REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów

brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów
brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Telemarketerzy potrafią być prawdziwym utrapieniem dla wielu osób. Nawet wtedy, gdy deklarujemy brak zgody na otrzymywanie połączeń, wielokrotnie próbują nawiązać kontakt. Konsumentów miały przed tym chronić zapisy m.in. RODO oraz Ustawy Prawo Telekomunikacyjne, jednak według raportu „Polacy w cyberprzestrzeni – Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” przygotowanego przez agencję Procontent Communication, aż 37% Polaków otrzymywało ponowne telefony od telemarketerów, pomimo prośby o wykreślenie ich z listy telemarketingowej.

Brak zgody konsumenta nie odstrasza

Zgodnie z art. 172 Ustawy Prawo Telekomunikacyjne przedsiębiorca musi mieć wyraźną i wcześniejszą zgodę konsumenta na kontakt w celach marketingowych. Jako konsumenci mamy także prawo do wykreślenia się z list telemarketingowych, aby uwolnić się od uciążliwych telemarketerów. Dana firma czy instytucja powinna w tym momencie zaprzestać prób kontaktu z nami. Czy faktycznie tak się dzieje? Praktyka i badania mówią co innego o kontaktach po próbie wykreślenia z list telemarketingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie marketerzy wciąż korzystają ze stosunkowo niskiej świadomości społecznej w kwestii ochrony danych osobowych. Z prawa do wykreślenia z listy marketingowej nie skorzystał jak dotąd co trzeci Polak – 31%.

„W dłuższej perspektywie wraz ze wzrostem świadomości konsumentów takie praktyki będą jednak negatywnie odbijać się na wizerunku marki. Niewiele mniej niż połowa społeczeństwa (37%) atakowana telefonami zacznie w końcu odczuwać zmęczenie i niechęć. Warto, by marki były szczególnie uważne na opinie konsumentów, szczególnie w okresie zbliżających się Świąt, kiedy wiele firm intensyfikuje swoje działania marketingowe. Dobrym pomysłem jest rozważenie alternatyw. Lepszy efekt można często osiągnąć poprzez inne działania promocyjne takie jak np: dotarcie do klienta poprzez kanały social media, komunikację z influencerami czy też zachęcenie konsumentów do samodzielnego poszukiwania informacji poprzez eksperckie materiały w mediach” – podkreśla Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.

Przepisy RODO, a działania telemarketerów w rzeczywistości

Telemarketing jest wciąż jednym z popularnych narzędzi używanych przez firmy w celu reklamowania i sprzedaży swoich usług lub produktów. Problemem w Polsce jest fakt, że pomimo podjęcia próby wykreślenia z listy telemarketingowej prawie 40% Polaków nadal ma poczucie, że wciąż otrzymuje połączenia od tych samych oferentów.

REKLAMA

Świadomość braku respektowania praw przez telemarketerów rośnie wraz z wykształceniem. Prawie 42% osób z wykształceniem wyższym stwierdziło że otrzymali połączenia, pomimo prośby o wykreślenie z list. Wśród osób z wykształceniem podstawowym jest to 32%. Może to świadczyć o braku wiedzy o możliwości wykreślenia z list telemarketingowych lub braku świadomości nt. możliwych sposobów ochrony przed niechcianymi treściami marketingowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Patrząc na odpowiedzi Polaków w kwestii wykreślania z list telemarketingowych, bardzo wiele osób tego nie robi. Jest to ok 31%, co generuje pytanie: Dlaczego Polacy tego nie robią? Czy są świadomi, że jest to nieskuteczne lub po prostu ignorują takie połączenia?

Czynnik demograficzny w działaniach telemarketerów

Istotnym czynnikiem również może być wiek osoby, do której telemarketerzy dzwonią. Z odpowiedzi respondentów badania wynika, że firmy, pomimo próby wykreślenia z list telemarketingowych, w dalszym ciągu kontaktowały się z konsumentami – najczęściej z osobami w wieku od 35 do 49 lat – 45% wskazań. Rzadziej ponowny kontakt pomimo braku zgody deklarowały osoby po 50 roku życia – odsetek ten oscyluje w okolicach 35%.

Prawie 50% osób z wykształceniem podstawowym nigdy nie prosiło o wykreślenie z listy marketingowej/mailingowej. W przypadku pozostałych poziomów wykształcenia, ten odsetek utrzymuje się na poziomie ok. 30%. Może to również świadczyć o braku przejrzystości w przepisach firmy, która kontaktuje się z taką osobą.

Jeżeli spojrzymy na to samo pytanie z perspektywy płci, to ponowny kontakt częściej zauważały kobiety niż mężczyźni. Możemy zauważyć tu aż 10% różnicy w wyniku na niekorzyść płci żeńskiej. Należy również spojrzeć na odpowiedzi na to pytanie w perspektywie miejsca zamieszkania. Mniej wyczuleni na ponowny kontakt od telemarketerów, niż mieszkańcy wsi i mniejszych miast, są mieszkańcy dużych miast, którzy deklarują, że otrzymują mniej ponownych połączeń. Te dane mogą sugerować, że firmy zaczynają rezygnować z telemarketingu w wielkich miastach lub prośba o wykreślenie z list jest tam skuteczniejsza.

Jakim branżom ufamy, a jakim nie?

Warto również zaznaczyć, że największym zaufaniem społeczeństwa w kwestii ochrony ich danych, czyli również numeru telefonu, cieszy się sektor finansów i ubezpieczeń oraz ochrony zdrowia. Natomiast najmniejsze zaufanie Polacy mają do sektora logistyki oraz rynku dóbr konsumenckich.

Link do pełnego raportu: https://www.procontent.pl/wp-content/uploads/2022/10/RAPORT-Z-KOMENTARZAMI.pdf

Źródło" Procontent Communication

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA