REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dietetyk w pracy - nowy sposób dbania o zdrowie pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dietetyk w pracy - nowy sposób dbania o zdrowie pracowników
Dietetyk w pracy - nowy sposób dbania o zdrowie pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dietetyk w pracy czyli nowy sposób dbania o zdrowie pracowników. Okazuje się, że praca zdalna ma wpływ na niezdrowe nawyki żywieniowe i problemy z nadwagą pracowników. Jak pracodawcy mogą wesprzeć zdrowie pracowników?

Dietetyk od pracodawcy - nowy sposób wsparcia zdrowia pracowników

Epidemia nadwagi i otyłości to szybko rosnący problem XXI wieku. Jej konsekwencje ponoszą również pracodawcy, których pracownicy są mniej efektywni i nieobecni w pracy z powodu metabolicznych chorób cywilizacyjnych m.in. cukrzycy typu 2 czy chorób układu krążenia. Jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości są nieprawidłowe nawyki żywieniowe, dlatego współpraca z dietetykiem jest coraz częstszym sposobem pracodawców na wsparcie zdrowia pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praca zdalna przyczynia się do nadwagi

Jak pokazały wyniki badania Dailyfruits „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków”, zrealizowanego w pierwszej połowie 2020 roku na próbie 1055 respondentów, aż 40% z nich miało już wówczas nieprawidłową masę ciała. Badanie ujawniło, że dieta pracujących Polaków była uboga w warzywa i owoce - 50% pracujących Polaków nie jadło codziennie owoców, 40% warzyw, a niezdrowe podjadanie i nadużywanie słodyczy dotyczyło 86% zapytanych. To niezdrowe nawyki zwiększające ryzyko otyłości i innych chorób. Kolejne badanie Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków”, które wykonano na przełomie 2020 i 2021 roku pokazało, że aż 44% respondentów przytyło w okresie pracy zdalnej. Najwięcej z nich przytyło wówczas między 4 kg a 6 kg. Przyrost masy ciała zauważyła u siebie ponad połowa badanych osób, które deklarowały negatywne odczucia związane z pracą zdalną, jak przygnębienie czy stres. Co trzeci respondent zauważył, że pracując w okresie pandemii częściej niż wcześniej zajadał także stres.

- Okazało się, że dla wielu pracowników home office stał się żywieniową pułapką. Chociaż pracujący Polacy dostrzegli, że mają więcej czasu na dbanie o dietę i 43% z nich zaczęło jadać regularniej, to nie zawsze odżywiali się we właściwy sposób. Powielano popełniane wcześniej błędy żywieniowe, sięgano po łatwo dostępne produkty, które akurat były pod ręką. Efektem był wzrost masy ciała i pogłębienie problemów zdrowotnych, które utrudniają efektywne funkcjonowanie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. W ostatnich miesiącach wiele osób wróciło do biur lub funkcjonuje w trybie hybrydowym. Żywieniowa rutyna dnia codziennego wywrócona do góry nogami podczas przejścia na home office na nowo musi zostać zbudowana. Niestety często wracamy do złych nawyków żywieniowych w biurze lub powielamy błędy w odżywianiu na home office, dlatego istotne jest wsparcie w tej kwestii także ze strony pracodawców.– komentuje Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Edukacja pracowników o nawykach żywieniowych

W interesie pracodawców, co podkreśla m.in. WHO jest uświadamianie pracowników, jak ważna jest zmiana nawyków żywieniowych dla ich zdrowia. Organizacja ta od wielu lat przyznaje, że miejsce pracy to najlepsze miejsce do tego, by taką edukację prowadzić i skutecznie przeciwdziałać rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Pracodawca, który otacza pracowników opieką dietetyczną, wychodząc poza ramy standardowej opieki medycznej, wykazuje troskę o zdrowie swojej załogi. Jest także świadomy zagrożeń, wynikających ze złych nawyków żywieniowych, przekładających się na spadek odporności, zmęczenie a w konsekwencji również obniżenie efektywności pracy i działalności firmy. 

REKLAMA

Dietetyk w firmie - benefit pozapłacowy

- Wizyty dietetyka w firmach są coraz częstszym sposobów pracodawców na wsparcie zdrowia pracowników. Są one prowadzone w formie wykładów, indywidualnych konsultacji z analizą składu ciała, prelekcji dietetycznych, realizowanych w siedzibie klienta lub w trybie zdalnym w postaci webinarów. Takie spotkania to dobry sposób na przekazanie wiedzy z zakresu dietetyki i zdrowego odżywiania dużej ilości osób w jednym czasie, a więc działań na szeroką skalę. Część firm decyduje się również na rozbudowane działania łączące ze sobą powyższe aktywności w wieloletnie programy żywieniowe, aby wesprzeć kompleksowo pracowników i umożliwić im długoterminową współpracę z dietetykiem, a co za tym idzie osiągnięcie celu i trwanie w nim. Programy żywieniowe w firmach pozwalają zatem na edukowanie pracowników grupowo oraz objęcie ich indywidualną opieką. Z obydwu form działania pracownicy niezwykle chętnie korzystają, co pokazuje skalę zapotrzebowania na wsparcie tego typu.– mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy prozdrowotne

Programy prozdrowotne warto wdrażać w miejscu pracy, bez względu czy jest ona realizowana w biurze czy zdalnie. Ich fundamentem powinno być budowanie w organizacji nawyków żywieniowych w różnych formach, jak na przykład: newslettery, piramidy żywieniowe, mailingi, czy webinaria i indywidualna współpraca ze specjalistami z zakresu dietetyki. Duże znaczenie ma także stwarzanie w ciągu dnia pracy dobrej okazji pracownikom do wybierania zdrowszych produktów. Może być to realizowane na przykład w formie owocowych skrzynek regularnie dostarczanych dla pracowników w biurach i zakładach pracy, a w przypadku pracy zdalnej także na home office. Dostawy owoców do firmy mogą być elastycznie dostosowane do konkretnych potrzeb.

Pracodawcy zaczynają dostrzegać, że wsparcie dietetyka w organizacji to forma dbałości o profilaktykę zdrowotną pracowników, która w perspektywie może przynieść korzyści ekonomiczne. Środki zainwestowane przez firmę w taką współpracę mogą obniżyć poziom absencji pracowników, wzrost efektywności przez mniejszą fluktuację pracowników, mniejszą ilość zwolnień i obniżenie prezentyzmu.

Podsumowanie

Przez wiele lat wsparcie zdrowia pracownika ograniczało się do przestrzegania przepisów BHP i podstawowej opieki zdrowotnej. Pandemia jednak uświadomiła wielu pracodawcom, jak ważne jest wdrażanie bardziej kompleksowych rozwiązań, które wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Już pod ponad 10 lat obserwujemy w Polsce rosnący trend wprowadzania zdrowej żywności do przestrzeni biurowych i zakładów produkcyjnych jako narzędzie do tworzenia zdrowych nawyków żywieniowych, ale potrzeby pracowników są dużo większe. Kolejnym krokiem, który wykonuje coraz więcej pracodawców jest zaangażowanie się w realizację firmowych programów prozdrowotnych we współpracy m.in. z dietetykami.

Źródło: Dailyfruits

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa za pracę w nocy w październiku 2025 r. W tym miesiącu należy się najmniej

W tym miesiącu należy się najmniej za pracę w nocy. Stawka godzinowa w październiku 2025 r. jest najniższa, ponieważ mamy największą liczbę godzin pracy w roku. Ile wynosi stawka za godzinę pracy w nocy?

Obywatele Ukrainy po 30 września 2025 r. Przedłużony legalny pobyt w Polsce do 4 marca 2026 r. Prezydent podpisał nową ustawę

Nowe przepisy o obywatelach Ukrainy w Polsce weszły w życie. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę. Do kiedy jest przedłużony legalny pobyt Ukraińców? Jakie zmiany wprowadziła ostatnia nowelizacja przepisów?

Stała rekrutacja zamiast gaszenia pożarów – RPO zmienia rynek pracy

Rosnące braki kadrowe i coraz większa konkurencja o pracowników sprawiają, że przedsiębiorstwa sięgają po nowe narzędzia, które pozwalają skutecznie zarządzać rekrutacją. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się trendów w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych, jest stała rekrutacja (Recruitment Process Outsourcing, RPO).

Czy inspektor pracy wyda decyzję administracyjną ustalającą stosunek pracy? [ANALIZA EKSPERTA]

W ostatnim czasie pojawiły się propozycje legislacyjne, które mają na celu wzmocnienie roli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) poprzez nadanie jej uprawnień do stwierdzania istnienia stosunku pracy w sytuacji, gdy zawarto umowę cywilnoprawną. Projekt ustawy, który umożliwia inspektorom PIP wydanie decyzji administracyjnej, która jest natychmiast wykonalna, ma na celu poprawę sytuacji osób wykonujących pracę zarobkową i efektywniejsze egzekwowanie przepisów prawa pracy. Jednakże, wprowadzanie takich uprawnień budzi poważne wątpliwości co do zgodności z konstytucyjnymi zasadami prawa, w tym z zasadą demokratycznego państwa prawnego, które gwarantuje równość stron w postępowaniach administracyjnych. Poniżej szczegółowa analiza eksperta w zakresie przedmiotowej propozycji.

REKLAMA

Żądania zwrotu pieniędzy za wypłacone świadczenia pielęgnacyjne. Co dalej z sytuacją osób z niepełnosprawnościami?

Resort pracy podkreśla: po wyroku TK z 21 października 2014 r. przy przyznawaniu prawa do świadczeń pielęgnacyjnych opiekunom dorosłych osób z niepełnosprawnością właściwe organy miały i mają bezwzględny obowiązek przestrzegania art. 17 ust. 1b u.ś.r. i zawartego w nim kryterium wieku powstania niepełnosprawności. Stanowiska te pozostają w opozycji do wielokrotnie wyrażanego w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądu, że nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części art. 17 ust. 1b u.ś.r., która została uznana przez TK za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Co dalej z sytuacją OzN?

Październik 2025: godziny pracy, dni wolne

Październik w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz października przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

Jakie kierunek studiów wybrać, żeby dobrze zarabiać?

Jakie kierunki studiów gwarantują dobry start na rynku pracy? Jakie studia wybrać, żeby dobrze zarabiać już na początku kariery zawodowej? Oto kilka pomysłów najbardziej opłacalnych wyborów.

Nowe benefity: coraz więcej pracodawców dopłaca do dojazdów do pracy. 137 zł to przeciętny koszt dojazdu Polaka do pracy

Nowe benefity pracownicze w postaci dopłat do dojazdów do pracy są coraz częściej oferowane przez pracodawców. Średnio przeciętny Polak wydaje 137 zł na dojazd do pracy. Okazuje się, że benefity mobilnościowe to jedne z najbardziej atrakcyjnych dodatków dla pracowników. Zachęcają do powrotów do biur z pracy zdalnej i budują lojalność zatrudnionych.

REKLAMA

Korzystanie przez kandydatów do pracy ze sztucznej inteligencji podczas udziału w rekrutacji - jak oceniają to rekruterzy?

Okazuje się, że aż 36 proc. rekruterów miało do czynienia z kandydatami używającymi sztucznej inteligencji podczas procesu zatrudniania. Teraz polski portal No Fluff Jobs wprowadza unikalne na rynku narzędzie AI, które usprawnia pracę zespołów rekrutacji.

Co złości pracowników w firmie i co z tym zrobić powinien pracodawca

W świecie pracy złość często bywa traktowana jako coś niewłaściwego, niewygodnego, a nawet groźnego. Tymczasem ignorowanie złości lub jej tłumienie prowadzi do destrukcji – wypalenia zawodowego, obniżenia zaangażowania i pogorszenia relacji w zespołach. Stwarza to potrzebę odpowiedniej refleksji u pracodawców, ale i pracowników.

REKLAMA