Kategorie

Regulaminy pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
Utworzony u pracodawcy regulamin premiowania jest dla zatrudnionych pracowników niezależnym od układu zbiorowego czy regulaminu wynagradzania źródłem prawa pracy i nie może być stosowany przez pracodawcę wybiórczo.
Kodeks pracy, a także inne ustawy i rozporządzenia dotyczące pracy są przepisami co do zasady bezwzględnie obowiązującymi i muszą być stosowane. Inne akty, takie jak regulaminy wynagradzania mogą być przez pracodawcę w porozumieniu z pracownikami zawieszone na pewien okres.
Jeśli zatrudniasz minimum 20 pracowników, a nie działa w firmie zakładowa organizacja związkowa, masz obowiązek ustalić regulamin wynagradzania.
Kiedy pracodawca w porozumieniu z organizacją związkową, bądź samodzielnie ustali regulamin pracy, dla pracowników istotne jest, od kiedy jest on dla nich wiążący.
W regulaminie pracy znajdują się prawa i obowiązki stron stosunku pracy – pracowników i pracodawcy. Kto jednak ma ostateczny wpływ na jego kształt?
Regulamin pracy ogólnie mówiąc określa szczegółowo prawa i obowiązki pracowników i pracodawcy w konkretnym zakładzie pracy.
Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.