REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć zakażenia koronawirusem w pracy? - praktyczne wskazówki

Jak uniknąć zakażenia koronawirusem w pracy? - praktyczne wskazówki.  / fot. Shutterstock
Jak uniknąć zakażenia koronawirusem w pracy? - praktyczne wskazówki. / fot. Shutterstock
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

65% polskich firm z powodu epidemii koronawirusa przeszła na pracę zdalną. Wielu pracowników, jak i pracodawców, wciąż boi się powrotu do biura. Sprawdź, jak uniknąć zakażenia koronawirusem w pracy. Artykuł zawiera szereg praktycznych wskazówek.

Sprawdź, jak ustrzec się przed wirusem w miejscu pracy

W trakcie trwania pandemii COVID-19 65% polskich firm przeszła na pracę zdalną[1]. Obecnie dziewięć na dziesięć z nich przygotowuje się na choćby częściowy powrót do biura jesienią[2]. Aby zapewnić bezpieczne wznowienie normalnego trybu działania pracodawcy musieli znacznie przearanżować przestrzeń biurową i wdrożyć stosowne środki ochrony. Wciąż jednak ponad 40% Polaków obawia się powrotu do biura. Jak zminimalizować te obawy i czuć się bezpiecznie w miejscu pracy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Minęło już prawie pół roku odkąd miliony Polaków spędziły normalny dzień w biurze. Mimo wygód pracy na home office wielu z nich zatęskniło już za możliwościami jakie daje im praca z biura - niemal 90% osób przyznaje, że brakuje im integracji ze współpracownikami[3]. Nadal jednak wielu pracowników waha się przed powrotem do miejsca pracy. Eksperci pracowni JMP Project, zajmującej się aranżacją przestrzeni biurowych, przygotowali kilka porad i wniosków, które warto wdrożyć przed powrotem do miejsca pracy, by czuć się w niej bezpieczniej.

Nie panikuj – oddychaj

Jedną z największych niewiadomych na temat wirusa wywołującego chorobę Covid-19, jest stopień, w jakim może się on rozprzestrzeniać się poprzez mniejsze cząsteczki, które unoszą się w powietrzu. Choć według WHO możliwość zakażenia w ten sposób jest znikoma, wiele środowisk medycznych  apeluje o ostrożność w tej kwestii[4]. Znacznie bezpieczniej jest pracować w pomieszczeniach wyposażonych w zaawansowane systemy filtracji, doprowadzające świeże powietrze z zewnątrz. Jeśli więc w Twoim biurze działa cyrkulacja powietrza nie w obiegu zamkniętym, możesz być spokojniejszy. Zminimalizować ryzyko pomoże także częste otwieranie okien w pokoju, w którym pracujesz.

REKLAMA

Polityka czystego biurka (i telefonu)

To nie mit, że przestrzenie często używane przez innych użytkowników biura są największym siedliskiem zarazków. Dlatego właśnie szczególnej ostrożności wymaga korzystanie z popularnych teraz w wielu firmach hot-desków. Muszą być one dokładnie dezynfekowane po każdym użytkowniku. Jeżeli zaś masz stałe biurko przypisane tylko do Ciebie, o tę część przestrzeni możesz być spokojny - jest mała szansa na to, żeby zostało ono zainfekowane. Pamiętaj jednak by czyścić je regularnie, dbaj również o częstą dezynfekcję telefonu, którego używasz w pracy. Dotykamy go średnio aż 2500 razy dziennie, przez co to właśnie na nim znajduje się najwięcej zarazków[5].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy dotykanie klamek jest bezpieczne?

Uważaj i dezynfekuj ręce po dotykaniu klamek czy włączników, ale nie panikuj. Środowiska medyczne wskazują, że szanse na przeniesienie się wirusa przez powierzchnie nieożywione są niewielkie. Ponadto w wielu firmach funkcjonują już bezdotykowe systemy wejścia, które w dużej mierze rozwiązują ten problem, ale nie we wszystkich. Wtedy warto się upewnić się czy nasz pracodawca przestrzega zasad w zakresie dezynfekcji – często dotykane przedmioty powinny być czyszczone nawet kilka razy dziennie. Jeżeli dany sprzęt nie może być zdezynfekowany, należy poddać go kwarantannie przez co najmniej trzy dni. Rozsądne będzie zatem unikanie takich elementów biurowego wyposażenia jak na przykład tapicerowane kanapy czy miękkie pufy.

screenshot-unsplash.com-2020.09.03-10_00_10.png

Droga do biura - winda czy schody?

Od początku epidemii zalecane jest, aby dla bezpieczeństwa wybierać schody. Co jednak gdy nasze biuro znajduje się na 30-tym piętrze wieżowca? Na szczęście dla tych osób są pewne dowody, że wirus nie rozprzestrzenia się tak łatwo w windzie. W raporcie o wybuchu epidemii w centrum telefonicznym w Seulu stwierdzono, że mimo iż pracownicy w wielopiętrowym budynku korzystali z tego samego holu i wind, wirus rozprzestrzenił się niemal wyłącznie na jednym piętrze, co sugeruje, że zarażeni musieli być ze sobą dłużej w kontakcie niż tylko w trakcie jazdy windą. Korzystając z niej na pewno warto jednak założyć maseczkę i poczekać aż nie będzie bardzo zatłoczona. Jeśli winda jest pusta jest mniejsze prawdopodobieństwo, że krążą w niej zarazki, kogoś kto wcześniej w niej kichnął - kropelki koronawirusa nie rozprzestrzeniają się jak aerozole, które na długo mogą pozostać zawieszone w atmosferze, są na tyle ciężkie, że bardzo szybko opadają na ziemię[6].

mahad-aamir-Y-GnrESsjr0-unsplash.jpg

Dla właścicieli biur czas powrotu pracowników wiąże się z jeszcze większą dbałością o przestrzeń i zarządzaniem nią w taki sposób, by była bezpieczna. Wiele firm już solidnie odrobiło tę lekcję reorganizując przestrzeń biurową i wprowadzając takie rozwiązania, jak na przykład rozdzielenie stanowisk pracy, poprawa wentylacji czy system regularnej dezynfekcji. Wszelkie środki ostrożności pomogą w niedopuszczeniu do zakażenia się wirusem na jego terenie, ale to od jego użytkowników zależy w jakim stopniu będą respektowane - mówi Piotr Szawernowski, Business Development Executive w JMP Project, pracowni specjalizującej się w projektowaniu korporacyjnych wnętrz biurowych.

Czy wspólne posiłki to dobry pomysł?

Ta kwestia intryguje wiele osób. Nic dziwnego - wspólne lunche na firmowej stołówce czy poranna kawa w kuchni to ulubione momenty biurowego dnia. Pora obiadowa wiąże się jednak z chaotycznymi kolejkami i gęsto okupowanymi stołami, dlatego wymaga ostrożnego zarządzania. Biorąc pod uwagę sam posiłek, zgodnie z oficjalnym stanowiskiem GIS nie można zarazić się koronawirusem SARS-CoV-2 za pośrednictwem jedzenia. Wynika to z tego, że w przeciwieństwie do bakterii, wirusy nie mogą wnikać do potrawy i namnażać się w niej.  Nie są też w stanie przetrwać w żołądku, ze względu na kwaśne pH[7]. Samemu możemy poprawić zaś swoje bezpieczeństwo przynosząc własne sztućce, biorąc jedzenie na wynos i jedząc przy biurku. To na pewno wykluczy obawy przed zarażeniem się podczas obiadu.

gerry-roarty-fDzQTTDI7bs-unsplash.jpg

Kiedy nosić na sobie maskę?

Noszenie maseczek przez wiele godzin jest bardzo niewygodne i obniża komfort pracy. Pracownicy zastanawiają się czy jest to absolutnie konieczne w każdej sytuacji. Eksperci rekomendują podział obowiązków biurowych na czynności wysokiego i niskiego ryzyka oraz stosowanie masek w przypadku tych pierwszych. Praca przy komputerze w prywatnym biurze lub nawet na większej przestrzeni przy własnym biurku niosą za sobą niskie ryzyko. Tak samo jak przechodzenie obok kolegi korytarzem na odległość dwóch metrów. Najbardziej ryzykowne są działania polegające na ścisłej współpracy z kimś. Na spotkania z zespołem lub z klientem warto założyć maskę i utrzymywać ją podczas mówienia.

engin-akyurt-WBM97UGM0QA-unsplash.jpg

Źródło: JMP Project

[1] https://www.devire.pl/wp-content/uploads/2020/03/Raport_Devire_Wp%C5%82yw_koronawirusa_na_polskie_przedsi%C4%99biorstwa.pdf

[2] Badanie CBRE, sierpień 2020https://www.rp.pl/Praca/308309935-W-firmach-rusza-powakacyjna-fala-powrotow-do-biur.html

[3] Badanie Activy, Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki, https://raport.activy.app/raport-activy-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-wellbeingu-i-benefit%C3%B3w-pracowniczych

[4] https://dzienniknaukowy.pl/zdrowie/koronawirus-moze-rozprzestrzeniac-sie-droga-powietrzna-naukowcy-apeluja-do-who-o-zmiane-zalecen

[5] https://www.doz.pl/czytelnia/a15022-Telefon_komorkowy_jako_zagrozenie_podczas_pandemii_koronawirusa__czy_jak_i_jak_czesto_go_dezynfekowac

[6] https://zdrowie.radiozet.pl/Medycyna/Wiadomosci/Koronawirus.-Czy-korzystanie-z-windy-jest-bezpieczne

[7] https://www.pzh.gov.pl/informacja-dotyczaca-mozliwosc-przenoszenia-koronawirusa-2019-ncov-przez-zywnosc/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA