REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżenie wynagrodzenia pracowników maksymalnie o 20% z powodu koronawirusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Donata Hermann
ekspert ds. prawa i rynku pracy
Obniżenie wynagrodzenia pracowników maksymalnie o 20% z powodu koronawirusa - dofinansowanie - 40% państwo, 40% pracodawca i 20% pracownik? / fot. Shutterstock
Obniżenie wynagrodzenia pracowników maksymalnie o 20% z powodu koronawirusa - dofinansowanie - 40% państwo, 40% pracodawca i 20% pracownik? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Skorzystanie z dofinansowania wynagrodzenia pracowników z powodu kryzysu wywołanego przez koronawirusa nie powinno być traktowane jak obniżenie wynagrodzenia pracowników do 20%. Czy rzeczywiście państwo płaci 40%, pracodawca 40%, a 20% staje się kosztem pracownika? Kto może starać się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników? Czym jest spadek obrotów gospodarczych? Jak i gdzie złożyć wniosek?

Dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników z powodu koronawirusa

Zgodnie z art. 15 g ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pracodawca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 może skorzystać ze świadczeń wypłacanych ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, czyli dofinansowania do wynagrodzeń pracowników objętych:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

w następstwie wystąpienia COVID-19.

Pobierz bezpłatny ebook „WYNAGRODZENIA W CZASIE KRYZYSU”

Przepisy wspomnianej ustawy są potocznie nazywane: „tarczą antykryzysową”.

REKLAMA

Od kiedy?

Przepisy „tarczy” weszły w życie w kwietniu a prawo nie działa wstecz, w związku z czym w przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy wynagrodzenie za marzec należy wypłacić w pełnej wysokości. Dopiero w kwietniu można zawrzeć porozumienie w sprawie obniżenia wynagrodzenia lub redukcji etatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki

Warunkiem dofinansowania w przypadku obniżenia wymiaru etatu pracowników jest:

  • porozumienie w sprawie obniżenia wymiaru etatów pracowników,
  • spadek obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19,
  • spełnienie kryteriów o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy z zastrzeżeniem, że przedsiębiorca nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.,
  • wobec przedsiębiorcy nie mogą zachodzić przesłanki do ogłoszenia upadłości,
  • minimalny okres prowadzenia działalności.

Art. 15g. ww ustawy:

(…)

10. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 8, jest dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości połowy wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 8, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1. Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, o którym mowa w ust. 1, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

(…)

Zgoda związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników

Aby uzyskać dofinansowanie na pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy, pracodawca jest zobowiązany zawrzeć porozumienie z organizacją związkową (jeśli w zakładzie pracy działa organizacja związkowa) albo

z przedstawicielami pracowników, wyłonionych w trybie przyjętym u danego pracodawcy, czyli musi uzyskać na to zgodę związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników.

Warunkiem otrzymania dofinansowania w przypadku obniżenia wymiaru etatów pracowników a w konsekwencji wysokości ich wynagrodzeń maksymalnie o 20% jest uzyskanie zgody związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników.

Konsekwencją obniżenia wymiaru czasu pracy co do zasady jest również obniżenie wynagrodzenia. Nie jest to jednak warunek konieczny (przepisy ustawy nie regulują tej kwestii).

Pracodawca przekazuje kopię porozumienia właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia.

W zakresie i przez czas określony w porozumieniu w sprawie określenia warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie stosuje się warunków wynikających z układu ponadzakładowego oraz z układu zakładowego warunków umów o pracę i innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy.

Pracownik zarabia 5 tysięcy złotych brutto i jest zatrudniony na pełen etat. W tym wariancie możemy obniżyć pracownikowi etat MAKSYMALNIE do 0,8. Tym samym jego wynagrodzenie zmaleje do 4000 zł (5000 zł x 0,8) Pracodawca może w tym przypadku uzyskać dofinansowanie w wysokości 2000 zł czyli 50% wynagrodzenia (dofinansowanie do maksymalnie połowy wynagrodzenia) Nie więcej jednak niż 40% przeciętnego wynagrodzenia*, ale w tym przypadku jest to kwota wyższa a niżeli 2000 złotych:  2079,43 zł (5198,58 zł przeciętnego wynagrodzenia * 40%)  + składki ZUS w części finansowanej przez płatnika. * przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (w czwartym kwartale 2019 przeciętne wynagrodzenie wyniosło: 5198,58 zł)

40% państwo, 40% pracodawca i 20% ???

Możliwość skorzystania z dofinansowania wynagrodzeń pracowników objętych obniżeniem wymiaru etatu NIE JEST i NIE POWINNA być rozumiana w następujący w sposób:

wynagrodzenie minimalne - 40% płaci państwo, 40% płaci pracodawca, a 20% - ???

Wysokość dofinansowania do wynagrodzenia

Zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi w ramach tzw. tarczy antykryzysowej pracodawca może między innymi obniżyć etat do 0,8. W konsekwencji będzie to oznaczało obniżenie wynagrodzenia również o 20%. Pracodawca może otrzymać w takim przypadku dofinansowanie do maksymalnie połowy wynagrodzenia (przy 2600 zł brutto maksymalne dofinansowanie wyniesie 1300 zł brutto), ale nie więcej niż 40% przeciętnego wynagrodzenia (czyli nie więcej niż 2079,43 zł).

W przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy maksymalna kwota na pracownika wyniesie 2 079,43 zł brutto oraz składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia 372,84 zł (wysokość składki uzależniona jest od wysokości składki wypadkowej obowiązującej u danego pracodawcy: od 0,67% do 3,33%), a więc wysokość przyznanej składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia może być różna).

Wysokość pomocy może ulec zmianie, gdyż wyliczana jest na dzień złożenia wniosku. „Państwo” dopłaca przy obniżonym wymiarze czasu pracy połowę do wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Wysokość będzie zmieniała się kwartalnie w zależności od obowiązującego powyżej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Ponadto przy obliczaniu wysokości pomocy uwzględniany jest wymiar czasu pracy.

Zmiana warunków umowy dotycząca obniżenia wymiar etatu (nie więcej niż o 20% jednak maksymalnie do 0,5 etatu) nie musi przebiegać z zachowaniem okresu wypowiedzenia, bowiem, zgodnie z art. 15g ust. 15 „tarczy antykryzysowej” przy ustalaniu warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie stosuje się art. 42 § 1-3 ustawy Kodeks pracy. Co oznacza, że pracodawca nie ma obowiązku powiadamiania pracownika o zmianie warunków umowy i nie jest wymagana jego zgoda na zaproponowane warunki.

Brak porozumień zmieniających i dodatkowych indywidualnych porozumień

Jak wskazano w Przewodniku Antykryzysowym dla Przedsiębiorców, "Przy ustalaniu warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie stosuje się art. 42 § 1–3 Kodeksu pracy, czyli przepisów dotyczących zmiany warunków zatrudnienia w trybie wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Oznacza to, że pracodawca nie będzie musiał składać pracownikom tzw. wypowiedzeń zmieniających, ani zawierać z nimi dodatkowych indywidualnych porozumień w celu wdrożenia uzgodnionych rozwiązań."

W jaki sposób poinformować pracowników o obniżeniu wymiaru etatu i zmianie wysokości wynagrodzenia za pracę? Przepisy nie regulują tej kwestii warto zatem poinformować pracowników o tym fakcie na piśmie w formie oświadczenia.

Co oznacza spadek obrotów gospodarczych?

Sprawdź w artykule: Spadek obrotów gospodarczych - jak liczyć?

Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku, tj. w czwartym kwartale 2019 przeciętne wynagrodzenie wyniosło: 5198,58 zł; 5 198,58 zł x 300% = 15 595,74 zł brutto

3 miesiące

Ponadto wspomniane dofinansowanie obejmuje maksymalnie 3-miesięczne wynagrodzenie pracowników oraz opłaty składek na ubezpieczenia społeczne.

Dokumenty do wniosku o dofinansowanie

Dokumenty do wniosku wynikają z przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych do ustawy i są to dokumenty:

  • kopia porozumienia,
  • wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń,
  • kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy).

Oświadczenia przedsiębiorcy

Ponadto przedsiębiorca składa oświadczenia o:

  • posiadaniu statusu przedsiębiorcy,
  • wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych,
  • braku przesłanek do ogłoszenia upadłości,
  • niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP lub FP do końca III kwartału 2019 r.,
  • nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy,
  • skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w ustawie COVID-19,
  • odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników dołączonym do Wniosku.

Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek należy złożyć w Wojewódzkim Urzędzie Pracy, właściwym dla siedziby pracodawcy. Wniosek będzie można złożyć do WUP w formie papierowej lub elektronicznej za pomocą portalu praca.gov.pl

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374)

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1040)

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 listopada 2025 r. nowa opłata dla seniorów/emerytów: 15 zł dziennie (15 x 30 dni = 450 zł miesięcznie) bez względu na wysokość emerytury. [NOWE PRZEPISY w zakresie OZZ w mocy]

W stosunku do część emerytów, a szczególnie emerytów pobierających polską emeryturę, od 1 listopada 2025 r. będą obowiązywały nowe zasady i opłaty. W stosunku do tych, którzy korzystają z OZZ będzie pobierana opłata 15 zł dziennie, co w listopadzie da nie małą sumę, bo 15 x 30 dni = 450 zł miesięcznie, za listopad 2025 r. Ustawa jest w mocy, Prezydent ją podpisał, a sprzeciw emerytów nie maleje, zresztą podobnie jak wielu organizacji, które wypowiadały się w tej kwestii.

Co to za święto 2 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 2 listopada idzie się do kościoła? Czy 2 listopada sklepy są otwarte?

Co to za święto 2 listopada? Czy 2 listopada jest dniem wolnym od pracy? Czy 2 listopada idzie się do kościoła? Czy 2 listopada sklepy są otwarte?

Od 1 listopada 2025 r. nowe zasady dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów, czy kobiet w ciąży w OZZ

Od 1 listopada 2025 r. nowe zasady dla osób z niepełnosprawnościami, ich opiekunów, seniorów, czy kobiet w ciąży w OZZ. Wszystko za sprawą nowej ustawy, którą podpisał Prezydent Karol Nawrocki. Nowe reguły wprowadzają pewnego rodzaju selektywność dostępu do usług, modyfikują system opłat i ograniczają kompetencje wojewody w zakresie zwolnień, jednocześnie oferując alternatywny program wsparcia ułatwiający aktywizację. Szczegóły (tych momentami kontrowersyjnych przepisów )poniżej.

Dynamika wzrostu zatrudnienia obcokrajowców [Komentarz]

Na początku roku w Polsce pracowało 1 mln 45 tys. cudzoziemców – o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Obcokrajowcy stanowią obecnie 6,4 proc. wszystkich pracujących. Choć wzrost wobec ubiegłego roku jest niewielki, w perspektywie dekady zmiana jest ogromna – w 2013 r. legalnie zatrudnionych było zaledwie 93 tys. osób, dziś już blisko 1,2 mln.

REKLAMA

Kto nadużywa zwolnień lekarskich: wszyscy, ale nie młodzi pracownicy. To kwestia nie tylko zdrowia

Polacy z roku na rok coraz częściej korzystają z L4 - tak przynajmniej wynika z najnowszych statystyk Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ale czy wszyscy tak samo chętnie? Niekoniecznie. Podczas gdy starsi pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich, młodzi nadużywają... własnego zdrowia!

Zawodowi kierowcy coraz bardziej deficytowym zawodem: czy branża transportowa jest w stanie sama sobie poradzić z tym problemem

KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych. To jeden z najtrudniejszych problemów do rozwiązania w pracy kierowców zawodowych. Warunki ich pracy, które nie ulegają poprawie zgodnej z oczekiwaniami sprawiają, że zawodowi kierowcy trafili do kategorii zawodów deficytowych, a branży transportowej z tego powodu grozi paraliż.

Każdy ma prawo do błędów: jakie popełniają najczęściej liderzy w relacjach z pracownikami

Bez pomyłek nie ma przywództwa. 5 błędów, które każdy lider powinien popełnić przynajmniej raz. W świecie biznesu nadal pokutuje przeświadczenie, że najlepszy lider to ten, który nigdy się nie myli, zawsze podejmuje trafne decyzje i ma odpowiedź na każde pytanie.

800 plus i inne prawa oraz zasiłki tylko do 4 marca czy 1 czerwca 2026 r.: zmieniają się zasady dla wybranych grup na terytorium RP [USTAWA W MOCY]

800 plus i inne prawa oraz zasiłki tylko do 4 marca czy 1 czerwca 2026 r.: zmieniają się zasady dla wybranych grup na terytorium RP. Nowe kryteria mają ograniczyć przypadki nienależnych wypłat i sprawić, że pomoc będzie trafiała do osób formalnie uczestniczących w rynku pracy lub objętych ubezpieczeniem. Ustawa zmieniająca wniosła więc istotne modyfikacje w sposobie przyznawania świadczeń społecznych (w tym 800 plus), dostępie do opieki i edukacji. Większość przepisów weszła w życie natychmiast po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw (w dniu 30 września 2025 r.), ale część rozwiązań ma odroczone terminy wejścia w życie, z kluczowymi datami 4 marca 2026 r. oraz 1 czerwca 2026 r. Niniejszy artykuł wyjaśnia, co konkretnie się zmienia, kogo dotyczą nowe reguły, jakie obowiązki nakładają organy publiczne oraz jakie praktyczne skutki będą miały w codziennym funkcjonowaniu rodzin, pracodawców i instytucji pomocowych.

REKLAMA

W listopadzie wypłaty od 900 do 1800 zł dodatku miesięcznie dla setek tysięcy zatrudnionych, z mocą od lipca 2025 r. [PREZYDENT PODPISAŁ USTAWĘ]

Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał ustawę, która wprowadza nowe rozwiązania mieszkaniowe i finansowe dla niemalże 100 tys. zatrudnionych. Ustawa obowiązuje z mocą od lipca 2025 r., a świadczenia będę wypłacane wstecz. W niniejszym artykule szczegółowo omówiono treść aktu, w tym zasady przyznawania uprawnień.

Kobiety częściej niż mężczyźni nie biorą L4 i pracują w czasie choroby. Większą presję czują młodzi pracownicy

Kobiety częściej niż mężczyźni nie biorą L4 i pracują w czasie choroby. Większą presję do pracy pomimo choroby czują młodzi pracownicy. Z czego to wynika? Jakie mogą być skutki takiego postępowania?

REKLAMA