REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja pracy działów HR

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Automatyzacja pracy działów HR - korzyści czy zagrożenia?
Automatyzacja pracy działów HR - korzyści czy zagrożenia?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja pracy działów HR przyspieszyła wraz z rozwojem technologicznym wywołanym pandemią koronawirusa. Działy kadr mają nowe obowiązki. Czy automatyzacja HR może stanowić zagrożenie dla pracowników?

Automatyzacja pracy w działach HR

Pandemia w pewnym stopniu obnażyła problemy dotyczące sprawnego prowadzenia spraw pracowniczych podczas home office. Organizacja rozproszona wymaga bowiem kadrowych rozwiązań zdalnych, a tam – gdzie jest to możliwe – zautomatyzowanych. Jednak nadal ogromna ilość powtarzalnej pracy w działach HR wykonywana jest przez ludzi, choć od dawna technologicznie świat jest przygotowany na automatyzację tych procesów.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe obowiązki działów HR w czasie pandemii

Specyfika pracy HR polega na tym, że nawet w sytuacji lockdownu nie można zwolnić. Przeciwnie, pandemia „przyniosła” dodatkowe aspekty, z którymi działy kadr musiały sobie poradzić, jak choćby kwestie pracy zdalnej i jej rozliczania oraz kwarantanny. W tych wyjątkowych okolicznościach okazało się, że lepiej poradziły sobie firmy, w których automatyzacja procesów i rozwiązania chmurowe zostały wprowadzone już wcześniej.

Pandemia COVID-19 to trochę papierek lakmusowy dla efektywności procesów kadrowych w firmach, które zdecydowały się przejść na pracę zdalną. Wiele firm nie było na to gotowych od strony technologicznej – nie zdążyły na przykład wdrożyć portali pracowniczych, w pandemicznej rzeczywistości miały więc sporo problemów z obsługą wniosków pracowników, takich jak np. wniosek o urlop. Te przedsiębiorstwa, które wcześniej portale wdrożyły, zachowały płynność i porządek w obiegu dokumentów – każdy wniosek składany jest zdalnie i automatycznie trafia tam, gdzie powinien. Nie ma tutaj miejsca na pomyłki – wyjaśnia Arkadiusz Siwek, konsultant SAP HCM w Quercus.

Rewolucja technologiczna w HR

Dane z Barometru Polskiego Rynku Pracy 2021[1] dowodzą, że rewolucja technologiczna w czasie pandemii wyraźnie przyspieszyła. W porównaniu z 2020 rokiem znacznie więcej firm rozważało wprowadzenie automatyzacji i robotyzacji, trzykrotnie wzrósł również odsetek przedsiębiorstw, które właśnie ją wdrażały (13% w IH2021 vs. 4,3% w IH2020). W jakich obszarach? Przede wszystkim tam, gdzie wykonywane są powtarzalne, rutynowe zadania, na przykład codzienne raporty oparte o taki sam zestaw danych.

REKLAMA

Wiele takich działań, jak np. naliczanie płac, rozliczanie czasu pracy dotyczy właśnie działów HR. Te w ogromnej mierze powtarzalne procesy w najnowszych systemach do obsługi kadr są już realizowane automatycznie. Jak podkreśla jednak ekspert Quercus – nie wszystko można zautomatyzować, bo część pracy działów HR musi być zgodna z tym, co przewidział ustawodawca. Przykładem są dokumenty, które zgodnie z przepisami muszą mieć formę papierową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takich przypadkach, dopóki nie zmienią się regulacje prawne, przejście na pełną, zdigitalizowaną wersję obiegu dokumentów nie jest możliwe. Jednak procesu automatyzacji nie da się już odwrócić, dlatego warto powoli wdrażać rozwiązania umożliwiające również w takiej sytuacji elektroniczny przepływ dokumentów, które będą posiadały także swoje papierowe odpowiedniki – radzi ekspert Quercus.

Automatyzacja HR zagrożeniem dla pracowników?

Wiele osób obawia się, że automatyzacja w HR może się wiązać z redukcją zatrudnienia w tych działach. Jednak nie musi to być reguła. Po pierwsze odciążony od wykonywania odtwórczej, rutynowej pracy personel, będzie mógł się bardziej skupić na miękkim HR, który jest dziś jednym z kluczowych narzędzi employer brandingu. Z drugiej – życie cały czas nas zaskakuje.

Jeszcze niedawno można było śmiało powiedzieć, że naliczenie listy płac to obszar, który w bardzo dużym stopniu można zautomatyzować. Wejście w życie Nowego Ładu dowiodło, że to założenie „na wyrost”. Przynajmniej na początku funkcjonowania nowych przepisów udział „czynnika ludzkiego” był koniecznością – konsultant SAP HCM z Quercus.

Zwykle nawet o tym nie myślimy, jednak automatyzacja towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Karty lojalnościowe, aplikacje umożliwiające płacenie za paliwo po zeskanowaniu kodu na dystrybutorze, przypomnienia o zbliżającym się końcu ubezpieczenia, aplikacje bezgotówkowych płatności wykorzystywane przez firmy transportowe, aplikacje monitorujące aktywność sportową – każdego dnia czerpiemy korzyści z takich rozwiązań.

W coraz większym stopniu dotyczą one także naszej sfery zawodowej. Nawet jeśli nie konkretnie wykonywanej przez nas pracy, to właśnie obsługi i zarządzania. W przypadku działów HR automatyzacja procesów ma trzy kluczowe zalety: odciążenie personelu od wykonywania nudnych, powtarzalnych czynności (przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu), poprawa efektywności prowadzenia kadr (ograniczenie tzw. błędów ludzkich) oraz możliwość większego skupienia się na zadaniach z obszaru miękkiego HR. A tego nam w obecnych czasach potrzeba.

[1] https://personnelservice.pl/wp-content/uploads/2021/03/Barometr-Polskiego-Rynku-Pracy-2021.pdf

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA