Zmiana regulaminu wynagradzania a informowanie pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Regulamin powinien określać:
• formy wynagrodzenia, stosowane u danego pracodawcy,
• składniki wynagrodzenia (np. stawki wynagrodzenia zasadniczego),
• zasady przyznawania wynagrodzenia i ich wysokość,
• przypadki w jakich przysługuje pracownikowi dodatkowe wynagrodzenie za pracę (np. w porze nocnej, w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub niebezpiecznych),
• zasady przyznawania innych świadczeń związanych z pracą (np. nagród jubileuszowych odpraw emerytalnych lub rentowych),
• warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej, jeżeli nie zostały one ustalone w układzie zbiorowym pracy, którego postanowieniami jest objęty pracodawca.
REKLAMA
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, a jeżeli w danym zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, wówczas pracodawca ma obowiązek uzgodnienia z nią treści tego regulaminu.
Przeczytaj koniecznie: Wynagrodzenie za pracę - vademecum
Pracodawca ma obowiązek informowania pracowników o każdej zmianie regulaminu wynagradzania, przy czym nie jest istotne, czy pracownik faktycznie ze zmianami się zapoznał, ale czy pracodawca poinformował pracowników. W tej kwestii wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 grudnia 2006 r., sygn. akt: II PK 124/06stwierdzając, że pracodawca ma obowiązek podać do wiadomości regulamin wynagradzania w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie, dla obowiązywania regulaminu nie jest jednak wymagane faktyczne zapoznanie się z nim przez pracowników.
Pan Jan zmienił regulamin wynagradzania umieszczając go w zwyczajowo przyjęty w zakładzie sposób, w wewnętrznym intranecie firmy. Kiedy kilku pracowników nie otrzymało premii uznaniowej, która została usunięta wprowadzonymi zmianami, zarzucili oni pracodawcy, że nie poinformował ich o zmianach. Roszczenie pracowników nie zostanie jednak uwzględnione, ponieważ zwyczajem w zakładzie pracy jest to, że pracodawca komunikuje się z pracownikami poprzez intranet. Pracownicy mają obowiązek śledzić wprowadzone zmiany. Zamieszczenie nowego regulaminu wynagradzania w intranecie należy w tym wypadku uznać za zgodne z prawem poinformowanie pracowników o zmianach.
Zobacz serwis: Dodatki
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat