Brak zgody konsumenta nie odstrasza polskich telemarketerów
REKLAMA
REKLAMA
Brak zgody konsumenta nie odstrasza
Zgodnie z art. 172 Ustawy Prawo Telekomunikacyjne przedsiębiorca musi mieć wyraźną i wcześniejszą zgodę konsumenta na kontakt w celach marketingowych. Jako konsumenci mamy także prawo do wykreślenia się z list telemarketingowych, aby uwolnić się od uciążliwych telemarketerów. Dana firma czy instytucja powinna w tym momencie zaprzestać prób kontaktu z nami. Czy faktycznie tak się dzieje? Praktyka i badania mówią co innego o kontaktach po próbie wykreślenia z list telemarketingowych.
REKLAMA
Obecnie marketerzy wciąż korzystają ze stosunkowo niskiej świadomości społecznej w kwestii ochrony danych osobowych. Z prawa do wykreślenia z listy marketingowej nie skorzystał jak dotąd co trzeci Polak – 31%.
„W dłuższej perspektywie wraz ze wzrostem świadomości konsumentów takie praktyki będą jednak negatywnie odbijać się na wizerunku marki. Niewiele mniej niż połowa społeczeństwa (37%) atakowana telefonami zacznie w końcu odczuwać zmęczenie i niechęć. Warto, by marki były szczególnie uważne na opinie konsumentów, szczególnie w okresie zbliżających się Świąt, kiedy wiele firm intensyfikuje swoje działania marketingowe. Dobrym pomysłem jest rozważenie alternatyw. Lepszy efekt można często osiągnąć poprzez inne działania promocyjne takie jak np: dotarcie do klienta poprzez kanały social media, komunikację z influencerami czy też zachęcenie konsumentów do samodzielnego poszukiwania informacji poprzez eksperckie materiały w mediach” – podkreśla Iwona Kubicz z agencji Procontent Communication.
Przepisy RODO, a działania telemarketerów w rzeczywistości
Telemarketing jest wciąż jednym z popularnych narzędzi używanych przez firmy w celu reklamowania i sprzedaży swoich usług lub produktów. Problemem w Polsce jest fakt, że pomimo podjęcia próby wykreślenia z listy telemarketingowej prawie 40% Polaków nadal ma poczucie, że wciąż otrzymuje połączenia od tych samych oferentów.
Świadomość braku respektowania praw przez telemarketerów rośnie wraz z wykształceniem. Prawie 42% osób z wykształceniem wyższym stwierdziło że otrzymali połączenia, pomimo prośby o wykreślenie z list. Wśród osób z wykształceniem podstawowym jest to 32%. Może to świadczyć o braku wiedzy o możliwości wykreślenia z list telemarketingowych lub braku świadomości nt. możliwych sposobów ochrony przed niechcianymi treściami marketingowymi.
Patrząc na odpowiedzi Polaków w kwestii wykreślania z list telemarketingowych, bardzo wiele osób tego nie robi. Jest to ok 31%, co generuje pytanie: Dlaczego Polacy tego nie robią? Czy są świadomi, że jest to nieskuteczne lub po prostu ignorują takie połączenia?
Czynnik demograficzny w działaniach telemarketerów
Istotnym czynnikiem również może być wiek osoby, do której telemarketerzy dzwonią. Z odpowiedzi respondentów badania wynika, że firmy, pomimo próby wykreślenia z list telemarketingowych, w dalszym ciągu kontaktowały się z konsumentami – najczęściej z osobami w wieku od 35 do 49 lat – 45% wskazań. Rzadziej ponowny kontakt pomimo braku zgody deklarowały osoby po 50 roku życia – odsetek ten oscyluje w okolicach 35%.
REKLAMA
Prawie 50% osób z wykształceniem podstawowym nigdy nie prosiło o wykreślenie z listy marketingowej/mailingowej. W przypadku pozostałych poziomów wykształcenia, ten odsetek utrzymuje się na poziomie ok. 30%. Może to również świadczyć o braku przejrzystości w przepisach firmy, która kontaktuje się z taką osobą.
Jeżeli spojrzymy na to samo pytanie z perspektywy płci, to ponowny kontakt częściej zauważały kobiety niż mężczyźni. Możemy zauważyć tu aż 10% różnicy w wyniku na niekorzyść płci żeńskiej. Należy również spojrzeć na odpowiedzi na to pytanie w perspektywie miejsca zamieszkania. Mniej wyczuleni na ponowny kontakt od telemarketerów, niż mieszkańcy wsi i mniejszych miast, są mieszkańcy dużych miast, którzy deklarują, że otrzymują mniej ponownych połączeń. Te dane mogą sugerować, że firmy zaczynają rezygnować z telemarketingu w wielkich miastach lub prośba o wykreślenie z list jest tam skuteczniejsza.
Jakim branżom ufamy, a jakim nie?
Warto również zaznaczyć, że największym zaufaniem społeczeństwa w kwestii ochrony ich danych, czyli również numeru telefonu, cieszy się sektor finansów i ubezpieczeń oraz ochrony zdrowia. Natomiast najmniejsze zaufanie Polacy mają do sektora logistyki oraz rynku dóbr konsumenckich.
Link do pełnego raportu: https://www.procontent.pl/wp-content/uploads/2022/10/RAPORT-Z-KOMENTARZAMI.pdf
Źródło" Procontent Communication
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat