Tarcza antykryzysowa - pożyczka, ochrona miejsc pracy, dofinansowania
REKLAMA
REKLAMA
Część form wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej została przekazana do realizacji powiatowym oraz wojewódzkim urzędom pracy. Oto najczęściej zadawane pytania w ostatnim czasie przez klientów Zielonej Linii.
REKLAMA
Pożyczka
1. Czy mikroprzedsiębiorca, zatrudniający pracowników na podstawie umowy zlecenie może skorzystać z pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej?
Tak, zgodnie z nowelizacją ustawy, mikropożyczka kierowana jest również do przedsiębiorców niezatrudniających pracowników lub zatrudniających na podstawie umowy zlecenie.
2. Jakie warunki należy spełnić, aby pożyczka mogła być umorzona?
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca ten przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będzie dalej prowadził działalność gospodarczą.
Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł
3. Czy umowę pożyczki wysyłaną przez system praca.gov.pl należy podpisać odręcznie i załączyć do wniosku?
Nie, nie ma takiej potrzeby. Umowa pożyczki wraz z innymi wymaganymi załącznikami jest częścią wniosku i wraz z nim jest podpisywana profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przedsiębiorca, składając wniosek online nie powinien podpisywać go odręcznie.
4. Zalegam z opłatami ZUS. Czy dyskwalifikuje mnie to przy ubieganiu się o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców?
Pożyczka może być udzielona mikroprzedsiębiorcy, który ma trudności z opłacaniem składek ZUS. Kwestie związane z niezaleganiem przedsiębiorcy w opłacaniu składek ZUS nie dotyczą pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
5. Jaki jest okres spłaty pożyczki dla mikroprzesiębiorców?
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
6. Na co należy przeznaczyć środki otrzymane w ramach pożyczki?
Pożyczka może być przeznaczona na pokrycie wszelkich kosztów bieżących związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
7. Czy rolnik może wnioskować o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy?
Tak, jeśli rolnik (podmiot prowadzący działalność rolniczą) posiada wpis do CEIDG lub KRS, to może w związku z działalnością objętą tym wpisem ubiegać się o pożyczkę.
8. Czy wspólnicy spółki cywilnej składają wniosek o pożyczkę jako jedno przedsiębiorstwo, czy każdy z członków spółki osobno?
Każdy wspólnik spółki cywilnej jest „osobnym” przedsiębiorcą. Dlatego to nie spółka powinna składać wniosek o pożyczkę, a poszczególni wspólnicy w spółce cywilnej w związku ze swoją działalnością gospodarczą.
9. Czy o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy może ubiegać się osoba, która oprócz tego, że ma firmę jest dodatkowo zatrudniona lub jest emerytem?
Jeżeli osoba jest właścicielem firmy i dodatkowo jest zatrudniona lub jest emerytem, nie stanowi to przeciwskazania do ubiegania się o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy. Osobie takiej należy udzielić pożyczki z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej i tylko na ten cel, tj. na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności, środki z pożyczki mogą być wydatkowane.
Ochrona miejsc pracy
1. Czy warunkiem koniecznym jest zmniejszanie etatu pracownikom w ramach wsparcia na rzecz ochrony miejsc pracy z art. 15g?
Tak, aby skorzystać z tej formy wsparcia należy obniżyć etat pracownikom o maksymalnie 20%, ale może być mniej.
2. Czy mogę skorzystać z mikropożyczki, jeśli otrzymam dofinansowanie z FGŚP na rzecz ochrony miejsc pracy?
Tak, mikropożyczkę można łączyć z innymi formami wsparcia.
3. Czy porozumienie z pracownikami z art. 15g może być zawarte jeszcze w marcu, czyli przed wejściem w życie specustawy?
Porozumienie powinno być zawarte po wejściu w życie specustawy. Jeśli zostało zawarte wcześniej, będzie mogło być uwzględnione pod warunkiem spełnienia wymogów z art. 15g. Należy pamiętać, aby objąć porozumieniem cały miesiąc kalendarzowy, za który pracodawca wnioskuje o dofinansowanie z FGŚP.
4. Czy pracodawca może się ubiegać o dofinansowanie do pracownika, przebywającego na urlopie bezpłatnym?
Nie, pracodawca nie ponosi kosztów za pracownika na urlopie bezpłatnym, dlatego nie może otrzymać do niego dofinansowania.
5. Czy można skorzystać z dofinansowania do wynagrodzenia nowo zatrudnionego pracownika w związku z obniżonym czasem pracy?
Tak, można wnioskować o dofinansowanie na nowo zatrudnionego pracownika. W rubryce dotyczącej wynagrodzenia należy wówczas wpisać wynagrodzenie z umowy o pracę sprzed obniżenia wymiaru czasu pracy.
Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne
1. Jak długo będą przyjmowane przez PUP wnioski o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń?
Wnioski należy składać do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce wykonywania działalności w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora PUP.
2. Jeśli prowadzę działalność gospodarczą od końca 2019 roku, to mogę ubiegać się o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy niezatrudniającego pracowników?
Zasady przyznawania tego rodzaju dofinansowania określa art 15 zzc. Należy porównać dwa dowolnie wskazane kolejne miesiące roku 2020 z analogicznymi miesiącami roku poprzedniego pod kątem spadku obrotów gospodarczych. Przedsiębiorca, który nie jest w stanie porównać tych okresów, nie spełnia warunków otrzymania dotacji.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA