Nowelizacja ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
REKLAMA
Projekt, przygotowany przez zespół ministra Michała Boniego i opublikowany na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, został wysłany do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Zarówno resorty, jak i podmioty zainteresowane zmianami, np. Powszechne Towarzystwa Emerytalne (PTE), mają czas na wyrażenie swoich opinii do 4 listopada br.
REKLAMA
Rząd informuje w dokumencie, że proponowane zmiany pozwolą zwiększyć kapitał emerytalny zgromadzony w wieku 65 lat o 12,1-24,7 proc.(w wariancie pesymistycznym lub optymistycznym).
Wkrótce będą gotowe założenia do projektu ustawy ws. OFE >>
Projekt przewiduje, że od 1 lipca 2012 r. otwarte fundusze emerytalne (OFE) będą musiały prowadzić trzy rodzaje subfunduszy - A, B i C - zróżnicowanych pod względem strategii inwestycyjnych. Docelowo zostaną dwa subfundusze A i C.
W subfunduszu A środki będą lokowane agresywnie i bardziej ryzykownie. Bezpiecznie inwestowane będą pieniądze zgromadzone w subfunduszu C. Rząd wyjaśnia w projekcie, że takie rozwiązanie pozwoli na maksymalizację zysku w pierwszym okresie oszczędzania i minimalizację ryzyka w okresie przed emeryturą.
Po osiągnięciu przez członka OFE 55 lat, fundusz zacznie przenoszenie aktywów zgromadzonych w subfunduszu A do subfunduszu C. Członek OFE będzie jednak mógł zażądać, by nastąpiło to pięć lat wcześniej lub później. Do subfunduszu B trafią środki zgromadzone przed 1 lipca 2012 r. Stopniowo będą one przekazywane do subfunduszu A, a w przypadku osób, które ukończyły 60 lat, do subfunduszu C.
Wkrótce założenia do nowelizacji przepisów o OFE >>
Dla porównywania efektywności subfunduszy wprowadzona ma być zewnętrzna stopa referencyjna, wskaźnik oparty na indeksach wybranych instrumentów finansowych na polskim oraz zagranicznych rynkach finansowych. Np. dla subfunduszu A będzie się on składał w 75 proc. z akcji (w tym 15 proc. z akcji zagranicznych) i 25 proc. obligacji, a dla subfunduszu C - w 92,5 proc. z obligacji.
Planowane są też zmiany systemu premiowania funduszy. Fundusze osiągające dobre wyniki otrzymywałyby większe premie, a te, które miałyby niższe stopy zwrotu, zarabiałyby mniej.
Obniżone mają być opłaty od składek klientów OFE. W przypadku subfunduszy A i B od 1 lipca 2011 r. opłata spadłaby z dzisiejszych 3,5 proc. do 2,3 proc., 1 lipca 2012 r. nastąpiłaby kolejna obniżka - do 2 proc. Opłata od składki kierowanej do subfunduszu C, w przypadku osób, które ukończyły 55 rok życia, wyniesie 1,3 proc.
OFE powinny działać na rzecz emerytów >>
REKLAMA
Rząd proponuje ograniczenie od 1 lipca 2011 r. tzw. akwizycji wtórnej, czyli pośrednictwa akwizytorów w procesie zmiany członkostwa pomiędzy funduszami. Akwizytorzy mogliby kontaktować się z osobami zawierającymi po raz pierwszy umowę z OFE. Od 1 stycznia 2014 r. akwizycja na rynku OFE zostałaby jednak w ogóle zakazana, a za łamanie zakazu groziłaby kara do 1 mln zł.
Zdaniem rządu, PTE zatrudniają za dużo agentów, a w wyniku ich działalności wielu członków OFE zmienia fundusz na gorszy lub droższy. W 2009 r. wydatki PTE na akwizycję sięgnęły ponad 440 mln zł, co stanowi prawie 37 proc. kosztów operacyjnych towarzystw emerytalnych.
Pod koniec sierpnia, podczas spotkania z szefami otwartych funduszy emerytalnych premier Donald Tusk sformułował całą listę zarzutów wobec funduszy. Poinformował, że w najbliższym czasie oczekuje od OFE propozycji, w jaki sposób mogą zwiększyć swoją efektywność.
System emerytalny - propozycje zwiększające elastyczność i efektywność OFE >>
W ubiegłym tygodniu premier powiedział, że dyskusja wokół nadmiernych kosztów związanych z systemem emerytalnym toczy się we wszystkich państwach europejskich i w Komisji Europejskiej. Dodał, gdy cała Europa, w tym Polska, szuka oszczędności, system OFE jest w perspektywie kilkudziesięciu najbliższych lat bardzo drogi z punktu widzenia podatnika i państwa.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat