REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP 2024 - sporo zmian dla pracodawców i pracowników. Jak musi wyglądać miejsce pracy od 17 maja? Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Zmiana przepisów BHP 2024. Laptopy i nowe standardy ergonomii

Zakres rozporządzenia pozostaje bez zmian, odnosząc się do pracowników, praktykantów i stażystów pracujących przy monitorach przez minimum połowę dobowego wymiaru pracy. Wciąż także obowiązuje definicja monitora ekranowego jako urządzenia do wyświetlania danych w formie alfanumerycznej lub graficznej. Natomiast istotną zmianę wprowadzono odnośnie systemów przenośnych, takich jak np. laptopy. Dotychczas nie podlegały one regulacjom dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych. 

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Zmiany w przepisach rozszerzają te wymagania na systemy mobilne, o ile są one używane przez pracowników przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Aktualizacja obejmuje również zmienioną definicję stanowiska pracy, która teraz uwzględnia nie tylko tradycyjne wyposażenie, ale i dodatkowe akcesoria, takie jak drukarki czy podnóżki, a także dostosowanie się do współczesnych rozwiązań technologicznych.

Kluczowym wymogiem jest dostosowanie miejsca pracy tak, aby górna krawędź monitora ekranowego lub laptopa na podstawce znajdowała się na wysokości oczu użytkownika, co ma zapewnić komfortową pozycję podczas pracy osobom, które korzystają m.in. z laptopów przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy
Wymaga to zapewnienia oddzielnego monitora lub odpowiedniej podstawki pod laptopa, a także osobnej klawiatury i myszy, dla tych osób.

Zmiany objęły także obowiązek doposażenia stanowisk pracy w uchwyty na dokumenty lub podnóżki, które pracodawca musi teraz zapewnić na wniosek pracownika, niezależnie od wyników oceny ergonomiczności stanowiska pracy.

Dodatkowo pracodawcy po nowelizacji mogą oferować pracownikom szkła kontaktowe jako alternatywę dla okularów korygujących, zależnie od medycznych wskazań, co wymaga aktualizacji polityki dotyczącej wsparcia w zakresie korekcji wzroku dla osób pracujących przy monitorach.

Krzesła muszą być regulowane

Nowe rozporządzenie skupia się na zapewnieniu ergonomii stanowisk pracy, tak aby umożliwiały one pracownikom wygodną i zdrową pozycję ciała. Zaktualizowane przepisy nie regulują kąta ustawienia monitora i nie zawierają wymogów dotyczących minimalnej odległości między monitorami, co daje pracodawcom większą elastyczność w organizacji przestrzeni pracy. Przedstawiają natomiast szereg wymagań dla krzesła stanowiącego wyposażenie stanowiska pracy, które zgodnie z przepisami powinno posiadać: 

  • dostateczną stabilność dzięki podstawie co najmniej pięciopodporowej z kółkami jezdnymi; 
  • regulację wysokości siedziska, wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów; 
  • wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud; 
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°; 
  • regulowane podłokietniki.

Wprowadzone wymogi powinny być przedmiotem szczególnej uwagi pracodawców. Krzesła biurowe muszą zostać poddane rzetelnej ocenie pod kątem możliwości ergonomicznego ich dostosowania poprzez regulację wysokości oparcia w odcinku lędźwiowym oraz regulację podłokietników. 

Wcześniej nie istniały bowiem takie wymogi, co skutkowało brakiem odpowiedniej regulacji w wielu używanych krzesłach biurowych.

Warunki pracy do ponownej oceny

Wobec nowych regulacji zaleca się zaktualizowanie oceny zgodności stanowisk pracy z najnowszymi standardami

Natomiast bez zmian pozostają kryteria oceny warunków pracy, w ramach której pracodawca jest zobowiązany sprawdzić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • organizację stanowisk pracy, w tym rozmieszczenie elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • stan elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym;
  • obciążenia narządu wzroku i układu mięśniowo-szkieletowego pracowników;
  • obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem;
  • obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.

Szczególnie ciekawe w kontekście rosnącego wypalenia zawodowego wśród pracowników biurowych jest ostatnie kryterium. Obciążenie psychiczne na skutek pracy na wadliwym lub przestarzałym sprzęcie jest szkodliwym czynnikiem, przed którym pracodawca ma obowiązek chronić pracowników. 

- Technologia towarzyszy nam w codziennej pracy, jednak brak komfortu i płynności w posługiwaniu się nią może rodzić frustrację i demotywację, oraz powodować stres, a w dłuższej perspektywie przyczyniać się do nasilenia objawów wypalenia zawodowego u pracowników. Do najstarszych urządzeń w biurach należą faksy, telefony oraz kserokopiarki i drukarki, które średnio mają od 8 do nawet 10 lat. Firmy mogą ignorować skargi pracowników na wadliwy sprzęt i odkładać w czasie odświeżenie wyposażenia ze względu na koszty. Jednak nie zawsze taka zmiana musi wiązać się z kosztami zakupu, ponieważ na polskim rynku już jest dostępny wynajem sprzętów i mebli biurowych dla firm oraz inne rozwiązania pozwalające zminimalizować koszty nowego wyposażenia – tłumaczy Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery, polskiej platformie umożliwiającej wynajem sprzętów online.

Dobrze wyposażone współczesne i komfortowe miejsce pracy jest jedną z istotnych przewag pracodawców w konkurencji o wykwalifikowanych pracowników. Dostosowując się do zmieniającego się środowiska regulacyjnego firmy mogą jednocześnie poprawić komfort pracy swoich zespołów, wzmocnić pozytywny wizerunek marki jako pracodawcy i przyciągnąć nowe talenty. Zmiany, zarządzane w odpowiedni sposób, mogą nie tylko ochronić przedsiębiorstwa przed potencjalnymi kryzysami w przyszłości, ale także otworzyć dla nich nowe szanse na doskonalenie swoich procesów i ulepszanie środowisk pracy.

Joanna Żurkiewicz, główna specjalistka ds. BHP 
Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młody nauczyciel nie ma dodatku do pensji 1183 zł brutto. Dlatego 20 000 z nich odeszło, a wróciło 60 000 emerytów (i blisko emerytury)? Bez znaczenia podwyżki pensji nauczycieli?

W 2023 r. szturmem można określić powrót do pracy w szkołach 34 000 nauczycieli (51–60 lat) i 25 000 (61 lat i więcej). W tym samym czasie z zawodu nauczyciela wycofało się 20 000 nauczycieli. Jednym z powodów jest to, że dyplomowany nauczyciel-emeryt ma 20% dodatek do pensji za wysługę lat (stażowy). Tego dodatku w tej wysokości nie ma młody nauczyciel.

Rewolucyjne zmiany w emeryturach ZUS: komu wypłacą raz na kwartał, komu w ogóle bo będzie znów potrzebny staż, by nabyć prawo do świadczenia

Wiadomo, że w ministerstwie rodziny trwają analizy, które mają rozwiązać problem emerytur groszowych. Prawo do świadczenia dla każdego kto zapłacił choć jedną składkę na ubezpieczenie emerytalne sprawia, że niektóre emerytury ZUS wypłaca w wysokości kilku groszy. Dlaczego skoro ustawa gwarantuje najniższą emeryturę, która obecnie wynosi 1 780,96 zł?

Wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy 2024 r.

Pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego nie może być z tego powodu poszkodowany finansowo. Dlatego zasadą jest, że za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Do prawidłowego obliczenia wynagrodzenia za czas urlopu niezbędne jest ustalenie podstawy wymiaru takiego wynagrodzenia.

Nowe zasady umów o pracę na okres próbny. Czy poprawiły sytuację pracowników? Ocena eksperta po roku doświadczeń

Dnia 26 kwietnia 2023 r. znaczącemu przemodelowaniu uległy przepisy o umowach na okres próbny, niektóre zasady wykreślono a wiele nowych dodano. Założeniem przy tym była poprawa sytuacji pracowników na okresie próbnym. Czy się to udało? Oceniamy po roku stosowania.

REKLAMA

4300 od lipca renty socjalnej? Niekoniecznie! Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przedstawiła swoją wersję. Wyrównanie i dodatek a nie zrównanie z minimalną

To kpina, narzekają obywatele. Miało być 4300 od lipca renty socjalnej, tj. wyrównanie do minimalnej ale się na to nie zanosi. Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przedstawiła swoją wersję. Proponują wyrównanie i dodatek a nie zrównanie renty socjalnej z minimalną.

Czy 24 czerwca 2024 to niedziela handlowa?

Czy 24 czerwca 2024 to niedziela handlowa? Czy przed wakacjami jest niedziela handlowa? Czy przed rokiem szkolnym jest niedziela handlowa? Czy w czerwcu jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe? Kto może stać za ladą w niedziele?

Wakacje składkowe to już pewne [od kiedy, dla kogo, jakie zasady]

Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie systemu ubezpieczeń społecznych, tym samym wiemy już na 100%, że przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z tzw. "wakacji składkowych". Wakacje składkowe od kiedy, dla kogo, jakie zasady? Ministerstwo Rozwoju i Technologii śpieszy z wyjaśnieniami.

Jak wydłużyć urlop wypoczynkowy w 2024 r.? Najbliższa okazja w te wakacje

Jak wydłużyć urlop wypoczynkowy w 2024 r.? Najbliższa okazja w te wakacje. To nie koniec: długi weekend możesz też mieć w październiku i w listopadzie! Warto brać po dzień czy kilka dni wolnego, aby cieszyć się długimi weekendami i w ten sposób zaoszczędzić dni urlopu.

REKLAMA

Aktywny Rodzic: Ustawa została opublikowana. Rodzice mogą starać się nawet o 36000,00 zł na dziecko w wieku od 12 do 35 miesiąca życia

Od 1 października 2024 r. rodzice będą mogli składać wnioski o nowe świadczenia wprowadzone programem „Aktywny Rodzic”. Łącznie to nawet 36 tys. zł wsparcia na dziecko, i to niezależnie od dochodów. Świadczenia wypłaci ZUS. 

1000 złotych brutto od 1 lipca 2024 r. mają wynieść dodatki do miesięcznych wynagrodzeń dla zawodowych rodzin zastępczych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka

Jest ustawa i będą podwyżki, ale czy na pewno? Ustawodawca używa sformułowania: "może". Zatem to tylko fakultatywność a nie obligatoryjność podwyżek. Pewne jest to, że konieczne było zwiększenie maksymalnej kwoty środków z Funduszu Pracy przeznaczonych na dofinansowanie zadań własnych JST w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Czy rodzinne domy dziecka dostaną 1000 zł od lipca?

REKLAMA