REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarząd Poczty Polskiej: podwyżki dla ok. 74% pracowników. Likwidacja dodatku stażowego i premii jubileuszowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zarząd Poczty Polskiej: podwyżki dla ok. 74% pracowników. Likwidacja dodatku stażowego i premii jubileuszowych
Zarząd Poczty Polskiej: podwyżki dla ok. 74% pracowników. Likwidacja dodatku stażowego i premii jubileuszowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 października 2024 r. zarząd Poczty Polskiej przedstawił dziś związkom zawodowym projekt nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). Zakłada on m.in.: (1) przywrócenie znaczenia wynagrodzenia zasadniczego oznaczające realną podwyżkę dla 31% pracowników; (2) urynkowienie wewnętrznego modelu wyceny stanowisk mające wpływ na wzrost wynagrodzeń kolejnych ok. 43% zatrudnionych; (3) stworzenie przejrzystych zasad rozwoju i awansu. Obecny ZUZP został wypowiedziany przez zarząd Poczty i obowiązuje do końca lutego 2025 roku.

Projekt nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP) w Poczcie Polskiej

- Dzisiejszym spotkaniem rozpoczynamy dialog ze stroną społeczną, w ramach którego chcemy wypracować nowy system wynagradzania, nowy ZUZP – powiedziała Joanna Drozd, wiceprezes Poczty Polskiej ds. zasobów ludzkich. - Nie mam wątpliwości, że wszyscy tu zebrani zgadzamy się, że Poczta Polska zasługuje na nowoczesny system płac, który pozwoli nam zadbać o interesy wszystkich grup pracowniczych, zatrzymać w organizacji cenionych i doświadczonych pracowników, a także zachęcić nowych do dołączenia do nas. Jestem przekonana, że oferta, z którą dzisiaj wychodzimy do związków zawodowych, a która gwarantuje wszystkim pracownikom utrzymanie lub wzrost wynagrodzeń, jest dobrą ofertądodała. 

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze na poziomie ogólnopolskiej płacy minimalnej

W zaprezentowanym przez zarząd Poczty związkom zawodowym modelu siatki wynagrodzeń zasadniczych przyjęto, że minimalne wynagrodzenie zasadnicze ukształtuje się na poziomie płacy minimalnej. Przy obecnych uwarunkowaniach Spółki przełoży się to na realny wzrost wynagrodzenia dla 31% pracowników.

Jest to kluczowa zmiana, gdyż pozwala Poczcie Polskiej wprost wywiązać się z obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących wynagrodzenia minimalnego. Obowiązujący dziś system wynagradzania zakładał bowiem funkcjonowanie mechanizmu, w którym minimalne wynagrodzenie zasadnicze w Spółce wynosiło mniej niż ustawowa płaca minimalna. Zgodność z przepisami uzyskiwano głównie poprzez uwzględnianie do wyliczeń kwoty premii regulaminowej.

Premie po nowemu. Likwidacja premii jubileuszowej i dodatku stażowego

Nowy model systemu wynagradzania, to także odpowiedź na wyższy niż rynkowy poziom fluktuacji pracowników, który sygnalizuje wysoki poziom niezadowolenia oraz niedostateczny system retencyjny Poczty Polskiej. W wyniku analizy obowiązującego systemu płacowego stwierdzono, że główną przyczyną takiego stanu jest obecność dwóch składników odnoszących się do stażu pracy. Są to: dodatek stażowy oraz nagroda jubileuszowa

Aby przeciwdziałać temu zjawisku, w przedłożonej związkom zawodowym propozycji odchodzi się od mechanizmów premiujących niemal wyłącznie pracowników z długim stażem pracy. W zamian założono m.in. przywrócenie znaczenia premii jako elementu motywacyjnego.

- Nowy system płac Poczty Polskiej, poza oczywistą funkcją motywacyjną dla pracowników, musi być także skutecznym narzędziem dla menedżerów oraz dawać Zarządowi nowe rozwiązania w zakresie wynagradzania i premiowania poprzez zwiększoną elastyczność i możliwość reagowania na zmiany strategii czy sytuację ogólną spółki – powiedziała Marta Gaworska, p.o. dyrektor Centrum Kadr i Szkoleń.

Ważne

Zaproponowane rozwiązanie zakłada wykorzystanie 50% budżetu premiowego na zwiększenie budżetu wynagrodzeń zasadniczych w nowej siatce płac. Pozostała część zostanie natomiast przeznaczona na premię, która będzie powiązana z wynikami Spółki.

Zmiana tabel stanowiskowych i taryfikatora

Nowy ZUZP, to również zmiana obowiązujących tabel stanowiskowych oraz taryfikatora. Nowe nazwy stanowisk pracy zostały stworzone tak, aby były „odporne” na zmiany struktury organizacyjnej i opierały się na przypisaniu do procesów i obszarów funkcjonalnych. Zmianie uległa również liczba stanowisk, która została znacząco ograniczona w stosunku do obecnej.

Stanowiska pracy zostały podzielone na kilka obszarów funkcjonalnych: sprzedaż, operacje, biznes ochrona, wsparcie, ponadobszarowe i inne. Zmiana ta, to również:

  • większa przejrzystość i łatwość w posługiwaniu się taryfikatorem,
  • czytelność ścieżek rozwoju dla pracowników,
  • jasny komunikat o hierarchii stanowisk w firmie,
  • zgodność z trendami rynkowymi,
  • uporządkowanie stanowisk z różnych obszarów,
  • łatwiejsze powiązanie z narzędziami HR,
  • lepsza widoczność potencjalnych awansów poziomych,
  • łatwiejsze uzasadnienie ewentualnego zróżnicowania widełek płacowych 
    w poszczególnych obszarach,
  • przydatne narzędzie do porządkowania struktur organizacyjnych i procesów.

Nowa tabela stanowisk pracy i taryfikator to również nowe, przejrzyste zasady rozwoju i awansu. Dla stanowisk operacyjnych i specjalistycznych zaproponowane zostały 2 lub 3-stopniowe ścieżki kariery.

Co wynika z analizy wynagrodzeń pracowników Poczty Polskiej?

Założenia do nowego ZUZP zostały opracowane na podstawie analizy w obszarze systemu wynagrodzeń Poczty Polskiej. Biorący udział w spotkaniu przedstawiciel wykonawcy raportu, zaprezentował zebranym wyniki prac oraz argumenty przemawiające za potrzebą stworzenia nowego systemu.

- Zaprezentowane państwu wnioski jednoznacznie wskazują obszary, które wymagają poprawy oraz takie, które należy poddać całkowitej zmianie. Przede wszystkim jednak, wskazują one na konieczność stworzenia w Poczcie Polskiej nowego systemu wynagradzania, ponieważ obowiązujący nie jest korzystny dla żadnej ze stron – powiedział dr Robert Manikowski, ekspert ds. systemów wynagradzania.

Analizie poddano m.in.: strukturę wiekową pracowników, etatyzację, siatkę stanowisk i przypisanych do nich płac, politykę wynagradzania oraz występującą w Poczcie Polskiej rotację kadr.

Spośród wniosków zaprezentowanych zebranym na spotkaniu związkowcom wymienić należy:

  • niekorzystną strukturę wiekową, a w szczególności brak odpowiedniej reprezentacji najmłodszych pokoleń, co może powodować problem z dotarciem do współczesnego klienta;
  • nieatrakcyjny system wynagradzania, stwarzający trudności w utrzymaniu obecnych i pozyskiwaniu nowych pracowników;
  • system stanowiskowy, stwarzający realną trudność w znalezieniu logicznej ścieżki kariery, zarówno dla stanowisk operacyjnych, jak i specjalistycznych;
  • istnienie stanowisk wskazujących na zaburzenie profilu działalności spółki;
  • mało elastyczny budżet wynagrodzeń bez funkcji buforowej – jedynie ok. 7% budżetu jest zależne od wyników pracy;
  • dużą liczbę składników wchodzących w skład budżetu wynagrodzeń – aż 9;
  • niejasną strukturę taryfikatora, która nie znajduje odzwierciedlenia w zapisach ZUZP;
  • lukę płacową w przyjętych widełkach, która może powodować problemy 
    w zakresie równości i jawności wynagrodzeń.

Strony przyjęły również zasady prowadzenia negocjacji, w tym zobowiązanie do zachowania poufności, a tym samym zgodziły się, że do czasu zakończenia rokowań nie będą przekazywały szczegółowych informacji na temat rozwiązań proponowanych w przekazanym stronie społecznej projekcie ZUZP.

Kolejne spotkanie w ramach rozpoczętych dziś negocjacji strony zaplanowały na 4 listopada. 

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zmiana czasu na zimowy trwa moment, ale konsekwencje w pracy i w życiu osobistym ciągną się tygodniami. Czy wszystkie są korzystne

Choć co roku powraca dyskusja o sensie zmiany czasu i coraz częściej pojawiają się postulaty, by z niej zrezygnować, decyzja o jej utrzymaniu w wielu krajach wynika głównie z tradycji. W teorii ma to sprzyjać lepszemu wykorzystaniu światła dziennego i poprawie efektywności funkcjonowania społeczeństwa.

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

REKLAMA

Konieczna nowelizacja w ZUS. Trzeba odebrać ZUS do zabierania składek za 19 lat wpłacania. Jedną decyzją! [społeczny projekt nowelizacji]

W Polsce od kilku lat narasta problem, o którym mało kto mówi głośno.Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrafi po wielu latach stwierdzić, że ktoś… nigdy nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Nieważne, że przez 10, 15 czy 20 lat co miesiąc płacił składki. Jedna decyzja urzędnika wystarczy, by wszystkie te lata zniknęły z systemu — a razem z nimi emerytura, zasiłek czy prawo do zwrotu pieniędzy.

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

REKLAMA

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy [Nowe przepisy]

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy. Nowe przepisy pozwalają na zaliczanie okresu pracy na umowach cywilnoprawnych czy prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy, od którego zależą liczne uprawnienia pracownicze. Jak pracownik może potwierdzić ten okres u pracodawcy? Na możliwość składania wniosków w ZUS trzeba jeszcze poczekać.

REKLAMA