REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak współpracować z szefem-obcokrajowcem

Małgorzata Szafarz

REKLAMA

Praca z szefem-obcokrajowcem przypomina trochę życie w małżeństwie, które popełniło mezalians. Niby obowiązuje zasada obustronnej współpracy, ale i tak wszystko ciągle rozbija się o różnice społeczne i kulturowe.
Jeżeli twoim przełożonym jest obcokrajowiec i chcesz uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i konfliktów, powinnaś go przede wszystkim dobrze poznać. Po pierwsze jako człowieka (każdy ma bowiem inne cechy charakteru), ale również - co ma podstawowe znaczenie w pracy - jako przedstawiciela swojego narodu, rasy, kultury.

 

Autopromocja

Szefa zawsze się boimy. Wszyscy wiedzą też, że strach ma wielkie oczy, a oswojenie go pozwala nad nim zapanować. Dlatego właśnie, gdy przyjdzie nam pracować pod kierownictwem menedżera z zagranicy, musimy najpierw oswoić się z tą myślą, a potem dowiedzieć się jak najwięcej o jego kraju, zwyczajach, kulturze, organizacji i systemie pracy.

Z pewnością inaczej będzie nam się pracowało z Azjatą, a inaczej z Europejczykiem czy Amerykaninem. Na pewno z każdym z nich można znaleźć wspólny język i nić porozumienia, ale można też popaść w głęboki konflikt.

Najłatwiej z Europejczykiem i Amerykaninem

Nie sposób opisać cech charakterystycznych dla przedstawicieli wszystkich narodów świata, w tym krajów, z którymi Polacy najczęściej współpracują na płaszczyźnie biznesowej. Oczywiście, nietrudno zauważyć, że Polakom najłatwiej porozumieć się z Europejczykami. I co ciekawe - stanowimy doskonały pomost pomiędzy Wschodem i Zachodem. Dobrze dogadujemy się zarówno z Ukraińcami, Litwinami, Rosjanami czy Słowakami, jak i Niemcami, Francuzami, Austriakami, Włochami czy Hiszpanami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie brakuje nam również podstawowej wiedzy na temat obyczajowości i kultury konkretnych i punktualnych Niemców, zaradnych Austriaków, chaotycznych Francuzów, głośnych Hiszpanów czy bezstresowych Włochów. Bez najmniejszych problemów dajemy sobie również radę w kontaktach ze skorumpowanymi nieco Białorusinami i Ukraińcami.

Trochę gorzej wypadamy, gdy przyjdzie nam współpracować z szefem amerykańskim, kanadyjskim, brytyjskim, szwedzkim czy norweskim.

Trudniej z Azjatą

Poważnym wyzwaniem dla wielu osób jest natomiast współpraca z menedżerem pochodzącym z Azji - np. Koreańczykiem, Chińczykiem, Japończykiem. By ją ułatwić, przygotowaliśmy krótki przewodnik po dalekowschodniej etykiecie i obyczajach:

- Azjaci - w myśl konfucjańskiej zasady dążenia do harmonii - zwracają uwagę na pozytywne strony danej sprawy i koncentrują się raczej na wspólnych szansach rozwiązania problemu. Tymczasem my zazwyczaj kierujemy swoją uwagę na niedociągnięcia i braki.

- Wietnamczycy są bardziej otwarci od Koreańczyków, Chińczyków, Japończyków czy Hindusów. Zwłaszcza Chińczycy są bardzo zamknięci.

- Podając jakiś przedmiot, powinniśmy to robić obiema rękami, gdyż jest to oznaka dobrego wychowania i szacunku.

- Przy powitaniu trzeba lewą ręką chwycić trochę poniżej przegubu swoją wyciągniętą prawą dłoń. Wypada także pamiętać o lekkim ukłonie przy powitaniu (schyleniu całego tułowia, a nie zwykłym skinieniu głową). Będzie to bardzo dobrze widziane.

- Podając coś w trakcie posiłku (filiżanka, dzbanek), drugą ręką należy podtrzymywać naczynie od spodu. Ruchy wykonywane podczas podawania przedmiotów powinny być opanowane i spokojne.

- Podawanie czegokolwiek lewą ręką uważane jest za niegrzeczne. Także wizytówki należy dawać i przyjmować oburącz.

- Azjaci - jeżeli mają wybór - preferują zawsze kuchnię własnego kraju. Jeżeli musimy korzystać z kuchni europejskiej, unikajmy podawania serów żółtych i pleśniowych, których nie znoszą.

- Pamiętajmy, że w przypadku spotkań biznesowych w restauracjach wśród Azjatów panuje zasada, że obietnice i deklaracje składane podczas posiłków można traktować poważnie.

- Pracując z menedżerami z Dalekiego Wschodu warto nauczyć się jeść pałeczkami. To bardzo przydatna umiejętność.

- Przy zajmowaniu miejsca przy stole zawsze obowiązuje zasada hierarchii. Osoba najważniejsza otrzymuje honorowe miejsce.

- Harmonia i dobra atmosfera są bardzo ważne dla społeczeństw konfucjańskich. Jeżeli więc osoba zaproszona do restauracji lub nasz szef zjada posiłek w milczeniu, wypada zrobić to samo.

- Jednym z najbardziej niegrzecznych gestów w kulturze Azji jest wycieranie nosa przy stole. W ogóle nie wypada robić tego publicznie, lecz tylko w odosobnieniu. Osoby z katarem nie powinny więc uczestniczyć w spotkaniach biznesowych z Koreańczykami, Japończykami czy Chińczykami.

- Również podczas pobytu w hotelu trzeba pamiętać o hierarchii. Najwyższy rangą menedżer zajmuje najlepszy pokój, osoby mu podległe - pokoje gorsze na tym samym lub niższym piętrze (w żadnym wypadku na wyższym).

- Jeżeli chodzi np. o Koreańczyków to nie powinni oni nigdy mieszkać na piętrze czwartym, ponieważ czwórka jest w Korei liczbą pechową (w języku koreańskim czwórka - sa - to homofon słowa „śmierć”).

- Warto pamiętać, że negocjacje z Azjatami bywają trudne, m. in. z uwagi na powracanie do zakończonych już punktów rozmów, nagłe zwroty w negocjacjach, nadmierną emocjonalność.

- W przypadku Koreańczyków dobrze jest też uodpornić się i przygotować na tempo codziennej pracy z nimi. Jest to przeważnie bardzo duży pośpiech.

- Dla Koreańczyków wymiana wizytówek jest bardzo ważną czynnością. Treść naszej wizytówki zadecyduje o tym, jak będziemy traktowani. Bez wizytówek nie można uczestniczyć w biznesowym spotkaniu. Bezwzględnie należy mieć je zawsze przy sobie.

- Wymieniając wizytówki należy przyjmować i podawać kartonik oburącz, tekstem skierowanym do przyjmującego. Z treścią otrzymanej wizytówki należy zapoznać się od razu. Nigdy nie należy chować jej do kieszeni czy portfela, tylko położyć ją w widocznym miejscu (np. na stole) tak, aby przez cały czas trwania spotkania pozostawała w zasięgu wzroku. Nie wolno zginać wizytówki ani nic na niej pisać.

- W kontaktach osobistych z Azjatami należy zachować dystans fizyczny. Zbytnia bliskość fizyczna czy np. poklepywanie po ramieniu są akceptowane tylko pomiędzy bliskimi przyjaciółmi.

- Koreańczycy bardzo angażują się w pracę. Przełożeni w firmach koreańskich mają o wiele większą władzę nad podwładnymi niż w firmach europejskich czy amerykańskich. Panuje silne przekonanie, że nie powinno się wychodzić z pracy przed szefem, a czas wolny po godzinach najlepiej spędzać z kolegami z pracy.

- Koreańczycy jako pracodawcy są niezwykle wymagający. W stosunku do siebie bardzo nie lubią pośpiechu i napiętych terminów, natomiast często wymagają tego od swoich partnerów. Są bardzo punktualni.

- W czasie rozmowy z azjatyckim szefem lub kontrahentem musimy starannie kontrolować swoje emocje i mimikę twarzy, nie powinniśmy okazywać zniecierpliwienia i złości. Należy unikać podnoszenia głosu oraz werbalnych konfrontacji.

- Patrzenie komuś w oczy, przez kulturę Azji często uważane jest za oznakę zbytniej śmiałości czy wręcz arogancji.

- W czasie rozmowy nie wolno mieć na sobie okularów słonecznych.

- Społeczeństwo konfucjańskie charakteryzuje ogromny szacunek do osób starszych. W biznesie młody wygląd i młody wiek bardzo przeszkadzają. Podobnie jak kobiety, do kontaktów z partnerem koreańskim nie powinni być więc wyznaczani najmłodsi pracownicy.

- Chcąc zrobić Koreańczykowi prezent imieninowy, pamiętajmy, że prezentem uznanym przez niego za szczęśliwy będzie prezent składający się z parzystej liczby przedmiotów. Bezwzględnie nie mogą to jednak być pechowe cztery przedmioty lub ich wielokrotność.

- W przypadku Koreańczyków w dokumentach i korespondencji nie należy używać koloru czerwonego. W kulturze koreańskiej jest to kolor śmierci, czerwienią pisze się o zmarłych. Z kolei kolor biały jest w Korei kolorem żałoby.

- Menedżerowie z Dalekiego Wschodu także w Polsce przestrzegają zasad feng shui zarówno w budownictwie przemysłowym, jak i urządzaniu biur. Warto więc zapoznać się choćby z jego podstawowymi zasadami.

zebrała

Małgorzata Szafarz

Portal Nowebiuro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    10000 zł brutto – ile to netto?

    10000 zł brutto wynagrodzenia - ile to netto? Umowa o pracę zawiera wynagrodzenie brutto, od którego należy odjąć składki ZUS, składkę zdrowotną i zaliczkę na podatek. Pozostaje wynagrodzenie netto. Oblicz za pomocą kalkulatora, ile na rękę z 10000 zł brutto otrzyma pracownik.

    REKLAMA

    Wybierasz się do urzędu, ZUS-u , czy na pocztę w Wielki Piątek? Lepiej sprawdź, które placówki są czynne

    Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy, ale nie wszystkie urzędy będą otwarte. Niektóre urzędy marszałkowskie i gminne będą zamknięte, a inne skrócą godziny pracy do 13:00.

    Pracownicy chcą zmienić pracodawcę - raport z rynku pracy

    Aż 45% pracowników w Polsce chce zmienić pracodawcę - taka informacja wynika z raportu "Barometr Rynku Pracy".

    Urlop bezpłatny a zapis do PPK

    Urlop bezpłatny - jak wpływa na zapis do PPK? Okazuje się, że nie każda nieobecność w pracy przeszkadza w „zapisaniu” do PPK. Kiedy urlop bezpłatny opóźni zapis do PPK?

    Emerytury niższe od kwietnia 2024 r. - kiedy przejść na emeryturę?

    Emerytury będą niższe od 1 kwietnia 2024 r. - od tego dnia obowiązuje nowa tablica średniego dalszego trwania życia z GUS. Kiedy przejść na emeryturę? Którą tablicę ZUS bierze pod uwagę - z momentu złożenia wniosku o emeryturę czy osiągnięcia wieku emerytalnego?

    REKLAMA

    Social media zmieniają mózgi ich użytkowników. Zmniejszają zdolność koncentracji. Ale można odwrócić ten proces. Jak?

    Z każdym rokiem nasza zdolność koncentracji spada – alarmują eksperci od psychologii i kognitywistyki. W ciągu ostatniej dekady średni czas skupienia przeciętnego człowieka obniżył się o 28 sekund. Winny jest internet, a zwłaszcza social media. Da się to jednak odwrócić – zauważają specjaliści z platformy Preply. 

    Nowoczesne zarządzanie ludźmi. Jak skutecznie improwizować w zwinnym zespole?

    Improwizacja w pracy zazwyczaj kojarzy się dość pejoratywnie - strategie, plany, systemy, zasady działania i współdziałania wydają się nie dawać przestrzeni na spontaniczność. Z drugiej strony „Agile” jawi się jako remedium na sztywność i konieczność dostosowania się do zmian otoczenia czy też reagowania na to, co nieprzewidywalne. Gdzie znaleźć złoty środek? Jak w regułach i zasadach stworzyć przestrzeń na samoorganizację, kreatywność i inicjatywę?

    REKLAMA