REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja pracy działów HR

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Automatyzacja pracy działów HR - korzyści czy zagrożenia?
Automatyzacja pracy działów HR - korzyści czy zagrożenia?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja pracy działów HR przyspieszyła wraz z rozwojem technologicznym wywołanym pandemią koronawirusa. Działy kadr mają nowe obowiązki. Czy automatyzacja HR może stanowić zagrożenie dla pracowników?

Automatyzacja pracy w działach HR

Pandemia w pewnym stopniu obnażyła problemy dotyczące sprawnego prowadzenia spraw pracowniczych podczas home office. Organizacja rozproszona wymaga bowiem kadrowych rozwiązań zdalnych, a tam – gdzie jest to możliwe – zautomatyzowanych. Jednak nadal ogromna ilość powtarzalnej pracy w działach HR wykonywana jest przez ludzi, choć od dawna technologicznie świat jest przygotowany na automatyzację tych procesów.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe obowiązki działów HR w czasie pandemii

Specyfika pracy HR polega na tym, że nawet w sytuacji lockdownu nie można zwolnić. Przeciwnie, pandemia „przyniosła” dodatkowe aspekty, z którymi działy kadr musiały sobie poradzić, jak choćby kwestie pracy zdalnej i jej rozliczania oraz kwarantanny. W tych wyjątkowych okolicznościach okazało się, że lepiej poradziły sobie firmy, w których automatyzacja procesów i rozwiązania chmurowe zostały wprowadzone już wcześniej.

Pandemia COVID-19 to trochę papierek lakmusowy dla efektywności procesów kadrowych w firmach, które zdecydowały się przejść na pracę zdalną. Wiele firm nie było na to gotowych od strony technologicznej – nie zdążyły na przykład wdrożyć portali pracowniczych, w pandemicznej rzeczywistości miały więc sporo problemów z obsługą wniosków pracowników, takich jak np. wniosek o urlop. Te przedsiębiorstwa, które wcześniej portale wdrożyły, zachowały płynność i porządek w obiegu dokumentów – każdy wniosek składany jest zdalnie i automatycznie trafia tam, gdzie powinien. Nie ma tutaj miejsca na pomyłki – wyjaśnia Arkadiusz Siwek, konsultant SAP HCM w Quercus.

Rewolucja technologiczna w HR

Dane z Barometru Polskiego Rynku Pracy 2021[1] dowodzą, że rewolucja technologiczna w czasie pandemii wyraźnie przyspieszyła. W porównaniu z 2020 rokiem znacznie więcej firm rozważało wprowadzenie automatyzacji i robotyzacji, trzykrotnie wzrósł również odsetek przedsiębiorstw, które właśnie ją wdrażały (13% w IH2021 vs. 4,3% w IH2020). W jakich obszarach? Przede wszystkim tam, gdzie wykonywane są powtarzalne, rutynowe zadania, na przykład codzienne raporty oparte o taki sam zestaw danych.

REKLAMA

Wiele takich działań, jak np. naliczanie płac, rozliczanie czasu pracy dotyczy właśnie działów HR. Te w ogromnej mierze powtarzalne procesy w najnowszych systemach do obsługi kadr są już realizowane automatycznie. Jak podkreśla jednak ekspert Quercus – nie wszystko można zautomatyzować, bo część pracy działów HR musi być zgodna z tym, co przewidział ustawodawca. Przykładem są dokumenty, które zgodnie z przepisami muszą mieć formę papierową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takich przypadkach, dopóki nie zmienią się regulacje prawne, przejście na pełną, zdigitalizowaną wersję obiegu dokumentów nie jest możliwe. Jednak procesu automatyzacji nie da się już odwrócić, dlatego warto powoli wdrażać rozwiązania umożliwiające również w takiej sytuacji elektroniczny przepływ dokumentów, które będą posiadały także swoje papierowe odpowiedniki – radzi ekspert Quercus.

Automatyzacja HR zagrożeniem dla pracowników?

Wiele osób obawia się, że automatyzacja w HR może się wiązać z redukcją zatrudnienia w tych działach. Jednak nie musi to być reguła. Po pierwsze odciążony od wykonywania odtwórczej, rutynowej pracy personel, będzie mógł się bardziej skupić na miękkim HR, który jest dziś jednym z kluczowych narzędzi employer brandingu. Z drugiej – życie cały czas nas zaskakuje.

Jeszcze niedawno można było śmiało powiedzieć, że naliczenie listy płac to obszar, który w bardzo dużym stopniu można zautomatyzować. Wejście w życie Nowego Ładu dowiodło, że to założenie „na wyrost”. Przynajmniej na początku funkcjonowania nowych przepisów udział „czynnika ludzkiego” był koniecznością – konsultant SAP HCM z Quercus.

Zwykle nawet o tym nie myślimy, jednak automatyzacja towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Karty lojalnościowe, aplikacje umożliwiające płacenie za paliwo po zeskanowaniu kodu na dystrybutorze, przypomnienia o zbliżającym się końcu ubezpieczenia, aplikacje bezgotówkowych płatności wykorzystywane przez firmy transportowe, aplikacje monitorujące aktywność sportową – każdego dnia czerpiemy korzyści z takich rozwiązań.

W coraz większym stopniu dotyczą one także naszej sfery zawodowej. Nawet jeśli nie konkretnie wykonywanej przez nas pracy, to właśnie obsługi i zarządzania. W przypadku działów HR automatyzacja procesów ma trzy kluczowe zalety: odciążenie personelu od wykonywania nudnych, powtarzalnych czynności (przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu), poprawa efektywności prowadzenia kadr (ograniczenie tzw. błędów ludzkich) oraz możliwość większego skupienia się na zadaniach z obszaru miękkiego HR. A tego nam w obecnych czasach potrzeba.

[1] https://personnelservice.pl/wp-content/uploads/2021/03/Barometr-Polskiego-Rynku-Pracy-2021.pdf

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat ZUS: Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe 2025/2026

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że wysłał płatnikom zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026.

Wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. dla wybranych pracowników. Jest zarządzenie premiera

Prezes Rady Ministrów wydał zarządzenie w sprawie czasu pracy i dni wolnych. Wiadomo już kto zgodnie z nowymi przepisami ma wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. Dwa dodatkowe dni wolne są jednak tylko dla niektórych pracowników.

Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

REKLAMA

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

REKLAMA

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA