REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarząd Poczty Polskiej: podwyżki dla ok. 74% pracowników. Likwidacja dodatku stażowego i premii jubileuszowych

Zarząd Poczty Polskiej: podwyżki dla ok. 74% pracowników. Likwidacja dodatku stażowego i premii jubileuszowych
Zarząd Poczty Polskiej: podwyżki dla ok. 74% pracowników. Likwidacja dodatku stażowego i premii jubileuszowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 października 2024 r. zarząd Poczty Polskiej przedstawił dziś związkom zawodowym projekt nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). Zakłada on m.in.: (1) przywrócenie znaczenia wynagrodzenia zasadniczego oznaczające realną podwyżkę dla 31% pracowników; (2) urynkowienie wewnętrznego modelu wyceny stanowisk mające wpływ na wzrost wynagrodzeń kolejnych ok. 43% zatrudnionych; (3) stworzenie przejrzystych zasad rozwoju i awansu. Obecny ZUZP został wypowiedziany przez zarząd Poczty i obowiązuje do końca lutego 2025 roku.

Projekt nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP) w Poczcie Polskiej

- Dzisiejszym spotkaniem rozpoczynamy dialog ze stroną społeczną, w ramach którego chcemy wypracować nowy system wynagradzania, nowy ZUZP – powiedziała Joanna Drozd, wiceprezes Poczty Polskiej ds. zasobów ludzkich. - Nie mam wątpliwości, że wszyscy tu zebrani zgadzamy się, że Poczta Polska zasługuje na nowoczesny system płac, który pozwoli nam zadbać o interesy wszystkich grup pracowniczych, zatrzymać w organizacji cenionych i doświadczonych pracowników, a także zachęcić nowych do dołączenia do nas. Jestem przekonana, że oferta, z którą dzisiaj wychodzimy do związków zawodowych, a która gwarantuje wszystkim pracownikom utrzymanie lub wzrost wynagrodzeń, jest dobrą ofertądodała. 

Minimalne wynagrodzenie zasadnicze na poziomie ogólnopolskiej płacy minimalnej

W zaprezentowanym przez zarząd Poczty związkom zawodowym modelu siatki wynagrodzeń zasadniczych przyjęto, że minimalne wynagrodzenie zasadnicze ukształtuje się na poziomie płacy minimalnej. Przy obecnych uwarunkowaniach Spółki przełoży się to na realny wzrost wynagrodzenia dla 31% pracowników.

Jest to kluczowa zmiana, gdyż pozwala Poczcie Polskiej wprost wywiązać się z obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących wynagrodzenia minimalnego. Obowiązujący dziś system wynagradzania zakładał bowiem funkcjonowanie mechanizmu, w którym minimalne wynagrodzenie zasadnicze w Spółce wynosiło mniej niż ustawowa płaca minimalna. Zgodność z przepisami uzyskiwano głównie poprzez uwzględnianie do wyliczeń kwoty premii regulaminowej.

Premie po nowemu. Likwidacja premii jubileuszowej i dodatku stażowego

Nowy model systemu wynagradzania, to także odpowiedź na wyższy niż rynkowy poziom fluktuacji pracowników, który sygnalizuje wysoki poziom niezadowolenia oraz niedostateczny system retencyjny Poczty Polskiej. W wyniku analizy obowiązującego systemu płacowego stwierdzono, że główną przyczyną takiego stanu jest obecność dwóch składników odnoszących się do stażu pracy. Są to: dodatek stażowy oraz nagroda jubileuszowa

Aby przeciwdziałać temu zjawisku, w przedłożonej związkom zawodowym propozycji odchodzi się od mechanizmów premiujących niemal wyłącznie pracowników z długim stażem pracy. W zamian założono m.in. przywrócenie znaczenia premii jako elementu motywacyjnego.

- Nowy system płac Poczty Polskiej, poza oczywistą funkcją motywacyjną dla pracowników, musi być także skutecznym narzędziem dla menedżerów oraz dawać Zarządowi nowe rozwiązania w zakresie wynagradzania i premiowania poprzez zwiększoną elastyczność i możliwość reagowania na zmiany strategii czy sytuację ogólną spółki – powiedziała Marta Gaworska, p.o. dyrektor Centrum Kadr i Szkoleń.

Ważne

Zaproponowane rozwiązanie zakłada wykorzystanie 50% budżetu premiowego na zwiększenie budżetu wynagrodzeń zasadniczych w nowej siatce płac. Pozostała część zostanie natomiast przeznaczona na premię, która będzie powiązana z wynikami Spółki.

Zmiana tabel stanowiskowych i taryfikatora

Nowy ZUZP, to również zmiana obowiązujących tabel stanowiskowych oraz taryfikatora. Nowe nazwy stanowisk pracy zostały stworzone tak, aby były „odporne” na zmiany struktury organizacyjnej i opierały się na przypisaniu do procesów i obszarów funkcjonalnych. Zmianie uległa również liczba stanowisk, która została znacząco ograniczona w stosunku do obecnej.

Stanowiska pracy zostały podzielone na kilka obszarów funkcjonalnych: sprzedaż, operacje, biznes ochrona, wsparcie, ponadobszarowe i inne. Zmiana ta, to również:

  • większa przejrzystość i łatwość w posługiwaniu się taryfikatorem,
  • czytelność ścieżek rozwoju dla pracowników,
  • jasny komunikat o hierarchii stanowisk w firmie,
  • zgodność z trendami rynkowymi,
  • uporządkowanie stanowisk z różnych obszarów,
  • łatwiejsze powiązanie z narzędziami HR,
  • lepsza widoczność potencjalnych awansów poziomych,
  • łatwiejsze uzasadnienie ewentualnego zróżnicowania widełek płacowych 
    w poszczególnych obszarach,
  • przydatne narzędzie do porządkowania struktur organizacyjnych i procesów.

Nowa tabela stanowisk pracy i taryfikator to również nowe, przejrzyste zasady rozwoju i awansu. Dla stanowisk operacyjnych i specjalistycznych zaproponowane zostały 2 lub 3-stopniowe ścieżki kariery.

Co wynika z analizy wynagrodzeń pracowników Poczty Polskiej?

Założenia do nowego ZUZP zostały opracowane na podstawie analizy w obszarze systemu wynagrodzeń Poczty Polskiej. Biorący udział w spotkaniu przedstawiciel wykonawcy raportu, zaprezentował zebranym wyniki prac oraz argumenty przemawiające za potrzebą stworzenia nowego systemu.

- Zaprezentowane państwu wnioski jednoznacznie wskazują obszary, które wymagają poprawy oraz takie, które należy poddać całkowitej zmianie. Przede wszystkim jednak, wskazują one na konieczność stworzenia w Poczcie Polskiej nowego systemu wynagradzania, ponieważ obowiązujący nie jest korzystny dla żadnej ze stron – powiedział dr Robert Manikowski, ekspert ds. systemów wynagradzania.

Analizie poddano m.in.: strukturę wiekową pracowników, etatyzację, siatkę stanowisk i przypisanych do nich płac, politykę wynagradzania oraz występującą w Poczcie Polskiej rotację kadr.

Spośród wniosków zaprezentowanych zebranym na spotkaniu związkowcom wymienić należy:

  • niekorzystną strukturę wiekową, a w szczególności brak odpowiedniej reprezentacji najmłodszych pokoleń, co może powodować problem z dotarciem do współczesnego klienta;
  • nieatrakcyjny system wynagradzania, stwarzający trudności w utrzymaniu obecnych i pozyskiwaniu nowych pracowników;
  • system stanowiskowy, stwarzający realną trudność w znalezieniu logicznej ścieżki kariery, zarówno dla stanowisk operacyjnych, jak i specjalistycznych;
  • istnienie stanowisk wskazujących na zaburzenie profilu działalności spółki;
  • mało elastyczny budżet wynagrodzeń bez funkcji buforowej – jedynie ok. 7% budżetu jest zależne od wyników pracy;
  • dużą liczbę składników wchodzących w skład budżetu wynagrodzeń – aż 9;
  • niejasną strukturę taryfikatora, która nie znajduje odzwierciedlenia w zapisach ZUZP;
  • lukę płacową w przyjętych widełkach, która może powodować problemy 
    w zakresie równości i jawności wynagrodzeń.

Strony przyjęły również zasady prowadzenia negocjacji, w tym zobowiązanie do zachowania poufności, a tym samym zgodziły się, że do czasu zakończenia rokowań nie będą przekazywały szczegółowych informacji na temat rozwiązań proponowanych w przekazanym stronie społecznej projekcie ZUZP.

Kolejne spotkanie w ramach rozpoczętych dziś negocjacji strony zaplanowały na 4 listopada. 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA