REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje

Marcin Mil
Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje. /Fot. Fotolia
Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa regulująca pozycję Państwowej Inspekcji Pracy może być cenną lekturą dla prowadzącego zakład pracy. Znaleźć w niej można szereg informacji przydatnych z punktu widzenia pracodawcy, m. in. o zakresie kompetencji inspektorów w toku prowadzonej kontroli.

Zgodnie z ustawą z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. Nr 89, poz. 589 ze zm.) PIP jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności dotyczącego przepisów bhp oraz legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrola obejmuje czynności związane z ustalaniem stanu faktycznego i porównywaniem go ze stanem założonym lub pożądanym z prawnego punktu widzenia. W zakresie pojęcia nadzoru zawiera się zarówno kontrola jak i uzupełniające ją kompetencje do wydawania wiążących decyzji w stosunku do podmiotów nadzorowanych. 

Zobacz także: Pomieszczenie socjalne w pracy

Uprawnienia inspektora PIP

W toku postępowania kontrolnego inspektor pracy ma prawo:

REKLAMA

  1. swobodnego wstępu na teren oraz do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego;
  2. przeprowadzania ich oględzin wraz z utrwalaniem ich przebiegu i wyników
  3. żądania od podmiotu kontrolowanego oraz od wszystkich pracowników informacji w sprawach objętych kontrolą
  4. wzywania i przesłuchiwania tych osób w związku z przeprowadzaną kontrolą;
  5. żądania okazania dokumentów dotyczących procesu budowlanego zakładu pracy,
  6. dostarczenia próbek surowców i materiałów używanych, wytwarzanych lub powstających w toku produkcji gdy mają związek z przedmiotową kontrolą
  7. żądania przedłożenia akt osobowych pracowników;
  8. zapoznania się z decyzjami wydanymi przez inne organy kontroli i nadzoru nad warunkami pracy oraz ich realizacją;
  9. wykonywania odpisów lub wyciągów z dokumentów
  10. sprawdzania tożsamości pracowników, ich przesłuchiwania i żądania oświadczeń w sprawie legalności zatrudnienia lub prowadzenia innej działalności zarobkowej;
  11. korzystania z pomocy biegłych i specjalistów oraz akredytowanych laboratoriów.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca w PIP

Status prawny pracowników inspekcji reguluje rozdział 5 ustawy. Na stanowisku inspektora wykonującego czynności kontrolne zatrudniona może być osoba:

  • posiadająca polskie obywatelstwo,
  • mająca pełną zdolność do czynności prawnych,
  • korzystająca z pełni praw publicznych,
  • nie karana za przestępstwo umyślne,
  • posiadająca wyższe wykształcenie kierunkowe (w praktyce prawnicze lub z zakresu administracji) i która złożyła egzamin aplikacyjny z wynikiem pozytywnym,
  • dająca rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
  • o odpowiednim stanie zdrowia.

W myśl art. 41 stosunek pracy z pracownikiem wykonującym czynności kontrolne nawiązuje się na podstawie mianowania, poprzedzonego umową o pracę na czas określony, nie dłuższy jednak niż 3 lata. W uzasadnionych przypadkach Główny Inspektor Pracy może mianować pracownika wykonującego czynności kontrolne bez spełnienia owego wymagania.

Zobacz również: Obowiązki pracownika z zakresu bhp


Odpowiedzialność pracowników PIP

Pracownicy PIP za naruszenie obowiązków służbowych (np. poprzez wskazanie osoby składającej skargę na pracodawcę bez pisemnej zgody tej osoby), podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej lub porządkowej przed komisją dyscyplinarną, powoływaną dla jednego lub kilku okręgowych inspektoratów pracy.

Ustawa o PIP nie wymienia szczegółowo zdarzeń, których ziszczenie się może być podstawą do pociągnięcia inspektora do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Przypadków kwalifikujących się jako naruszające obowiązki służbowe należy szukać w oparciu o katalog obowiązków inspektora zamieszczony w przedmiotowym akcie.

Dla przykładu art. 44 ustawy stanowi, że odpowiada on za sumienne wykonywanie swoich obowiązków, w szczególności za rzetelne i obiektywne ujmowanie i dokumentowanie wyników kontroli oraz za przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych. Ponadto inspektor nie może uczestniczyć w interesach podmiotów kontrolowanych i zobowiązany jest do nieujawniania informacji, że kontrola przeprowadzana jest w następstwie skargi.

Polecamy serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Skarga do PIP

Należy pamiętać, że skarga składana do PIP nie może być anonimowa. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach rażącego naruszenia prawa pracy (np. gdy ma miejsce zagrożenie życia lub zdrowia pracowników, duże prawdopodobieństwo naruszenia prawa przez organy państwowej, również PIP) inspektor może podjąć decyzję o rozpatrzeniu takiej skargi (zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, Dz.U. Nr 5, poz. 46).

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

REKLAMA

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA