REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczna pensja za dobrowolne odejście z pracy. Prezes Poczty Polskiej: nie możemy podnieść wynagrodzeń, bo jest nas za dużo

Poczta Polska, usługi pocztowe
Roczna pensja za dobrowolne odejście z pracy? Prezes Poczty Polskiej: nie możemy podnieść wynagrodzeń, bo jest nas za dużo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poczta Polska chce objąć ok. 15 procent pracowników (ok. 9 tys. osób), programem dobrowolnych odejść - poinformował 14 sierpnia 2024 r. zarząd spółki na konferencji prasowej dot. planu transformacji spółki. Koszt PDO wynieść ma około 600 mln zł. Drugą ważną decyzją zarządu jest wypowiedzenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
rozwiń >

Program Dobrowolnych Odejść (PDO). Część pracowników musi odejść, by reszta zarabiała lepiej

Jak podano, transformacja spółki będzie przeprowadzana w kilku etapach, a jej głównymi priorytetami będą zmiana struktury zatrudnienia, poprawa jakości usług, zmiany organizacyjne i inwestycje w obszar IT.

"W tych priorytetach, oczywiście na pierwszym planie jest zatrudnienie" - powiedział Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej. Jedną z pierwszych decyzji będzie uruchomienie za kilka tygodni Programu Dobrowolnych Odejść.

Według zapowiedzi Prezesa Mikosza program dobrowolnych odejść będzie programem kierowanym, co oznacza, że najpierw zostanie przeprowadzona ocena pracowników, następnie zostanie zmieniona struktura organizacyjna, po czym Poczta Polska zaproponuje wybranym osobom skorzystanie z programu dobrowolnych odejść. "Kierować ten program będziemy do około 15 proc. załogi, to jest mniej więcej 9 tys. osób; natomiast nie będziemy go kierować do grup, tylko będziemy go kierować do indywidualnych osób zdefiniowanych i zidentyfikowanych na podstawie oceny" - zapowiedział Prezes Poczty Polskiej. 

Program Dobrowolnych Odejść (PDO) przewiduje roczne wynagrodzenie jako element porozumienia.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Poczta Polska to największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia obecnie ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce. 

"Koszt, który planujemy, to jest koszt rzędu sześciuset milionów złotych, jest to koszt na który nas stać, natomiast jest to koszt rozłożony w czasie, ponieważ jest on rozłożony na okres jednego roku" - powiedział prezes zapytany o przewidywane koszty PDO.

"Program nie ma na celu oszczędności samych w sobie, ma na celu zmianę struktury zatrudniania. (...) Dzisiaj mamy złą strukturę wynagrodzeń, dlatego, że nasza struktura zatrudnienia jest zła, czyli nie jesteśmy w stanie podnieść wynagrodzeń, bo jest nas za dużo. Celem jest, żebyśmy mieli budżet na to, żeby podnieść" - dodał.

Prezes zapewnił jednocześnie, że program nie będzie kierowany do listonoszy czy osób zatrudnionych w placówkach pocztowych. "Będziemy kierować to (program odejść - PAP) w pierwszej kolejności do funkcji nieoperacyjnych. Nie chcielibyśmy, żeby czy listonosze, czy pracownicy, którzy są w naszych placówkach, byli tym programem objęci, więc będziemy to bardzo uważnie kierować. Zajmie to teraz kilka tygodni, żeby zacząć to wdrażać" - podkreślił.

Mikosz poinformował też, że osoby, które zdecydują się na skorzystanie z programu, otrzymają roczne wynagrodzenie jako element porozumienia.

Wypowiedzenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy

Zarząd Poczty Polskiej wypowiedział też Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy. 
Prezes Mikosz przypomniał, że podpisany 10 lat temu Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, to dokument, który "podlega rokowaniom". Uszczegóławia on składniki wynagrodzenia, stanowiska pracy (...) definiuje m.in. premie roczną, regulaminową, nagrody jubileuszowe. "Jest on w naszej ocenie jednym z powodów bardzo złej oceny poczty jako pracodawcy" stwierdził Mikosz, dodając, że układ jest zupełnie niedostosowany do dzisiejszych realiów ani do "potrzeby elastyczności i nowoczesności w sposobie zarządzania kadrami".

"W związku z tym podjęliśmy decyzję i zakomunikowaliśmy dzisiaj rano związkom zawodowym rozpoczęcie procesu wypowiedzenia tego dokumentu" - poinformował. Zapewnił, że do marca 2025 roku nic się nie zmieni, gdyż trwa 6-miesięczny okres wypowiedzenia ZUZP.

Mikosz podkreślił, że oznacza to jednoczesne rozpoczęcie prac nad nowym ZUZPem, który planowany jest "właściwie na dniach". "Zgodnie z prawem mamy dwa miesiące, żeby przedłożyć stronie związkowej propozycje, a potem cztery miesiące, żeby wynegocjować właściwy nowy dokument" - dodał. Zaznaczył, że gdyby negocjacje nie doszły do skutku, to wszystkie składowe wynagrodzeń będą wypłacane, ponieważ będą częścią regulaminu pracy. "Nie mamy zamiaru obniżać kosztów wynagrodzenia poprzez eliminowanie składników wynagrodzenia. Teoretycznie moglibyśmy to zrobić, w praktyce tego nie zrobimy" - zapewnił Prezes Poczty Polskiej.

NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej wyraził sprzeciw wobec tej decyzji. „Nie zgadzamy się na likwidację dorobku płacowego i socjalnego poprzednich pokoleń pocztowców. Nie pozwolimy na obniżanie standardów pracy i życia naszych kolegów i koleżanek” – podkreślono.

W apelu skierowanym do pracowników związek zachęcił do solidarności i wsparcia działań protestacyjnych, które będą organizowane „w najbliższym czasie”. „Tylko wspólnie możemy obronić nasze uprawnienia” – zaznaczył związek, wzywając pocztowców do wstępowania do organizacji pracowniczej.
„Nie dajmy się zastraszyć! Nie dajmy się oszukać! Nie dajmy się zniszczyć!” - oświadczyła Solidarność Pracowników Poczty Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cyfrowa transformacja Poczty Polskiej

Zarząd Poczty poinformował, że aby sprostać potrzebom klientów, konieczne są zmiany w IT.

"Niezbędna dla transformacji Poczty Polskiej jest kompleksowa cyfryzacja. Jej celem jest pozbycie się wieloletniego długu technologicznego, związanego zarówno ze sprzętem, jak i przestarzałymi systemami cyfrowymi. Niektóre z nich mają ponad 20 lat. Plan Transformacji zakłada m.in. stworzenie Centrum Usług Wspólnych IT i wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających optymalizację i automatyzację procesów oraz sprawne i efektywne zarządzanie organizacją" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej.

Usługi kurierskie, finansowe, zmiana standardu placówek pocztowych

Spółka podała, że kolejny etap transformacji zakłada listę strategicznych decyzji do podjęcia w styczniu 2025, dotyczą one rozwoju na rynku kurierskim, rozwoju na rynku usług finansowych, zmiany standardu placówek i wykorzystania potencjału nieruchomości.

"Tu potrzebujemy trochę więcej czasu, (...) te cztery dziedziny wymagają sfinansowania, one wymagają capex-u, a my jesteśmy dzisiaj firmą nieprawdopodobnie zdekapitalizowaną, inaczej mówiąc niedoinwestowaną, co możemy zmierzyć faktem, że mamy bardzo niską amortyzację" - powiedział Mikosz.

Duży potencjał tkwi w nieruchomościach. Galerie pocztowe jednym z pomysłów

REKLAMA

Prezes podał, że zarząd widzi potencjał w obszarze nieruchomości, które należą do Poczty i w ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się rozmowy z potencjalnymi partnerami.

"Poczta nie ma zamiaru sprzedawać nieruchomości, ani finansować swojej transformacji sprzedawaniem nieruchomości" - zadeklarował prezes.

"Jeden z programów, które chcemy uruchomić w przyszłym roku, ale już wypracować jego założenia w tym roku, to galerie pocztowe" - dodał.

Jak podano, wykorzystanie nieruchomości poprzez działalność kulturalną ma na celu unowocześnienie placówek poczty.
"Oczywiście, żeby była jasność, to jest działalność biznesowa, więc chodzi nam o to, żebyśmy też na tym troszkę zarobili" - wskazał Sebastian Mikosz.

Spółka poinformowała, że trwają również prace nad nowym modelem placówki pocztowej dostosowanym do współczesnych realiów zarówno pod kątem układu, jak i wyposażenia czy asortymentu.

8 obszarów zmian w Poczcie Polskiej

Zatwierdzony przez radę nadzorczą plan transformacji, czyli dokument, który został przyjęty przez radę nadzorczą, pokazujący kierunek, w którym Poczta Polska chce się rozwijać, obejmuje osiem obszarów.

Obszary, które podlegają transformacji, to sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupa kapitałowa.
(PAP Biznes)
gaw/ gor/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni?

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni? Petycja w sprawie nowelizacji ustawy o publicznej służbie krwi czeka na rozpatrzenie przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Zakłada ona dwie ważne dla krwiodawców i pracodawców zmiany.

Zmiany w składkach zdrowotnych przedsiębiorców od 2026 r.

Od 2026 r. rząd wprowadzi kolejne rozwiązania, które obniżą wysokość składki zdrowotnej dla większości przedsiębiorców. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 2025 r. będzie niższa składka zdrowotna od przedsiębiorców

Od 2025 r. część przedsiębiorców zapłaci niższą składkę, a przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Takie rozwiązania zakłada autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

REKLAMA

Narzędzia cyfrowe pozwalają osiągnąć lepszy work-life balance

Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w zakresie HR umożliwia firmie  usprawnienie wielu procesów. Natomiast z punktu widzenia pracownika daje lepiej organizować swoją pracę, realizować zadania oraz umożliwia znalezienie czasu na rozwój osobisty – uważa Dorota Dublanka, dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR. 

Do 30 listopada trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej. Dodatek wynosi 100 zł miesięcznie

Do 30 listopada 2024 r. trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Można uzyskać dodatek w wysokości 100 zł miesięcznie.

Święty Mikołaj zarobi najwięcej. Jakiego wynagrodzenia może oczekiwać w Boże Narodzenie 2024 r.?

Przedświąteczne szaleństwo nabiera tempa. W tym okresie najwięcej zarobi Święty Mikołaj. Stawki dla Mikołajów są wyższe, gdy pracują na wigiliach firmowych i domowych zgromadzeniach, mniej zarobią w galeriach handlowych.

Staż pracy: W rządzie głos o ograniczeniach dla pracowników. Miała być korzystna nowelizacja Kodeksu pracy

Od 1 stycznia 2026 r. ma wejść w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która pozwoli na nowo przeliczyć pracownikom staż pracy. Już pojawiają się propozycje ograniczenia korzyści wynikających z przeliczenia stażu pracy. Autorem ograniczeń jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które występuje przeciwko zwiększeniu kosztów dla przedsiębiorców (i w dużym stopniu urzędów) np. co do wypłaty nagród jubileuszowych czy urlopów wypoczynkowych w wymiarze 26 dni.

REKLAMA

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną. Jak uzyskać dofinansowanie? Od czego zależna jest wysokość dofinansowania? Czy każdy pracodawca otrzyma dofinansowanie?

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA