REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Twoje kolejne biuro może być mobilne! 7 trendów pracy biurowej przyszłości. / Esselte Polska
Twoje kolejne biuro może być mobilne! 7 trendów pracy biurowej przyszłości. / Esselte Polska

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Twoje kolejne biuro może być mobilne! 7 trendów pracy biurowej przyszłości

Wszyscy dobrze znamy powszechną już „kawiarnianą” kulturę pracy, jednak zmiany zachodzące w stylu pracy biurowej są znacznie bardziej złożone. Opierając się na danych z raportu marki Leitz „Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie.”* prezentujemy 7 najważniejszych trendów wpływających na to, jak będziemy pracować w przyszłości.

Autopromocja

Z raportu marki Leitz wynika, że siła robocza w roku 2015 i kolejnych latach stanie się bardziej wyspecjalizowana i wirtualna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Jakie są tego konsekwencje i jak będziemy pracować w przyszłości?

Wzrost roli pracownika „zdalnego”

Eksperci Leitz wskazują na zmianę społeczną w postrzeganiu pracownika „zdalnego”. Tak jak mobilność nie była cechą cenioną w przeszłości, podobnie doceniani nie byli pracownicy kontraktowi. Chęć posiadania elastycznych godzin pracy była postrzegana jako brak zaangażowania, a praca „na zamówienie” posiadała wydźwięk pracy sezonowej i niepewnej. Obecnie w Europie Zachodniej takie postrzeganie pracownika uległo radykalnej zmianie.

Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwój technologii umożliwia pracę (całkowicie lub częściowo) zdalną na wszystkich szczeblach organizacji – również tych najwyższych. Firmy coraz chętniej tworzą zespoły projektowe, w których kluczowe znaczenie mają właśnie zewnętrzni eksperci z dziedziny, której dotyczy projekt. Twórcy raportu Leitz zauważają również, że w przeciwieństwie do bycia na stałe przypisanym do konkretnego „działu”, inteligentna praca mobilna wymaga wielofunkcyjności. Dzięki temu ludzie stają się bardziej podatni na nowe pomysły, inne sposoby myślenia i są lepiej skoncentrowani na projekcie czy zadaniu.

Pracownik wielozadaniowy

W przeszłości, by zapewnić sobie wieloletnią karierę często wystarczył pewien konkretny zestaw umiejętności, które od czasu do czasu należało „odświeżyć”. Obecne tempo zmian sprawia, że wiedza nieustannie się dezaktualizuje, czasem tak szybko, że nim ją dobrze przyswoimy, już jest bezużyteczna. Kiedyś firma zatrudniała ludzi do wykonywania konkretnych zadań, a one co do zasady pozostawały niezmienne. Obecnie ciągle oczekuje się nie tylko nowych umiejętności, lecz także co chwilę pojawiają się nowe funkcje, których kilka lat temu zwyczajnie nie było – choćby analitycy tzw. danych nieuporządkowanych (data scientists), twórcy aplikacji, dyrektorzy do spraw zrównoważonego rozwoju, a nawet firmowi instruktorzy jogi.

Zadaj pytanie: FORUM

Wizjonerska koncepcja Charlesa Handy’ego sprzed przeszło 20 lat, tak zwany „pracownik wielozadaniowy” (portfolio worker),
urzeczywistnia się na naszych oczach. Inteligentna praca nie oznacza jednak, że każdy musi wiedzieć wszystko. Chodzi w niej o dostęp do wiedzy oraz umiejętność jej spożytkowania. Aby to osiągnąć inteligentny pracownik będzie potrzebował narzędzi, które pozwolą mu być zawsze “na bieżąco”.

Budowanie „marki” pracownika w mediach społecznościowych

Dla wielu pracodawców media społecznościowe nadal stanowią wyzwanie, ponieważ postrzegane są wyłącznie w kontekście czegoś, co odciąga pracowników od ich zadań, albo sygnału, że któryś z nich szuka nowej pracy. Ten pierwszy stereotyp jest coraz częściej marginalnym zjawiskiem, zaś do tego drugiego pracodawcy po prostu muszą przywyknąć – łatwość nawiązywania kontaktów dzięki technologii oznacza, że najbardziej błyskotliwi pracownicy zawsze będą rozchwytywani, zwiększając swoją „atrakcyjność” w portalach społecznościowych, tak jak kiedyś robili to poprzez aktualizację papierowych CV.

„Pracownicy będą stawać się swego rodzaju „markami”, umiejętnie wykorzystując biznesowe media społecznościowe do promowania własnych kompetencji, zarówno wewnątrz firmy, jak i poza nią.” - mówi Paulina Wierońska, Regional Marketing Director Eastern Europe firmy Esselte Poland, na zlecenie której powstał  raport „Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie.”

Mniej formalnie, bardziej kreatywnie

Badanie przeprowadzone przez markę Leitz wskazuje, że zdaniem 67% pracowników biurowych oficjalne zebrania wewnętrzne są znacznie mniej produktywne niż bardziej luźne i spontaniczne spotkania w korytarzu czy kuchni, które sprzyjają efektywnej współpracy. Dotyczy to w takim samym stopniu pracowników mobilnych, co tych przebywających na stałe w biurze.

Telepraca bardziej elastyczna - projekt zmian w Kodeksie pracy

To dlatego biura przyszłości zakładają elastyczność i rotowanie pracowników mobilnych pojawiających się w nich „przelotem” (tzw. „hot desking” czyli nie posiadanie stałego biurka w firmie). Równie duży nacisk kładzie się na wspólne pomieszczenia i miejsca luźnych, nieoficjalnych spotkań, które mają za zadanie zagwarantować pracownikom mniej „sztywną” atmosferę pracy. Działają one jako katalizatory bardziej inteligentnego podejścia do pracy – większej kreatywności i produktywności.

Ważna sztuka prezentacji

Z raportu marki Leitz wynika również, że pracownicy umysłowi coraz częściej będą oceniani na podstawie umiejętności przekazania posiadanej przez nich wiedzy. Jesteśmy oceniani nie tylko na podstawie naszych raportów i analiz, lecz także na podstawie ciekawych, przemawiających do słuchaczy prezentacji, które są czymś więcej niż zestawem slajdów w PowerPoincie i zawierają pobudzające do myślenia infografiki czy nagrania video.

„Zapytaliśmy naszych respondentów, na ile w ich odczuciu liderzy biznesowi muszą umieć dobrze prezentować dane. Według 62% umiejętność ta jest „ważna”, zaś 31% uznało ją za „niezbędną”. Tak więc każdy, kto chce w przyszłości być liderem musi nauczyć się tworzyć i wygłaszać prezentacje na najwyższym poziomie, często praktycznie na zawołanie.”  - mówi Paulina Wierońska.

Problem pomiaru efektywności pracy zdalnej

Wraz ze wzrostem liczby ludzi pracujących zdalnie, obecność pracownika przy biurku okazuje się słabą miarą jego produktywności. Praca biurowa przyszłości wymaga analizy zupełnie nowych parametrów, takich jak na przykład: interakcje między pracownikami, kreatywność oraz jakość ich pracy umysłowej. Teoretycznie można mierzyć wydajność, rejestrując liczbę uderzeń w klawisze na klawiaturze komputera. Urządzenia z funkcją GPS pozwolą firmom bez trudu zlokalizować pracowników (Czy naprawdę pracujesz w domu, czy może wyprowadzasz psa?).

Jednak w dłuższej perspektywie firmy, które chcą z sukcesem dostosować się do nowej rzeczywistości, muszą być gotowe zaufać swoim pracownikom oraz dać im szansę na podejmowanie samodzielnych decyzji. A to obejmuje między innymi wybór sposobu oraz miejsca wykonywania pracy.

Co to jest telepraca

Inteligentny sprzęt biurowy

Podłączone do internetu urządzenia biurowe, na przykład kserokopiarki, będą coraz częściej komunikować niski poziom papieru i będą w stanie same go sobie zamówić, a nawet wykrywać i naprawiać bieżące drobne awarie.

Szczególnie ważną rolę odegra również ergonomia. I nie chodzi tylko o wygodne krzesła czy wszelkiego rodzaju udogodnienia chroniące nas przed urazami na skutek chronicznego przeciążenia mięśni i ścięgien (repetitive strain injury, RSI), lecz także o połączenie estetyki z użytecznością, dzięki czemu przestrzeń do pracy stanie się przyjemna, a jednocześnie będzie zorganizowana tak, by pomóc w wydajnej pracy. Sprzęt biurowy będzie inteligentny i zapewni możliwość personalizacji. Systemy ogrzewania i oświetlenia będą zdalnie regulowane, kontrolowane za pomocą specjalnych aplikacji, zdolne do wykrywania nastrojów pojedynczych użytkowników czy grup odbywających spotkania, reagujące na głos bądź rozpoznające rysy twarzy.

„Rozwój technologii pozwala nam na spełnianie marzeń o komforcie pracy na nieznaną dotąd skalę. Przykładowo w naszym badaniu, zapytaliśmy respondentów, ilu z nich chciałoby mieć przy swoim stanowisku pracy oświetlenie, którego jasność lub barwę światła mogliby sami regulować. Odpowiednio 41% i 33% odpowiedziało na to pytanie twierdząco. Kryła się tu więc realna niespełniona dotychczas potrzeba, na którą już dzisiaj proponujemy odpowiedź w postaci lampy biurkowej Leitz Style Smart LED.” – dodaje Paulina Wierońska z firmy Esselte Poland, reprezentująca markę akcesoriów mobilnych Leitz”.

Ekwiwalent za Internet dla telepracownika

* Raportowi towarzyszą badania przeprowadzone na panelu ponad 800 pracowników kierowniczego szczebla w czterech krajach Europy: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech. Wymienione kraje reprezentują nie tylko cztery największe europejskie  gospodarki, ale również różne postawy w stosunku do pracy.

***

Więcej informacji:

Karolina Bałaban, tel. 504099936, karolina.balaban@inmedia.net.pl

Anna Dylińska, tel. 601258717, anna.dylinska@inmedia.net.pl,

Leitz Complete: Marka należąca do Esselte. Producent wysokiej jakości urządzeń i akcesoriów, które umożliwiają profesjonalistom organizację pracy w każdym środowisku.  Znana w całej branży jako synonim innowacyjności marka Leitz daje przedsmak tego, jak będzie wyglądała praca w przyszłości. Technologia się zmienia, ale zasady pozostają te same: pracę należy wykonywać dobrze i solidnie. Leitz — Job Well Done. www.leitz.com/pl-PL/

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA

Komunikat MRPiPS: Bezrobocie w marcu 2024 r. - od 3,2 proc. w Wielkopolsce do 8,7 proc. na Podkarpaciu

GUS potwierdził szacunki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w marcu 2024 r. wyniosła 5,3 proc. Niższe bezrobocie w marcu zanotowano po raz ostatni w 1990 r.

Wymiar czasu pracy 2024 – tabela

Wymiar czasu pracy w 2024 roku – tabela przedstawia miesięczny wymiar czasu pracy, 3-miesięczny wymiar czasu pracy, 4-miesięczny wymiar czasu pracy i roczny wymiar czasu pracy. Sprawdź czas pracy dla każdego okresu rozliczeniowego w 2024 r.

Praca w niedziele i święta: niedziela handlowa 28.04.2024 i pracująca majówka

Już w ten weekend można zrobić zakupy przed majówką. Niedziela 28.04.2024 r. to niedziela handlowa! Dużo osób będzie więc pracowało w najbliższą niedziele. Sporo osób będzie też pracowało w samą majówkę 1 i 3 maja. Święto, świętem - ale są grupy zawodowe, które muszą być ciągłej w dyspozycji. Jaka jest rekompensata za pracę w niedziele i święta?

Wiosną rośnie ryzyko zakażenia. Na tę chorobę nie ma leku. Jak się chronić?

Nadejście wiosny oznacza niebezpieczeństwo związane z kleszczami i kleszczowym zapaleniem mózgu. Dostępny jest tylko jeden sposób ochrony przed tą chorobą.

REKLAMA

Ile można dorobić do renty rodzinnej w 2024 roku?

Ile można dorobić do renty rodzinnej po zmarłym rodzicu w 2024 roku? Czy jest limit zarobku przy umowie zlecenie studenta do 26 roku życia?

Szefowa Służby Cywilnej zachęca do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym na urzędnika. Zgłoszenia do 31 maja 2024 r.

Anita Noskowska-Piątkowska, Szef Służby Cywilnej, zachęca pracowników korpusu służby cywilnej do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym. Uzyskanie statusu urzędnika służby cywilnej umożliwi im uzyskanie m.in. lepszego wynagrodzenia i ochronę zatrudnienia.

REKLAMA