REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje

Marcin Mil
Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje. /Fot. Fotolia
Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa regulująca pozycję Państwowej Inspekcji Pracy może być cenną lekturą dla prowadzącego zakład pracy. Znaleźć w niej można szereg informacji przydatnych z punktu widzenia pracodawcy, m. in. o zakresie kompetencji inspektorów w toku prowadzonej kontroli.

Zgodnie z ustawą z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589 ze zm.) PIP jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności dotyczącego przepisów bhp oraz legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola obejmuje czynności związane z ustalaniem stanu faktycznego i porównywaniem go ze stanem założonym lub pożądanym z prawnego punktu widzenia. W zakresie pojęcia nadzoru zawiera się zarówno kontrola jak i uzupełniające ją kompetencje do wydawania wiążących decyzji w stosunku do podmiotów nadzorowanych. 

Zobacz także: Pomieszczenie socjalne w pracy

Uprawnienia inspektora PIP

W toku postępowania kontrolnego inspektor pracy ma prawo:

REKLAMA

  1. swobodnego wstępu na teren oraz do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego;
  2. przeprowadzania ich oględzin wraz z utrwalaniem ich przebiegu i wyników
  3. żądania od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników informacji w sprawach objętych kontrolą
  4. wzywania i przesłuchiwania tych osób w związku z przeprowadzaną kontrolą;
  5. żądania okazania dokumentów dotyczących procesu budowlanego zakładu pracy,
  6. dostarczenia próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji gdy mają związek z przedmiotową kontrolą
  7. żądania przedłożenia akt osobowych pracowników;
  8. zapoznania się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją;
  9. wykonywania odpisów lub wyciągów z dokumentów
  10. sprawdzania tożsamości pracowników, ich przesłuchiwania i żądania oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia lub prowadzenia innej działalności zarobkowej;
  11. korzystania z pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca w PIP

Status prawny pracowników inspekcji reguluje rozdział 5 ustawy. Na stanowisku inspektora wykonującego czynności kontrolne zatrudniona może być osoba:

  • posiadająca polskie obywatelstwo,
  • mająca pełną zdolność do czynności prawnych,
  • korzystająca z pełni praw publicznych,
  • nie karana za przestępstwo umyślne,
  • posiadająca wyższe wykształcenie kierunkowe (w praktyce prawnicze lub z zakresu administracji) i która złożyła egzamin aplikacyjny z wynikiem pozytywnym,
  • dająca rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
  • o odpowiednim stanie zdrowia.

W myśl art. 41 stosunek pracy z pracownikiem wykonującym czynności kontrolne nawiązuje się na podstawie mianowania, poprzedzonego umową o pracę na czas określony, nie dłuższy jednak niż 3 lata. W uzasadnionych przypadkach Główny Inspektor Pracy może mianować pracownika wykonującego czynności kontrolne bez spełnienia owego wymagania.

Zobacz również: Obowiązki pracownika z zakresu bhp


Odpowiedzialność pracowników PIP

Pracownicy PIP za naruszenie obowiązków służbowych (np. poprzez wskazanie osoby składającej skargę na pracodawcę bez pisemnej zgody tej osoby), podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej lub porządkowej przed komisją dyscyplinarną, powoływaną dla jednego lub kilku okręgowych inspektoratów pracy.

Ustawa o PIP nie wymienia szczegółowo zdarzeń, których ziszczenie się może być podstawą do pociągnięcia inspektora do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Przypadków kwalifikujących się jako naruszające obowiązki służbowe należy szukać w oparciu o katalog obowiązków inspektora zamieszczony w przedmiotowym akcie.

Dla przykładu art. 44 ustawy stanowi, że odpowiada on za sumienne wykonywanie swoich obowiązków, w szczególności za rzetelne i obiektywne ujmowanie i dokumentowanie wyników kontroli oraz za przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych. Ponadto inspektor nie może uczestniczyć w interesach podmiotów kontrolowanych i zobowiązany jest do nieujawniania informacji, że kontrola przeprowadzana jest w następstwie skargi.

Polecamy serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Skarga do PIP

Należy pamiętać, że skarga składana do PIP nie może być anonimowa. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach rażącego naruszenia prawa pracy (np. gdy ma miejsce zagrożenie życia lub zdrowia pracowników, duże prawdopodobieństwo naruszenia prawa przez organy państwowej, również PIP) inspektor może podjąć decyzję o rozpatrzeniu takiej skargi (zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, Dz.U. Nr 5, poz. 46).

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

REKLAMA

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

ZUS ogłasza: od stycznia 2026 r. ZUS rozszerza tą usługę. Co, kiedy i dla kogo?

Chcesz sprawnie załatwić sprawę w ZUS? Zarezerwuj wcześniej wizytę w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 roku rozszerza usługę w swoich placówkach i zachęca klientów do kontaktu online. Na co można liczyć?

REKLAMA

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA