REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2025 r. miliony na podwyższenie wynagrodzeń, wzmocnienie etatowe, poprawę motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
2025, modernizacja, policja
W 2025 r. miliony na podwyższenie wynagrodzeń, wzmocnienie etatowe, poprawę motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2025 r. trwa program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa. Program był ustanowiony na lata 2022-2025. Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł. Czy policjanci realnie odczuli taką zmianę?

Jest krytyka i zarzuty braku pomysłu na zmiany w Polsce w służbach mundurowych. Niby w 2025 r. kończy się program modernizacji w wybranych służbach mundurowych, ale realizacja programu nie jest pozytywnie oceniana przez samych funkcjonariuszy i obywateli. Zmiana była przewidziana w latach 2022-2025, miała zapewnić modernizację konkretnie w:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Policji;
  • Straży Granicznej;
  • Państwowej Straży Pożarnej;
  • Służbie Ochrony Państwa.

Po co modernizacja w tych formacjach? Jak podaje ustawodawca w celu stworzenia warunków sprzyjających realizacji ich ustawowych zadań poprzez unowocześnienie infrastruktury, sprzętu i wyposażenia, a także wzmocnienie etatowe i wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy oraz podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji. Program wdrożono ustawą z dnia 17 grudnia 2021 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 86, dalej jako: ustawa). Program realizują Komendanci Główni Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostki organizacyjne im podległe i przez nich nadzorowane lub kontrolowane oraz Komendant Służby Ochrony Państwa. 

Ile będzie wydane z budżetu w 2025 roku na zmiany w formacjach?

PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU POMIĘDZY FORMACJE OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO.

Lp.

Nazwa formacji

2022 r.

2023 r.

2024 r.

2025 r.

Razem

1

Policja

1 224 030

1 519 192

2 064 463

1 621 609

6 429 294

2

Straż Graniczna

243 342

311 486

498 330

386 498

1 439 656

3

Państwowa Straż Pożarna

333 237

412 307

622 868

579 474

1 947 886

4

Służba Ochrony Państwa

37 943

46 451

75 751

53 776

213 921

Ogółem

 

1 838 552

2 289 436

3 261 412

2 641 357

10 030 757

Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł.

REKLAMA

Jakie zmiany w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Ochrony Państwa?

Zgodnie z programem modernizacji w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służbie Ochrony Państwa począwszy od 2022 r. do 2025 r. mają być zrealizowane zmiany w następujących obszarach: inwestycje budowlane; zakupy wyposażenia formacji w zakresie sprzętu; transportowego; uzbrojenia i techniki specjalnej; informatyki i łączności; zakupy wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy; wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy; wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy oraz zróżnicowanie struktury i wielkości uposażeń funkcjonariuszy; podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzór na programem modernizacji w formacjach za 2022-2025

Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister, w tym to minister dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości wydatkowanych środków przez poszczególne formacje. Co ważne, minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku informację o realizacji programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. - informację końcową o realizacji Programu.

PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA

Lp.

Rodzaj przedsięwzięcia

2022 r.

2023 r.

2024 r.

2025 r.

Razem

1

Inwestycje budowlane

293 297

486 026

961 398

643 632

2 384 353

2

Sprzęt transportowy

122 510

162 906

449 832

182 815

918 063

3

Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej

93 175

58 011

59 805

27 260

238 251

4

Sprzęt informatyki i łączności

164 005

183 010

225 735

62 265

635 015

5

Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy

41 677

42 931

49 000

55 134

188 742

6

Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy

178 841

341 721

500 811

655 420

1 676 793

7

Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy

799 563

856 983

856 983

856 983

3 370 512

8

Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji

145 484

157 848

157 848

157 848

619 028

Ogółem

 

1 838 552

2 289 436

3 261 412

2 641 357

10 030 757

SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU W POLICJI

Lp.

Rodzaj przedsięwzięcia

2022 r.

2023 r.

2024 r.

2025 r.

Razem

1

Inwestycje budowlane

148 480

252 520

421 520

237 480

1 060 000

2

Sprzęt transportowy

83 440

75 956

268 772

88 515

516 683

3

Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej

77 740

46 380

52 700

16 000

192 820

4

Sprzęt informatyki i łączności

103 660

156 500

203 000

49 000

512 160

5

Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy

9 677

12 640

22 000

13 000

57 317

6

Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy

148 009

273 385

394 660

515 803

1 331 857

7

Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy

534 625

573 350

573 350

573 350

2 254 675

8

Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji

118 399

128 461

128 461

128 461

503 782

Ogółem

 

1 224 030

1 519 192

2 064 463

1 621 609

6 429 294

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

REKLAMA

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA