsiębiorstwem i tym samym nieprzychylną postawą względem marki – mówi Katarzyna Opiekulska-Sozańska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

Przedstawienie powodów rozstania - fakty

Zadbaj o to, by rzeczowo przedstawić powody rozstania. – W rozmowie z pracownikiem kieruj się faktami, nie zaś swoją oceną czy opiniami. Z faktami się nie dyskutuje i nie negocjuje, fakty są obiektywne. Najlepiej przygotować się wcześniej do takiej rozmowy i wypisać wszystkie potrzebne fakty. Jest wielce prawdopodobne, że na skutek dysonansu poznawczego, pracownik zacznie tłumaczyć swoje zachowania. Odwołanie się do konkretnych sytuacji, czyli faktów, pomoże uniknąć nieporozumień podszytych emocjami – mówi Joanna Budnicka, manager ds. rekrutacji i rozwoju LSJ HR Group.  Pozostaw pracownika w poczuciu, że wierzysz w jego talent i umiejętności, ale być może nie był to najlepszy moment na wyzwania leżące w zakresie akurat twojego przedsiębiorstwa. – Zasugeruj pracownikowi, że jego dobre cechy mogą pomóc mu osiągnąć duży sukces i tym samym buduj pozytywne skojarzenia oraz przekonanie, iż jego praca jest doceniana. Unikaj retoryki pełnej wyrzutu lub przepraszającej. Uważam, że najważniejsze są spokój, merytoryka i powściągnięte emocje. Sugeruję też podkreślić, że rozumiesz powstające wątpliwości i możliwe rozgoryczenie, ale że twoja decyzja jest nieodwołalna – uzupełniła Katarzyna Opiekulska-Sozańska.

Bieżące kierowanie uwag do pracowników

Uwagi do pracowników kieruj na bieżąco. Nie ma bowiem nic gorszego, niż zwolnić kogoś, kto kompletnie się tego nie spodziewał, gdyż nie otrzymał wcześniej żadnych sygnałów, iż jesteśmy niezadowoleni z jego pracy. Nagłe pożegnanie siłą rzeczy to narażanie się na antyreklamę ze strony pracownika. Dla zwalnianego ta sytuacja może być dużym obciążeniem psychicznym. Nagle zostaje bez stałego dochodu, być może w środku sporych inwestycji lub dopinanych planów. Jest to nieempatyczne i z całą pewnością może odbić się bardzo negatywnie na naszej marce. - Aby uniknąć zarzutów o to, że pracownik nie otrzymał od pracodawcy żadnych sygnałów dotyczących negatywnej oceny jego pracy, warto nawet w niewielkich firmach wprowadzić rozmowy oceniające – kwartalne lub półroczne. Jest to miejsce na podsumowanie pracy, podkreślenie sukcesów, ale też wyrażenie obaw i podkreślenie obszarów, nad którymi należy jeszcze popracować – uzupełniła Karolina Wojtacha, specjalista ds. rekrutacji LSJ HR Group.

Przygotowanie pracowników na zmiany w firmie

Jeśli wiemy, że w zarządzanej przez nas firmie szykują się spore zmiany, warto przygotować na to pracowników. Służyć może do tego spotkanie, na którym zostaną poinformowani o sytuacji czy planowanych zmianach. Tutaj również trzeba postawić na wyważone konkrety, czyli choćby podać dokładne terminy, kiedy dane działy dowiedzą się wszelkich szczegółów. Należy też uspokoić te struktury, które nie zostaną poddane nowym konsekwencjom. Nie siejmy niepotrzebnej paniki, by nie wpaść w pętle dezorganizacji i dezinformacji. – Do takiej rozmowy również należy się odpowiednio przygotować. Nawet kiedy będziesz zmuszony przekazać informację o przykrych zmianach, dobrze abyś sobie to przepracował, zrozumiał konieczność tej zmiany i był w stanie znaleźć w nowej sytuacji jakieś korzyści. Ludzie nie lubią zmian, musisz być przygotowany na ich opór i wątpliwości, kiedy będziesz musiał rozwiać i wyjaśnić, aby nie utracić motywacji do pracy zespołu – dodaje Joanna Budnicka. - Przy zwolnieniu członka zespołu, pracodawcy powinni pamiętać, że jasna komunikacja powinna trafić nie tylko do osoby zwalnianej, ale także do reszty zespołu. Spotkanie, podczas którego pracodawca powie o powodach rozstania, ograniczy mocno spekulacje i niepotrzebne domysły wśród zespołu, który często jest równie zaskoczony podjętymi decyzjami, co sam zwalniany – mówi Karolina Wojtacha.

Kryzys wywołany koronawirusem

W związku z kryzysem spowodowanym skutkami koronawirusa wielu z przedsiębiorców stało lub za moment stanie przed przymusem rozstania z pracownikami. Dlatego też tak istotne jest, by włożyć w ten proces jak najwięcej empatii i profesjonalizmu.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Zgodnie z art. 39 Kodeksu pracy ochrona przedemerytalna oznacza, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, jeśli pracownikowi (w okresie trwania zatrudnienia) brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Sprawdź, komu przysługuje okres ochronny.

Długo wyczekiwane zmiany dla wielu grup pracowników: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, ratowników górskich i innych obywateli. Będą surowe kary

„Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nie ma przyzwolenia na przemoc wobec osób, które pomagają innym. Bez względu na to czy jest to ratownik medyczny, policjant, strażak czy każdy obywatel, który ratuje innych. Wszyscy musimy też czuć się bezpiecznie idąc np. do przychodni, szpitala czy urzędu. Bezkarność tych, którzy odważą się zaatakować musi się skończyć" – powiedział Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek.

Większe uprawnienia PIP - lepsza ochrona pracowników. Duża reforma w prawie pracy: koniec z zastępowaniem umowy o pracę umową cywilnoprawną

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) trafiła właśnie na listę prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jej celem jest przyznanie PIP nowych kompetencji, które pozwolą skuteczniej chronić prawa osób zatrudnionych w Polsce. Dzięki temu projektowi, a docelowo ustawie, możliwe stanie się m.in. ograniczenie nadużyć pracodawców polegających na stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę.

Kontrole L4 i obniżenie świadczeń 2025. ZUS sprawdza, czy naprawdę jesteś chory

W Polsce rośnie skala nadużyć związanych ze zwolnieniami lekarskimi. Dla większości pracowników L4 to czas leczenia i regeneracji, ale część traktuje je jak okazję do dorobienia albo wyjazdu na wakacje. Liczby mówią same za siebie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku ZUS odzyskał 150,5 mln zł, wstrzymując tysiące niesłusznie wypłacanych świadczeń.

REKLAMA

14. emerytura w 2025 r. nie dla każdego emeryta i rencisty. ZUS pokazał w tabeli ile wynosi brutto i netto. Kiedy wypłata? Kto nie dostanie wcale?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że tzw. czternasta emerytura zostanie w 2025 r. wypłacona - jak co roku - we wrześniu razem z comiesięcznymi świadczeniami. Pierwsi seniorzy otrzymają czternastą emeryturę 1 września a ostatni 1 października. Do dodatkowego świadczenia uprawnione będą osoby, które na 31 sierpnia 2025 roku będą miały prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego i będą je pobierały. ZUS informuje, że "czternastki" nie dostaną osoby z miesięczną emeryturą lub rentą wyższą niż 4728,91 zł brutto.

Zatrudnianie seniorów: co daje pracodawcy i pracownikowi?

W obliczu niepokojących zmian demograficznych, starzenia się społeczeństwa i rosnących wyzwań kadrowych coraz większe znaczenie zyskuje aktywizacja zawodowa osób pozostających poza rynkiem pracy, w tym w wieku emerytalnym oraz pobierających renty. Odpowiedzialne zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi, przy uwzględnieniu potrzeb pracowników 60+, może być realnym wsparciem dla rynku pracy i firm.

Niepełnosprawni w pracy 2025 – jakie prawa Ci przysługują i ile możesz zyskać

Jesteś osobą niepełnosprawną i pracujesz? A może dopiero zastanawiasz się nad podjęciem zatrudnienia? W 2025 roku pracownicy z orzeczeniem mają nie tylko obowiązki wobec pracodawcy, ale także szereg praw i przywilejów. Od dodatkowych urlopów, przez skrócony czas pracy, aż po ochronę przed zwolnieniem i wsparcie finansowe z PFRON. Sprawdź, co dokładnie Ci przysługuje i jak możesz skorzystać z dostępnych rozwiązań.

Wziął L4 i pojechał na koncert – odkrył to detektyw wynajęty przez pracodawcę

- Skala problemu rośnie z kwartału na kwartał. Pracodawcy coraz częściej proszą o pomoc detektywów, by pomóc w ustaleniu realnej sytuacji pracownika, który np. nadużywa L4 czy udał się na długotrwały urlop. Takie sytuacje mają miejsce np. gdy w firmie jest konflikt, planowane są zwolnienia lub gdy po prostu niektórym nie chce się wykonywać służbowych obowiązków – mówi detektyw Małgorzata Marczulewska. – Niektóre sytuacje są dowodem wielkiej arogancji pracowników – mówi ekspertka i podaje kilka przykładów.

REKLAMA

Luki prawne, zaniedbania, nierówności: kobiety i dzieci z niepełnosprawnościami mogą liczyć na zmianę przepisów na lepsze. Polska ma czas do września 2026

W swoim najnowszym raporcie Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami zwraca uwagę, że w Polsce brakuje spójnej, całościowej polityki uwzględniającej wszystkie wymiary praw osób z niepełnosprawnościami. Komisja w swoich zaleceniach dla Polski szczególnie porusza konieczność zmiany standardów w stosunku do kobiet i dzieci z niepełnosprawnościami. Co konkretnie powinno się zmienić do września 2026 r.? Poniżej szczegóły.

Duże zmiany w zawodzie psychologa. Co się zmieni? Nowe regulacje prawne to m.in. rejestr psychologów, samorząd, kary

Co się zmieni w zawodzie psychologa? Jest projekt ustawy. Najważniejsze zmiany to powstanie rejestru psychologów, samorządu zawodowego psychologów i uregulowanie kar m.in. za podszywanie się pod psychologa.

REKLAMA