Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

REKLAMA
REKLAMA
Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.
- Odmowa zasiłku przedsiębiorcy - niepodleganie ubezpieczeniu chorobowemu przed 2022 r.
- Składki chorobowe opłacone po terminie lub w niepełnej wysokości
- Do 2021 r. brak składki chorobowej - wyłączenie z ubezpieczenia
- Zmiana od 2022 r. - niedopłata do 1% minimalnego wynagrodzenia nie powoduje utraty świadczeń chorobowych
- Problem ze świadczeniami chorobowymi przedsiębiorców
- Interwencja Rzecznika MŚP
Odmowa zasiłku przedsiębiorcy - niepodleganie ubezpieczeniu chorobowemu przed 2022 r.
Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji ZUS, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.
REKLAMA
Składki chorobowe opłacone po terminie lub w niepełnej wysokości
Problem dotyczy sytuacji, w których składki chorobowe zostały opłacone po terminie lub w niepełnej wysokości często z przyczyn niezawinionych, takich jak omyłki księgowe, kilkuzłotowe niedopłaty czy zmiany zapisów na koncie wynikające np. z ugód sądowych lub zmiany schematu ubezpieczenia zleceniobiorców.
Polecamy: Szkolenie: Zasiłki chorobowe i wypadkowe w oświacie w nowych interpretacjach ZUS
Do 2021 r. brak składki chorobowej - wyłączenie z ubezpieczenia
Do końca 2021 roku brak terminowej wpłaty składki chorobowej skutkował automatycznym wyłączeniem przedsiębiorcy z ubezpieczenia. Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, przedsiębiorca mógł złożyć do ZUS wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Pozytywne rozpatrzenie takiego wniosku zależało wyłącznie od uznaniowej decyzji ZUS, a odmowa wiązała się z koniecznością długotrwałego procesu sądowego.
Zmiana od 2022 r. - niedopłata do 1% minimalnego wynagrodzenia nie powoduje utraty świadczeń chorobowych
Na skutek działań Rzecznika MŚP w styczniu 2022 roku wprowadzono nowe, korzystniejsze dla przedsiębiorców regulacje. Zgodnie z nimi, osoby prowadzące działalność gospodarczą nie tracą prawa do świadczeń chorobowych lub macierzyńskich, nawet jeśli na ich koncie widnieje drobna niedopłata – o ile nie przekracza ona 1% minimalnego wynagrodzenia. Przepisy te miały na celu uproszczenie systemu i zapewnienie stabilności prawnej.
Problem ze świadczeniami chorobowymi przedsiębiorców
Obecnie mimo tej zmiany, w przypadku wystąpienia do ZUS o świadczenie, przedsiębiorcy dowiadują się, że z uwagi na wsteczne wyłączenie z ubezpieczenia chorobowego za okres sprzed 2022 r. nie otrzymają zasiłków. Ponadto nie mogą złożyć wniosku o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie, ponieważ termin minął z końcem czerwca 2022 r. Co więcej, wielu z nich nie zostało o tym poinformowanych, mimo że regularnie opłacają składki i są przekonani, że podlegają ubezpieczeniu. Konsekwencje tej praktyki bywają dramatyczne, ponieważ przedsiębiorcy w długotrwałej chorobie lub kobiety w ciąży pozostają bez świadczeń zasiłkowych. Rzecznik MŚP regularnie podejmuje interwencje procesowe w ich sprawie, jednak nawet pozytywny wyrok sądu nie zapewnia bieżącego wsparcia finansowego na czas trwania postępowania.
Interwencja Rzecznika MŚP
REKLAMA
„W państwie prawa niedopuszczalna jest sytuacja, w której zmiany na koncie przedsiębiorcy prowadzonym przez ZUS skutkują wyrzuceniem go z ubezpieczenia chorobowego wiele lat wstecz. Takie działania destabilizują sytuację prawną przedsiębiorców i negatywnie wpływają na zaufanie obywateli do państwa. Ponadto naruszają stabilność finansową osób prowadzących działalność gospodarczą” – wskazuje Agnieszka Majewska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Wobec skali problemu Rzecznik MŚP rozważa podjęcie interwencji generalnej wobec organu rentowego, a w razie potrzeby również skierowanie propozycji zmian legislacyjnych mających na celu trwałe zabezpieczenie interesów przedsiębiorców.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA