| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Wynagrodzenie kierowcy

Wynagrodzenie kierowcy

Rozliczając wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy, warto pamiętać o kilku odrębnościach odróżniających wynagrodzenie kierowcy od wynagrodzenia pozostałych grup pracowników. Chodzi tu przede wszystkim o wynagrodzenie z tytułu podróży służbowej oraz za czas przerw.

Czasem pracy kierowcy w podróży służbowej jest czas wykonywania zadań pracowniczych, w tym w szczególności czas:

  • prowadzenia pojazdu,
  • załadowywania i rozładowywania oraz nadzoru nad załadunkiem i wyładunkiem,
  • nadzoru oraz pomocy osobom wsiadającym i wysiadającym,
  • czynności spedycyjnych,
  • obsługi codziennej pojazdów i przyczep,
  • innych prac podejmowanych w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
  • niezbędnych formalności administracyjnych,

Ponadto do czasu pracy kierowcy w podróży służbowej zalicza się czas niewykonywania pracy pod warunkiem jednak, że przypada w harmonogramowych godzinach pracy kierowcy.

Tryb ustalania systemów i rozkładów czasu pracy>>

Przykład

Kierowca zatrudniony w transporcie drogowym w równoważnym systemie czasu pracy miał w danym dniu wyznaczoną pracę w godzinach od 8.00 do 16.00. Jak się okazało, w tym dniu został wysłany w podróż służbową, która wyglądała w następujący sposób:

  • od godziny 8.00 do 9.00 kierowca prowadził pojazd,
  • od godziny 9.00 do 15.00 kierowca miał czas wolny,
  • od godziny 15.00 do 16. 00 kierowca prowadził pojazd w drodze powrotnej.

Z tytułu takiej podróży służbowej kierowcy przysługuje wynagrodzenie za 8 godzin pracy, w tym:

  • za 2 godziny wykonywania pracy – wykonywania przewozu do i z miejsca określonego jako cel podróży służbowej,
  • za 6 godzin niewykonywania pracy – czas ten przypadał bowiem w harmonogramowych godzinach pracy kierowcy.

Nieraz czas podróży służbowej będzie powodować pracę w godzinach nadliczbowych, za którą kierowcy należy się wynagrodzenie i dodatek z tego tytułu. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy czas jazdy lub powrotu z podróży służbowej przypada pozaharmonogramowymi godzinami pracy kierowcy ustalonymi na dany dzień.

Czy harmonogram czasu pracy powinien być uzgadniany ze związkami zawodowymi>>

Przykład

Kierowca zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy miał w danym dniu wyznaczoną pracę w godzinach od 8.00 do 16.00. Jednak w tym dniu został wysłany w podróż służbową, która trwała od godziny 6.00 do 19.00 i wyglądała w sposób następujący:

  • od godziny 6.00 do 8.00 kierowca wiózł swojego szefa z Warszawy do Łodzi,
  • od godziny 8.00 do 17.00 kierowca miał czas wolny,
  • od godziny 17.00 do 19. 00 kierowca wiózł swojego szefa z Łodzi do Warszawy.

Do czasu pracy kierowcy w takiej podróży służbowej należy zaliczyć przede wszystkim 4 godziny prowadzenia pojazdu (od godziny 6.00 do 8.00 oraz od 17.00 do 19.00). Ponadto czasem pracy jest również czas niewykonywania pracy w godzinach od 8.00 do 16.00 – te godziny przypadały bowiem w harmonogramowych godzinach pracy. Jedna godzina niewykonywania pracy – od 16.00 do 17.00 nie jest czasem pracy – przypadała bowiem pozaharmonogramowymi godzinami pracy ustalonymi na ten dzień. Do czasu pracy w takiej podróży należy zatem zaliczyć 12 godzin, a co za tym idzie, należy wypłacić wynagrodzenie za „normalny” czas pracy oraz wynagrodzenie i dodatek w wysokości 50% z tytułu czterech godzin nadliczbowych.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

MonsterPolska.pl

lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »