REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bierna obecność pracownika w pracy

Agencja Public Relations CORE PR
Bierna obecność pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Bierna obecność pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bierna obecność pracownika w pracy oznacza słabą efektywność działań, co w konsekwencji wpływa negatywnie na dochody firmy. Większa wydajność pracy wpłynęłaby korzystnie na wizerunek i wyniki finansowe zakładu pracy. Jak zmotywować pracowników do bardziej efektywnej pracy?

Coraz więcej firm szuka sposobu na zwiększanie efektywności swoich pracowników, aby poprawić dochodowość firmy. Często jednak zapominają przy tym o czynnikach, które efektywność pracowników obniżają. Słabsza wydajność zaś przynosi firmie straty, nie tylko finansowe, ale też wizerunkowe. Jedną z głównych przyczyn niskiej efektywności pracowników może być bierna obecność w pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Bierna obecność (ang. presenteeism) to określenie stanu, w którym pracownik jest fizycznie obecny w pracy, ale nie jest w pełni efektywny z powodów osłabionej kondycji psychicznej lub fizycznej (polską nazwę zaproponowała Beata Dyraga, prodialog.pl). Główne medyczne jej przyczyny to stany depresyjne, bóle kręgosłupa, depresja, przyczyny mentalne, złe samopoczucie, a także bóle kręgosłupa czy kłopoty gastryczne. Jak pokazują badania, bierna obecność może wpływać na obniżenie wydajności pracownika nawet o 40%. Ponadto niejednokrotnie opiniuje się bierną obecność jako o wiele większe zagrożenie dla firmy niż fizyczną nieobecność pracownika. Problem więc jest poważny, mimo iż tak często nieuświadamiany przez pracodawców.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Skutki biernej obecności

Skutki biernej obecności są odczuwalne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Dlatego chęć do eliminowania problemu powinna wypływać z obydwu stron. Pracownik „bierny” ma niższą koncentrację, przez co jego praca, (zwłaszcza pracowników fizycznych) może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa dla niego i całego środowiska pracy. Osoby biernie obecne cechują się brakiem kreatywności, wpływają demotywująco na resztę zespołu, co odbija się na atmosferze w pracy. Ponadto ilość wykonywanej przez nich pracy ograniczana jest do minimum. To wszystko składa się na gorszą jakość pracy, czyli słabsze wyniki firmy, a więc w efekcie również na negatywny wizerunek firmy w jej otoczeniu biznesowym – mówi Beata Dyraga prekursorka wellnessu w firmie, założycielka firmy szkoleniowej Prodialog.

Przyczyny biernej obecności

Skąd bierze się bierna obecność? Pracownik przynosi problemy, rozterki, bóle i choroby do pracy, przez co trudniej przychodzi mu skupianie się na obowiązkach. Pracodawcy powinni jednak zadbać o to, żeby problemy osobiste nie wpływały na jakość pracy. Również miejsce pracy może mieć negatywny wpływ na pracownika. Niewygodne fotele, złe oświetlenie itp. wpływają na jego stan zdrowia powodując bóle kręgosłupa, oczu. Wszystko to ma negatywny wpływ na pracownika i jego motywację do pracy. Istotnym jest także lęk przed utratą zatrudnienia, coraz częściej spotykany w związku z trudną sytuacją na rynku pracy oraz bezrobociem. Może powodować, że pracownik mimo problemów, np. chorobowych, przychodzi do pracy, co skutkuje zarażaniem pozostałych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie najnowszych badań można stwierdzić, że Polska pod względem kondycji psychofizycznej swoich obywateli plasuje się na jednym z ostatnich miejsc wśród krajów Unii Europejskiej. Jak podają raporty 25% Polaków narzeka na częste bóle kręgosłupa, 47% boryka się z nadwagą, ponad 50% ma problemy ze snem, od 1,5 do 3 mln Polaków cierpi na depresję, a 76% Polaków nie przyznaje się że na nią cierpi. Do tego co trzeci dorosły ma kłopoty z nadciśnieniem w wyniku stresu, papierosów, złej diety, małej ilości ruchu („Sytuacja zdrowotna ludności Polski 2012” Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego; absencje Chorobowe 2011 ZUS; stan zdrowia ludności
Polski 2009 GUS; Ocena stanu zdrowia Polaków Millward Brown dla philips Polska; raport Eurostat 2012; raport EZOP 2012). To wyraźne sygnały, że w Polsce sytuacja zdrowotna wygląda źle. Co więcej – pogarsza się w stosunku do wyników analiz z poprzednich lat. Jest to alarm, którego nie powinniśmy ignorować zarówno jako pracodawcy, jak i pracownicy.

Polecamy także: Jak radzić sobie z rutyną i nawykami pracowników?

Skuteczne metody zapobiegania biernej obecności

Ważne jest zarówno zapobieganie, jak i naprawianie, „leczenie” biernej obecności i jej skutków. Metod służących temu środkowi jest wiele. Z tego szerokiego spektrum trzeba jednak wybierać racjonalnie. Należy dopasować środki do specyficznego środowiska każdej firmy - inne metody proponuje się pracownikom fizycznym, inne biurowym. Uwzględnić należy również to, czy firma to duża korporacja z wieloma oddziałami rozproszonymi po całym kraju, czy niewielkie, rodzinnie zarządzane przedsiębiorstwo.
Najpierw należy przeprowadzić diagnozę problemów w firmie. Następnie wdraża się środki z zakresu „corporate wellness”. Mogą nimi być zajęcia z jogi, masaże lecznicze, ale też po prostu wymiana foteli w biurze. Dobrym narzędziem są też warsztaty edukacyjne dla pracowników, np. co zrobić, gdy boli kręgosłup lub jak selekcjonować informacje, żeby nie tworzyć chaosu w głowie, jak skutecznie zapanować nad balansem między pracą zawodową a życiem rodzinnym, czy jak radzić sobie w stresujących sytuacjach – dodaje Beata Dyraga.

Warto zwrócić uwagę na pracowników i ich problemy. Dobrze jest polegać na specjalistach, żeby nie zaszkodzić własnej firmie. Kiedy jednak pracodawca pomoże swoim ludziom, może uzyskać dodatkowe 40% wydajności swojej firmy. Powinno to być wystarczającą zachętą.

Więcej informacji o wellness w firmie można znaleźć na stronie internetowej www.prodialog.pl.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
59 godzin nieprzerwanego tygodniowego odpoczynku zamiast 35 godzin. Czy taka zmiana wejdzie w KP?

W 2024 r. dużo pisało się o czterodniowym tygodniu pracy, teraz przyszedł czas pisać o tym z innej perspektywy. Chodzi o proponowaną zmianę w Kodeksie pracy, mianowicie o 59-godzinny tygodniowy odpoczynek pracowników, zamiast aktualnie obowiązującego 35-godzinnego. Odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tym zakresie poznamy do 20 marca 2025 r.

Specjalny dodatek za pracę w nocy. Czym jest i komu przysługuje? [TABELA]

Specjalny dodatek za pracę w nocy. Czym jest i komu przysługuje? Ile wynosi dodatek za pracę w porze nocnej? Jak się go oblicza? Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2025 r.? Czy może być jeszcze wyższy? [TABELA]

Zrównanie wieku emerytalnego w 2025? Mamy odpowiedź resortu pracy. Możliwe konfiguracje [60 lat dla kobiet i mężczyzn; 63 lata dla kobiet i mężczyzn; 65 lat dla kobiet mężczyzn; tak jak jest: 60 lat dla kobiet i 65 lat mężczyzn]

Od lat w społeczeństwie przewija się debata na temat wieku emerytalnego. Jedni chcą jego obniżenia, drudzy podwyższenia a jeszcze inni zrównania. Temat jest trudny, w tym politycznie. Mamy jednak odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej co do tego, czy trwają prace w tym zakresie i czy planowane są zmiany na 2025 r.

Wynagrodzenia nie będą tabu. Obowiązkowa informacja o zarobkach w ofertach pracy oraz jawność wynagrodzeń w firmie

Sejm zajmie się nowelizacją Kodeksu pracy. Jeśli ją uchwali, wówczas pracodawcy w ofertach pracy będą musieli podawać proponowane wynagrodzenie. Ponadto zacznie obowiązywać zasada, że wynagrodzenie, jak i jego poziom będą jawne podczas trwania stosunku pracy.

REKLAMA

W grudniu 2024 r. wzrosło bezrobocie w Polsce. To już kolejny miesiąc!

Z szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w grudniu 2024 r. stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5,1 proc. i była o 0,1 pkt proc. wyższa niż w miesiącu poprzednim. To już kolejny miesiąc wzrostu bezrobocia w Polsce.

Czy podwyżka płacy minimalnej pozbywa dobrobytu klasę średnią? [WYWIAD]

W styczniu 2025 r. wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę. Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto. Czy podwyżka płacy minimalnej pozbywa dobrobytu klasę średnią?

Seniorzy oblegają placówki ZUS. Złożyli już 53 tys. wniosków, mimo że świadczenie będzie wypłacane od lipca

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje już wnioski o rentę wdowią. Seniorzy oblegają placówki ZUS, mimo że wnioski można składać do końca lipca 2025 r. Złożono już prawie 53 tys. wniosków. Renta wdowia będzie wypłacana od lipca.

Pobieranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pobiera comiesięczną zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych i rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego. Czy zmieniły się zasady i forma ich pobierania?

REKLAMA

Nie wszyscy pracodawcy mogą zrezygnować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Który pracodawca może nie tworzyć zfśś?

Rezygnacja z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wymaga przeprowadzenia odpowiedniego postępowania w zależności od wielkości zatrudnienia u danego pracodawcy. Liczy się także to, czy pracodawca objęty jest układem zbiorowym pracy.

Wysokość składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców w 2025 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem w 2025 roku zwiększyły się składki na ubezpieczenia społeczne. Ile wynoszą?

REKLAMA