REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podnieść efektywność w polsko-ukraińskich zespołach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak podnieść efektywność w polsko-ukraińskich zespołach?
Jak podnieść efektywność w polsko-ukraińskich zespołach?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ogromne niedobory kadrowe w naszym kraju spowodowały, że przedsiębiorcy coraz chętniej zatrudniają pracowników z Ukrainy. Choć wielu z nas się wydaje, że są oni przyjmowani do prac fizycznych, to coraz częściej także na wyższe, menedżerskie stanowiska. Pomimo tego, że według badań około połowa Polaków i nieco więcej niż 50% Ukraińców dostrzega bliskość tradycji i stylów życia, w miejscach pracy zdarzają się nieporozumienia wynikające z różnic kulturowych. Jak im zaradzić i zadbać o komunikację oraz efektywność w międzykulturowych zespołach?

Dotychczas Ukraińcy w naszym kraju podejmowali zazwyczaj prace na stanowiskach niższego szczebla, typowo produkcyjnych lub administracyjnych. Obecnie jednak coraz częściej w polskich przedsiębiorstwach pojawiają się także pochodzący zza wschodniej granicy specjaliści i menedżerowie. Zatrudniające ich przedsiębiorstwa muszą pamiętać, że te zmiany kadrowe wiążą się także z koniecznością rozwoju w firmie obszaru międzykulturowości. Ostatecznie bowiem cała załoga wspólnie powinna dążyć do jednego celu, za którego realizację jest odpowiedzialna, a do tego niezbędne jest osiągnięcie porozumienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poznaj różnice

Dla firm działających we współczesnym biznesie międzynarodowym kluczowe jest efektywne wdrażanie obcojęzycznej części załogi i dopasowanie różnych stylów pracy do zadań. Ważne jest także zapobieganie konfliktom i zmniejszanie ryzyka straty klientów czy spadku jakości wynikającego z uprzedzeń i konfliktów międzykulturowych. Każdy, kto kiedykolwiek działał w międzynarodowym zespole, zapewne był świadkiem nieporozumienia, nieścisłości czy niezrozumienia się współpracowników. Ich przyczyn może być wiele (podobnie jak w polskich ekipach), lepsze zrozumienie różnic kulturowych pomaga jednak w efektywnej współpracy, a zarazem rozwoju firmy.

Zarówno Polacy, jak i Ukraińcy na szczęście dostrzegają więcej podobieństw niż różnic, bo według wyników sondażu przeprowadzonego przez Instytut Spraw Publicznych około połowa naszych rodaków i nieco ponad 50% naszych sąsiadów zza wschodniej granicy zauważa bliskość tradycji i stylów życia. Bardzo podobnie układają się proporcje w przypadku przekonania o tym, że obywatele tych państw są bliscy sobie z punktu widzenia wartości i postaw.

Większe zróżnicowanie opinii można zauważyć w przypadku oceny stosunku do pracy. W tym aspekcie Ukraińcy wyraźnie częściej niż Polacy dostrzegają odmienność między obydwoma narodami. W mieszanych zespołach bardzo ważne jest więc zidentyfikowanie obszarów różnic kulturowych związanych ze stylem komunikacji i współpracy, wyznawanymi wartościami czy praktyką realizacji zadań. Kiedy pojawiają się negatywne stereotypy, emocje, niezdrowe ambicje, pobłażliwość czy uprzedzenia, o porozumienie jest bardzo trudno.

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadbaj o komunikację

Aby komunikacja w firmie była skuteczna, przede wszystkim należy zadbać o panującą w niej atmosferę, na którą mają wpływ nie tylko sami pracownicy, ale i menedżerowie. Jej poprawa przyczyni się bowiem do polepszenia jakości i terminowości realizacji zadań i projektów oraz lepszego wykorzystania różnorodności kulturowej członków zespołu na co dzień. Należy pamiętać, że komunikowanie się jest procesem, a nie jednorazowym działaniem. Warto zacząć od tego, jak wzajemna wiedza o sobie wpływa na fundament współpracy – dzięki temu budujemy zaufanie. Kolejnym krokiem jest przybliżenie pracownikom wartości odpowiedzialności za własne i wspólne działania. Mogą w tym pomóc praktyczne ćwiczenia pokazujące, na czym polega współpraca i jej usprawnianie. W ich trakcie w naturalny sposób należy przypominać, jak sprawny obieg informacji sprzyja realizacji celów oraz czego potrzebuje zespół do osiągnięcia synergii.

We wzajemnym zrozumieniu i podniesieniu efektywności komunikacji w firmach, w których skład wchodzą pracownicy z polskim i odmiennym tłem kulturowym, mogą pomóc też warsztaty międzykulturowe. Na ich przebieg pozytywnie wpływa odpowiednie dopasowanie do uczestników oraz ich prowadzenie w języku ukraińskim lub rosyjskim, nauka i rozwój kompetencji są bowiem bardziej komfortowe w ojczystym języku. Elementem takich specjalistycznych programów nastawionych na zdobywanie wiedzy i wzajemne zrozumienie jest także ukazanie mocnych stron współpracy i w razie potrzeby rekomendowanie zmian w zachowaniach. Czasem nawet te pozornie drobne mogą bowiem pozytywnie wpłynąć na relacje w organizacji.

Współpracę i zarządzanie pracownikami zza wschodniej granicy możemy traktować jak codzienność lub wyzwanie. Warto pamiętać, że otwartość na ich potrzeby oraz poznawanie innej kultury może stać się siłą firmy, ułatwia bowiem nie tylko ocenianie potencjału grupy, ale i wpływa na utrzymanie wysokiego poziomu efektywności w pracy.

Romana Kruk, psycholog, specjalista ds. HR, obecnie Project Manager w firmie doradczo-szkoleniowej Integra Consulting Poland

Posiada doświadczenie w koordynacji projektów z zakresu HR dotyczących m.in. rekrutacji, wprowadzania nowych pracowników do organizacji, exit interview, poprawy komunikacji czy wspierania zmian organizacyjnych. Jej pasją jest psychologia sportu. Dzięki pracy z zawodnikami i trenerami oraz znajomości mechanizmów gier zespołowych i indywidualnego mistrzostwa, lepiej rozumie zmiany zachodzące w biznesie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

REKLAMA

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

REKLAMA