REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Crowdsourcing, czyli jak wykorzystywać potencjał/shutterstock.com
Crowdsourcing, czyli jak wykorzystywać potencjał/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Crowdsourcing jest procesem, dzięki któremu można czerpać z wiedzy grupy ludzi oraz ich potencjału, który wyraża się w poglądach, opiniach, czasie, a także zasobach.

Zaglądając do słownika języka angielskiego można poznać znaczenie słów, z których składa się crowdsourcing. Crowd oznacza tłum, a outsourcing korzystanie z zasobów zewnętrznych. Proces ten może być wykorzystywany przez różne organizacje, takie jak firmy, instytucje publiczne oraz typu non-profit. Jednostka firmy wykorzystuje outsourcing, który oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Podmiot, czyli firma zewnętrzna, ma wtedy do wykonania przekazane im zadanie, które może być projektem, badaniem czy procesem. Corwdsourcing jest podręcznikowym przykładem na wykorzystanie rozwoju technologii, ponieważ doskonale wykorzystuje szybką komunikację. To dzięki niej jest możliwe pozyskanie wielu opinii, które w normalnych warunkach znalazłyby się poza zasięgiem, oszczędzając przy tym masę czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

INFORAKADEMIA poleca: Doskonalenie komunikacji menedżerskiej w firmie

Jak przeprowadzać badania crowdsourcingowe?

Chcąc w pełni korzystać z możliwości, jakie daje crowsdsourcing trzeba trzymać się kilku podstawowych zasad. Nie są one odgórnie określone, ale mogą sporo pomóc i usprawnić proces badań. Dobrym początkiem jest skonkretyzowanie celu. Poprzez ustalenie co chcemy uzyskać badaniem i skierowanie go do docelowej grupy, unikniemy niepotrzebnych, nic nie wnoszących opinii. Tworząc ankietę czy inną formę wypowiedzi dla badanych, pamiętaj o ich kreatywności. Nawet bardzo uściślona grupa może przynieść przełomowe rozwiązania, których nawet nie brałeś pod uwagę. Staraj się, żeby wnioski były możliwe do przełożenia i przekazania każdej grupie odbiorców. Ważna jest ich jasność i nazywanie po imieniu, jako konkretny plan na przyszłość. Pomyśl o szablonach, które pomogą wszystko pogrupować i uporządkować. W trakcie przeprowadzania procesu dbaj także o komfort tłumu, staraj się go motywować i zapewniać o ważności powierzonego zadania.

Główne zagadnienia

Przeprowadzenie badań pozwoli ustalić, jak na tle konkurentów wypada firma. To świetny sposób na określenie siły marki z równoczesnym rozpoznaniem na całym rynku. Badając to można określić zapotrzebowanie społeczeństwa, ich odczucia i czy dane działanie jest przez nich oceniane na plus. Umożliwi to planowanie świadomej strategii biznesowej, której struktura będzie miała mocne fundamenty.

REKLAMA

Sam wizerunek pracodawcy i potencjał jego marki będą różnie postrzegane przez odmienne grupy. Można na tej podstawie wyciągnąć ciekawe wnioski. Idąc tym tropem, jeżeli firma jest dobrze postrzegana i rozpoznawana przez młodych ludzi, oznacza to wzorowo przeprowadzaną kampanię w sieci i nowoczesnych mediach, a lepsze wyniki wśród doświadczonych osób mogą świadczyć o profesjonalizmie w zatrudnieniu, dbaniu o pracownika i jego dobro. To tylko rozważania, ale warto zwrócić uwagę na grupę, która wystawia opinię i to z czym ona obcuje na co dzień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Crowdsourcing może być bardzo przydatny w przypadku przeprowadzania szkoleń, gdzie opinia pracowników jest najcenniejsza. Badając ich zdanie, co jest przydatną wiedzą i umiejętnością, można organizować tylko szkoleni przynoszące pozytywne rezultaty. Sięgając po opinie szerszego tłumu łatwo zweryfikować, jakie trendy szkoleniowe są obecnie najbardziej pożądane. Zmniejszy to ryzyko marnowania czasu i pieniędzy na bezwartościowe projekty.

Badania są także wartościowe w przypadku wprowadzania nowych technologii na rynek czy do firmy. Szeroko rozumiane opinie mogą być nieocenione. Tak samo w przypadku pomysłu usług, dodatków czy sposobu reklamy. Korzystanie z crowdsourcingu może być bardzo różnorodne, wszystko zależy od inwencji badających i ich rozumieniu opinii tłumu.

Zwężenie grupy docelowej

Tłum oznacza siłę. Badania przeprowadzanie na dużej grupie osób mogą przynieść masę informacji i opinii, ale trzeba umieć znaleźć te najbardziej wartościowe. Miło mieć świadomość, że duże firmy korzystają ze zdania swoich klientów i szukają rozwiązań odpowiadającym wszystkim stronom. Pojedyncze jednostki jednak łatwo zmanipulować, wmówić im swoje zdanie i przez to zmienić wyniki badań. Łatwo jest podążyć za głosem większości. Dla Crowdsourcingu dobrym rozwiązaniem wydaje się zwężenie badanego tłumu do grupy, bardziej dopasowanej do zapytania. Selekcja nie musi być oparta na wykształceniu czy wieku. Model doboru grupy powinien opierać się na tych, którzy rzeczywiście mają coś konstruktywnego do powiedzenie w danej dziedzinie, jednocześnie posiadając konkretną wiedzę i doświadczenie. Pytając kogoś, co kompletnie nic nie wie na dany temat i biorąc pod uwagę jego opinię, można zaburzyć cały proces badań, odchodząc od głównego problemu.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

REKLAMA

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

9 wyższych świadczeń dla pracownika od stycznia 2026 r. To trzeba wiedzieć

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

REKLAMA

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA