REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowość: Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Co to daje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
centrum niepełnosprawny
Nowość: Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Co to daje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2025 rozpoczął się dla społeczności osób z niepełnosprawnościami od przełomowego wydarzenia – ruszył projekt "Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami", realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Co ważne w III kwartale 2025 r. program wciąż trwa. Warto więc z niego skorzystać! Inicjatywa ma na celu fundamentalną zmianę w sposobie, w jaki osoby z różnorodnymi niepełnosprawnościami komunikują się ze światem. Co można zyskać? Jakie pieniądze są przeznaczone na realizację programu? Podpowiadamy.

rozwiń >

Projekt powstał w odpowiedzi na przepisy Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, które podkreślają konieczność zapewnienia dostępu do komunikacji jako podstawowego prawa człowieka. Współczesne wyzwania wymagają rozwiązań nie tylko technologicznych, lecz także społecznych i instytucjonalnych – stąd powołanie do życia struktury, która ma łączyć, wspierać i integrować.

REKLAMA

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.

Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych - międzynarodowy dokument opisujący prawa osób z niepełnosprawnościami w kategoriach praw człowieka, a także obowiązki Państw związane z zapewnieniem tych praw i ich przestrzeganiem. Została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 13 grudnia 2006 roku. Ratyfikowana przez Polskę 6 września 2012r. Trzeba podkreślić, że definicja niepełnosprawności w Konwencji jest dość szeroka. Do osób niepełnosprawnych zalicza się te osoby, które mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w zakresie zmysłów co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami.

Ważne

Niepełnosprawność wynika z interakcji między osobami z dysfunkcjami a barierami wynikającymi z postaw ludzkich i środowiskowymi, które utrudniają tym osobom pełny i skuteczny udział w życiu społeczeństwa, na zasadzie równości z innymi osobami.

niepełnosprawny

niepełnosprawny

shutterstock

Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami

Rok 2025 rozpoczął się dla społeczności osób z niepełnosprawnościami od przełomowego wydarzenia – ruszył projekt "Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami", realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Co ważne w III kwartale 2025 r. program wciąż trwa. Warto więc z niego skorzystać, chociaż w założeniu ma funkcjonować aż do końca 2027 roku. Wartość całkowita projektu: 219 989 847 PLN a wkład Funduszy Europejskich: 181 535 621,74 PLN.

Ważne

Inicjatywa, prowadzona we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych oraz Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, ma na celu fundamentalną zmianę w sposobie, w jaki osoby z różnorodnymi niepełnosprawnościami komunikują się ze światem.

Co istotne, projekt nie jest jednorazową interwencją. Jego ambicją jest stworzenie stabilnej, trwałej sieci komunikacyjnej dostępnej również po zakończeniu oficjalnej realizacji w IV kwartale 2027 r. Planuje się stałe utrzymanie HUBu oraz regionalnych struktur, które będą działały zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie – tak, aby każdy użytkownik miał dostęp do wsparcia bez względu na miejsce zamieszkania czy rodzaj niepełnosprawności.

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną o Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną celem projektu, czyli funkcjonowania: Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami kompleksowego wsparcia w zakresie komunikacji. To milowy krok w stronę budowania społeczeństwa otwartego na różnorodność i równość szans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami?

Centrum w założeniu ma być wsparciem dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, głuchych, słabosłyszących, niewidomych, głuchoniewidomych, osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (w tym używających AAC) oraz osób z problemami zdrowia psychicznego. Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami oferuje takie usługi jak:

  • Wsparcie alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji (AAC),
  • Tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR),
  • Tłumaczenia w Polskim Języku Migowym (PJM),
  • Transkrypcje mowy na tekst,
  • Sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN),
  • Materiały w alfabecie Braille’a.

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną podkreśla, że 14% Polaków to osoby z niepełnosprawnościami, które codziennie napotykają bariery komunikacyjne utrudniające im funkcjonowanie zawodowe, społeczne i osobiste. Centrum Komunikacji jest po to, aby:

  • Zwiększyć dostępność informacji i usług,
  • Umożliwić pełne uczestnictwo w życiu społecznym,
  • Promować równość szans, godność, autonomię i niezależność osób z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałać dyskryminacji.
Przykład

Główna siedziba Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami jest w Warszawie (Hub Centrum Komunikacji). Istnieje też 16 Regionalnych Centrów Komunikacji w całej Polsce.

Specjalistyczna kadra

Nieodłącznym elementem sukcesu projektu jest rozwój kompetencji osób wspierających. W ramach działań przewidziano cykle szkoleń dla tłumaczy i przewodników językowych (PJM i SKOGN), jak również dla specjalistów z zakresu AAC i ETR. Dzięki temu wsparcie udzielane osobom z niepełnosprawnościami będzie nie tylko profesjonalne, ale i empatyczne, nastawione na autentyczne zrozumienie ich codziennych wyzwań.

Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Utworzenie pionu komunikacji

Celem tego etapu jest uruchomienie wydziału Centrum Komunikacji, który zapewni wsparcie komunikacyjne i informacyjne osobom posługującym się Polskim Językiem Migowym (PJM), transkrypcją mowy, Systemem Komunikacji Ogólnej Językowo-Naturalnej (SKOGN) oraz alfabetem Braille’a. Opracowanie standardów i procedur. Stworzenie wytycznych i instrukcji działania dla całego pionu, obejmujących:

  • obsługę PJM, transkrypcji mowy, SKOGN i alfabetu Braille’a,
  • proces przyjmowania zgłoszeń i realizacji usług,
  • mechanizmy kontroli jakości.

Istotny jest też rozwój aplikacji wspierających. Mieści się w tym zaprojektowanie i wdrożenie nowych funkcji w aplikacjach (mobilnych i/lub desktopowych), integracja narzędzi do wideotłumaczeń, czatu tekstowego, obsługi Braille’a i innych technologii asystujących.

Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami: upowszechnianie informacji o usługach

W ramach tego punktu mieści się:

  • przygotowanie kampanii informacyjnej kładącej nacisk na korzyści dla użytkowników (język korzyści, czytelne grafiki, zasady dostępności),
  • skierowanie komunikatów zarówno do bezpośrednich odbiorców (osób z niepełnosprawnościami), jak i do szerokiej publiczności,
  • wyeliminowanie elementów promocyjnych kosztowanych jako koszty pośrednie, zgodnie z wytycznymi Funduszy Europejskich.

Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami: świadczenie usług

Usługi zdalne (cały kraj) obejmują:

  • Dwustronne i trójstronne tłumaczenia PJM w czasie rzeczywistym przez aplikację,
  • Całodobowa usługa alarmowa PJM w sytuacjach kryzysowych,
  • Transkrypcja mowy na tekst dla osób słabosłyszących i głuchoniewidomych (czat + audio),
  • Tłumaczenie dokumentów (PJM ↔ język polski, tekst → Braille), realizowane w ciągu kilku dni roboczych; wymiana plików przez aplikację lub pocztą tradycyjną,
  • Szacowane zapotrzebowanie: 500–1200 usług miesięcznie.
Ważne

Usługi stacjonarne (regiony): tłumaczenia PJM i SKOGN w instytucjach, placówkach ochrony zdrowia czy miejscach pracy. Zamawianie przez aplikację; tłumacz przyjeżdża we wskazanym terminie.

Rozszerzone wsparcie dla osób z dysfunkcją wzroku

W tym zadaniu skupiono się na dostarczeniu dodatkowych usług, które ułatwią osobom niewidomym i słabowidzącym dostęp do informacji i komunikację:

  1. Konwersja tekstu na alfabet Braille’a i przygotowanie plików tekstowych w tym formacie.
  2. Nagrywanie lektorskie treści oraz tworzenie plików dźwiękowych dostosowanych do odtwarzania przez syntezatory mowy.
  3. Generowanie cyfrowych plików tekstowych kompatybilnych z linijkami brajlowskimi oraz programami do syntezy mowy.
  4. Świadczenie tych usług zarówno z poziomu centrali, jak i w lokalnych oddziałach, w zależności od potrzeb użytkowników.

Grupa docelowa to zatem: osoby z dysfunkcją wzroku korzystające z Braille’a, SKOGN i transkrypcji mowy. Ponadto eksperci tłumaczący PJM, przewodnicy SKOGN oraz pracownicy Centrum dbający o jakość wsparcia. Szacunkowy koszt zadania: 2 000 000 PLN (ok. 1% kosztów bezpośrednich)

Podsumowując, centrum będzie odpowiadać na potrzeby osób z niepełnosprawnościami narządu słuchu, wzroku i mowy, a także z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami psychicznymi oraz w spektrum autyzmu. To wielowymiarowe podejście uwzględnia różnorodność form komunikacji – od Polskiego Języka Migowego (PJM) i Systemu Językowo-Migowego (SKOGN), przez transkrypcję mowy, alfabet Braille’a, aż po alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji (AAC) i teksty łatwe do czytania (ETR).

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stres, nieobecność w pracy i zwolnienia pracowników po cyberatakach

Coraz częściej konsekwencje cyberataków dotykają pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informatyczne firm. Stres, nieobecność w pracy, a nawet zwolnienia to kolejne problemy, z którymi muszą radzić sobie zaatakowane przedsiębiorstwa.

Będą zmiany w definicji mobbingu i obowiązkach pracodawcy

Według badań aż 90% pracowników spotyka się w pracy z mobbingiem. Mimo obowiązku nałożonego w Kodeksie pracy, zwalczanie mobbingu jest bardzo trudne. Przed mobbingiem nie chronią także nspektorzy pracy, ponieważ nie dysponują żadnymi władczymi narzędziami. Trwają prace nad zmianą definicji mobbingu i związanymi z tym obowiązkami pracodawców.

Jak optymalizować koszty zatrudnienia? [Poradnik dla pracodawców]

Poradnik dla pracodawcy "Jak optymalizować koszty zatrudnienia" zawiera najnowsze zmiany obowiązujące od 1 czerwca 2025 roku (stażyści z urzędu pracy i praktyka absolwencka). Jak wprowadzić w firmie oszczędności w zakresie kosztów pracy? Jak uzyskać środki z KFS na podnoszenie kwalifikacji pracowników?

Waloryzacja emerytur i rent 2026. O ile wzrosną?

Nie ma porozumienia w RDS w sprawie wysokości wskaźnika waloryzacji emerytur i rent na 2026 rok. Rada Ministrów ma 21 dni na ustalenie wskaźnika. Od czego zależy kwota corocznej waloryzacji emerytur i rent?

REKLAMA

Prezydent podpisał wyższy wiek emerytalny komorników. Czy będą odszkodowania?

Prezydent podpisał nowelizację przesuwającą z 65 lat na 70 lat wiek, po ukończeniu którego odwołuje się komorników z urzędu. Czy będą zgłaszane roszczenia odszkodowawcze?

Niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw. Czy warto korzystać?

Niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw to preferencyjny ZUS, ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe. Czy warto korzystać z przysługujących uprawnień obniżenia składek ubezpieczeniowych? Na czym polegają wskazane udogodnienia i z czym się wiążą?

Kiedy pracodawca wypłaci ekwiwalent za urlop? [PROJEKT]

Pracodawca będzie mógł wykonać jeden przelew ekwiwalentu za urlop wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia. Zmiana, nad którą pracuje rząd, ma odciążyć działy kadrowo-płacowe, zwłaszcza w firmach z dużą rotacją pracowników.

Nowość: Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Co to daje?

Rok 2025 rozpoczął się dla społeczności osób z niepełnosprawnościami od przełomowego wydarzenia – ruszył projekt "Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami", realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Co ważne w III kwartale 2025 r. program wciąż trwa. Warto więc z niego skorzystać! Inicjatywa ma na celu fundamentalną zmianę w sposobie, w jaki osoby z różnorodnymi niepełnosprawnościami komunikują się ze światem. Co można zyskać? Jakie pieniądze są przeznaczone na realizację programu? Podpowiadamy.

REKLAMA

ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025

ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025. Na czym polega wsparcie? Kto może z niego skorzystać? I co można otrzymać?

Analiza stanowiska pracy powinna być wykonywana co 2 lata

Analiza stanowiska pracy to nieoczywisty klucz do sukcesu wdrożenia SAP HCM. Powinna być wykonywana systematycznie co 2 lata. Dlaczego to tak ważne? Opowiada Aneta Stelmach, przedstawicielka firmy Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP dla HR.

REKLAMA