REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy chroniony rynek pracy dla osób niepełnosprawnych ulegnie likwidacji

REKLAMA

Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny pozytywnie zaopiniowała projekt zmian w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zdaniem Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON) rozpoczęła się likwidacja chronionego rynku pracy dla osób niepełnosprawnych.

W środę, 6 października 2010 r., zakończyły się prace Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Głównym tematem zakończonego posiedzenia było rozpatrzenie sprawozdania Podkomisji nadzwyczajnej ds. poselskiego projektu zmian w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

Autopromocja

 Dopłaty do zatrudnienia niepełnosprawnych - nowelizacja >>

Niestety Komisja zaopiniowała projekt pozytywnie. Rozpoczęła tym samym likwidację chronionego rynku pracy dla osób niepełnosprawnych. Głosowania w trakcie posiedzenia Komisji pokazały brak woli kompromisu i poszukiwania rozwiązań, takich, które nie przyniosłyby szkody zatrudniającym osoby niepełnosprawne oraz samym osobom niepełnosprawnym. Posłowie koalicji rządzącej jednomyślnie poparli projekt poselski, posłowie opozycji natomiast głosowali przeciwko proponowanym rozwiązaniom – wyjaśnia wiceprezes POPON Monika Tykarska.

Przyjęte rozwiązania zawarte w projekcie nowelizacji oznaczają, iż po wejściu w życie ustawy osoby niepełnosprawne z uprawnieniami emerytalnymi mogą stracić pracę. Powodem tego będzie przyjęta propozycja likwidacji dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych z uprawnieniami emerytalnymi w stopniu lekkim i umiarkowanym.

 Również w zakresie wysokości dofinansowań do wynagrodzeń Komisja poparła ich obniżenie, rozważając różne warianty na najbliższe trzy lata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PFRON potrzebuje 1 mld zł na programy celowe dla niepełnosprawnych >>

Trzy przyjęte propozycje najbardziej uderzające w osoby niepełnosprawne i pracodawców chronionego rynku pracy to:

  • ograniczenie zwolnienia z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego tylko dla zakładów pracy chronionej (zpchr), które osiągają wskaźnik zatrudnienia co najmniej 30 proc. niewidomych lub psychicznie chorych, albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Oznacza to w praktyce zmniejszenie środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron) i w konsekwencji brak tych środków dla osób niepełnosprawnych;
  • wprowadzenie obowiązku zwrotu niewykorzystanych środków zfron w danym roku obrotowym. Oznacza to odebranie możliwości wykorzystania środków zfron przez pracodawców i zatrudnione w zpchr osoby niepełnosprawne w kolejnym roku obrotowym;
  • podwyższenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zpchr do 50 proc., w tym 20 proc. osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Warunek zatrudnienia 20 proc. osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności jest warunkiem (w połączeniu z powyższymi). Doprowadzi to do rezygnacji ze statusu zpchr przez bardzo wiele zakładów i likwidację kolejnych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych.

Co dalej z PFRON - prace nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji niepełnosprawnych >>

Przyjęte propozycje oznaczają w praktyce przystąpienie przez koalicję rządową do operacji „likwidacja chronionego rynku pracy” i tak sprawę należy nazywać po imieniu. Tylko pozornie posłowie zadziałali na rzecz osób niepełnosprawnych odbierając pracodawcom zwolnienia podatkowe. To działanie uderzy najbardziej w same osoby niepełnosprawne. Ograniczy bowiem pomoc z zfron dla osób niepełnosprawnych na leczenie i rehabilitację oraz tworzenie nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych – mówi Monika Tykarska.

Źródło: POPON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

REKLAMA