REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów

brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów
brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Telemarketerzy potrafią być prawdziwym utrapieniem dla wielu osób. Nawet wtedy, gdy deklarujemy brak zgody na otrzymywanie połączeń, wielokrotnie próbują nawiązać kontakt. Konsumentów miały przed tym chronić zapisy m.in. RODO oraz Ustawy Prawo Telekomunikacyjne, jednak według raportu „Polacy w cyberprzestrzeni – Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” przygotowanego przez agencję Procontent Communication, aż 37% Polaków otrzymywało ponowne telefony od telemarketerów, pomimo prośby o wykreślenie ich z listy telemarketingowej.

Brak zgody konsumenta nie odstrasza

Zgodnie z art. 172 Ustawy Prawo Telekomunikacyjne przedsiębiorca musi mieć wyraźną i wcześniejszą zgodę konsumenta na kontakt w celach marketingowych. Jako konsumenci mamy także prawo do wykreślenia się z list telemarketingowych, aby uwolnić się od uciążliwych telemarketerów. Dana firma czy instytucja powinna w tym momencie zaprzestać prób kontaktu z nami. Czy faktycznie tak się dzieje? Praktyka i badania mówią co innego o kontaktach po próbie wykreślenia z list telemarketingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie marketerzy wciąż korzystają ze stosunkowo niskiej świadomości społecznej w kwestii ochrony danych osobowych. Z prawa do wykreślenia z listy marketingowej nie skorzystał jak dotąd co trzeci Polak – 31%.

„W dłuższej perspektywie wraz ze wzrostem świadomości konsumentów takie praktyki będą jednak negatywnie odbijać się na wizerunku marki. Niewiele mniej niż połowa społeczeństwa (37%) atakowana telefonami zacznie w końcu odczuwać zmęczenie i niechęć. Warto, by marki były szczególnie uważne na opinie konsumentów, szczególnie w okresie zbliżających się Świąt, kiedy wiele firm intensyfikuje swoje działania marketingowe. Dobrym pomysłem jest rozważenie alternatyw. Lepszy efekt można często osiągnąć poprzez inne działania promocyjne takie jak np: dotarcie do klienta poprzez kanały social media, komunikację z influencerami czy też zachęcenie konsumentów do samodzielnego poszukiwania informacji poprzez eksperckie materiały w mediach” – podkreśla Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.

Przepisy RODO, a działania telemarketerów w rzeczywistości

Telemarketing jest wciąż jednym z popularnych narzędzi używanych przez firmy w celu reklamowania i sprzedaży swoich usług lub produktów. Problemem w Polsce jest fakt, że pomimo podjęcia próby wykreślenia z listy telemarketingowej prawie 40% Polaków nadal ma poczucie, że wciąż otrzymuje połączenia od tych samych oferentów.

REKLAMA

Świadomość braku respektowania praw przez telemarketerów rośnie wraz z wykształceniem. Prawie 42% osób z wykształceniem wyższym stwierdziło że otrzymali połączenia, pomimo prośby o wykreślenie z list. Wśród osób z wykształceniem podstawowym jest to 32%. Może to świadczyć o braku wiedzy o możliwości wykreślenia z list telemarketingowych lub braku świadomości nt. możliwych sposobów ochrony przed niechcianymi treściami marketingowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Patrząc na odpowiedzi Polaków w kwestii wykreślania z list telemarketingowych, bardzo wiele osób tego nie robi. Jest to ok 31%, co generuje pytanie: Dlaczego Polacy tego nie robią? Czy są świadomi, że jest to nieskuteczne lub po prostu ignorują takie połączenia?

Czynnik demograficzny w działaniach telemarketerów

Istotnym czynnikiem również może być wiek osoby, do której telemarketerzy dzwonią. Z odpowiedzi respondentów badania wynika, że firmy, pomimo próby wykreślenia z list telemarketingowych, w dalszym ciągu kontaktowały się z konsumentami – najczęściej z osobami w wieku od 35 do 49 lat – 45% wskazań. Rzadziej ponowny kontakt pomimo braku zgody deklarowały osoby po 50 roku życia – odsetek ten oscyluje w okolicach 35%.

Prawie 50% osób z wykształceniem podstawowym nigdy nie prosiło o wykreślenie z listy marketingowej/mailingowej. W przypadku pozostałych poziomów wykształcenia, ten odsetek utrzymuje się na poziomie ok. 30%. Może to również świadczyć o braku przejrzystości w przepisach firmy, która kontaktuje się z taką osobą.

Jeżeli spojrzymy na to samo pytanie z perspektywy płci, to ponowny kontakt częściej zauważały kobiety niż mężczyźni. Możemy zauważyć tu aż 10% różnicy w wyniku na niekorzyść płci żeńskiej. Należy również spojrzeć na odpowiedzi na to pytanie w perspektywie miejsca zamieszkania. Mniej wyczuleni na ponowny kontakt od telemarketerów, niż mieszkańcy wsi i mniejszych miast, są mieszkańcy dużych miast, którzy deklarują, że otrzymują mniej ponownych połączeń. Te dane mogą sugerować, że firmy zaczynają rezygnować z telemarketingu w wielkich miastach lub prośba o wykreślenie z list jest tam skuteczniejsza.

Jakim branżom ufamy, a jakim nie?

Warto również zaznaczyć, że największym zaufaniem społeczeństwa w kwestii ochrony ich danych, czyli również numeru telefonu, cieszy się sektor finansów i ubezpieczeń oraz ochrony zdrowia. Natomiast najmniejsze zaufanie Polacy mają do sektora logistyki oraz rynku dóbr konsumenckich.

Link do pełnego raportu: https://www.procontent.pl/wp-content/uploads/2022/10/RAPORT-Z-KOMENTARZAMI.pdf

Źródło" Procontent Communication

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA