REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wizytówka w biznesie. /Fot. Fotolia
Wizytówka w biznesie. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wizytówka to dziś niezbędny atrybut pracownika nawet małej firmy, ale także osoby prywatnej. Nie można jednak wykorzystywać na przemian kartoników oficjalnych i osobistych. Służą one bowiem do załatwiania zupełnie innych typów interesów.

W kontaktach biznesowych wielkim faux paus jest obecnie nieposiadanie wizytówki. Świadczy to nie tylko o braku profesjonalizmu, ale także wprawia często swojego rozmówcę, potencjalnego klienta w duże zakłopotanie. Lepiej jest wręczyć swoje kompletne dane, skondensowane w formie prostokątnego kartonika, niż dyktować numer telefonu, bądź adres e-mailowy, zmuszając tym samym odbiorcę do znalezienia czystego papieru, długopisu lub telefonu. Dla mężczyzn może wydać się to mało kłopotliwe, bowiem komórki zazwyczaj przechowują w kieszeniach spodni bądź marynarki. Kobiety jednak mogą czuć się niezbyt komfortowo, szukając przy nowo poznanej osobie pomocy piśmienniczych w swojej torebce.

REKLAMA

REKLAMA

Sposób wręczania

Warto pamiętać, że wizytówkę należy wręczać osobiście, bezpośrednio do ręki odbiorcy w taki sposób, aby otrzymujący bez odwracania jej, mógł spojrzeć na umieszczone dane i je przeczytać. Następnie dobrze schować wizytówkę, najlepiej do wizytownika. Jeśli jednak wizytownika nie posiadamy, mężczyźni powinni umieścić wizytówkę w wewnętrznej kieszeni marynarki, a kobiety w bocznej kieszonce torebki. Panowie powinni pamiętać, że włożenie wizytówki do kieszeni spodni (zwłaszcza tyłu spodni) jest niefortunne, ponieważ można ją łatwo zgubić, przez co dajemy do zrozumienia wręczającemu, że nie jest dla nas poważnym partnerem i wszystko nam jedno czy będziemy mieć kontakt, czy też nie.

Warto jednak zainwestować w wizytownik, bowiem dokładając kolejny kartonik, wysyłamy sygnał, że jesteśmy uporządkowani, przez co wiarygodni, ale przede wszystkim mamy już w swoim dorobku trochę kontaktów i warto nas znać.

Polecamy również: Biznesowy dress code - czyli jak odnieść sukces w kontaktach z klientami

REKLAMA

Kto i komu?

Wizytówkę zawsze wręcza jako pierwsza osoba postawiona wyżej od nas np. kierownik działu swojemu pracownikowi. W takiej sytuacji odwzajemniamy się naszą. Wielce niestosowne jest proszenie o wizytówkę osobę usytuowaną wyżej rangą lub też kobietę. Płeć piękna może to odebrać jako chęć zdobycia kontaktu, ale nie na polu zawodowym, lecz prywatnym. Warto zwracać uwagę na to jakie wizytówki wręczamy. Trzeba odróżnić te prywatne, które zawierają nasz dokładny adres i wręczając je, wysyłamy sygnał, że mogą się przydać na polu osobistym, od tych biznesowych. Wizytówki służbowe reprezentują nie tylko nas, ale przede wszystkim firmę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wizytówka dla obcokrajowca

Jeśli chcemy obdarować wizytówką osobę nieposługującą się naszym rodzimym językiem, powinniśmy dać jej wersję anglojęzyczną lub taką, która została zredagowana w języku, którym się posługuje (mimo tego, że jest nam obcy). Dużym błędem jest wręczenie wizytówki, której odbiorca nie potrafi odczytać ze względu na różnice kulturowe czy też piśmienne lub językowe. Na rynku mamy dostępne wersje wizytówek dwustronnych. Jedna zredagowana po polsku, druga po angielsku. Poradniki savoir-vivre częściej jednak odradzają zastosowanie tego wariant. Jeśli inwestujemy w prostokątne kartoniki i wiemy, że będziemy je wręczać obcokrajowcom warto zaprojektować dwie wersje.

Zobacz również: Warto znać programy graficzne

Szata graficzna

Standardowe wymiary to 90mm x 50mm i pod ten format wciąż produkowane są klasyczne wizytowniki. Jednak co raz częściej dopuszczalne są także wizytówki o wymiarach odpowiadających rozmiarom karty kredytowej. Papier powinien być gładki, najbardziej pożądany biały – świadczy o profesjonalizmie, a zarazem jest przejrzysty. Kolor czcionki najlepiej czarny. Granatowy i ciemnoszary także nie będzie źle odbierany. Styl pisma klasyczny, bez kursywy, ponieważ często powoduje ona trudności w odczytaniu informacji. Logo firmy, którą reprezentujemy, nie powinno przyćmiewać zawartych danych.

Niestosowne jest komentowanie samego wyglądu wizytówki. Jeśli zdarzy się, że dostaniemy np. kolorową wizytówkę, to przemilczmy fakt, że nam się nie podoba i nie próbujmy uzewnętrzniać swojego zdania. Nie zaleca się notowania dodatkowych informacji. Zawsze można poprosić wręczającego o dopisanie np. numeru telefonu, jeśli sam wyjdzie z taką propozycją.

www.projektgamma.pl

www.przywodztwo.projektgamma.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA