Połączenie pracy i zabawy przynosi większe korzyści
REKLAMA
REKLAMA
Praca i zabawa czyli pomysł na pobudzenie kreatywności
Chodzi nie tylko o to, że praca i zabawa mogą ze sobą współistnieć, ale także o to, że mogą się wzajemnie uzupełniać. Ich połączenie sprawia, że łatwiej nam czerpać z pokładów kreatywności i wpadać na nowatorskie pomysły i rozwiązania. Weźmy na przykład Olego Kirka Christiansena29, który majsterkując w pustym magazynie, wpadł na pomysł, by przekształcić swoją upadającą stolarnię w firmę produkującą zabawki. Nazwał ją LEGO, od duńskich słów leg godt, czyli „baw się dobrze”.
REKLAMA
Łączenie pracy i zabawy - przykład LEGO
Kiedy druga wojna światowa zachwiała branżą zabawkarską, Christiansen nie poddał się i nie zamknął swoich fabryk, ale zainteresował się wprowadzeniem tworzyw sztucznych do masowej produkcji i stworzył pierwsze „automatycznie łączące się klocki”, które stanowiły przełom w rozwoju całej gamy produktów. Później Christiansen i jego zespół zaprosili do swoich biur dzieci, a obserwując ich zabawę, wpadli na pomysł stworzenia całych „systemów do zabawy” – miast z ludźmi, budynkami, drogami i samochodami. To spowodowało wykładniczy wzrost obrotów firmy.
Biura firmy LEGO do dziś tętnią aktywnością i radością. Kultura produktywnej zabawy nadal stymuluje kreatywność jej pracowników, dzięki czemu na całym świecie powstają parki rozrywki LEGOLAND, a na rynek trafiają gry wideo, programy telewizyjne i przebojowe filmy. W 2015 roku firma LEGO została uznana za „najsilniejszą markę świata”30. Jest też doskonałym przykładem na to, że dzięki intensywnej zabawie ciężka praca nie wymaga wysiłku.
Tak samo jak LEGO stworzyło automatycznie łączące się klocki – zaprojektowane tak, aby można je było układać i łączyć w najróżniejszych kombinacjach – tak ty możesz układać i łączyć swoje najważniejsze i najbardziej radosne czynności, kreując nowe, bezwysiłkowe doświadczenia.
Zrób sobie klocki radości
REKLAMA
Anna i ja stworzyliśmy kiedyś własne listy dwudziestu „klocków radości” i pokazaliśmy je sobie nawzajem. Znalazły się na nich takie pozycje, jak: „porządkowanie pokoju, szuflady lub szafki, w których panował bałagan (czyli tworzenie porządku z chaosu)”, „słuchanie w kółko tej samej piosenki” i „jedzenie migdałów w ciemnej czekoladzie”. Stworzenie tych list było łatwe. A kiedy już je mieliśmy, zaprojektowanie czynności, które były jednocześnie ważne i przyjemne, nie nastręczało żadnych trudności.
Zaczęliśmy od czegoś, co było niezmiernie ważne, ale też okropnie męczące, czyli od naszych cotygodniowych rozmów o finansach. Napisałem „cotygodniowych”, ale w rzeczywistości odbywały się one o wiele rzadziej, ponieważ często odkładałem je na później, żeby zająć się czymkolwiek innym. Wiedziałem, że kiedy już przetrwamy tę udrękę, spotka nas nagroda w postaci poczucia, że nasze finanse są uporządkowane. Ale ponieważ ta nagroda pojawiała się po fakcie, łatwo było odłożyć rozmowę na później. I często tak robiliśmy.
Wyposażeni w nasze „klocki radości”, postanowiliśmy zbudować z nich nowe doświadczenie, na które moglibyśmy czekać z niecierpliwością. Wyciągnęliśmy migdały w ciemnej czekoladzie. Włączyliśmy w tle „Feeling Good” Michaela Bublé (w pętli). Potraktowaliśmy to bardziej jak randkę niż prozaiczny obowiązek. Wtedy właśnie zauważyłem coś, co wcześniej przeoczyłem: całe to przedsięwzięcie polegało na porządkowaniu zabałaganionego obszaru, którym były nasze domowe finanse! Samo dostrzeżenie, że częścią tego doświadczenia było tworzenie porządku z chaosu, przyniosło mi namacalną i natychmiastową korzyść.
Zamieniliśmy czynność, którą w przeszłości ledwo znosiliśmy, w wyczekiwany z radością rytuał.
29. The LEGO Group History, www.lego.com/en-us/aboutus/lego-group/the-lego-group-history/ [dostęp: 9 czerwca 2021].
Więcej na temat historii grupy LEGO na stronie Automatic Binding Bricks, www.lego.com/en-us/lego-history/automatic-binding-bricks-09d1f76589da4cb48f01685e0d d0aa73 [dostęp: 9 czerwca 2021].
30. Kathryn Dill, Lego Tops Global Ranking of the Most Powerful Brands in 2015, „Forbes”, 19 lutego 2015, https://www.forbes.com/sites/kathryndill/2015/02/19/lego-tops-global-ranking-of-the- -most-powerful-brands-in-2015/#38a1825b26f0.
Niniejszy artykuł stanowi fragment książki Grega McKeowna „To proste. Bez wysiłku rób to, co ważne”.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat