REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Straż Pożarna./ Fot. Fotolia
Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Straż Pożarna./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasady współdziałania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej zostały ustalone 12 marca 2013 r. w porozumieniu pomiędzy Głównym Inspektorem Pracy a Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej.

Porozumienie ma na celu zapewnienie sprawnego współdziałania w zakresie realizacji zadań ustawowych. Podstawowe zobowiązanie dotyczy stałego współdziałania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

REKLAMA

Poziomy współpracy

Postanowiono, aby współdziałanie odbywało się na szczeblu centralnym (między Głównym Inspektorem Pracy a Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej) i terenowym (między okręgowymi inspektorami pracy a komendantami wojewódzkimi i powiatowymi, miejskimi, Państwowej Straży Pożarnej).

Strony porozumienia zobowiązały się ponadto do działania na rzecz zapewnienia współpracy okręgowych inspektoratów pracy z komendami wojewódzkimi i powiatowymi (miejskimi) Państwowej Straży Pożarnej.

Zobacz: Przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych w obiektach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania

Porozumienie wymienia, jakie działania w szczególności powinna obejmować współpraca.

Należą do nich:

  1. wzajemne przekazywanie sprawozdań, analiz i danych statystycznych dotyczących stanu bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej w zakładach pracy;
  2. wspieranie inicjatyw i rozpowszechnianie osiągnięć technicznych mających na celu poprawę bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  3. wymianę doświadczeń w zakresie bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  4. doskonalenie metod i form działalności kontrolnej oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników i upowszechnianie wiedzy z zakresu przestrzegania przepisów prawa pracy i ochrony przeciwpożarowej pracowników Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej;
  5. przekazywanie informacji istotnych z punktu widzenia zapobiegania poważnym awariom przemysłowym, a także wskazujących na konieczność wzmożenia kontroli w określonych rodzajach zakładów pracy;
  6. przeprowadzanie skoordynowanych kontroli, dotyczących istotnych problemów bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej;
  7. przekazywanie informacji o zdarzeniach na terenie zakładów pracy, których następstwem były wypadki ze skutkiem śmiertelnym lub powodujące ciężkie uszkodzenia ciała, a także wypadki zbiorowe, jeśli dotyczyły właściwości rzeczowej drugiej strony;
  8. podejmowanie wspólnych inicjatyw na rzecz eliminowania bądź zmniejszania zagrożeń mogących skutkować awarią przemysłową;
  9. podejmowanie wspólnych działań propagujących zasady bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

Strony zadeklarowały ponadto wzajemną pomoc organizacyjno-techniczną we wszystkich wymienionych i innych działaniach służących realizacji postanowień porozumienia.

Zobacz także: Forum Kadry - BHP

Utrata mocy dotychczasowego porozumienia

W związku z podpisaniem nowego dokumentu porozumienie o współpracy z 29 sierpnia 2000 r. traci moc.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA