Kategorie

Czy szkolenia mogą być dobrym motywatorem?

Marek Dziduszko

wiceprezes zarządu Polska Izba Firm Szkoleniowych

Oczywiście – szkolenia mogą być dobrym motywatorem. Warunek podstawowy: atrakcyjność. Nie chodzi jednak o doskonały program, świetne prowadzenie czy też o podniesienie kompetencji w aktualnie modnym obszarze. Czy też o atrakcyjność rozumianą jako siłę sprawczą awansu czy podwyżki. Albo też o sytuację, w której szkolenie jest instrumentem samorozwoju. W naszym przypadku chodzi o sprawę prozaiczną – o atrakcyjność wynikającą z faktu, że szkolenie pracownika w ogóle zaistniało.

Problem bowiem polega na tym, że w przygotowaniu są takie zmiany prawa, które do szkoleń skutecznie zniechęcą absolutnie wszystkich: pracodawców do ich kupowania, pracowników do korzystania z nich, a firmy szkoleniowe i trenerów do świadczenia usług szkoleniowych. Planowany zabieg jest prosty: oto pracownik będzie mógł skorzystać ze szkolenia finansowanego przez pracodawcę wtedy, gdy zawrze z nim umowę szkoleniową. Przy czym umowa ta będzie musiała zawierać elementy wskazane w ustawie (nie ma znaczenia czas trwania szkolenia, zakres, forma czy też rodzaj podnoszonych kwalifikacji). Jeżeli umowy nie będzie, a szkolenie sfinansuje pracodawca, pracownik zapłaci podatek dochodowy. Dopełnimy ten obraz planowaną zmianą opodatkowania: obecnie szkolenia są zwolnione z VAT, planowane jest natomiast objęcie ich stawką 22 proc. Przy czym może stać się i tak, że jedne podmioty realizujące szkolenia podatek ten będą musiały pobierać i odprowadzać do budżetu, a inne nie. Jest oczywiste, że Polska Izba Firm Szkoleniowych robi wszystko, co możliwe, aby taka sytuacja nie zaistniała. Jednak, jak uczy doświadczenie, prawodawcy najłatwiej jest wymyślać rzeczy złe...


Ewa Krzyżanowska

koordynator szkoleń ENEA SA, trener

Szkolenia – w znakomitej większości – motywują. Badania reakcji na szkolenia, prowadzone po ich zakończeniu, najczęściej to potwierdzają. To dobry punkt wyjścia, by jakiekolwiek zmiany miały rzeczywiście szanse powodzenia. Gdy pytamy pracowników o gotowość uczestnictwa w szkoleniach – chętni są wszyscy. W cenie są szkolenia wysoko specjalistyczne, umiejętności menedżerskich czy językowe. Rośnie jednak poziom wymagań wobec wykonawców szkoleń, z którymi uzgadnia się konkretne rezultaty po szkoleniu. To swoiste podnoszenie poprzeczki dla wykonawców szkoleń stwarza pole dla budowania odpowiedzialnej polityki pracodawców w zakresie zarządzania szkoleniami i angażowania uczestników, nie tylko w proces szkolenia, ale i odpowiedzialność za wykorzystanie ich efektów. Dzisiaj, i dla pracodawców, i dla pracowników coraz istotniejsza będzie raczej odpowiedź na pytanie, czy szkolenia rzeczywiście przynoszą spodziewane efekty. Czy poza wiedzą zdobywane są nowe umiejętności, które przydają się w pracy, i czy przynoszą pozytywne rezultaty. Właśnie takie szkolenia stają się najbardziej pożądane. Motywacja do wprowadzania zmian, jako bezpośredni rezultat szkolenia, to kluczowy warunek ich rzeczywistej efektywności. Motywacja jednak nie trwa wiecznie. Wydaje się zatem, że sens ma wyłącznie uczestnictwo w szkoleniach, których zdobycze mają bezpośrednie przełożenie na wykonywaną pracę. Zdobyte umiejętności, których nie wykorzystamy w pracy, nie mają szansy się utrwalić, a zdobycie kompetencji, których nie będziemy mieli szansy sprawdzić w działaniu, raczej demotywuje zamiast zachęcać do dalszego ich rozwijania.


Katarzyna Mitrut

wiceprezes zarządu PAIZ Konsulting Sp. z o.o.

Można by przypuszczać, że szkolenie będzie motywujące, jeśli pracownik sam chce wziąć w nim udział, wybierze temat, firmę i uzna, że jest dla niego przydatne. Bardzo to wygodne, ale i złudne. Obserwując zmianę zachowania uczestników w trakcie prowadzenia szkoleń, a także wspomagając wdrożenia po szkoleniach, mogę powiedzieć, że szkolenie może zadziałać jako motywator dopiero wtedy, gdy szef/szefowa włączy się w proces planowania i wyboru zakresu szkolenia, porozmawia z pracownikiem, dlaczego to konkretne szkolenie jest ważne w kontekście jego rozwoju w firmie, jego kompetencji zawodowych, a także, co ważne, osobistych. Szkolenia mogą być motywatorem w firmach, gdzie są określone ścieżki kariery i wymogi kwalifikacyjne umożliwiające wejście na wyższe poziomy w strukturze – wówczas szkolenie daje możliwość uzupełnienia brakujących umiejętności czy wiedzy i pomaga w realizacji celów. Wartość motywacyjna szkolenia wzrasta, jeśli po powrocie do pracy można bezpiecznie podjąć próby wykorzystania nowo zdobytej wiedzy lub umiejętności i zostanie to zauważone, co więcej, szef przychylnym okiem spojrzy na próby wdrożenia (często niedoskonałe).


Maja Lose

trener AchieveGlobal

Szkolenia mogą być swoistym „kopem motywacyjnym” – mają wówczas za zadanie nie tylko czegoś nauczyć, lecz także naładować uczestnikom akumulatory. Z moich obserwacji wynika, że poza dobrym programem i charyzmatycznym trenerem, bardzo duże znaczenie ma także sama grupa szkoleniowa. Uczestnicy są zadowoleni ze szkolenia, jeśli mogli na nim poznać nie tylko nowe umiejętności, lecz także spotkać pracowników tej samej firmy z innych miast lub działów. Podczas zajęć uczestnicy opowiadają o swoich wyzwaniach oraz prezentują swój punkt widzenia. Poznanie opinii innych pozwala spojrzeć na własną pracę z konstruktywnym dystansem, a na pracę i wymagania innych działów – ze zrozumieniem.

Jeśli zależy nam na pobudzeniu motywacji jednego pracownika, bardzo dobrym rozwiązaniem jest wysłanie go na szkolenie otwarte. Na takim szkoleniu spotykają się osoby z różnych firm i branż. Budująca i motywująca dla wszystkich jest wymiana doświadczeń i pomysłów. Niejednokrotnie uczestnicy dzielą się między sobą dobrymi praktykami, możliwymi do zastosowania również w innych firmach.

Zarówno kadra kierownicza, jak i pracownicy liniowi lubią uczestniczyć w szkoleniach, pod warunkiem że jest zorganizowane w odpowiednim czasie (tak, aby podczas zajęć nie przeszkadzały telefony, e-maile i pilne sprawy do załatwienia) oraz rozwija umiejętności potrzebne w pracy.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Potrącenie zaległości ZUS z emerytury od 2022 r.

    Potrącenie zaległości składkowych z emerytury, renty i zasiłku będzie możliwe od 2022 r. ZUS odliczy składkę zdrowotną, podatek i należności składkowe nieopłacone w terminie. Do jakiej wysokości?

    Niemcy: niezaszczepieni bez rekompensaty za czas kwarantanny

    Niezaszczepieni nie otrzymają rekompensaty za czas kwarantanny. Nowe przepisy w Niemczech zaczną obowiązywać od 1 listopada 2021 r.

    Praca zdalna a work-life balance

    Praca zdalna a work-life balance - za dużo work i za mało life? Z badania "Candidate Pulse" wynika, ze praca zdalna zachwiała balansem między życiem prywatnym i zawodowym. Pracownicy odczuwają również więcej presji ze strony pracodawców.

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid [VIDEO]

    Pracodawca sprawdzi certyfikat covid? Najpewniej tak, ale na zasadzie dobrowolności. Co to oznacza? Na to i inne pytania odpowiada Stanisław Szwed, wiceminister pracy, polityki społecznej i rodziny.

    Obniżenie wieku emerytalnego jako fatalna decyzja [VIDEO]

    Obniżenie wieku emerytalnego było fatalną decyzją. Ekonomiści negatywnie oceniają niższy i zróżnicowany dla kobiet i mężczyzn wiek emerytalny w Polsce.

    Co pandemia uświadomiła menadżerom? [VIDEO]

    Pandemia a zarządzanie - co kryzys wywołany pandemią uświadomił menadżerom? Okazało się, że kapitał ludzki jest niezwykle ważny. Duże znaczenie ma także zdolność do szybkich zmian.

    Kodeks pracy art. 30

    Kodeks pracy w art. 30 wylicza sposoby rozwiązania umowy o pracę: porozumienie stron, wypowiedzenie, dyscyplinarka i upływ czasu.

    Kontroferta dla pracownika - co to jest?

    Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?

    Jesienna rekrutacja w logistyce - jak zachęcić do pracy w firmie?

    Startuje jesienna rekrutacja w logistyce. Jakich pracowników brakuje? Jak zachęcić do pracy w danej firmie? Co przyciąga pracowników?

    Kontrole PIP na małych budowach 2021 - wyniki

    Kontrole PIP na małych budowach zostały wzmożone w 2021 r. Z danych statystycznych wynika, że to właśnie na małych budowach jest najwięcej wypadków przy pracy. Jakie są wyniki kontroli PIP?

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców przez cały rok

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców nie są sezonowe. Przypomina o tym PIP w kampanii "Prawa przez cały rok". Jak zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową? Czym jest umowa o pomocy przy zbiorach?

    Europejskie Porozumienie dotyczące aktywnego starzenia się

    Europejskie Porozumienie podpisane w 2017 r. dotyczy aktywnego starzenia się i podejścia międzypokoleniowego w pracy. Realizując je, w Polsce powstało "Porozumienie strony pracowników oraz strony pracodawców RDS na rzecz aktywnego starzenia". Wypracowano w nim szereg rozwiązań na rzecz aktywnego starzenia się.

    Kiedy zmiana czasu na zimowy w 2021?

    Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 r.? Czy ostatni raz przestawiamy zegarki jesienią? Jak zmiana czasu wpływa na czas pracy w nocy?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę w sobotę, niedzielę

    Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

    Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na 4 falę covid?

    4 fala covid przewidywana jest na jesień 2021 r. Statystyki wskazują na tendencję wzrostową zakażeń. Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na ten trudny czas?

    Weryfikacja szczepień pracowników - projekt

    Weryfikacja szczepień pracowników - trwają prace nad projektem nowych przepisów. Czy pracodawcy będą mogli sprawdzić fakt zaszczepienia się przeciw COVID-19 przez pracowników?

    Umowa o dzieło - ZUS, zgłoszenie

    Umowa o dzieło - zgłoszenie do ZUS jest obowiązkowe od 2021 r. Jaki jest termin na zgłoszenie? Kto musi zgłosić umowę do ZUS?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych od 18 września 2021 r.

    Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych weszły w życie 18 września 2021 r. Sprawdź, co się zmieni.

    Wypalenie zawodowe podstawą zwolnienia lekarskiego od 2022 r.

    Wypalenie zawodowe od 2022 r. będzie podstawą do otrzymania zwolnienia lekarskiego (l4). Czym jest wypalenie? Jakie są objawy? Jak przeciwdziałać?

    Przeniesienie urlopu na kolejną umowę - wzór porozumienia

    Przeniesienie urlopu wypoczynkowego na kolejną umowę o pracę może nastąpić na mocy porozumienia stron. Jak je prawidłowo sporządzić? Oto wzór porozumienia.

    Ostatnie dni na wniosek o zwolnienie z ZUS!

    Wniosek o zwolnienie z ZUS - sklepiki szkolne i piloci muzealnych wycieczek mają ostatnie dni na ubieganie się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.