Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZFA
REKLAMA
REKLAMA
Formularz ZUS ZFA wypełnia płatnik składek w celu zgłoszenia:
REKLAMA
- płatnika składek,
- zmiany danych płatnika składek (z wyjątkiem zmiany danych identyfikacyjnych płatnika, które należy zgłosić na formularzu ZUS ZIPA),
- korekty danych płatnika składek (z wyjątkiem korekty danych identyfikacyjnych płatnika, które należy zgłosić na formularzu ZUS ZIPA).
Płatnik składek – osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą, składa zgłoszenie płatnika składek w organie ewidencyjnym na wniosku EDG-1. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, złożony na formularzu EDG-1, jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Polecamy: Dokumenty rozliczeniowe korygujące
I. Dane organizacyjne
Blok ten powinien być zawsze jednoznacznie wypełniony, tj. powinno być wypełnione tylko jedno z pól. W przypadku zgłoszenia płatnika składek – w polu 01 należy wpisać „X”. W przypadku zgłoszenia zmiany lub korekty danych podanych we wcześniej złożonym zgłoszeniu płatnika (z wyjątkiem zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek, którą zgłasza się na formularzu ZUS ZIPA) – w polu 02 należy wpisać:
1 – dla zmiany danych płatnika składek,
2 – dla korekty danych płatnika składek.
Pól 03 i 04 – nie wypełnia się.
II. Dane identyfikacyjne płatnika składek
W polu 01 – należy wpisać numer NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) nadany płatnikowi przez urząd skarbowy, nie oddzielając kreskami poszczególnych członów. Numer NIP jest podstawowym identyfikatorem płatnika składek i nadawany jest wszystkim płatnikom składek.
W polu 02 – należy wpisać numer REGON nadany płatnikowi przez Główny Urząd Statystyczny i ewidencjonowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (numer ten może mieć 9 lub 14 znaków i należy go wpisać wraz z występującymi „0”).
W polu 03 – należy wpisać numer PESEL – numer ewidencyjny nadany przez Rządowe Centrum Informatyczne Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności.
Pola 04 i 05 – wypełnia się wyłącznie w sytuacji, gdy płatnikowi składek nie nadano numerów NIP, REGON lub PESEL albo jednego z nich:
- w polu 04 – w zależności od rodzaju dokumentu należy wpisać:
1 – w przypadku dowodu osobistego,
2 – w przypadku paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej;
- w polu 05 – należy wpisać serię i numer – odpowiednio do kodu wpisanego w pole 04 – dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela Unii Europejskiej,
W polu 06 – należy wpisać nazwę skróconą płatnika. Jeżeli płatnik nie posiada nazwy skróconej, to zobligowany jest do jej utworzenia i konsekwentnego podawania na wszystkich dokumentach przesyłanych do ZUS. Utworzona nazwa powinna składać się maksymalnie z 31 znaków i nie zawierać znaków innych niż litery i cyfry.
W polu 07 – należy wpisać nazwisko płatnika składek (poszczególne człony nazwiska oddzielić kreską).
W polu 08 – należy wpisać pierwsze imię płatnika składek.
W polu 09 – należy wpisać datę urodzenia płatnika składek (dzień/miesiąc/rok).
III. Dane ewidencyjne płatnika składek
W polu 01 – należy wpisać drugie imię płatnika składek.
W polu 02 – należy wpisać miejsce urodzenia płatnika składek.
W polu 03 – należy wpisać obywatelstwo płatnika składek.
IV. Podstawa do prowadzenia pozarolniczej działalności
W polu 01 – należy wpisać – podany w załączniku nr 1 do niniejszego poradnika – dwuznakowy kod rodzaju uprawnienia.
W polu 02 – należy wpisać numer uprawnienia.
W polu 03 – należy wpisać nazwę organu wydającego uprawnienie, np. Urząd Gminy w Izabelinie.
W polu 04 – należy wpisać datę wydania uprawnienia (dzień/miesiąc/rok).
W polu 05 – należy wpisać datę powstania obowiązku opłacania składek (dzień/miesiąc /rok).
Zobacz serwis: Opłacanie składek
V. Dane o rachunku bankowym płatnika składek
W polu 01 – należy wpisać numer rachunku bankowego płatnika, który stanowi ciąg cyfr bez żadnych przerw i znaków.
W polu 02 – jeżeli płatnik posiada inne niż wymieniony w polu 01 rachunki bankowe, należy wpisać „X” i wypełnić formularz ZUS ZBA.
Pozostałą cześć formularza stanowią dane adresowe.
Źródło: www.zus.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat