Zmiany w zatrudnianiu asystentów nauczycieli i asystentów wychowawców świetlicy
REKLAMA
Przepisy ustawy wprowadzają możliwość zatrudnienia od 1 września 2014 r. w szkole podstawowej (w tym specjalnej i integracyjnej) asystenta nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, prowadzących zajęcia w klasach I-III, lub asystenta wychowawcy świetlicy.
REKLAMA
Do zadań asystentów należy wspieranie nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, lub wspieranie wychowawcy świetlicy.
Zobacz także: Ruchomy czas pracy dla nauczycieli
Asystent nauczyciela musi mieć wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne. Będzie on zatrudniany na zasadach określonych w Kodeksie pracy – z tym że wynagrodzenie ustala się nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego.
W dokumencie określono także szczegółowe regulacje dotyczące obowiązku zapewnienia zajęć świetlicowych w szkołach podstawowych i w gimnazjach. Dotychczasowe rozwiązania w tym zakresie (znajdujące się rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół) zostały przeniesione do ustawy.
Zobacz również: Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczycieli
Ustawa wprowadza także zmiany dotyczące odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci sześcioletnich. Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko będzie się odbywało na wniosek rodziców. Taki wniosek rodzice będą mogli składać w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat.
Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku szkolnego. Do tego wniosku należy dołączyć opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno–pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno–pedagogiczną, założoną zgodnie z określonymi przepisami oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje wymagane dla pracowników publicznych poradni psychologiczno–pedagogicznych.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat