| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Odpowiedź na pytanie przedstawione przez Czytelnika nie może być jednoznaczna. Pracodawcy dokonują co prawda różnych świadczeń na rzecz pracowników, lecz powinni liczyć się z konsekwencjami, jakie mogą wyniknąć z tego tytułu na gruncie prawa podatkowego.

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze spełniające wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu oraz ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2377 § 1 k.p.). Do pracodawcy należy także określenie rodzaju odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne, oraz przewidywanych okresów użytkowania odzieży i obuwia roboczego. Dostarczony pracownikom ubiór stanowi własność pracodawcy (art. 2379 k.p.).

Przepisy nie przewidują, jak należy postępować z odzieżą i obuwiem po upływie okresów użytkowania. Jednak w związku z tym, że stanowią one własność pracodawcy, powinny podlegać zwrotowi. Sugeruje się, aby elementy wyposażenia były powierzane pracownikom z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się na zasadach określonych w art. 124 § 1 pkt 2 k.p.

Z drugiej strony pracodawca może przyjąć, że po okresie użytkowania pracownicy nie będą zobowiązani zwracać odzieży i obuwia, w które zostali uprzednio wyposażeni w związku ze świadczoną pracą. Powstaje jednak pytanie o skutki takiego rozporządzenia mieniem w prawie podatkowym. Dotychczas organy podatkowe ani sądy administracyjne nie wypowiadały się w tym przedmiocie. Istnieje prawdopodobieństwo, że świadczenie w postaci nieodpłatnego przekazania pracownikom elementów ubioru (zwłaszcza że wciąż nadają się one do użytku) będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. A zatem wartość takiego świadczenia powinna być uwzględniona w podstawie obliczania zaliczek na podatek pobieranych od pracowników. Jednak ze względu na brak wiążących interpretacji sprawy nie można uznać za przesądzoną.

W celu rozwiania wątpliwości pracodawca może złożyć wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w trybie przepisów Ordynacji podatkowej. We wniosku powinien znaleźć się wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz przestawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionych okoliczności. Wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł. Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na interpretację do sądu administracyjnego.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mariański Group

Grupa nowoczesnych kancelarii prawnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »